Spoštovane kolegice in kolegi! Začenjam 103. sejo Kolegija predsednika Državnega zbora.
Obveščam vas, da smo bili 29. aprila 2021 skladno z zahtevo poslanskih skupin LMŠ, SD, Levica, SAB in Poslanske skupine nepovezanih poslancev obveščeni, da bo na dnevni red seje uvrščena tudi 2. točka, Predlog sklepa o razveljavitvi terminskega programa Državnega zbora za maj 2021.
Obveščam vas, da zaenkrat nimamo pooblastil glede nadomeščanja članov kolegija.
Prehajamo na 1. TOČKO DNEVNEGA REDA – PREDLOG SKLEPA O SPREMEMBAH IN DOPOLNITVAH SKLEPA O DOLOČITVI ŠTEVILA MEST POSLANSKIH SKUPIN V DELOVNIH TELESIH DRŽAVNEGA ZBORA IN O DOLOČITVI POSLANSKIH SKUPIN, KI JIM PRIPADAJO MESTA PREDSEDNIKOV IN PODPREDSEDNIKOV DELOVNIH TELES DRŽAVNEGA ZBORA.
Gradivo, to je predlog sklepa, ste prejeli s sklicem seje kolegija.
Z dopisom za širitev dnevnega reda današnje seje ste prejeli zahtevo poslanskih skupin LMŠ, SD, Levica, SAB in Poslanske skupine nepovezanih poslancev, s katero navedene poslanske skupine predlagajo, da v primeru, če predlog sklepa ne bo sprejet, kolegij pod točko 2 odloči o Predlogu sklepa o razveljavitvi terminskega programa Državnega zbora za maj 2021.
Odpiram razpravo. Kolega Franc Jurša, imate besedo.
Predsednik, hvala za besedo.
Glede na to, da smo že v preteklosti govorili o tem, da je iz naše poslanske skupine odšel poslanec Jurij Lep, smo na seji poslanske skupine razpravljali o tej zadevi in se tudi odločili, da smo za njegovo nadaljnje delo v Poslanski skupini nepovezanih poslancev pripravljeni odstopiti določeno število odborov. Tako smo se tudi odločili. Danes vam kot prilogo k današnjemu gradivu dajemo dokument, v katerem smo to zapisali, in vas uradno tudi seznanili. To se pravi, mi s tem nadalje nimamo več nič. / hrup s ceste, slaba slišnost/ … dota je dana, ali bodo to sprejeli oziroma jo bo Jurij Lep sprejel, to je druga stvar.
V nadaljevanju pa bi rekel takole. Glede na to, da je pripravljen sklep, me zanima, ali so se tisti, ki so neposredno dejansko na nek način odgovorni za to, da se ti sestanki kolegija odvijajo, ali so se medsebojno sploh pogovarjali o kakšni možnosti razveljavitve oziroma razdelitve posameznih mest znotraj delovnih teles. Zdaj pa me zanima konkretno: Ali so nepovezani poslanci govorili s poslanci SMC o tem, katera delovna mesta so pripravljeni odstopiti v SMC-ju in katera mesta so pripravljeni nepovezani poslanci tudi sprejeti. Dokler se medsebojno ne boste dogovorili, ne pričakovati, da bo na tehtnici odvagalo tisto, kar bo rekel DeSUS. Ne bo. Dogovorite se, ko se boste dogovorili, potem smo mi pripravljeni tudi sodelovati in izglasovati tisto, kar se boste dogovorili.
Predsednik hvala.
V Slovenski nacionalni stranki ravno tako menimo, da se morajo uskladiti nepovezani poslanci in SMC in danes se opravičujem, ker imam še en odbor, grem tam taksiste poslušati, ko bodo tam govorili in pri glasovanju se bo Slovenska nacionalna stranka vzdržala tako kot prejšnjič.
Hvala.
Ja, hvala lepa.
Mislim, zdaj se vrtimo malo že tretji teden ali četrti teden, niti ne vem se malo vrtimo. In mislim, da to absolutno ni v redu in ni v redu za delo tega parlamenta in ni v redu zato, kar se ta moment dogaja v tej naši državi. In dokler ljudje še hupajo bo še v redu, ko bodo začeli karkoli drugega metati v ta Državni zbor bomo vsi na nek način krivci za to, da bo prišlo do take situacije. Zdaj, mi se lahko malo hecamo o tej doti, pa herdiji pa ne vem kaj, ni to čisto tako preprosto, kot vi mislite. Enostavno mi v tem Državnem zboru moramo ugotoviti kdo je opozicija, kdo je koalicija, en kup matematičnih količnikov vmes pripada katerikoli stranki v tem Državnem zboru. In jaz ne morem pristati na to, da ena stranka reče Jurij Lep ti pa si lahko samo v Odboru za kulturo, v zamejcih, pa v zadolževanju, vse ostalo pa ti si nesposoben oziroma ne boš sodeloval. Tako pač ne gre. Ta moment opozicija in jaz seveda DeSUS ne štejem kot opozicijo, ta moment opozicija v Državnem zboru ima 15 mest v Državnem zboru v delovnih telesih premalo. In vi veste, da v Državnem zboru sprejemamo zakonodajo dvofazno in da ključno vsebinsko zakon sprejmemo na odborih na matičnih delovnih telesih. Tam se oblikuje zakon, tam se zakon lahko tudi zavrže oziroma se ga da iz mize stran, tam se vlagajo amandmaji in zdaj opozicija nima te možnosti. In veste, saj ni važno ali je opozicija ali koalicija, škodo delamo tej državi z zakoni, ki so sprejeti na takšen način, da ima ena stranka bistveno preveč glasov, kot bi jih lahko imela. Zato glede na to, kaj je zdaj gospod Jurša rekel in kaj je rekel gospod Šiško mi je jasno, kaj se bo danes naredili. Se pravi opozicija, se pravi štiri opozicijske stranke ne moremo delovati kakor bi lahko delovali, koliko imamo glasov v tem Državnem zboru. In to dragi moji ni v redu. Mogoče se s tem ne strinjate, ampak zgodovina bo pisala o tem, da smo sprejeli nekatero zakonodajo celo protiustavno. Jaz samo govorim, to bi imel kak drug / nerazumljivo/
Hvala lepa.
Ja, hvala predsednik.
Mislim, da je treba nekaj razjasniti najprej. Zdaj to kar se dogaja, se pravi, da smo praktično že od konca marca v tej situaciji je pač proti poslovniku in proti mislim, da celo tudi nekaterih ustavnim določbam. Imamo neko stanje, ki je nesprejemljivo in nedopustno. Tisto, kar je ključno pri tem stanju je in mislim, da na to opozarjamo zdaj že čisto na vsakem od teh kolegijev in od teh posvetov, da tukaj nima SMC neka mesta, ki bi jih lahko dal. SMC ima mesta, ki mu ne pripadajo. Mislim, da se moramo tega zelo jasno zavedati. Ni to stvar dogovora, da se bo SMC odločil kaj bo dal, kaj ne bo dal, če bo dal. 12 mest po razrezu jih je preveč. In to je edina rešitev. 15 je skupaj, 15 mest bi morala dobiti opozicija. Trenutno jih zadržuje koalicija in to je v nasprotju s Poslovnikom in drugimi akti. To je ključni problem. In to ni problem za katerega lahko kdorkoli v tej sobi reče, da se ne bo tega dotikal, da to ni njegova stvar in da se mora o tem pogovoriti kdo drugi. To je naš kolektivni problem. In edino vprašanje, ki je tu na mizi, je ali želimo spoštovati določbe tega poslovnika. In sploh ne more biti vprašanje, ne vem, komu zdaj trenutno ustreza, kdo ima koga rad, kdo je komu simpatičen in tako naprej. Še enkrat, matematična operacija, koalicija ima trenutno 15 mest preveč in jih mora odstopiti opoziciji. Pika. Ne glede na to kakšno ime in priimek imajo te ljudje. In o tem se moramo danes pogovoriti, in mislim, da je popolnoma nesprejemljivo, da se skuša debato obrniti na to, ja, dajte se vi zmeniti, naj oni odstopijo in tako naprej. To sploh ne sme biti debata. Še enkrat, koalicija ima 15 mest v delovnih telesih preveč in naloga nas vseh je, da to stanje popravimo in ga naredimo tako, da bo pač opozicija dobila teh 15 mest. To je vse, kar je današnji predmet razprave. Če ne, ta Državni zbor še naprej vztraja v stanju, ki je proti poslovniku in de facto onemogoča delo opoziciji. Videli smo to včeraj na odborih, če bo šlo tako naprej, bo se to danes odvijalo še naprej v drugih obravnavah na delovnih telesih, kar je tudi lahko potencialno protiustavno. Pač koalicija lahko na odborih, kjer pač niso zastopana ustrezna razmerja, izglasuje določene stvari in s tem seveda oškoduje opozicijo in verjetno tudi njeno ustavno vlogo. In mislim, da tu ne more nihče dvigniti roke in reči, to ni moja stvar, dajte se zmenit ostali, je pač odgovornost nas vseh.
Tako, da jaz še enkrat apeliram na vse, da pač malo ohladite te tone oziroma ta stališča in dajmo pogledati na sliko širše. Ta slika je bistveno širša in je pomembnejša od trenutnega mandata, je pomembnejša od trenutnih položajev posamičnih poslancev, ampak je neko temeljno vprašanje tega, kar so poslovniške določbe in neki osnovni temelji demokracije.
Ja, hvala.
Ne vem saj, če bi sploh na dolgo in široko v bistvu ponavljala tisto, kar sem povedala že na dveh delovnih posvetih in na dveh kolegijih in tako naprej. Ampak to zdaj obračanje in prelaganje odgovornosti za ne izglasovanje sklepa na nekoga drugega, se mi zdi pa višek arogance. In vsi točno vemo, posebej pa še tisti, ki ste v tej hiši že kar nekaj mandatov na funkcijah, ki so se prvenstveno najbolj ukvarjale vedno tudi z razdelitvijo mest po odborih, ki točno veste, kako to gre, veste, da je prvenstveno v odborih treba določiti najprej in predvsem razmerja med opozicijo in koalicijo. Najprej. In da to se ne določa po nekem trenutnem navdihu ali pa pripravljenosti na pogovor tistih, ki so si pač to zamislili dogovoriti, ampak da imajo tule kolegice iz služb Državnega zbora zelo natančen razrez, do dveh decimalk natančen celo, kakšna so ta razmerja, koliko mest ima opozicija, koliko koalicija, v katerih odborih, katere poslanske skupine. In to ni predmet nekih pogovorov ob kavi, ko si nekdo reče, veš, to sicer ni moje, ampak jaz to tebi dam – to še otroci v vrtcu vedo, da nekaj, kar ni tvoje, ti ne moreš drugemu dati, ne moreš. V vrtcu otroci to zelo dobro vedo in ne vem, zakaj bi se tukaj sprenevedali.
Zdaj, to, kar smo vmes dobili na mizo, je lahko seveda, je s Poslanske skupine DeSUS, je seveda lahko nek približevali predlog. Lahko, lahko se o njem celo pogovarjamo, je pa treba o njem povedati naslednje. To je predlog, ki ne sodi na ta odprt kolegij, ampak bi moral biti dan na posvetu, ko se je o tem moč pogovarjati tudi na tak način. Ni formuliran kot sklep. In če se navežem tudi na tisto, kar je rekel kolega Matjaž, zdaj se je DeSUS pač odločil, da bo njihov bivši kolega Jurij dobil doto, kot vedno pravijo, ker mu bodo zopet očitno podarili nekaj kar ni njihovo pa smo zopet pri tem in oni so se odločili, da on bo pač na Odboru za kulturo pa bo na Odboru za izobraževanje pa bo on na Komisiji za odnose Slovenci v zamejstvu in po svetu pač tako so se odločili, ampak naš kolega Jurij recimo je pa izrazil interes, da bi bil rad član Odbora za gospodarstvo pa zdravstvo pa delo recimo na primer. Jaz razumem to živčnost jo razumem tudi jaz bi bila živčna v taki situaciji, ampak hočem povedati naslednje. Kot rečeno število mest, ki je najbolj problematično je razmerje med koalicijo in opozicijo. Znotraj koalicije se bo koalicija zmenila kdo bo kje pa koliko znotraj opozicije se bomo pa tudi. Tisto, kar je formirano v sklepu, kjer smo mi predlagali v sklepu teh 12 mest od SMC je bilo zakaj, zato ker sem že prvič obrazložila, ker je tako najlažje, ker se tako ne porušijo razmerja, ker tako ne zakompliciramo še dodatno razmerje na odborih in ne podremo vsega, kar je bilo že nastavljeno samo zato.
Jaz se mogoče lahko celo strinjam, da dajmo sedaj ta tri mesta, ki jih Desus predlaga dodati v sklep zraven notri pa bomo glasovali v bistvu na koncu koncev tistemu, kar je v resnici ali pa bi moralo biti na mizi torej vseh 15 mest.