52. redna seja

Kolegij predsednika Državnega zbora

29. 11. 2019

Besede, ki so zaznamovale sejo

Brez zadetkov.

Transkript seje

mag. Dejan Židan

Spoštovane poslanke, spoštovani poslanci! Lep pozdrav tudi vsem ostalim prisotnim!

Začenjamo 52. sejo Kolegija ter pozdravljam še enkrat vse prisotne. Hkrati vas obveščam, da gospa Tina Heferle nadomešča gospoda Braneta Golubovića.

Prehajamo na 1. TOČKO DNEVNEGA REDA, TO JE PREDLOG ZA OBRAVNAVO PREDLOGOV ZAKONOV PO NUJNEM POSTOPKU.

Predlog ste prejeli s sklicem seje Kolegija. Razpravljali in odločali bomo o dveh predlogih Vlade za obravnavo predlogov zakonov po nujnem postopku.

Ker sta predloga vsebinsko povezana predlagam, da v postopku za njuno obravnavo razpravljamo skupaj. Odločali pa bomo seveda z glasovanjem o vsakem predlogu posebej. Gre torej za dva predloga zakonov, za Predlog zaklona o dopolnitvah zakona o nadzoru državne meje in Predlog zakona o spremembah in dopolnitvah zakona o varstvu javnega reda in miru.

Besedo predajam predstavniku Vlade, generalnemu sekretarju gospodu Stojanu Tramtetu.

Izvolite.

Stojan Tramte

Hvala lepa. Lep pozdrav tudi z moje strani!

Vlada Republike Slovenije predlaga Državnemu zboru, da oba predloga zakona obravnava po nujnem postopku zaradi interesov varnosti države.

Slovenska vojska je v letih 2018 in 2019 ob povečanem migracijskem valu, ki se kaže s povečanim številom nezakonitih prehajanj državne meje zaznala pogostejše ustanavljanje različnih gibanj, tako imenovanih vard. Veliko ravnanj tako imenovane štajerske varde oziroma drugih oblik varnostnega samoorganiziranja občanov, ima posamezne elemente prekrškov. Sporni so predvsem nošenje enotnih imitacij uniform oziroma enotnih oblačil in imitacij orožja. Navedena ravnanja posledično po veljavni zakonodaji praviloma ne pomenijo eksplicitne kršitve predpisov oziroma nimajo vseh znakov prekrška. Ko pa opisana ravnanja pri posamezniku povzročajo občutek prizadetosti ali strahu, ogroženosti pa ima takšno ravnanje vse znake prekrška. Navedena početja preidejo v kaznivo dejanje šele potem, ko kdo opravi kakšno dejanje, ki ga je opravičena opravljati samo uradna ali vojaška oseba, torej izvede v zakonu navedena pooblastila oziroma izvede uradno poslovanje ali pa uresniči znake kakšnega drugega uradno pregonljivega kaznivega dejanja. Posamezna ravnanja takšnih skupin konkretno kažejo na varnostna tveganja za Republiko Slovenijo, saj se lahko pod pretvezo samoorganiziranja varnosti združujejo s prikritim namenom izvajanja obrambnih in varnostnih nalog Republike Slovenije in varovanja državne meje, ki so v izključni pristojnosti za to pristojnih državnih organov. Onemogočen ali utežen ustrezen odziv državnih organov na opisana ravnanja takšnih skupin bi lahko imeli tudi negativne ugled Republike Slovenije v mednarodnem okolju. Kljub zanikanju, da bi se združevali in delovali z namenom prevzema obrambnih in varnostnih nalog oziroma varovanja državne meje je iz njihovega povezovanja s tako imenovanim samoiniciativnimi pregledniki državne meje ter z njihovim zadrževanjem in obnašanjem oziroma načinom gibanja na mejnih območjih njihova ravnanja mogoče razumeti kot izvajanje takšnih nalog. Opisana ravnanja so v nasprotju z Ustavo in demokratično ureditvijo Republike Slovenije, ki varuje spoštovane človekovega dostojanstva in z njim neločljivo povezane človekove pravice do varnosti. Navedena ravnanja pa lahko predstavljajo tudi resno grožnjo javni varnosti, saj lahko policist pri opravljanju nalog nadzora državne meje v stiku s tako osebo ali skupino oseb zaveden in bi v cilju zagotavljanja lastne varnosti, varnosti ljudi in premoženja uporabil nesorazmerna prisilna sredstva z uporabo katerih bi lahko bilo ogroženo življenje teh ljudi. Osnovna dolžnost in naloga ter poslanstvo policije je zagotavljanje varnosti posameznikom in skupinam, zato je zakonsko področje treba nadgraditi s kaznivostjo določenih ravnanj, da bo policija lahko učinkovito izvajala svoje zakonsko določene dolžnosti oziroma nalogo varovanja državne meje ter učinkovito ukrepala zoper samo organizirane oziroma organizirane skupine v primeru ugotovljenih kršitev.

Hvala lepa.

mag. Dejan Židan

Hvala generalni sekretar za obrazložitev.

Ali želi kdo besedo? Gospod Zmago Jelinčič Plemeniti, potem gospod Danijel Krivec. Seveda se, samo prižgati morate mikrofon.

Zmago Jelinčič Plemeniti

Tole bi gospoda Tramteta prosil, če bi jaz lahko dobil en izvod tega papirja iz katerega je bral, ker toliko neumnosti na enem kupu jaz še nisem slišal. V bistvu gre za totalno zblojen koncept kdo ogroža državo in to mene spominja na razlago pri nürnberških zakonih v času nacistične Nemčije. Mogoče je razumeti, lahko je, morda bo, itn., v bistvu pa je omejiti Slovencem in našim državljanom, da se branijo in odpirati vrata migrantom in jih spuščati notri. Vojska nima nobenih pooblastil navkljub temu, da je sistem vojske narejen za to, da brani mejo, pa je ne brani, ker je to prevzela v Sloveniji policija, čeprav policija mora urejati red in javno varnost znotraj države. ampak pri nas so koncepti o tem kaj sploh je država, kdo mora kaj imeti in kdo mora kaj delati, so popolnoma zblojeni. Zdaj bomo mi zato, da bomo lepo izgledali pred Evropo, bomo še nadgradili tiste francoske neumnosti, ki se v Franciji že kažejo, da so bile neumnosti in jih Makron celo sam pripravlja, da jih bo odstranil. Ne, mi bomo šli še hujše. In med tem, ko bo nekdo, ki ni nikogar ogrožal, bo kaznovan, migranti bodo pa nagrajeni, pridite sem, dali vam bomo hrano, pijačo, jedačo, obleke, stanovanje in potem delajte kar hočete pa še žepnino vsak dan. To je grozljivo kar se dogaja. Jaz mislim, da takih zakonov sploh ne smemo sprejemati. Ne, da imamo tukaj po hitrem postopku, saj mene zanima ali je država ogrožena, ali bo propadla zaradi tega, zaradi tega, ker se eni kljukci sprehajajo tam gor v enih uniformah in pa z enimi imitacijami orožja. To se pravi, tudi noben srednješolec, ki ima oblečen kos uniforme zato, ker se mu fino zdi, ker je ponosen na Slovensko vojsko recimo, bo zdaj kaznovan, če bo šel v šolo v recimo tisti jakni od Slovenske vojske. Pa kam smo prišli? Namesto, da bi vzgujali občutek varnosti in namesto, da bi vključili te varde v sklop policije, tako kot so oni že sami predlagali in jim dali neke naloge, itn., ne, mi bomo zdaj to prepovedali in kaj bo končni rezultat. Končni rezultat bo, da bo imel gospod Šiško v naslednjem mandatu Državnega zbora 7 do 9 poslancev, potem boste imeli pa hec, ker bo vse skupaj tukaj notri, in iz njih delate narodne heroje. Zaradi neumnosti in strahu, ne pred njimi, ampak strahu pred Evropsko unijo kaj bodo pa uni v Bruslju rekli. V Bruslju se jim fučka za Slovenijo, dajte si že enkrat to dopovedati. In če sami ne bomo varovali svojih meja, jih nobeden ne bo. In namesto, da bi vse možnosti vključili v to, bomo mi zdaj te ljudi kaznovali. Zakaj imamo pa potem na vsakem policijskem avtomobilu napisano, anonima telefonska številka na katero lahko prijavite to pa tisto pa tretje, če kaj vidite, da je narobe. Ja potem pa zbrišimo tisto. Potem pa prepovejmo sploh… Slovenija je postala že dežela spliclarjev in toliko špicljanja kolikor ga je zdaj, ga ni bilo v bivši Jugoslaviji nikoli. Zdaj pa je. In še spodbujamo. Pa še davčna pravi, prijavite tega, prijavite tistega, pa FURS, madona santa, samo prijavljajte, dajte, da jih bomo ljudi še bolj udarili.

Pa še nekaj. Organizacija Združenih narodov dovoljuje varovanje lastnega življenja, družine, lastnine in integritete tudi države. S temi zakoni se to vse skupaj negira. Potem, če vzamemo pravico do samoobrambe. Pri nas se je zgodilo, da je migrant zaklal policista in kaj se je zgodilo? Potem ste rekli, »ja, veste, to je bil en psihični bolnik.« Aja? Takih psihičnih bolnikov je še več, pa policija skriva podatke. Vlada ne dovoli, da bi ti podatki prišli v javnost, zaradi tega, ker se bojijo, kakšna bo reakcija ljudi in če hočete varovat državo, sodelujte z ljudmi. Konec koncev, kako je bilo v času te naše osamosvojitvene vojne? Policija je v veliki meri še zmeraj, kot miličniki, sodelovala z bivšo državo. Teritorialci - govorim iz lastnih izkušenj, kar sem videl – teritorialci, po večini, so pijančevali. Pravih obrambnih dejanj je bilo pa zelo malo in ta prava obrambna dejanja so bila v veliki meri izvršena s strani, danes bi rekli, paravojaških organizacij. Vsi smo bili v sklopu teritorialne obrambe, vendar, veliko teh ljudi je šlo z lastnim orožjem branit domovino. Zdaj pa prepovedujete, da bi, v bistvu, kontroliral mejo še drugi državljani, razen tistih, ki meje ne kontrolirajo. Policistov imamo premalo, vojska nima pooblastil in zadeva gre v absurd.

Konec koncev tudi, če pogledamo 2. svetovno vojno, kaj se je dogajalo, ja, potem pa dajte prepovedat tudi, da sploh govorimo o Partizanih pa o ilegalcih v Ljubljani, pa o tem. Dajmo prepovedat potem, vse skupaj prepovejmo… pa dajmo zbrisat ta del zgodovine, pa odprimo, pa kaj jaz vem? Potem pa pojdite na to, da, najrajši, da se priključimo Hrvaški, pa bojo eni najbolj srečni. Jaz vem, da tudi na vladnih pozicijah bo marsikdo srečen, če se priključimo Hrvaški. Na žalost je tako, na žalost je tako.

In, če bo vse to prepovedano, kako boste delal distinkcijo med tistim, ki bo nosil en del uniforme, pa katere uniforme, kaj pa če to ne bo del slovenske, ampak bo del ameriške uniforme, ali pa del francoske uniforme? Namreč, tudi to lahko zbuja občutek, da bo eden kaj naredil. Ja, kaj pa potem, če bo eden prišel v fraku naokrog, ali bo to zbujalo občutek, da hoče Vlado vreči in da hoče vrnit monarhijo? Mislim, to je, bedarija, kar sem poslušal prejle, ne vem kdo se je spomnil takih neumnih izhodišč, da nam tole tukaj govorite.

Kaj pa taborniki? Taborniki imajo tudi uniforme, pa taborniki imajo tudi loke. Lok je silno nevarno orožje, če ga znaš uporabljat, pa nože imajo… Pa, ali boste dovolil, kako dolg nožek, ali se bo samo tisti majhen pipec, za 4 centimetre dolgo klino, bo dovoljen, kaj več pa ne, ker drugače je pa že nevarno orožje. Potem pojdimo pa še naprej, v kuhinjah so kuhinjski noži - »madona santa« - po 25 centimetrov dolgo rezilo, pa v kakšni garaži so še motorne žage, pa krampi, pa lopate, pa kmetje imajo vile. Ja pa dajmo potem vse prepovedat in bog ne daj, da bi kdo kaj videl, če gre tam migrant čez, je treba se sklonit, glavo v tla obrnit, pa mu dat že kar, da gre kaj mimo, da bo še kaj v žep vtaknil.

Potem pa, razne proslave… Kaj jim boste naredili tamle dol na, v beli krajini je ena vas, kjer so ustaši po, ob koncu vojne, poklal, mislim da, 40 slovenskih ljudi in ali boste na tisti proslavi prepovedal predstavnika v partizanski uniformi? Ali ga boste zaprli? Ali ga boste vklenili v »ketne«, pa v omarico, pa v zapor? Mislim, dajte mislit, kaj delate. Pri teh dveh zakonih, jaz mislim, da vem, kdo so bili »iniciatorji« teh zakonov, ampak jaz, jaz ne razumem, zakaj je premier pristal na bedaste razmisleke nekaterih. To ni ne, da smo v Slovenski nacionalni stranki proti obravnavi teh zakonov predlogov po nujnem postopku, mi smo nasproti takšnim zakonom. Jaz ne vem ali mislim čudno se mi zdi. Vse skupaj se mi zdi noro, res se mi zdi noro pa ne vem kaj bomo sedaj. Jaz ne vem več, v kateri državi živim. Ali bomo sedaj še začeli pozdravljati z »Heil Hitler« ali »Evviva II Duce« ali »Za Dom Spremni« ali kako? V to smer gremo.

mag. Dejan Židan

Hvala, gospod poslanec.

Gospod Danijel Krivec.

Izvolite.

Sedaj mi v poslanski skupini nujnega postopka ne podpiramo. Več razlogov je za to. Ne spuščamo se sedaj v zakone kot take tako kot je kolega pred menoj rekel, ampak menimo, da je tako bi rekel problematične zakone potrebno vseeno sprejemati v skladu s postopkom, ki je v Državnem zboru predviden in ne vidimo nobene potrebe po nujnem postopku iz več razlogov. Vlada pravi - sedaj za oba zakona govorim -, da je sprejem nujen, zaradi interesov varnosti države, sklicuje se na 143. člen Zakona o Državnem zboru. Sicer je neka utemeljitev o razlogih za sprejem po nujnem postopku ni pa dejansko navedenih nobenih razlogov, ki bi to obravnavo podpirali niti ne obrazlaga kaj bi pomenilo, če zakon ne bi bil sprejet po nujnem postopku kaj bi se zgodilo, zato ne vidimo nobene potrebe, da se ta dva zakona ne bi obravnavala v skladu s postopkom, ki je predviden za sprejem zakonodaje. Predlog ni utemeljen tudi, ker ne podaja vsebinskih razlogov kaj bi pomenilo, če zakon sprejmemo po rednem postopku se pravi, da bo sprejet nekoliko kasneje, nikakršnih posledic ne navaja ta predlog obravnave v tem trenutku. Tudi ta določba, da začne veljati naslednji dan po objavi v Uradnem listu ni nikjer pojasnjena z vidika ustavne utemeljenosti in nujnosti takšne uveljavitve. Tudi določbe, ki govorijo o prekrških in izrekanih glob so zelo ohlapno napisane in definirane in niso obrazložene tako kot je treba. Na kar nekaj dilem, ki lahko nastopijo, če to po hitrem oziroma tem nujnem postopku sprejmemo je že kolega Zmago opozoril. Ni jasna ta diskrecija, ki jo bo policist v primerih, ko bo obravnaval določene zadeve na terenu. Potrebno je vedeti, da marsikdo, ki je na terenu ima obleke, ki so imitacija nekih maskirnih oblek. To se prodaja v splošnih trgovinah, prodaja se v kmetijskih trgovinah. Kdo bo sedaj definiral kdo je v tem gozdu na meji v funkciji nadzora ali pa nenadzora. To diskrecijo prepuščamo sedaj nekim policistom, zakon tega jasno ne navaja. Še druga dilema. Kaj če bo nekdo paradiral brez maskirnih oprem pa brez orožja na meji in nadziral mejo kot skupina, kaj bomo v tem primeru? Ta zakon nič ne predvideva glede tega. Ta zakon povzroča v bistvu več možnosti za izigravanje vsem skupinam, ki si želijo paradirati na meji kot pa to, da jasno definira kaj se sme pa kaj se ne sme. Tako da mi menimo, da če želimo res to urediti na pametni način je to treba vseeno v nekem normalnem postopku skozi prvo, drugo branje obravnavati in priti do rešitev, ki res pijejo vodo, v nasprotnem primeru bo to povzročilo še bistveno večjo zmedo. Nenazadnje vi pravite, da je to nujno. Poglejte, Vardo ste odstranili z meje, vzeli ste jim orožje, se pravi, da pravne podlage že sedaj imate, če hočete tako, da ne vidim dejansko nobenega pametnega razloga, da se to po nujnem postopku sprejema. Nimamo mi težav, da se to resno obravnava in pripravi neke rešitve ne pa, da ad hoc pripravimo rešitve, ki bodo nenazadnje dale neki izgovor nekim skupinam, ki si se želele na meje izpostavljati in se bodo sklicevale na te zadeve, ki bodo zapisane. Oni bodo pač zadevo tako izpolnile, da vse te uzance, ki jih sedaj predpisujete po nekem nujnem postopku ne bodo izpolnjene in bodo paradirale ravno tako na meji in jim nič ne boste mogli in bodo rekli v skladu s tem zakonom, ki ste ga sprejeli pa nismo tako oblečeni, nimamo tega , kar ste vi napisali, kaj nam pa morete. Tako da zadeva je absurdna. Mi predlagamo, da se tega ne sprejema po nujnem postopku.

mag. Dejan Židan

Hvala, gospod poslanec.

Zdaj imamo še dve prijavi, gospa Nataša Sukič, nato gospod Igor Zorčič.

Hvala, predsedujoči.

Glejte, v Levici sicer nujnima postopkoma ne bomo nasprotovali, ocenjujemo pa, da gre za izrazito piar potezo, za slepilni manever, ki dobesedno prikriva resnično dogajanje oziroma nekako prikriva neaktivnost pristojnih organov. Zakaj to pravim - zato, ker vse zakonske podlage že obstajajo, da bi lahko ukrepali in bi morali ukrepati in ukrepati bi morali že včeraj. Tako je to golo sprenevedanje. Pa bom malo osvetlila to, kar trdim. Namreč, vse skupaj se je začelo že jeseni leta 2018, ko smo vsi na socialnih omrežjih lahko videli fotografije oborožene skupine, ki se je urila v štajerskih gozdovih in se je poimenovala Štajerska Varda. Pa ne bom zdaj citirala tega, kar je Šiško takrat izjavil, ampak Štajerska Varda sprva ni bila specializirana za zaščito državne meje in lov na migrante, to, kar je danes, ampak so izjavili, da Deželo Štajersko branijo pred komerkoli, ki ima karkoli proti nam oziroma skuša omejevati temeljne človekove svoboščine, in vse skupaj se je dogajalo na tako imenovanem ozemlju Dežele Štajerske. Vsi smo to videli, kajne. Javnost se je zgražala, zakaj policija ne ukrepa. Zaradi pomanjkanja nadzora so takrat očitki leteli tudi na Sovo. Pa gremo naprej. Zaradi ščuvanja k nasilni spremembi ustavne ureditve sta se sicer nato bila obsojena Andrej Šiško, vodja Varde, in Matej Lesjak, član Izvršilnega odbora Podmladka SDS. Malo zatem se je pa Štajerska Varda prekvalificirala in pričela nadzorovati mejo in loviti migrante. Izvaja dobesedno odprti lov na migrante. In vse skupaj vedno bolj spominja, kot da so se izdajali za neke uradne osebe, in še danes izvajajo urjenja in naj bi izvajali opazovanja in nadzor meje celo z letalom. In kljub vsemu se do danes ni zgodilo nič, kajne - nič. In to je dejansko… Čeprav imamo vse zakonske podlage, in bom potem navedla te podlage. Torej, današnja situacija pa še zdaleč ni nova. Že leta 2011 ste v Državnem zboru imeli preiskovalko o ekstremističnih skupinah v Sloveniji. In preiskovalna komisija je ugotovila, da je Sova prikrivala podatke o obstoju ekstremističnih skupin in o konkretnih povezavah teh skupin s točno določeno politično stranko; jo lahko kar lepo ugibamo, namreč, takratni direktor Sove je bil Damir Črnčec. In danes imamo enako situacijo. Tudi tokrat je bil Šiško aretiran član Izvršnega odbora Podmladka SDS in Matej Lesjak, ki je bil tudi obsojen na pogojno zaporno kazen. Imamo torej desno ekstremistično skupino, ki se uri po gozdovih, sprehaja oblečena v uniforme, v rokah drži imitacijo kalašnikova in javno razglaša dejstvo, da se gredo lov na ljudi. To imamo mi danes, gladko, in nihče ne ukrepa. Svetovalec predsednika za nacionalno varnost Vlade Marjana Šarca je točno Damir Črnčec, tisti direktor Sove, ki je prikrival podatke o obstoju desnih ekstremističnih skupin, in ta isti človek zdaj napove spremembo zakonodaje, češ da drugače ne moremo ukrepati, čeprav bi lahko ukrepali in morali ukrepati, ker vse podlage za to že imamo.

Torej imamo danes na mizi dva predloga, ki v resnici ne spreminjata ničesar, zato v Levici ocenjujemo, da gre za goli slepilni manever, za čisto piar potezo. Skratka, kot sem rekla, policija bi morala že včeraj, ne danes, ukrepati in bi lahko ukrepala. Štajerska Varda ne bi smela do meje niti priti, kaj šele tam že mesece delati stvari, ki so povsem nedopustne. In zdaj poglejmo, mi imamo člen Zakona o javnem redu in miru, to že imamo, kajne. Poleg tega zdaj vi dajete novo obliko prekrška, dodajate, ki ga že danes policija ne izreka. Poleg tega dejanje, ki ga že danes Kazenski zakonik določa kot kaznivo, če se nekdo izdaja za uradno osebo, dodajate v ta zakon, kot da gre za prekršek - nekdo, ki bi sicer moral v zapor, bo raje namesto tega kaznovan. Mislim, to je ta absurd. Mi že imamo podlago, ne moreš se ti izdajati za uradno osebo. To govori Kazenski zakonik. Sedajle bo to prekvalificano v prekršek. Enako je s prepovedjo uporabe maskirnih oblačil, uniform in drugih oblačil. Če nekdo zbuja videz, da izvaja naloge uradnih ali vojaških oseb je to danes kaznivo dejanje. Vi boste pa to raje obravnavali kot prekršek. Se pravi, kaj se mi tu gremo? Nekaj, kar je že kvalificirano kot kaznivo dejanje se sedajle prekvalificira v zgolj prekršek. In prosim, če mi lahko kdo pojasni, kdo pred sodiščem zaradi izdajanja za uradno osebo se je že znašel že sedajle v tem času, ne glede na to, da imamo že mi podlage? Ne, seveda se ni. In zanimivost še ena, večkrat smo imeli primere, ko so se posamezniki izdajali za policiste, ustavljali vozila, nadzorovali promet ali kaj podobnega. In vsi so bili do danes lepo obravnavani kot storilci kaznivega dejanja. Sedaj naenkrat pa to ne bi bilo več kaznivo dejanje, ampak bi bil prekršek. Zanima me, zakaj za štajersko vardo nenadoma veljajo povsem druga in drugačna pravila, za nekaj kar je skrajno nevarno, skrajno ekstremistično in resnično ogrožajoče? Zakon o nadzoru državne meje določa, da je za nadzor državne meje pristojna policija. Samo policija lahko nadzoruje državno mejo. In če nekdo opravlja dejanja, ki ga je upravičen opraviti samo uradna ali vojaška osebe se kaznuje z zaporom do enega leta. Tako pravi zakon. Varda opravlja nadzor meje, ki bi ga morala in ga lahko opravlja samo policija. Mene sedaj resno zanima, pri vsem tem slepomišenju, kdo v resnici ščiti vardo, zakaj se jih ne preganja, pri čemer je zakonodaja povsem jasna, povsem nedvoumna, že obstoječa? Celo rahlja se to zakonodajo, ko se stvari iz kaznivega dejanja prekvalificirajo v prekrške.

Poleg tega ocenjujemo, da sta ta predloga izrazito…/nemir v dvorani/, pa prosim, če predsedujoči poskrbite, da ne bi bilo klepetanja, ker je moteče, ko človek razpravlja… Jaz sem tudi poslušala, ko so drugi…

mag. Dejan Židan

Spoštovana poslanka, vaše opozorilo je na mestu. Spoštovane poslanke, spoštovani poslanci! Drug drugemu izrazimo spoštovanj s tem, da se poslušamo…

Tudi jaz sem poslušala…