32. nujna seja

Komisija za nadzor javnih financ

13. 10. 2021

Transkript seje

Lep pozdrav! Spoštovane kolegice in kolegi, pričenjam 26. nujno sejo Odbora za obrambo.

Pozdravljam vse prisotne, posebej ministra za obrambo, mag. Mateja Tonina, državnega sekretarja na Ministrstvu za obrambo, Uroša Lampreta, generalnega direktorja direktorata za zunanjo in varnostno politiko Jerneja Műllerja, načelnika generalštaba Slovenske vojske, generalmajorja Roberta Glavaša in ostale vabljene.

Obveščam vas, da so zadržani in se seje ne morejo udeležiti naslednje članice in člani odbora Franc Jurša zaradi bolezni. Na seji odbora kot nadomestni članice in člani odbora pa sodelujejo naslednji poslanke in poslanci: Franc Breznik nadomešča poslanca Franca Kepo, mag. Bojana Muršič nadomešča poslanca Sama Bevka, poslanec Dušan Šiško nadomešča poslanca Janija Ivanušo, Robert Pavšič nadomešča poslanca Marjana Šarca, mag. Elena Zavadlav Ušaj nadomešča mag. Branka Grimsa in mag. Andrej Rajh nadomešča poslanca Marka Bandellija.

Svojo udeležbo na današnji seji sta opravičila minister za zunanje zadeve dr. Anže Logar in državni sekretar v Kabinetu apredsednika Vlade mag. Bojan Pograjc.

Besedo dajem predsedniku Komisije za nadzor javnih financ gospodu Igorju Pečku. Prosim.

Igor Peček

Hvala. Spoštovane kolegice in kolegi, spoštovani vabljeni.

Pričenjam 32. nujno sejo Komisije za nadzor javnih financ. Obveščam vas, da sem v skladu s poslovnikom do začetka seje prejel eno opravičilo, in sicer se seje ne more udeležiti poslanec gospod Robert Polnar. Na seji pa kot nadomestni člani s pooblastili sodelujejo Marjan Pojbič, ki nadomešča gospoda mag. Marka Pogačnika iz Poslanske skupine SDS, gospod Nik Prebil, ki nadomešča poslanko gospo Andrejo Zabret in Poslanske skupine LMŠ, gospod Andrej Černigoj, ki nadomešča poslanca gospoda Aleksandra Reberška s Poslanske skupine Sni, gospod Dušan Šiško, ki nadomešča poslanca gospoda Zmaga Jelinčiča iz poslanske skupine SNS, mag. Andrej Rajh, ki nadomešča poslanko mag. Alenko Bratušek s Poslanske skupine SAB, gospod Jurij Lep, ki na seji Komisije sodeluje iz kvota Nepovezanih poslancev in pa mag. Gregor Židan nadomešča poslanca dr. Franc Trčka iz Poslanske skupine SD.

Besedo pa zdaj dajem gospodu Juriju Lepu.

Hvala kolega. Hvala za besedo še enkrat. Bi izkoristil priliko in še eno pooblastilo prebral, iz kvota SMC Mojca Žnidarič nadomešča Moniko Gregorčič. Hvala lepa.

Prehajamo na določitev dnevnega reda. S sklicem seje ste prejeli dnevni red seje odbora in komisije. Ker k navedenemu redu sej ni bilo predlogov za razširitev oziroma za umik, je določen dnevni red seje, kot je bil predlagan s sklicem.

Tako da prehajamo na 1. TOČKO DNEVNEGA REDA, in sicer. Poslanska skupina Levica je 24. septembra 2021 vložila zahtevo za sklic skupne nujne seje Odbora za obrambo in Komisije za nadzor javnih financ s točko dnevnega reda NADALJEVANJE AFERE OSHKOSH: PREVZEM POKVARJENIH, POŠKODOVANIH IN TEHNIČNO NEIZPRAVNIH VOZIL OSHKOSH JLTV 4X4 TER NAMERA O NAKUPU ŠE VEČ TOVRSTNIH VOZIL.

Kot gradivo k tej točki ste prejeli zahtevo poslanske skupine Levica s predlogi sklepov, ki naj bi ju sprejela odbor in komisija.

Da še omenim, na sejo so bili vabljeni predlagatelj zahteve poslanska skupina Levica, prvopodpisani dr. Matej T. Vatovec, Vlade Republike Slovenije, Ministrstvo za zunanje zadeve, dr. Anže Logar, minister za zunanje zadeve, Ministrstvo za obrambo, mag. Matej Tonin, minister za obrambo. Tako, da prehajamo na obravnavo omenjene točke. Besedo dajem predstavniku predlagatelja, poslancu poslanske skupine Levica gospodu Mihi Kordišu. Prosim lepo.

Hvala lepa za besedo, predsedujoči. Afera Oshkosh je kot se izkazuje mlajša sestra afere Patria. S tem nakupom oklepnikov 4x4 je šlo že od začetka narobe vse. Najnovejši incident v tej dolgi sagi se je zgodil 4. junija letos, ko je minister za obrambo mag. Tonin v vojašnici v Ljubljani slovesno predstavljal 38 novih vozil Oshkosh 4x4, sočasno pa seveda javnosti ni povedal, da so ta vozila v nevoznem stanju, da niso prestala niti tehničnega pregleda, da niso do konca opremljena, kot je bilo dogovorjeno in podobno.

Zapisnik o kontroli kakovostnih proizvodov, ki smo ga v Levici dobili pravi naslednje: vozilo je dostavljeno brez vseh zahtevanih sistemov oziroma kitov. Eno od vozil je bilo tehtano in ugotovljeno, da je dejanska teža vozila ob tehtanju bila 9,085 kg pri pregledu. Kar pomeni, da je vozilu pretežko do 20% pretežko. Ko bo pa naenkrat dokončno opremljeno pri pregledu brezhibnosti vozil je ugotovljeno, da imajo neustrezen zavorni učinek oziroma po domače rečeno te prevzeti novi oklepniki imajo bremze, ki jim ne delujejo, v vozilu se nahajajo pred inštalacijski kabli za vgradnjo sistemov, ki pa niso ustrezno označeni, ni mogoče potrditi ali so vgrajeni vsi kabli oziroma se nahajajo v vozilu kabli, ki niso del našega vozila.

Če gremo po posameznih vozilih, kaj pove zapisnik o kontroli kakovosti proizvodov? Prvo vozilo, okvara vitla po podatkih proizvajalca je potrebno izvesti zamenjavo. Okvara vitla, spet potrebno izvesti zamenjavo. Na istem vozilu manjkajo vijaki in matice za pritrditev podpora transportnih vozil. Še naslednje vozilo mu manjkajo podpore za transport vozil in to kar 2x. Še naslednje ima poškodovan sprednji levi pozicijski žaromet. Naslednje ima poškodovan zaboj C4I opremo na zadnj, za C4 opremo se pravi za komunikacijsko opremo na zadnjem levem delu vozila, prav tko na tem istem oklepniku manjkajo vijaki in matice za pritrditev podpor za transporta vozil. Še drugo vozilo ima poškodbo balističnega stekla na zadnjih levih vratih, še naslednjemu je potrebno menjat jermen motorja pa na zaključek osmemu primerku naključno izbranega Oshkosha manjkajo vijaki in matice za pritrditev podpore za transport vozil.

Kot je razvidno iz tega prevzemnega zapisnika so nam ZDA dostavile oklepnike 4x4 drugače, kot je bilo to dogovorjeno in drugače, ko t je bilo opredeljeno v investicijski dokumentaciji. Dobili smo skratka škart robo težko več kot 10, težko nekaj 10 milijonov eurov. Seveda je račun izstavljen slovenskim državljankam in državljanom, ki so za ta nakup plačali.

Podobno vojaška investicijska dokumentacija zahteva, da so vozila preizkušena in da so certificirana Oshkoshi 4x4 pa teh certifikatov nimajo, ker gre za prototipno vozila in jih v času njihovega nakupa ni uporabljala prav nobena vojska na svetu. Ob pregledu vozila je komisija, ki je ta pregled izvajala preverila tudi skladnost vozila z zahtevami iz investicijskega programa in zahtevami iz novelacije investicijskega programa do čemer bom prišel malo kasneje in tu ugotovimo, da jim manjkajo naslednji certifikati: skladnost vozila in opreme s standardi, na primer stank mild CT, temperaturno območje uporabe, možnost uporabe vojaških goriv in najpomembneje balistična zaščita vozila protiminska zaščita vozila.

Naj vas spomnim, ti oklepniki so se kupovali z nosilnim argumentom, da bodo zaščitili pripadnike in pripadnice slovenske vojske na misijah v tujini, ker naši fantje in dekleta pa ja morajo biti ustrezno zaščiteni. Kako? Po mnenju vladajoče garniture očitno tako, da prevzema oklepna vozila, ki nimajo ustrezne balistične zaščite niti nimajo ustrezne protiminske zaščite oziroma ta zaščita še ni bila certificirana.

Omenil sem, da je bil investicijski program noveliran. Zakaj je to pomembno? Ker smo dobili oklepnike drugačne, kot jih je v resnici pričakovala slovenska vojska, ki je pripravila podlage za nakup oklepnikov. Ampak namesto, da bi ob prevzemu razsutih nevoznih oklepnikov Ministrstvo za obrambo ta vozila zavrnilo, jih poslalo nazaj in zahtevalo vračilo kupnine je minister Tonin praktično nemudoma oznanil podpis novega posla v vrednosti 45 milijonov eurov za še več taistih vozil, katere so nam v škart različice ZDA ravnokar dobavile.

Novelacija investicijske dokumentacije se je zgodila naknadno in zgodila se je po tem, ko so bila vozila enkrat že plačana. Še več, februarja v letošnjem letu se je investicijski program popravljal za nazaj. To je dobri dve leti po tem, ko so bila vozila že plačana samo za to, da se je naknadno pričakovanja na papirju uskladilo s tem, kar je proizvajalec dobavil. Se pravi mi nismo dobili vozil, kot smo jih kupili ampak smo zakupljena vozila naknadno kot država popravili investicijsko dokumentacijo zaradi tega, ker dobavljeni Oshkoshi tej investicijski dokumentaciji preprosto niso ustrezali. Lahko gremo kar po vrsti. Tudi ta del dokumentacije Morsa držim pred seboj.

Skladnost vozila s predpisi, ki urejajo področje motornih vozil v Evropski uniji zahteva črtana. Talni pritisk kot faktor mobilnosti oziroma prevoznosti izven cestišč, zahteva črtana. Premagovanje ovir na področju premagovanja navpičnih ovir, zahteva črtana. Premagovanje jarkov, zahteva črtana. Nosilnost vozila pripravljenega za vožnjo opremljenega z določenimi podsistemi zahteva črtana. Emisijski razred, zahteva črtana. Električna oprema skladnost s standardi s tank zahteva črtana. Namestite akumulatorjev v skladu s standardi, zahteva črtana. Priključna sklopka v skladu s standardi, zahteva črtana. Zatična sklopka na sprednjem delu vozila prav tko v skladu s standardi, zahteva črtana. Črtana je tudi zahteva za sistem za pritrjevanje vozila pri transportu v skladu s standardi.

To so vse naknadne spremembe investicijske dokumentacije. Namesto, da bi dobili vozila po dokumentaciji, kot je bila zasnovana se je to isto dokumentacijo naknadno spremenilo samo za to, da se je zadostilo točno določenim vozilom enega točno določenega ponudnika. Črtana je bila tudi je bil pogoj referenca tej investicijski dokumentaciji, in sicer, da je vozilo že v uporabi v oboroženih silah vsaj ene države članice Nata in Evropske unije. Kar me pripelje do zaščite vozila že prej omenjene balistične zaščite? Kaj lahko izvemo iz spremembo dokumentacije oziroma prevzemnega zapisnika, katerega priloga le-ta je. Skladnost balistične zaščite, stopnja zaščite ni znana, ker ponudnik ni predložil nobenih dokazil oziroma dokumentov.

Minska zaščita, spet stopnja zaščite ni znana zato ker ponudnik ni predložil nobenih dokumentov. JRKB zaščita zahteva črtana, zahteva črtana, zahteva črtana, protipožarni sistemi, zahteva črtana, detektor laserskega obsevanja, zahteva črtana na vseh mogočih podkategorijah, sistem maskiranja, zahteva črtana, maskirne mreže, zahteva črtana in tako naprej. Integracija oborožitvene postaje v sistem C4, zahteva črtana, laserski daljnomer, zahteva črtana.

Iz tega je zelo jasno razvidno, da smo 1. dobili vozila, ki so izven dogovora, da so ta vozila popolnoma neustrezna, da gre za čisto škart robo ali po domače, da so nas naši veliki zavezniki na drugi strani Atlantika peljali žejne čez vodo. Minister Tonin pa namesto, da bi te njihove škart oklepnike poslal nazaj jih je postavil na ogled javnosti. Na Ministrstvu za obrambo pa smo lahko prebrali, kako so to v resnici poškodbe, do katerih je prišlo v transportu.

Zdaj seveda gospe in gospodje lahko verjamemo, da se pri transportu razbije kakšno steklo, pa žaromet. Tu ni nikakršnega vprašanja. Ne morejo se pa na transportu, verjetno ladijskem transportu kar strgati jermeni, ne morejo zmanjkati vijaki in matice, ne morejo kar čez noči čez krov transportne ladje poleteti certifikati, ki so bili zahtevani v investicijski dokumentaciji. Ne morejo se med transportom zaplesti in odznačiti kabli in ne morejo med transportom izginiti celi oborožitveni sistemi oziroma celi sistemi, med njimi tudi oborožitvene postaje, ki so bile del naročenega vozila in ki bi morale priti že vgrajene z vozilom v Republiko Slovenijo.

V najboljšem primeru Ministrstvo za obrambo s tako držo do očitno zgrešenega posla v najboljšem primeru zavaja v najslabšem primeru pa odkrito laže kot govorijo in prevzemni zapisniki in vsa dokumentacija, ki smo jo v Levici pridobili. Navsezadnje kar pet od teh osem naključno izbranih oklepnikov, ki so šlo skozi preverbo ni izvedlo tehničnega pregleda. Niso šli čez tehnični pregled. Vsak, ki kupuje avtomobil v tej državi, ki bi dobil razsut avtomobil izven vseh standardov, izven vseh dogovorov, ki so bili sklenjeni bi tak avtomobil zavrnil. Ampak ne država, ne Ministrstvo za obrambo ne za oklepnike Oshkosh 4x4. Tu politična garnitura, ki je odgovorna za ta nakup v tej zablodi še naprej vztraja. Še več, kot sem uvodoma že izpostavil v resnici jo celo stopnjuje.

V Levici smo to sejo sklicali za to, da zahtevamo odpoved pogodbe o nakupu oklepnikov Oshkosh 4x4, da se te oklepnike pošlje nazaj in da se zahteva vračilo kupnine. Treba je pošteno povedati, da ni minister edini, ni minister Tonin edina izpostavljena politična figura v tej zgodbi. O Oshkosh 4x4 in o njihovem nakupu smo lahko prvič slišali od nekdanjega ministra za obrambo Karla Erjavca, ki je koncem leta 2018 stopil pred kamere in javnosti obelodanil nakup teh oklepnikov kot izvršeno dejstvo. To je bil nakup, o katerem prej ni vedel nihče ničesar. Številka, ki jo je javnosti ponudil minister Erjavec je v začetku znašala 15,5 milijonov eurov.

Seveda je to dvignilo vse alarme, zvonce pri nas v Levici, zato smo sklicali sejo Odbora za obrambo, na katerem smo ministra Erjavca in ostale predstavnike Ministrstva za obrambo podrobneje povprašali o tem nakupu oklepnikov, ki ga načrtujejo. No na tej seji Odbora za obrambo se je izkazalo, da se v resnici ne pogovarjamo o 15,5 milijonih eurov, da je to zgolj strošek za osnovna vozila za gola vozila brez vgrajenih kakršnihkoli oborožitvenih postaj in drugih sistemov. In takoj se je izkazalo v praktično enemu mesecu, da številka 15,5 milijonov eurov ni tisti strošek, ki ga bodo nosili državljanke in državljani v tej državi, ampak se je cena podvojila.

Še kakšen teden oziroma dva kasneje smo izvedeli, da niti ta številka ni končna. Da v ta znesek ni vključen davek na dodano vrednost. To je ceno postavilo na 32 milijonov eurov. A tudi to še ni vse. Je šla svoj čas top šop reklama. Malo kasneje smo izvedeli, da tudi teh 32 milijonov eurov ni zaključna cena, ker vanjo ni vpisana cena C4I komunikacijskih sistemov brez katerih so tovrstna oklepna vozila na bojišču gluha in slepa in popolnoma neuporabna. Se pravi, če želimo kupovati uporabne oklepnike za delovanje na bojišču moramo kupiti še komunikacijske sisteme C41.

Koliko naj bi strošek teh sistemov znašal v resnici ne vemo. Lahko zgolj sklepamo iz tega, da je za 37 novih istih vozil, ki jih je kupil minister Tonin potem, ko je prevzel 38 razsutih in nevoznih, ta oprema znašala 10, 6 milijonov eurov brez davka na dodano vrednost. Se pravi, če to prevedemo lahko ocenimo, da bo cena opremljena že prevzetih 38 vozil iz posla ministrovanja Karla Erjavca znašala 10,9 milijonov eurov brez DDV oziroma dobrih 13 milijonov eurov z DDV. Končna cena 38 vozil, ki jih je Erjavec menda kupil za 15,5 milijonov eurov se bo torej na koncu gibala okoli 55 milijonov eurov. To je 350% več, kot je vlada komunicirala na začetku. Če to niso seje simptomi zgrešenega posla prežetega s korupcijskimi sumi od začetka do konca, potem ne vem kaj je. Niti se samo pri stopnjujoči rasti cene oklepnikov ne moremo zaustaviti.

Tu je še vprašanje, kako so bila ta vozila plačana. Prevzetih 38 oklepnikov Oshkosh 4x4 je bilo že zdavnaj plačanih v dveh tranšah. V eni tranši koncem leta 2018, drugi tranši konec let 2019. Se pravi, država se je obrnila in neverjetno pohitela tako kot ne zna ukrepati za praktično nobeno drugo stvar. Ampak pazite, vsa ta nakazila so bila izvedena mimo proračunskih postavk. Plačana so bila iz proračunskih postavk, ki niso bila namenjena oklepnikom kot prvo in kot drugo na teh postavkah za plačilo oklepnikov niti ni bilo dovolj denarja.

Poenostavljeno povedano država je te oklepnike kupila na črno, vsaj kar se tiče odnosa do državljank in državljanov in kar se tiče odnosa do proračuna, ki ga sprejema Državni zbor Republike Slovenije. Izvoljeni Državni zbor. Šele naknadno z rebalansom proračuna se je v dokumentih znašla postavka, ki naj bi omogočila in nazaj skolegitimirala nakup in plačilo oklepnikov Oshkosh 4x4 ta istih, ki jih je sedaj minister Tonin prevzel v nevoznem stanju.

Seveda smo pobarali ministra Erjavca ob vseh teh razkritjih že takoj kakšni so ukrepi, ki jih ministrstvo načrtuje ali se lahko nadejamo kakšne preiskave pa iz te zgodbe ni bilo nič. V Levici smo sklicali več sej, sklicali smo tudi sejo Komisije za nadzor javnih financ in 4. 4. 2019 celo sprejeli sklep, da naj citiram: Ministrstvo za obrambo sproti obvešča Komisijo in javnost o ugotovitvah notranje revizijske službe Ministrstva za obrambo v zvezi z nakupom oklepnikov Oshkosh 4x4. Karl Erjavec je nato na seji maja 2019 zatrjeval, da je notranje revizijska služba svoje delo opravila, se pravi so šli, so pregledali cel nakup in da so se izsledki predstavili predstojnemu organu, ampak na Komisiji, ki danes zaseda, Komisiji za nadzor javnih financ te dokumentacije še do danes niso videli in jo nismo dobili v roke. O poslu, ki na prav vsakemu koraku kriči o nesmotrnosti, nesposobnosti in o korupciji.

Če vse, kar smo v Levici prejeli vzdrži, potem imamo kot češnjico na torti za povrh vsega to vozila, ki niso niti v garanciji. Vsak štedilnik, ki ga kupiš v tej državi, vsak hladilnik, sesalec in drugi gospodinjski pripomoček pride v garanciji. Praktično edina stvar, ki je očitno brez garancije so oklepniki Oshkosh 4x4, ki jih je minister Erjavec kupil, minister Tonin pa v nevoznem stanju prevzel. In to tako, da so na Ministrstvu za obrambo predhodno novelirali še enkrat po poudarjam, novelirali investicijski program narejen na podlagi pričakovanj in potreb zahtev slovenske vojske zato, da so ustregli enemu samemu konkretnemu proizvajalcu za eno samo konkretno vozilo. In to so počeli v februarju letošnjega leta dve oziroma tri leta po tem, ko so bila vozila ne samo naročena, ko je bila investicijska dokumentacija ne le sprejeta ampak ko je bil ko so bila vsa ta vozila tudi že plačana. Za zaključek naj znova ponovim, d jih je potrebno oklepnike vrniti, pogodbo prekiniti, zahtevati vračilo kupnine, ker smo več kot očitno dobili škart robo in odstopiti od vseh nadaljnjih nabav, še posebej od nabav od istega proizvajalca v sodelovanju z ZDA, kjer očitno te gospe in gospodje ne vidijo niti individualnih življenj posameznih vojakov kjerkoli že na misijah v svetu se že nahajajo, ampak vidijo zgolj in samo dobiček ne oziraje se na vse in so za ta dobiček pripravljeni nategniti tudi svoje zaveznike in jim dostaviti oklepnike, ki v resnici sploh niso vozni.

Vprašanje, kdaj jih bomo zares dobili sploh v uporabo, paše to izrekam zgolj na predpostavki, da bi bili dejansko uporabni. Cel koncept nakupa oklepnikov je popolnoma zgrešen. To so vozila, ki niso namenjena za rabo obrambe domovine in niso namenjena za uporabo na terenu Republike Slovenije ampak za to, da bodo servisirala imperialne interese tudi 10.000 km izven meja naše domovine.

Tega danes nisem postavil v predstavitev zahteve za sklic preprosto zato, ker je v oči tako zelo bijoče, da tudi če namero o nakupu oklepnikov resno se zatakne pri tem, da smo dobili vozila, ki jim bremze ne delajo, da smo dobili vozila, ki nimajo certificirane protibalistične in protiminske zaščite, pa strgane jermene, zbrkljane kable in tako naprej in tako naprej. Vozila, za katere je zelo veliko vprašanje, kdaj jih bomo dejansko sploh lahko uporabili.

Hvala za uvodno predstavitev gospodu predlagatelju. Sedaj bi pa dal besedo gospodu ministru Mateju Toninu. Prosim.

Spoštovani predsednik, dober večer, poslanske in poslanci in lep dober večer. Obrambne nabave oziroma vse nabave v obrambnem in varnostnem sistemu so podvržene strogemu nadzoru, kar je tudi prav. Sam kot minister si absolutno prizadevam, da so stvari popolnoma transparentne, da ovržemo vsakršen sum dvoma. Tudi zato vidim današnjo sejo, kot enkratno priložnost za to, da odgovorimo na vsa morebitna odprta vprašanja in da razjasnimo vse stvari, ki zanimajo poslance in tudi morebiti javnost.

Danes so z mano tudi načelnik Generalštaba generalmajor Robert Glavaš, ki bo pojasnil zakaj tovrstna vozila potrebujemo, ker je zelo pomembno. Danes je z nami tudi polkovnik Močnik, poveljnik prve brigade, ki v vojašnici Edvarda Peperka tudi zdaj uvaja ta vozila, jih testira. Na njih se že usposabljajo slovenski vojaki, delamo posebne inštruktorje, ki bodo tudi sposobni ta vozila opravljati in pa jih tudi vzdrževati. In pa z mano je tudi direktor Direktorata za logistiko, ki skrbi za tovrstne nabave, zato vas bom prosil, če boste lahko po mojem uvodu tudi njim trem dali besedo zaradi tega, da se stvar res celostno razreši in da ne bi ostali pri nekih polovičnih pojasnilih oziroma, da bi celotno širšo sliko dali glede na sklic Levice.

Uvodoma naj rečem, da je to, kar je pojasnil poslanec Kordiš držita samo dve zadevi. Ena zadeva, ki drži je ta, da je pogodbo za nabavo teh 38 oklepnih vozil podpisal moj predhodnik Karel Erjavec in da sem s to pogodbo jaz kot njegov naslednik nadaljeval. Ta informacija drži. Druga informacija, ki prav tako drži je, da v tej pogodbi, ki jo je podpisal moj predhodnik, da sta vključena vozilo in pa oborožitvene postaje, ne pa tudi C4I komunikacijske naprave. Tudi to drži.

Vse ostalo, kar je povedal so pa tak lep kolaž lepljenk, ki so skupaj zlepljene zato, da ustvarjajo vtis, da je šlo vse narobe, da gre za velike pomanjkljivosti in napake. Ogromno je bilo manipulacij in netočnosti. Da a si boste bolj recimo predstavljali kako si je pač poslanec Kordiš drznil na nek način zavajati javnost pa tudi ustvarjat vtis, da je tukaj vozilo popolnoma neprimerno in tudi tehnično neizpravno.

Jaz bi poslanca zaprosil, če si lahko pogledajo osmo stran sklica gradiva, ki ga je predložila Levica, ne Ministrstvo za obrambo.

In na tej osmi strani tega sklica gradiva, ki ga je predložila Levica boste videli, da imate tam izsek poročila komisije, kjer med drugim tudi piše, zanimivo, da ta stvar ni poboldana z rumeno barvo, ampak je čisto tako ostala tam nekje sredi teksta, kjer piše, da je ponovni pregled bil opravljen 16. junija letos. Pri pregledu je ugotovljeno, da so se zavorni učinki popravili ter da so znotraj predpisanih vrednosti. Torej v gradivu, ki ga je predložila Levica praktično zanikajo sami sebe. Poslanec Kordiš je ves čas govoril o tem, kako so to vozila, ki jim niti zavore ne delujejo ampak v gradivu, ki so ga oni predložili je jasno, da je bila ta pomanjkljivost odpravljena že 16. junija in to gradivo so predložili oni. To, da ne bo kdo rekel, da je to gradivo Ministrstva za obrambo.

In ponosen sem na svojo ekipo, ki je po prihodu teh 38 vozil ta vozila temeljito pregledala, od prvega do zadnjega in ugotovila vse morebitne pomanjkljivosti. Ker so vozila v garancijskem roku in je proizvajalec dolžan odpraviti vse napake v roku enega leta. Tako, da je treba naši ekipi čestitat, da se je dela lotila temeljito, ne pa da se iz tega dela cirkus, da se s tega norčujejo nekateri, češ kakšno staro šaro smo pravzaprav kupili.

Teh 38 lahkih oklepnih vozil 4x4 je bilo na podlagi podpisane pogodbe iz leta 2018 dobavljenih v mesecu maju letošnjega leta. Prišla so v Luko Koper. Dobava daljinsko vodenih oborožitvenih postaj predvidena v začetku prihodnjega leta, to je v letu 2022 in dobava in vgradnja sistema C4I pa v začetku leta 2023. Dinamika dobav je bila dogovorjena ob naročilu, to je v letu 2018 v mandatu prejšnje vlade in ga naša vlada v ničemer ni spreminjala. Postopek prevzema dobavljenih 38 oklepnih vozil je potekal v mesecu maju in juniju, in sicer po predpisanem postopku kontrole kakovosti in količine, ki je predviden za prevzem blaga na Ministrstvu za obrambo. Namen prevzemnih postopkov je ugotoviti, ali so v celoti izpolnjene tehnične oziroma funkcionalne lastnosti predmeta pogodbe oziroma morebitna odstopanja od pogodbenih določil.

Torej, kot sem dejal, ekipa se je temeljito lotila in preiskala vse morebitne napake, pomanjkljivosti, nepravilnosti, tudi poškodbe zaradi transporta. In v tem primeru smo seveda izdelali tudi zapisnik, ki ga je sodelavec Levice gospod Grašič očitno dostavil njim in zdaj iz tega delajo neko težko zgodbo. Češ do kakšnega razkritja je prišlo. Te zapisnike smo mi sami delali zaradi temeljitega prevzemnega postopka.

V primeru prevzema 38 lahkih kolesnih oklepnih vozil so pooblaščeni predstavniki Ministrstva za obrambo izvedli količinski prevzem navedenih vozil. Istočasno pa so ugotovili tudi določene poškodbe ter odstopanja od pogodbenih zahtev. Kasneje bo te zadeve predstavil direktor Korošec. In vse to je tudi zapisano v zapisnikih ob prevzemu. Nekatere poškodbe, kot na primer poškodbe stekla, poškodbe na vitlih, odrgnine in praske so nastale med transportom in so bile opažene ter potrjene z ameriške strani že v Luki Koper ob pregledu vozil.

Vozila so bila na ladji naložena in razložena z žerjavi, pri čemer je seveda prišlo do vidno nekaterih poškodb. V mesecu juniju in juliju je proizvajalec vozil Oshkosh dostavil tudi večino delov, za katere je bilo v prevzemnem zapisniku ugotovljeno, da so poškodovani oziroma da manjkajo. V mesecu avgustu in septembru je predstavnik Oshkosha v sodelovanju z mehaniki slovenske vojske izvedel zamenjavo praktično vseh reklamiranih delov na vozilih. Od ugotovljenih napak ni dobavljeno le še neprebojno steklo za vrata enega vozila. Toliko o tem, kako so ta vozila še vedno nevozna in neprimerna.

Napake so bile odpravljene v preteklih mesecih. Neustreznost glede zavornih učinkov je bila ugotovljena pri postopku registracije vozil, saj morajo skladno s pravilnikom Ministrstva vsa vozila, ki nimajo homologacije pred pričetkom registracijskih postopkov opraviti tehnični pregled. Ob testiranju zavor je bilo ugotovljeno, da so zavorni učinki manjši od prepisanih. Po pojasnilih predstavnika Vlade ZDA je bil vzrok za nastali problem, da so vozla večino časa od proizvodnje mirovala in da so bili zavorni sistemi tudi konzervirani.

Skladni z navodili proizvajalca smo izvedeli torej odtekanje vozil in vključno s tistimi vozili, ki so bili na prvem tehničnem pregledu neustrezna, da bi ugotovili ali se zavorni učinek izboljša in poveča. Po testiranju je bilo ugotovljeno, da se zavorni učinek na vseh vozilih izboljša, kar je imelo za posledico da je bil na naslednjih tehničnih pregledih pri vseh vozilih, pri katerih je bil postopek odtekanja zavor izveden kakovostno ustrezen in da so zavore delovale. O tem govori tudi gradivo, ki ga je preložila Levica na osmi strani lahko ugotovite, da 16. junija letos so vse zavore normalno delovale potem ko se je so se zavorni sistemi ustrezno dekonzervirali in zavore odtekle.

Glede mase vozila lahko pojasnim, da je bilo v mesecu juliju 2021 stehtanih osem kolesnih vozil z vso že dobavljeno opremo. Masa vozila z vso opremo dobavljeno do 28. julija in polnim rezervoarjem goriva znaša 9.154 kg. Največja dovoljena masa vozila po podatkih proizvajalca pa znaša 10.206 kg. To verjamem, da sem odgovoril tudi na vprašanja povezana z maso vozila, ki je bila problematizirana.

Potem glede dokumentacije, ki naj bi odfrčala. Dokumentacija o balistični in proti minski zaščiti je s strani vlade ZDA označena s stopnjo tajnosti in se mora posledično z njo rokovati v skladu z določbami Zakona o tajnih podatkih. Ministrstvo za obrambo torej razpolaga, poudarjam razpolaga z ustrezno dokumentacijo glede balistične in protiminske zaščite, ki se glede na določeno stopnjo tajnosti hrani v zato ustreznih postopkih. Je pa jasno, ker gre za vrhunsko in dovršeno vozilo, ki je novo na trgu, da teh balističnih karakteristik proizvajalec ne želi razkriti, ker bi potem nasprotniku na pladnju praktično ponudil vse.

Dejstvo je, d so vsa dobavljena vozila nova, ker so se nekateri posmehovali in delali norca, češ da smo kupili rabljena vozila. Ne, vsa dobavljena vozila so nova in vse ugotovljene napake oziroma pomanjkljivosti, ki so nastale so med tem več ali manj odpravljene. Manjkajoče dele, govoril sem o steklu pa bodo tudi dobavljene v okviru garancije in tudi zamenjane. Postopek kakovostnega prevzema se bo zaključil, ko bodo vozila v celoti opremljena tudi z oborožitvenimi postajami in komunikacijsko informacijskim sistemom pred predajo vozil v enote slovenske vojske pa bo izveden še ponovni tehnični pregled vseh lahkih oklepnih vozil. Torej, ko bo zgodba celotna bodo šla vsa vozila še enkrat na tehnični pregled in šele takrat se bodo potem tudi formalno predala v uporabo Slovenski vojski.

Po dobavi lahkih kolesnih oklepnih vozil 4x4 so se že izvedle tudi osnovna usposabljanja za uporabo in vzdrževanje vozila v vojašnici Edvarda Peperka v Ljubljani in usposabljanje voznikov inštruktorjev in to v septembru letošnjega leta, in sicer pri proizvajalcu vozil Oshkosh.

Kot sem že uvodoma pojasnil v času mojega mandata nadaljujemo z aktivnostmi v projektu, ki so bili zastavljeni v prejšnjem mandatu v skladu s sprejetimi v Državnem zboru oziroma na Vladi Republike Slovenije saj gre to za enega izmed ključnih elementov srednje bojne bataljonske skupine. Več o tem pa seveda kasneje načelnik.

Naj ob svojem zaključku povem še enkrat naslednje. Da ne gre za popolnoma nobeno afero. Gre pa za poskus ustvarjanja neke neobstoječe afere, kjer bi poskušali zamazat vsakršno modernizacijo Slovenske vojske in prikazat še tako transparentne in dobre postopke kot problematične. In seveda na to ne morem pristajat, zato tudi ne podpiram prvega prvega, drugega in tretjega sklepa, ki ga je predložila Levica v gradivu. Podpiram pa njihov četrti sklep in se mi zdi nezaslišano, da tega gradiva še ni bilo dostavljenega v Državni zbor in lahko napovem, da t četrti sklep podpiram in da kar ni storila Šarčeva vlada bo torila naša vlada in bomo seveda to gradivo tudi Državnemu zboru dostavili.

Prosim vas pa zdaj predsedujoči, če lahko date najprej besedo direktorju Direktorata za logistiko Korošcu, ki bo tudi s slikovnim gradivom dokazal za kakšne napake je šlo in da so bile te napake odpravljene, potem načelniku generalštaba za pojasnitev, zakaj ta vozila potrebujemo in na koncu še polkovniku Močniku, kjer se v vojašnici Edvarda Peperka ukvarjajo z uvajanjem teh vozil, da lahko deli tudi uporabniško izkušnjo, da boste imeli poslanci celostne informacije pri presoji teh stvari. Hvala lepa.

Hvala vam gospod minister. Zdaj bi pač prosil glede na to, da ste predlagali, ti gospodje, ki jim imamo tudi mi na spisku, da bi se predstavili zaradi samega magnetograma. Prosim, mislim pa, da je prav, da nam vsi predstavite to zgodbo, da bomo imeli celotno sliko. Prosim lepo.

Uroš Korošec

Ja, lep pozdrav. Moje ime je Uroš Korošec, sem direktor Direktorata za logistiko na Ministrstvu za obrambo. Spoštovani poslanci in poslanke, jaz bi tukaj par stvari še dodatno pojasnil. Okoli po sejni sobi sem posredoval nekaj slik teh vozil in teh poškodb, ki so bile odkrite. Jaz lahko povem, da s svojo ekipo smo pravzaprav temeljito pogledali vseh 38 vozil, ko so prišla in so bila iztovorjena v Luki Koper in že takoj na začetku smo odkrili vse te napake, ki so tudi zapisniško dobljene in je pravilno, da je bil ta zapisnik tudi pripravljen in postavljen. Bil je pripravljen v dveh izvodih, in sicer v slovenščini in v angleščini, tako da so tudi pripadniki predstavniki proizvajalci in ameriške vojske vedeli, da smo že prvi dan oziroma v prvih dneh ta vozila temeljito pregledali in tudi takoj aktivirali pogodbo o dobavi rezervnih delov, kajti to je pogodba, ki nam omogoča dobavo vseh rezervnih delov, ki pravzaprav pomenijo to, da se rezervni deli ne, da se napake niti ne popravljajo ampak se enostavno zamenja z novim.

Primer recimo tukajle imamo vitel, ki je bil nedelujoč, ga niso popravljali. Vitel se da popraviti. Ta vitel so samo sneli dol in dobavili novega. Enako se je zgodilo z zabojem za C4, ki je bil na sliki vidite tule je manjša poškodba oziroma manjša udrnina. Ni bilo kleparskih del. Enostavno je bil zamenjan in dobavljen nov. Kot je minister že pojasnil, balistični steklo ima manjšo poškodbo v velikosti približno enega kvadratnega centimetra globine tam nekje med 1 in 2 mm, kar pomeni, da je pravzaprav še vedno funkcionalno, vendar tudi to ne popravljamo. Enostavno zamenjamo, to dobavo res še čakamo tako kot je minister pojasnil.

Tukaj imam še sliko prednjih luči, prednjih žarometov, ki je v bistvu kaže, da je bila pri raztovoru in pri pretovoru počena predno stekelce. To stekelce je zamenjano. Gospod poslanec je omenil še jermen. Pri enemu jermenu je bila opažena pravzaprav poškodba jermena, niti ne, da niti ni bil prerezan. Jermen bi tudi tej poškodbi normalno deloval verjetno pa bi se strgal namesto 50.000 km bi se verjetno strgal po 47.000 km. To je ocena, ampak ta poškodba je bila enostavno narejena pri montaži. Se pravi mehanik, ki je to montiral gor je enostavno pozabil potegniti jermen čez kolesa in bi videl, da se pač ni dobro utečen.

Mogoče, če dovolite bi pokomentiral še nevoznost vozil. Tako kot je minister povedal, vsa vozila osem vozil je bilo peljano na tehnični pregled. Tam se je ugotovilo, da zavore nimajo ustreznega zavornega učinka. Po priporočilih izvajalca, proizvajalca, ki je bil ves ta čas seveda z nami, ker je tako dogovorjeno s pogodbo se je izvedlo odtekanje zavor. Tule imamo tudi pri sebi , če želi kdo pogledati imamo tudi način, kako so se te zavore v vojašnici Edvarda Peperka utekle in so vsa vozila imajo utečene zavore in vozila so iz tega vidika izpravna, kar dokazuje tudi to, da se slovenski vojaki, inštruktorji v slovenski vojski usposabljajo s pomočjo pripadnikov ameriške vojske in proizvajalca Oshkosha zato, da bodo vnaprej usposabljali svoje sovojake. Že v začetku, če komentiram še pogodbo iz leta 2018, že v začetku se je vedelo, da bo pogodba, da bo vozilo sestavljeno v različnih fazah, se pravi najprej dobavljeno vozilo, sledi dobava oborožitvene postaje in sledi integracija sistema C4, ki je tako, kot je minister povedal ni bilo naročeno v prvotni pogodbi in je to stvar slovenske vojske in posebnega javnega naročila.

Sprememba investicijskega programa, ki katere je poslanec omenil v letošnjem letu v februarju je bila spremenjena na podlagi taktične študije slovenske vojske, ki je bila pripravljena v ta namen in se nanaša na povečanje števila vozil. Namreč v prvi investicijski dokumentaciji je bilo predvidenih nakup 38 vozil z določbo, da bo za naprej pripravljena nova taktična študija in ta je bila pripravljena in ta študija predvideva 137 vozil. Kar pomeni a ne, da je bilo na podlagi tega, ker je bilo tudi povečanje samega investicijskega programa več kot 20% tudi mogla bi potrebna je bila sprememba investicijske dokumentacije, ki je bila potrjena na svetu za strateške investicije v okviru Ministrstva za obrambo in seveda je potem na podlagi tega izpeljana nova pogodba.

Pa še to, še komentar. Vozila so seveda nova. To je dokazilo iz dveh strani. Prvič na števcu imajo tam nekje med 20 in 100 km. Odvisno, koliko utekanja je bilo potrebno in pa to, da so bile zavore pravzaprav konzervirane. In je bilo vozilo nevozno nekaj časa in zato je bilo potrebno pač pravzaprav izvesti samo odtekanje vozil. Hvala lepa.

Hvala tudi vam. Zdaj bi prosil, ja generalmajor Robert Glavaš, beseda je vaša.

Robert Glavaš

Hvala lepa. Seveda lep pozdrav tudi z moje strani vsem prisotnim v tej dvorani.

Seveda jaz bi moral nekaj stavkov povedati tudi vezano na teste oziroma preizkušnje, ki smo jih delali v Ministrstvu za obrambo in seveda tudi v slovenski vojski. Kot je že minister omenil, vozila, ki so trenutno v fazi za uvedbo v operativno uporabo niso še v slovenski vojski, ne glede na to, da niso v Slovenski vojski sem jaz na podlagi mojega ukaza in pomoč Direktorata za obrambno logistiko ustanovil določeno skupino ljudi za na prvi strani za nadzor kako se to uvaja in kaj se dela na vozilih. Druga je integracija sistemov, k bodo prihajali in seveda tudi kako in na kakšen način bomo uvedli to ta sredstva v operativno uporabo.

Ta skupina je tudi pri vseh teh pregledih, ki so bili danes povedani tudi sodelovala na veliko in seveda tudi z našo pomočjo smo ugotovili te napake pač, ki so bile danes omenjene. Mi smo na podlagi tega seveda razdelili naše delo na tri faze. Kot sem že prej omenil se pravi in šele v tretji fazi računamo na to, da bodo ta vozila uradno sprejeta tudi v slovensko vojsko. Ampak še enkrat ponavljam. Ne glede na to sodelujemo z Ministrstvom za obrambo in seveda skušamo z našimi izkušnjami z našimi zahtevami, ki smo jih opredelili tudi pomagati, da so ta vozila, da bodo ta vozila uvedena v slovensko vojsko tako kot je potrebno.

Kar je pa bistveno bi jaz rad povedal sledeče. Mi se zavedamo, da jaz kot načelnik generalštaba sem dolžan svojim vojakom in pripadnicam in pripadnikom slovenske vojske zagotovit varno delovno okolje, kakor tudi potrebno zaščito. In če se obrnemo zdaj nazaj 10, 15 let, ugotavljamo, da je slovenska vojska na področju modernizacije se pravi zaščita in varno okolje najmanj stagnirala, če ne celo nazadovala in je modernizacija, ki je danes toliko opevana tukaj in potrebna sigurno usmerjena temu, da bodo naši vojaki, pripadnice in pripadniki imeli vrhunsko opremo, ki jim bo omogočala seveda opravljanje vseh nalog, ki jih država daje pred njih.

In to je vsa, vso bistvo vsega. In ta vozila o katerih smo danes, ki govorimo Oshkosh, Dželvi, so samo en del modernizacije, ki se bo dogajalo v slovenski vojski in so nujno potrebna. Mi se zavedamo, mi smo to že omenili večkrat. Jaz sem tudi večkrat prisoten na Odborih za obrambo Odborih za obrambo, kjer smo se o tem pogovarjali zakaj Oshkosh. Iz enega razloga, ker Hamerji, vozila, ki jih imamo danes v slovenski vojski ne sledijo standardom, ki so nujno potrebna za zaščito pripadnikov in pripadnic slovenske vojske in zaradi tega gremo mi v modernizacijo, kajti razvoj gre rapidno naprej in seveda mi če želimo doseči to, kar želimo, predvsem pri oblikovanju ciljev zmogljivosti in vseh teh sil, ki jih razvijamo je to edino potrebno.

In tukaj se moramo zavedati, da Zakon o obrambi, kjer nam govori kakšne naloge naj opravlja slovenska vojska doma in v tujini smo mi dolžni to naredit in seveda na podlagi tega moramo tudi zagotovit, to je naša obligatorna pravica, da pripadnikov in pripadnicam slovenske vojske nudimo čim boljšo opremo in čim boljšo zaščito ali doma ali v tujini. Hvala lepa.