31. redna seja

Odbor za infrastrukturo, okolje in prostor

8. 9. 2021

Transkript seje

Spoštovane kolegice, kolegi, cenjeni gostje!

Pričenjam 31. sejo Odbora za infrastrukturo, okolje in prostor in vse prisotne prav lepo pozdravljam. Obveščam vas, da se je za današnjo sejo opravičil poslanski kolega iz LMŠ kolega Robert Pavšič s pooblastili pa nadomešča poslanka kolegica Nataša Sukič nadomešča poslanskega kolega Boštjana Koražija s Poslanske skuine Levica ter še eno pooblastilo Igor Peček nadomešča poslanskega kolega Edvarda Pavliča.

Prehajamo na določitev dnevnega reda seje odbora. S sklicem seje ste prejeli dnevni red z štirimi točkami dnevnega reda. V zvezi s katerim po poslovniškem roku nisem prejel nobenega predloga za spremembo, zato je ta določen kot ste ga prejeli s sklicem seje. Proceduralni predlog. Preden pa pridemo na obravnavo točk dnevnega reda imam še proceduralni predlog, ga se v skladu z že ustaljeno prakso 2. in 3. točka dnevnega reda to sta letno poročilo Agencije za energijo in poročilo o stanju na področju energetike v Republiki Sloveniji obravnava skupaj in sicer tako, da bi s predstavnikov predlagatelja dali besedo, da predstavijo oba predloga akta nato pa bi dali besedo ostalim vabljenim in potem še članicam in članom odbora. Oba dokumenta je namreč pripravila oziroma je njun predlagatelj Agencija za energijo. Vsebina obeh poročil pa se v določenih segmentih pokrivata, zato je posledično za pričakovati, da se bo razprava poslank in poslancev dotikalo obeh dokumentov. Ali kdo temu nasprotuje? Ugotavljam, da ne.

Prehajamo na 1. TOČKO DNEVNEGA REDA TO JE NA OBRAVNAVO PREDLOGA ZAKONA O SPRMEMEMBAH IN DOPOLNITVAH ZAKONA O PREVOZIH V CESTNEM PROMETU, ki ga je Državnemu zboru v obravnavo 22. 4. 2021 posredovala skupina poslank in poslancev s prvopodpisano Mašo Kociper s predlogom, da se predlog zakona obravnava po skrajšanem postopku.

Kolegij predsednika Državnega zbora je na 104. seji 7. 5. 2021 sklenil, da se predlog zakona obravnava po skrajšanem postopku. Za obravnavo je bilo posredovano naslednje gradivo: predlog zakona z dne 22. 4. 2021, mnenje Zakonodajno-pravna službe z dne 24. 8. 2021, mnenje Vlade z dne 8. 9. 2021 in mnenje Komisije Državnega sveta za lokalno samoupravo in regionalni razvoj z dne 3. 9. 2021. V poslovniškem roku so bili vloženi amandmaji Poslanske skupine SAB k 1., 2., 3. in 4. členu. Vsa navedena gradiva so objavljena na spletni strani Državnega zbora. Na sejo so bili k tej točki povabljeni: predlagatelj, skupina poslank in poslancev v imenu predlagatelja mag. Alenka Bratušek, Ministrstvo za infrastrukturo, Komisija Državnega sveta za lokalno samoupravo in regionalni razvoj ter Zakonodajno-pravna služba.

Prehajamo na drugo obravnavo predloga zakona, v katerem bomo na podlagi 126. člena Poslovnika opravili razpravo in glasovanje o posameznih členih predloga zakona. Besedo dajem predstavnici predlagatelja, da nam poda dopolnilno obrazložitev k predlogu zakona to je v imenu skupine poslank in poslancev SAB gospa mag. Alenka Bratušek.

Izvolite.

mag. Alenka Bratušek

Najlepša hvala, predsednik.

Lep pozdrav vsem poslankam in poslancem in seveda tudi gostom, ki so z nami!

Ob koncu leta 2019 smo brez glasu proti soglasno potrdili spremembo enakega, istega zakona, ki ga imamo danes pred seboj, s katerim smo upokojencem starejšim od 65 let, invalidom in vojnim veteranom zagotovili brezplačen medkrajevni potniški promet po celi Sloveniji z vlaki in avtobusi. Ogromno slovenskih upokojencev ogromno slovenskih starejših ljudi uporablja to kartico s pridom uporablja to kartico se veliko prevaža z njo seveda je situacija ta covid virus stvari nekoliko omejil ali pa pomešal, ampak karkoli ogromno ljudi nam piše, ogromno ljudi me pokliče pa pocuka za rokov na cesti, da se zahvaljujejo za to, kar smo še enkrat poudarjam skupaj, enotno v Državnem zboru leta 2019 na naš predlog potrdili. Zakon, ki je danes pred vami bi pravzaprav zaokrožil te prevoze za upokojence in bi zagotovil brezplačne prevoze tudi v vseh mestnih središčih se pravi tam, kjer občine mestne prevoze organizirajo. Zelo preprost zakon, zelo majhne finančne posledice pa očitno veliko problemov ali pa pomislekov na strani koalicije se sprašujem zakaj. Še to moram povedati enak zakon smo mi vložili že jeseni lanskega leta in seveda ga je takrat tudi koalicija zavrnila z razlogom, da prvič, to ni sistemska rešitev in drugič, da v poračunu ni zagotovljenega denarja za to. To je pisalo v obrazložitvi takrat. Potem so očitno bom rekla vmes na ministrstvu ali pa minister sam ugotovili, da naš predlog sploh ni slab, da je to predlog, ki ga je potrebno upoštevati. V dveh občinah največjih to sta Maribor in Ljubljana s 1. 9. na podlagi obstoječe zakonodaje uvedli brezplačni prevoz za s 1. 10. se opravičujem uvedli brezplačni prevoz za upokojence. Absolutno podpiramo to rešitev bom rekla poznate pregovor »bolje pozno kot nikoli« tako, da jaz sem vesela, da so spoznali svojo zmoto in v teh dveh občinah to zagotovili, ampak glej ga zlomka ne vem zakaj bi upokojence in starejše morali deliti na prvo in drugo razredne, zato mi predlagamo, da se to res sistemsko uredi v zakonu. Seveda sedaj nimajo več mnenja, da je treba to sistemsko urediti pa, da ni dovolj denarja, ker očitno je denarja dovolj in očitno ni potrebno več sistemske ureditve. Mi kljub temu, da je s 1. 10. vsaj pogodba je podpisana bomo pa videli kako bo to zafunkcioniralo zagotovljeno, da se bodo upokojenci v Ljubljani in Mariboru vozili brezplačno tudi v mestih predlagamo, da bi ta naš predlog podprli, ker to pomeni, da nikoli več si nihče nobeden minister za infrastrukturo ali pa promet ali pa kakorkoli se bo imenoval lahko premisli in zaradi pomanjkanja denarja te pogodbe tudi prekine. Zakon je zakon, sprejme se ga v Državnem zboru in spremeni se ga lahko izključno v Državnem zboru. Seveda je treba povedati, da če bi že jeseni lanskega leta podprli naš predlog bi upokojencem v Ljubljani prihranili 180 evrov se prav ste upokojencem, ker niste podprli našega predloga in šele s 1. 9. uvajate brezplačni prevoz jemljete oziroma ste jim vzeli 180 evrov v Ljubljani, kjer je mesečna subvencionirana vozovnica 20 evrov in v Mariboru 162 evrov za devet mesecev. Se pravi, toliko ste upokojence prikrajšali, ker ste rabili 9 mesecev, da ste ugotovili, da je ta naš predlog, ki je na mizi dober. Seveda obstajajo vmesne občine, ki že imajo brezplačne prevoze Velenje, Nova Gorica, Novo mesto, prej mi je gospod Židan povedal, da v Murski Soboti imajo mestne prevoze za vse brezplačne tako, da veliko občin seveda so to manjše mestne občine že danes imajo brezplačne prevoze nekateri za vse, nekateri samo za upokojence oziroma starejše. Moram reči, da sem bila kar malo šokirana, ko je minister za infrastrukturo sedaj, ko je napovedoval in se postavil pred kamero pa se pohvalil s pogodbami za Ljubljano in Maribor napovedal, da bo nadaljeval v Velenju in Novi Gorici tako da jaz mu sporočam, da tam so te prevozi že brezplačni.

Mogoče še naslednja razlika. Če govorimo o denarju, ki naj bi ga bilo meseca novembra, ko smo se pogovarjali o tem zakonu premalo danes ga ni premalo še več šli ste še eden korak od nas v redu, če imate toliko denarja mi smo predlagali, da državni proračun zagotovi samo razliko se pravi to, kar občine danes dajejo za mestne prevoze bi dajale še naprej država bi zagotovila pa samo razliko. Ne, vi ste šli še eden korak dalje in boste občinam zagotovili tudi to razliko, ki jo danes plačujejo. Tako da odlično, podpiramo denarja je več kot dovolj z istimi številkami kot novembra, ko ni bilo denarja danes lahko pokrijete vse, zato sedaj se pa obračam na to mnenje Vlade, ki moram reči dobili smo ga malo prej danes sem ga jaz dobila v roke sem bila zelo zelo presenečena, ker mislim, da 14 dni nazaj v Državnem svetu je državni sekretar gospod Košorok povedal, da ta predlog podpirate, da je treba samo nomotehnično stvari urediti in da ni problema. Tudi v Državnem svetu je bil naš zakon predlog pravzaprav soglasno, ampak to bo povedal predstavnik soglasno podprt, potem pa ne vem kaj se je naredilo, kakšen klik se je naredil v glavah, ker danes pa v tem mnenju, ki smo ga dobili na mizo pravite, da to ni potrebno, da je že urejeno in da so naše finančne posledice podcenjene, prenizke. Enkrat ni bilo denarja sedaj imate denarja več, ampak jaz vam še enkrat povem naša ocena je bila, da država doplača samo tisto, kar danes plačujejo upokojenci to je bil naš predlog vi ste se pač odločili drugače vaše pravica in namesto ene ceste boste pač še občinam dajali to, kar že vrsto vrsto let plačujejo in zagotavljajo občanom in ker gre za mestni promet jaz mislim, da je tudi pravi, da občine prispevajo svoj del, ampak v redu. Odločili ste se, da imate denarja več kot dovolj. Seveda nas bo v naslednji Vladi, zaradi teh vaših odločitev ne samo te še hujših večjih dražjih hudo bolela glava, ampak pustimo to bomo to reševali takrat, ko bomo pač morali reševati in bo treba reševati to je dejstvo. Če pogledate mnenje Fiskalnega sveta mislim, da je danes ali včeraj bilo spet eno objavljena javnofinančna situacija je katastrofalna, katastrofalna, ampak v redu. Mi absolutno podpiramo, da ste sklenili pogodbe z Ljubljano in Mariborom, če imate toliko denarja ne nasprotujemo, da tudi občinam zagotavljate delež, ki ga že vrsto let namenja mestnemu prevozu. Za nas je ključno, da se upokojenec s to kratico lahko vozi po celi Sloveniji tega danes ni in z zakonom, ki je pred vami bi končno to uresničili oziroma naredili piko in na sistemski način, da povzamem vaše besede uredili javni prevoz. Ni samo finančno učinek v denarnici upokojenca, ker je pač prej karto moral kupiti, sedaj se pa lahko vozi brezplačno, ampak gre tudi za varnost v cestnem prometu in konec koncev, če pogledate situacijo na naših cestah v zadnjem mesecu in pol je katastrofalna tako kot še nikoli. Iz Kranja do Ljubljane zjutraj potrebuješ eno uro za trideset kilometrov. Res ta zadnji mesec in pol je na cestah katastrofa in tudi zato je naša skupna naloga, da čim več ljudi spravimo na avtobuse in vlake. Zato še enkrat apel, da tisti, ki verjamemo, da je prav, da se starejši upokojenci vozijo bolj varno in konec koncev bolj varčno vas prosim danes, da ta naš predlog podprete in zagotovite, da se bodo upokojenci po celi Sloveniji medkrajevno in tudi po mestih vozili brezplačno.

Hvala.

Hvala kolegica Bratušek za vašo dopolnilno obrazložitev. Želi k predlogu zakona podati mnenje predstavnik Vlade oziroma Ministrstvo za infrastrukturo državni sekretark Blaž Košorok?

Blaž Košorok

Hvala za besedo, predsedujoči.

Spoštovane poslanke in poslanci, dober dan!

Vlada Republike Slovenije meni, da navedeni Predlog zakona o spremembah in dopolnitvah Zakona o prevozu v cestnem prometu ni potreben, ker že dosedanja ureditev daje zadostno pravno podlago za ureditev brezplačnega prevoza v mestih za navedene skupine upravičencev. To, kar je bilo v uvodu s strani poslanke Bratušek povedano. Ministrstvo za infrastrukturo je na podlagi sprememb in dopolnitev Zakona v cestnem prometu to je zakon ZPCP-2h, ki so bile uveljavljene 26. junija letošnjega leta in v skladu s podzakonskimi akti že pripravilo rešitev, da bodo imeli upravičenci iz osmega, devetega in desetega odstavka 114.b člena tega zakona to velja za upokojence osebe starejše od 65. let, invalide in vojne veterane od 1. oktobra zagotovljen brezplačni prevoz v mestnem linijskem prometu v mestnih občinah Maribor in Ljubljana tam, kjer je to organizirano kot obvezna gospodarska javna služba. V teh mestih je torej obvezno izvajanje mestnega linijskega prevoza potnikov. Ministrstvo je z izvajalci obeh mestnih prevozov potnikov v soglasju z upravljavcem mestnega prevoza sklenilo pogodbo o medsebojnih obveznostih za zagotavljanje prevoza. Skupna ocena sedaj nekako ministrstva in izvajalcev, da bo subvencija na letni ravni znašala dosti več kot 3,8 to, kar govori predlagatelj nekje naša ocena je med 6 do 9 milijonov evrov odvisno od prevoženih potnikov. Dogovor tudi predvideva, da tudi nujni razvoj mestnega prometa, če se bo število potnikov povečalo za več kot 5 odstotkov se bodo določeni členi v pogodbi spremenili. Seveda bo ministrstvo nadaljevalo dogovore in pa vse tehnične postopke, da bo enotno rešitev brezplačnih prevozov v mestnih prometov vključilo tudi druga mesta to je pravilna ugotovitev predlagateljev torej tehničnih rešitev, da se enotni / nerazumljivo/ v Republiki Sloveniji vključijo vsa postajališča mestnega prevoza v drugih mestih bo ta postopek tekel približno od dveh do petih mesecev. Ta dodatna pravica bo avtomatizirano brez oddaje nove vloge ali postopkov na prodajnih okencih dodeljena vsem 185 tisoč 286 upravičencem, ki trenutno imajo odobreno vozovnico za območje Slovenije. Velika večina med njimi je upokojencev med katerimi ima vozovnico 173,284 tisoč upravičencev, 6 tisoč 134 je oseb starejših od 65. let, ki niso upokojenci, 4 tisoč 365 je invalidov in imetnikov enotne kartice ugodnosti za invalide in približno tisoč 513 je vojnih veteranov. Za vse velja pogoj, da lahko uveljavijo pravico, če niso seveda zaposleni. Dodatno pravico bodo dobili tudi tisti, ki bodo podali vloge in pridobili pravico vozovnica Slovenije.

Sedaj pa še neka druga sprememba. Na podlagi sprememb Zakona o prevozih v cestnem prometu / nerazumljivo/ izvedena tudi in poenostavitev sistema subvencioniranih vozovnic za dijake in študente in udeležence izobraževanja odraslih ter registrirane športnike. Namesto dosedanjih relacijskih vozovnic od doma do šole ima ta skupina sedaj vozovnico Slovenija, ki jim brez sprememb vlog omogoča tudi potovanje za obvezno prakso, vse interesne dejavnosti na področju kulture in dveh pač različnih izobraževalnih ustanovah tudi čez vikend, za izlete, obiske prijateljev in sorodnikov vse dni v letu. Sprememba je bila uvedena brez zahteva za dodatno plačilo upravičencev in brez dodatnih obremenitev proračuna Republike Slovenije. Iz vsega tega navedenega Vlada Republike Slovenije nasprotuje sprejemu predloga sprememb in dopolnitev Zakona o prevozih v cestnem prometu.

Hvala.

Hvala tudi vam. Želi besedo predstavnica Zakonodajno-pravne službe gospa Mira Palhartinger?

Miroslava Palhantinger

Dober dan. Hvala za besedo.

ZPS je izdala svoje pisno mnenje in pripravila pripombe z vidika svojih nalog. V mnenju je podala pripombe k 1., in 2. členu in 4. členu. Glavnina teh pripomb je posledica dejstva, da je bil zakon z zadnjo novelo spremenjen na način, ki je vplival na zaporedje odstavkov, kar v predlaganem besedilu ni bilo upoštevano. K 4. členu pa je ZPS posebej opozorila tudi na neustrezno datuma, od katerega naj bi se zagotavljala pravica do brezplačnega prevoza v mestnem linijskem prevozu. Tukaj je bil namreč predlagan 1. september 2021, kar je datum, ki je že minil. Ugotovila bi za konec, da so bile pripombe z amandmaji poslanske skupine, ki je predlagateljica ustrezno upoštevane.

Hvala.

Hvala tudi vam. Želi predstavnik Komisije Državnega sveta za lokalno samoupravo in regionalni razvoj predsednik komisije gospod Dušan Strnad podati mnenje komisije k predlogu zakona?

Izvolite.

Dušan Strnad

Hvala lepa za besedo.

Lep pozdrav vsem!

Komisija Državnega sveta za lokalno samoupravo in regionalni razvoj podpira Predlog zakona o spremembah in dopolnitvah Zakona o prevozih v cestnem promet. Komisija meni, da brezplačen mestni prevoz za upokojence oziroma starejše od 65. let, invalide in vojne veterane predstavljajo enega od ukrepov za spodbujanje uporabe javnega potniškega prevoza v mestih. S tovrstnimi ukrepi v prometnem sektorju lahko pripomoremo k razbremenitvi okolja. Komisija prav tako podpisa zakonsko ureditev brezplačnega javnega potniškega prevoza dijakov, udeležencev izobraževanj, odraslih ter študentov po celotni Sloveniji v času poletnih počitnic. Kot rečemo je komisija podprla ta predlog soglasno. Tudi na podlagi pojasnila predstavnikov Ministrstva za infrastrukturo, da ne nasprotujejo predlogu zakona, zaradi pravočasne prilagoditve na predlagane novosti in zagotovitev proračunskih sredstev pa so predlagali ustrezno prehodno obdobje za začetek uporabe zakona, kar mislim, da ste predlagatelji tudi sprejeli.

Toliko.

Hvala.

Hvala tudi vam.

Prehajamo na razpravo in glasovanje o posameznih členih predloga zakona. Ker ima predlog zakona samo pet členov odboru predlagam, da se razpravo o vseh členih predloga zakona združi v skladu s 128. členom Poslovnika. Po opravljeni razpravi o členih bi najprej opravili glasovanje o amandmajih, nato pa bi glasovali še o vseh členih predloga zakona skupaj. Ali kdo temu nasprotuje? Ugotavljam, da ne.

V razpravo dajem torej vse člene predloga zakona in amandmaje poslanskih skupin k 1., 2., 3., in 4. členu. Preden dam besedo vam, spoštovane poslanke in poslanci, je zaprosila za besedo v imenu predlagatelja mag. Alenka Bratušek.

Izvolite.

Ja, da ne bo ostalo v zraku oziroma neodgovorjeno, ker jaz sem pri številkah zelo natančna in finančne posledice, ki jih omenja državni sekretar so višje. Ja, državni sekretar, ker ste dobrohotno občinam zagotovili tudi tisti del, ki ga danes plačujejo same tako so povedali župani. Ampak kakorkoli denarja imate očitno več kot dovolj. Jaz sem razumela, da po vaše ta zakon ni potreben jaz pa dodajam škodil pa absolutno ne bo in sistemsko bo zavedno zagotovil brezplačen prevoz upokojencem, starejših invalidom, vojnim veteranom in ja, na začetku sem pozabila omeniti tudi dijake in študente tudi ta del urejamo. Če ne sedaj pa bomo pač v naslednji Vladi to uredili tako kot je treba in ne parcialno s pogodbo z eno občino tako, z drugo občino drugače, z eno občino danes, z drugo občino jutri. Jaz še enkrat kot predstavnica predlagateljev apeliram, da če nam gre res za to še enkrat, da zagotovimo vsem, da se lahko brez iskanja kartic po denarnici s to vozovnico vozijo po celi Sloveniji vsem javnem prevozom, ki obstaja, da naš predlog podprete.