25. nujna seja

Odbor za finance

15. 6. 2023

Transkript seje

Lepo pozdravljeni vsi skupaj, vse članice in člani odbora in ostale prisotne. Pričenjam 25. nujno sejo Odbora za finance. Obveščam vas, da so na seji kot nadomestni člani Zoran Mojškerc namesto dr. Anžeta Logarja in pa Robert Janev namesto Andreje Živic. Ker v poslovniškem roku nisem prejela drugih predlogov v zvezi z dnevnim redom, ugotavljam, da je določen takšen dnevni red kot ste ga prejeli s sklicem seje.

Prehajamo na PRVO IN EDINO TOČKO DNEVNEGA REDA, TO JE PRODAJA ŠPORTNE LOTERIJE SLOVENIJE IN IGRE NA SREČO D. D. Poslanska skupina SDS je 6. 6. 2023 na Odbor za finance naslovila zahtevo za sklic nujne seje z navedeno točko dnevnega reda. Kot gradivo k tej točki dnevnega reda ste prejeli zahtevo Poslanske skupine SDS s predlogi sklepov, ki je bila objavljena na spletnih straneh Državnega zbora s sklicem seje. dodatno ste prejeli tudi objavljeno vse na e-klopi, dopis FIHO, stališče Športne loterije in pa umik drugega in tretjega sklepa Poslanske skupine SDS. Na sejo so bili vabljeni Franc Breznik v imenu predlagatelja zahteve, dr. Robert Golob, predsednik Vlade, ki se je opravičil, Klemen Boštjančič, minister za finance, Matjaž Han, minister za gospodarstvo, turizem in šport, ter Branko Zorman, predsednik Fundacije za šport. Dodatno so bili vabljeni tudi Olimpijski komite Slovenije, Smučarska zveza Slovenije, Nogometna zveza Slovenije, Športna loterija, Fundacija za financiranje invalidskih, humanitarnih organizacij v Republiki Sloveniji ter Skupnost občin Slovenije.

Predlagam, da razpravo opravimo tako, da najprej predstavnik predlagatelja zahteve za sklic nujne seje dodatno obrazloži zahtevek za sklic. V nadaljevanju bomo besedo dobili vabljeni, nato sledi razprava članic in članov odbora. Besedo dajem predstavniku predlagatelja, gospodu Francu Brezniku, izvolite.

Najlepša hvala. Spoštovana gospa predsednica, spoštovani gostje, spoštovani državljani in državljanke, ki nas gledate preko televizijskih sprejemnikov, drage športnice in športnice, športniki. Športna loterija Slovenije je nastala v bistvu kot posledica akcije Podarim dobim, ki se spomnimo tisti ljudje, ki smo lahko, bi rekel, srednji in pa starejši populaciji. Takrat so organizirali posamezniki, ki so v bistvu delovali znotraj takratne Smučarske zveze Jugoslavije, po osamosvojitvi pa Slovenske smučarske zveze oziroma tako imenovanega Juskipola. S prostovoljnim delom v bistvu takratnim entuziastom znotraj zveze in posameznikov iz medijskih krogov se je od ideje do zbiranja denarja za slovenske smučarje in smučarke razvila najbolj uspešna akcija zbiranja denarja za naše športnike, ki je trajala v bistvu od leta 1984 pa vse do leta v bistvu 1997. V 13-ih sezonah se je prodalo okrog 18 milijonov teh kartic, najbolj uspešno je bilo leto 1989, ko so prodali 2 milijona 230 tisoč kartic. Formalno kartica ni bila srečka, ampak v bistvu tudi kviz. Zaradi sprememb davčne zakonodaje glede sponzorstva in zakonodaje o igrah na srečo in drugih družbenih spremembah, kot so bila privatizacija ali propad družbenih podjetij, ter zaradi vedno večje komercializacije športa in družbe nasploh se je akcija v sezoni 1996/1997 zaključila. Nov Zakon o igrah na srečo iz leta 1995 je omogočil, da se je 25. oktobra 1995 dogovorom ustanovila Športna loterija Slovenije kot delniška družba. Glavni namen ustanovitve je bilo zbiranje finančnih sredstev za dejavnost športnih in invalidskih organizaciji. V Športni loteriji imamo naslednjo lastniško strukturo, Smučarska zveza Slovenije ima 3568 delnic in 20 % lastniški delež, Olimpijski komite Slovenije ima 3568 delnic in 20 % delež, Pošta Slovenije ima prav tako 3568 delnic in 20 % delež in Loterije Slovenije, delniška družba ima prav tako 3568 delnic ali 20 % , torej imamo 4 velike lastnike z 20 %, imamo tudi lastnika, petega lastnika, Nogometno zvezo Slovenije, ki ima 3086 delnic ali 17,30 % procentni delež, kasneje še Mont d. o. o. s 475 delnicami in kranjskogorske klub s 6. delnicami, ki predstavlja 0,03 % lastništvo, vse skupaj torej 100 % ali 17.839 delnic.

Športna loterija Slovenije in igre na srečo je družba torej, ki zagotavlja znatna sredstva športne organizacije preko Fundacije za financiranje športnih organizacij in zagotavlja torej znatna sredstva tudi invalidskim organizacijam preko Fundacije za financiranje invalidskih in humanitarnih organizacij. Letni promet Športne loterije Slovenije presega 100 milijonov evrov. Lanski dobiček je bil 4 milijone evrov, tako da v bistvu promet kot dobiček se iz leta v leto povečuje. Preko obeh fundacij sprejemajo športne in invalidske organizacije letno skoraj 10 milijonov evrov, skoraj 12 milijonov evrov pa se nateče torej v naš državni proračun preko različnih dajatev. V samem gradivu smo nekako nanizali torej tudi dobiček in pa promet Športne loterije Slovenije od leta 2018 do leta 2022, torej v zadnjem letu je bil promet prihodkov 107 milijonov evrov. Torej Športna loterija Slovenije je v bistvu v posredni lasti države, saj so največji lastniki v bistvu tudi državna podjetja, torej Pošta Slovenije in pa Loterija Slovenije vsaka 20 % deležem ter Smučarska zveza Slovenije, Olimpijski komite Slovenije, torej tudi z 20 % deležem, Nogometna Slovenija, kot sem pa danes povedal, pa ima nekoliko manjši delež kot prvi štirje lastniki, torej kot največji 17,3 % delež.

Vlada Republike Slovenije ima na področju torej upravljanja in gospodarjenja z državnim premoženjem velike pristojnosti, predvsem pa tudi seveda veliko odgovornost, odgovornost do vseh, ki so to premoženje v preteklosti ustvarili, predvsem pa do davkoplačevalcev, saj se z dobrim upravljanjem državnega premoženja mogoče zagotavlja znatna finančna sredstva za številne skupne potrebe, s tem pa se tudi zmanjša pritiske na proračun in posledično povečevanje seveda tudi davčnih bremen za naše davkoplačevalce.

V javnosti torej že kar nekaj časa, lahko bi rekel, se širi novica, odjeknila je novica, ki je nekako pompozna, ne samo za politiko, ampak predvsem torej za športnike in športnice, tako profesionalne kot ljubiteljske, nenazadnje tudi za invalidske organizacije, da se nameravajo nekako čez noč vsi trije lastniki, torej Smučarska zveza Slovenije, Olimpijski komite in pa Nogometna zveza Slovenije, torej svoje deleže, ki imajo v tem trenutku 20 plus 20 plus 17, 17,3 % prodati, in sicer tujemu skladu. Fundacija za šport, kot smo izvedeli, tej prodaji ostro nasprotujejo, ob tem je konec aprila obvestila torej številne naslovnike, med njimi tudi Vlado Republike Slovenije. Prodaja namreč negativno vpliva na bodoča sredstva, ki bi se jih preko javnih razpisov Fundacije za šport namenja za sofinanciranje slovenskega športa, seveda na različnih nivojih. S prodajo Športne loterije Slovenija po našem mnenju je, torej ogroža obstoj nacionalnih in lokalnih športnih zvez in društev ter seveda ostalih izvajalcev na področju športa. Naj povem, da seveda Športna loterija Slovenije predstavlja velikega monopolista, samo ime ne izvira iz tega, ne gre za tipično športno loterijo, gre za v bistvu športne stave. V Sloveniji imamo kar nekaj produktov tudi na področju športnih stav in pa ostalih produktov, ki pa so dostikrat nelegalni, deluje nelegalno in ne plačujejo torej tudi davkov v slovenski proračun, to je tudi ena specifika slovenskega prostora.

Torej, predsednik Vlade, naj povem, dr. Robo Golob je 16. maja 2023 v odgovoru na ustno poslansko vprašanje kolega Zvoneta Černača med drugim izjavil sledeče, citiram: »Tudi sam sem bil presenečen takrat, ko sem za to izvedel, da se taka prodaja pripravlja in moram reči, da si je ne želim. To, da si jaz osebno ne želim, ne pomeni, da ima Vlada na tem področju kakšne posebne pristojnosti, žal pa vendar še nič ni izgubljeno.« Danes lahko razpravljamo kakšne pristojnosti, vsaj v posrednem smislu ima Vlada, predvsem pa minister za finance. Da Vlada nima nič s tem, je izjavil tudi seveda kolega Han, torej minister, ki je odgovoren za šport. Seveda to ne drži. Na podlagi 3. in 5. odstavka, torej 32. člena Zakona o igrah na srečo lahko pravna oseba pridobi, osvoji delnice prireditelje, torej le ob predhodnem soglasju ministra, pristojnega za finance, v nasprotnem primeru je posel torej ničen. Minister pristojen za finance mora v vlogi za izdajo soglasja iz tretjega odstavka tega člena določiti v roku enega meseca odložiti popolne vloge in popolne dokumentacije, sicer se šteje, da je soglasje dano. Po našem mnenju je minister za finance še vedno član slovenske vlade, je, lahko bi rekel, podrejen kolektivnemu organu slovenske vlade in seveda pod nekim nadzorom, glede na to, da ga predlaga predsednik Vlade, tudi pod nadzorstvom predsednika Vlade. Tako mi razumemo parlamentarno demokracijo in samo delovanje Vlade. V tem primeru seveda je avtonomen glede njegove odločitve, podajanja soglasij ali ne podajanja soglasja na popolno ali nepopolno vlogo, predvsem seveda na popolno, ampak v tem primeru mislim, da tudi ostali člani Vlade, predvsem pa predsednik Vlade ima močno funkcijo, če pogledamo tudi državna podjetja, katerih v bistvu so v posredni upravljanje ali pa vsaj skupščino predstavlja država ali pa SDH, predvsem govorim o Pošti Slovenije, pa tudi Loteriji Slovenije, potem vemo, da ima lahko Vlada kot organ, kot kolektivni organ, lahko bi rekel pri teh odločitvah, lahko bi rekel izredno pomembno vlogo, tam, kjer nima direktne, torej neposredne, ima tudi posredno vlogo preko skupščine v obeh, torej velikih paradržavnih družbah, kot sta Pošta Slovenije in pa Loterija Slovenije.

Naj povem še, da po poročanju medijev so delničarji Športne loterije Slovenije, Olimpijskega komiteja Slovenije, Smučarske zveze Slovenije, Loterije Slovenije in Pošta Slovenije, ki imajo vsak po petino delnic, kar sem danes na začetku povedal, torej nekoliko manjši delež od teh največjih štirih po 20 %, pa ima seveda Nogometna Slovenija, Nogometna zveza Slovenije s 17,3 % deležem. Torej zavezujoče ponudbe za nakup vseh delnic družbe, ki je velik financer slovenskega športa, vsaka izmed njih, vsaka svojo ponudbo je že sprejela, vsaj po naših informacijah, na finančno ministrstvo že poslala vlogi za soglasje k prodaji oziroma nakup deleža. Minister za finance torej mora o vlogi odločiti v 30-ih dneh.

Izhajajoč iz navedene so navedbe predsednika Vlade, torej dr. Roberta Goloba in ministra za gospodarstvo, turizem in šport, kolega Matjaža Hana, da Vlada Republike Slovenije oziroma država nimata nič s prodajo deleža Športne loterije Slovenije, lahko bi rekel lažne, zelo zavajajoče do vseh tistih, ki delujejo v Državnem zboru, do številnih strokovnjakov in pa seveda glede na našo zakonodajo, torej vsi, ki delujete tukaj v Državnem zboru in tudi izven, poznate delovanje SDH, poznate delovanje Vlade kot kolektivnega organa in mislim, da tukaj sploh ni kakršnihkoli dilem. Prodaja torej tujemu skladu po našem mnenju je bila v veliko škodo slovenskega športa, in sicer predvsem z vidika financiranja. Torej predsednik, ki je danes z nami, tudi Fundacija za šport, kolega Branko Zorman je je izjavil pred kratki:, »Za to leto bomo razdelili torej 11 milijonov evrov.« Danes sem si pogledal približno te, približno 11 ali 10 milijonov evrov je Fundacija za šport razdelila številnim športnim organizacijam. Mislim, da ni občine, lokalne skupnosti, ni projekta, ne govorimo samo direktno športniki, ampak mi govorimo vedno o podhranjeni slovenski športni infrastrukturi na, lahko bi rekel, na celem teritoriju Republike Slovenije, nenazadnje pred leti smo se ukvarjali tudi z Ljubljano, glavnim mestom recimo na področju, mislim, da gimnastike takrat in tako naprej. Mislim, da je ta denar, ta sredstva morajo biti, lahko bi rekel, so se samo zviševati in da so potrebe za to, da Slovenci ostanemo kot športna nacija v slovenskem prostoru izrazito velike. Sam menim torej, da je tudi kupnina, o kateri poročajo mediji, za katere nekateri igralci govorijo, da je velika, težko je preveriti, težko je torej govoriti, da je 50 milijonov evrov relativno velika, torej kupnina. Glede na dejavnost Športne loterije Slovenije, še posebej pa glede na to, da v tem trenutku ne prodajamo podjetja, ki bi bilo na trgu, prodajamo predvsem dolgoletnega monopolnega, lahko bi rekel ponudnika športnih stav Republike Slovenije, ki ima posebno vlogo, torej, kot sem danes povedal, izdatno financiranje slovenskega športa in tudi invalidskega športa, invalidskih in humanitarnih organizacij. To je neka specialna, lahko bi rekel, njegova pristojnost te loterije in mislim, da tudi rezultati športa v zadnjih letih, da smo se Slovenci uveljavili kot blagovna znamka in Slovenija s svojimi športnimi rezultati, kažejo na to, da smo na tem področju tudi s financiranjem, ne samo profesionalnega, tudi tistega, lahko bi rekel, tistega hobi športa, tisti, ki nastaja od spodaj navzgor, da to je tisto, kar daje slovenskemu športu, lahko bi rekel, največjo dodano vrednost, pomladek v vsakem, lahko bi rekel v vsakem kraju, v vsakem mestu, v številnih športih, v številnih panogah, športnih panogah in tako naprej.

Športna loterije Slovenije, torej, da nekako zaključim, ni bila pred skoraj, lahko bi rekel sedaj 30-mi leti ustanovljena za to, da bi nekdo njeni prodaji mastno zaslužil, pač pa predvsem v podporo slovenskemu športu, slovenskim športnim uspehom, podporo tako profesionalnemu, predvsem pa je še bolj pomembno, se mi zdi, kot ljubiteljskemu športu. Res, za nas obstaja velika ironija, da se prodaja dogaja pod to Vlado, ki je polna usta zaščite, torej slovenskega javnega interesa. Ne mine, torej pa seveda tudi ne pogled na številne prodaje, ki so se dogajale v zadnjih letih, sam se spomnim prodaje Adrie neznanemu skladu, tukaj tudi tukaj gre za ponudbo nekih skladov, ki so skriti v davčnih oazah, predvsem z /Nerazumljivo/ spomnimo se Adrie, gledal sem pred nekaj dnevi tudi nekako magnetograme Državnega zbora s svojimi argumenti, kako smo nasprotovali prodaji predvsem nekemu skladu, ki skoraj ni imel nobenega kapitala, ki ni bil v tej panogi, kar je zelo pomembno. Ni se ukvarjal s panogo letalskih prevozov. Ni imel nobenih izkušenj. Nobenih, lahko bi rekel, tudi nekega osebja, ki bi imelo znanje na tem področju. In kako se je zaključilo? Poznamo. Poznamo prodajo netransparentno Heliosa. Spomnimo se sklada, ki je kupil Novo KBM. In spomnimo se tudi nekdanjega podjetja, s katerim sem sodeloval pred nekaj leti ali pa več kot desetletjem, Fotone, ki je bila prav tako prodana in potem preko sklada preprodana za nekajkratnik tiste vsote. Torej, večina teh prodaj, ki se niso prodajala v branži, ampak predvsem nekaterim skladom, so se končala čisto vsa sto procentno porazno, porazno. Tukaj danes pa imamo še eno specifiko. O tem govorimo. Govorimo o monopolu, o monopolnem podjetju, ki ga Slovenija prodaja tujemu skladu iz davčne oaze ali pa tujim skladom, povezanih z v neko skupino. Vsaj tisti prvi ponudniki kažejo na to, torej v davčne oaze. Če tukaj danes ne gorijo, lahko bi rekel in zvonijo vsi zvonovi vseh tistih, ki dajo karkoli na šport, na invalide, na humanitarne organizacije v Sloveniji, ki so zasledovali plemenite cilje na tem področju in s katerim financiranjem smo Slovenci kljub mali naciji dosegli ogromne športne uspehe in se z njimi največkrat poistovetimo, potem ne vem, če kdaj, mislim, da v tem trenutku.

Za zaključek naj samo povem, da glede na navedeno v Poslanski skupini Slovenske demokratske stranke predlagamo, da minister za finance ne poda torej soglasja k nakupu deležev Športne loterije Slovenija in s tem predvsem ohrani interese profesionalnega in ljubiteljskega športa v Republiki Sloveniji. Naj povem, da smo na začetku, ko smo sklicali to sejo, predlagali tri sklepe. Mi smo dva sklepa nekako odpravili, zato predlagamo danes v odločitev samo prvi sklep. Torej, prvi sklep se še enkrat glasi: Odbor za finance, minister za finance priporoča, da ne poda soglasja za prodajo oziroma nakup deleža Športne loterije Slovenije in igre na srečo, delniške družbe. Najlepša hvala.

Hvala lepa. Preden nadaljujemo, še eno pooblastilo, in sicer nadomešča Jerneja Vrtovca Aleksander Reberšek.

Besedo dajem predstavnikom Vlade. Želi besedo predstavnica Ministrstva za finance? Izvolite, državna sekretarka Nikolina Prah.

Nikolina Prah

Hvala lepa, predsedujoča, za besedo. Spoštovane poslanke, spoštovani poslanci, ostali sodelujoči.

Vezano na tematiko današnje seje Odbora za finance lahko z vidika Ministrstva za finance na kratko predstavim normativno ureditev strukture lastništva pri prirediteljih klasičnih iger na srečo in postopek v zvezi z izdajo soglasja za pridobitev oziroma odsvojitev delnic prireditelja.

Zakon o igrah na srečo določa, da sme klasične igre na srečo trajno prirejati kot svojo dejavnost le delniška družba, ki ima sedež na območju Republike Slovenije na podlagi posebne koncesije. V Sloveniji imamo dva prireditelja klasičnih iger na srečo, kar je tudi najvišje zakonsko določeno število podeljenih koncesij za prirejanje klasičnih iger na srečo. Torej, prireditelja sta Loterija Slovenija in Športna loterija. Skladno z 31. členom Zakona o igrah na srečo se lahko delničarji prireditelja samo pravne osebe, katerih delež in z njo povezanih oseb po osnovnem kapitalu ne presega 20 % delnic. Povezave se presojajo po določbah zakona o povezanih osebah, po zakonu o gospodarskih družbah. Delnice prireditelja so po zakonu o igrah na srečo navadne in se lahko oglasijo le na ime. Navedena ureditev velja samo glede Loterije Slovenije, kar je posebna izjema po zakonu o igrah na srečo. Pravna oseba lahko pridobi ali svoji delnice prireditelja, kot je bilo danes že pojasnjeno, le ob predhodnem soglasju ministra za finance, v nasprotnem primeru je posel ničen. Zgolj v pojasnilo, po Zakonu o igrah na srečo Vlada kot kolektivni organ odloča o podeljevanju koncesij in o njihovem podaljševanju. Minister za finance pa o odsvojitvah in pridobitvah. In to je po Zakonu o igrah na srečo tudi delitev pristojnosti, tako da ni korektno povzemati izjav predsednika Vlade ali našega ministra, da ni govoril resnice o oziroma, če sem prav razumela, da so celo lagali. Zahtevi za izdajo soglasja mora pravna oseba, ki želi pridobiti delnice prireditelja predložiti ustrezno dokumentacijo. To opredeljuje četrti odstavek 32. člena Zakona o igrah na srečo. Dokumentacija je zelo obširna. Minister za finance mora vlogi za izdajo soglasja odločiti v roku enega meseca od vložitve vloge, popolne vloge in popolne dokumentacije, v nasprotnem primeru, kar je tudi pomembno poudariti, se šteje, da je soglasje dano. Minister za finance, ko odloča o izdaji soglasja za pridobitev delnic, upošteva zlasti kriterije, ki so določeni v 3. členu zakona o igrah na srečo. Teh je tudi precej, kot je na primer zasičenost ponudbe iger na srečo v državi oziroma lokalni skupnosti, zagotavljanje usklajenega, optimalnega trajnostnega razvoja dejavnosti, vpliv na socialno, kulturno in naravno okolje ter posameznika, obseg prirejanje iger na srečo z vidika dopolnjevanja turistične ponudbe, izkušnje in priporočila za prirejanje iger na srečo, dejavnost, dosedanje ravnanje in finančna boniteta pravne osebe oziroma z njo povezanih oseb, izpolnjevanje davčnih, koncesijskih in drugih javno finančnih obveznosti, ki jih imajo pravna oseba ali njeni lastniki, strateške razvojne dokumente oziroma druge okoliščine, povezane z odločanjem o zadevi. Odločba s katero odločamo o soglasju za pridobitev oziroma odsvojitev delnic prireditelja pa temelji na skrbnem premisleku glede vseh kriterijev in okoliščin in v ta namen pridobi ministrstvo vse ustrezne oziroma potrebne podatke, dokumente, informacije, med drugim tudi mnenje nadzornega organa. Nadzorni organ po Zakonu o igrah na srečo je FURS. Zavedamo se, da Športna loterija zagotavlja znatna sredstva športnim in invalidskim organizacijam preko Fundacije za financiranje športnih organizacij in Fundacije za financiranje invalidskih in humanitarnih organizacij. Če konkretiziram s številkami, prihodki FIHO iz naslova koncesijske dajatve za trajno prirejanje iger na srečo Športne loterije so v letu 2021 znašali 1,2 milijona evrov, v letu 2022 1,4 milijone evrov, medtem ko prihodki FŠO iz tega naslova so v letu 2021 znašali 4,6 milijonov evrov, v letu 2022 pa skoraj 5 milijonov evrov. V lastniški strukturi Športne loterije je bilo danes že nekaj povedano, torej Pošta Slovenije, Loterije Slovenije, Smučarska zveza Slovenije in Olimpijski komite imajo 20 % delež, Nogometna zveza Slovenije 17,3 % delež, potem sta pa še manjša imetnika delnic, torej družba Mont in klub ASK Kranjska Gora.

Da zaključim, trenutno na Ministrstvu za finance obravnavamo eno vlogo za pridobitev delnic Športne loterije. In ponovno poudarjam, da se o vsaki vlogi za izdajo soglasja za pridobitev delnic prireditelja, tudi o tej, odloča z vso potrebno skrbnostjo. Ampak konkretnih upravnih postopkov, ki so pa še v teku in se vodijo po določbah Zakona o splošnem upravnem postopku oziroma po Zakonu o igrah na srečo kot materialnim zakonom, teh pa ne moremo in ne smemo komentirati. Hvala.

Hvala lepa. Želi besedo predstavnik Ministrstva za gospodarstvo, turizem in šport? Izvolite, gospod državni sekretar, magister Dejan Židan. Izvolite.

mag. Dejan Židan

Hvala za besedo, gospa predsednica. Spoštovane poslanke, spoštovani poslanci! Lep pozdrav tudi ostalim prisotnim! Drži, izrečena trditev, da minister za gospodarstvo, ki je pristojen tudi za šport, nikjer ni soglasodajalec pri kakršnikoli prodaji. Vendar kljub vsemu pa želim povedati nekaj stališč.

Vsi, tudi tukaj prisotni, se silno radi pohvalimo z uspehi slovenskih športnikov in zraven kakor da zanikamo dejstvo, da v zadnjih letih in tudi desetletjih se financiranje športa iz javnih sredstev v resnici zmanjšuje. V resnici se zmanjšuje. To kažejo različni podatki, na žalost pa tudi nekatera merjenja. Če pogledamo športne kartone naših otrok so slabši. Če pogledamo, recimo, naslednji primer, če pogledamo recimo delež študentov, ki se ukvarjajo s primerno telesno dejavnostjo, leta 1981 jih je bilo 63 %, lansko leto samo 14. Če pogledamo dele splošne populacije, ki je dovolj športno aktiven, delež pada. In tisto, kar je na nek način se je priplazilo v Slovenijo brez tega, da bi ta Državni zbor ali drugi pristojni organi kadarkoli o tem debatirali, je nekaj kar nikoli nikjer ni bilo dogovorjeno. To je tako imenovana amerikanizacija športa, ki je konkurent evropskemu modelu športa. Kaj to v praksi pomeni? Verjamem, da vsi se srečate s težavo, ko se na vas obrnejo starši otrok, ki bi se želeli ukvarjati s katero od številnih športnih dejavnosti v Sloveniji. In če so finančno šibkejši, jim več vedno ne morejo ugoditi. Zakaj se je to dogajalo? Dogajalo se je zato, ker se je država počasi iz financiranja športa umikala. Mi smo sprejeli kot direktorat šport 1. 4. v pristojno ministrstvo. Minister Han je nekaj naredil, kar je bilo nujno potrebno, da je sploh prišlo do tega, da upamo letos pogledati športnikom v obraz. Iz drugih delov ministrstva je takoj v tistem trenutku začel prenašati 5 milijonov evrov, da več na cesti ne bomo srečali športnih trenerjev, ki jih financira državni, torej vladni, ministrski proračun. In v tem trenutku še vedno financiramo 1375 evrov bruto in to so ljudje, ki so profesorji telesne vzgoje. Še dosti je podobnih primerov, ki je povzročilo kaj? Da država s tem, ko se umika, je breme prevalila na starše. In vsi starši tega ne zmorejo. Samo ministrstvo letos dodatno takoj, ko bo naložen rebalans proračuna, ki ste ga poslanke in poslanci sprejeli in se vam zahvaljujem, ker ste omogočili, da je ministrstvo iz gospodarskega dela na šport prineslo dodatnih 5 milijonov, takoj ko bo proračun naložen, gremo v ponovni prenos iz gospodarskih programov na šport dodatne 2,8 milijona, da lahko sploh programe športa izvajamo. Vendar dejstvo je, da v tem trenutku seštevek vseh javnih financiranj ne zadošča, spoštovane gospe in gospodje. Če si pogledate slovenske športne objekte, ki so osnova ali so lokalni ali državni, ne, v tem trenutku govoriti o velikih novih investicijah je super, ampak poglejmo si, koliko trenutnih objektov so v slabem stanju, poglejte strehe teh objektov, poglejte parkete teh objektov. Ampak o čem govorim? Da pristojno ministrstvo si na vseh postavkah, tudi na te, o katerih govorimo, in na vseh ostalih želi, pričakuje, ker smo dolžni do naših športnikov, večanja financiranja in v nobenem primeru zmanjševanja.

Hvala.

Hvala lepa.

Zdaj prehajam pa na del, kjer besedo predajam še ostalim vabljenim. In prosim, da se za magnetogram predstavite z imenom in priimkom, navedete institucijo, iz katere prihajate, svojo predstavitev prosim, omejite na 5 minut. Vas pa bom pozvala, tako da prosim, da se priključite, tako kot vas bom pozvala.

Najprej dajem besedo Športni loteriji Slovenije. Izvolite. Ni nikogar? Zanimivo, da predstavnika Športne loterije ni prisotne, zelo zanimiva. Prehajamo naprej, Olimpijski komite Slovenije, izvolite, beseda je vaša.

Matic Švab

Spoštovani, spoštovane poslanke, spoštovani poslanci. Ime mi je Matic Švab in prihajam iz Olimpijskega komiteja Slovenije.

V uvodu bi najprej rad izpostavil, da Olimpijski komite Slovenije - Združenje športnih zvez dela in je vedno delalo v dobro slovenskega športa in to je ena od naših poslanstev in tako verjamem, da bo tudi v prihodnjih letih. V srcu našega delovanja so športnice in športniki, ki nas zastopajo na vseh večjih tekmovanjih, športni delavci, prostovoljci in pa seveda tudi vse ostale športne organizacije, ki skrbijo za razvoj športa bodisi na lokalni bodisi na nacionalni ravni.

Kar se tiče Športne loterije, je bilo podanih kar nekaj informacij, nekatere bom mogel tudi tekom mojega kratkega nagovora tukaj demantirati. Prva stvar, ki je zelo pomembna, je ta, da Olimpijski komite Slovenije - Združenje športnih zvez vodi transparenten in intenziven dialog s svojimi članicami, člani izvršnega odbora, ki bo na koncu odločal o tem, ali bomo šli v prodajo deleža v Športni loteriji ali ne. Torej Olimpijski komite Slovenije - Združenje športnih zvez se še ni odločal o tej tematiki in seveda tehtamo vse argumente za in pa seveda tudi argumente proti. Tisti argumenti, ki nas najbolj skrbijo, so predvsem argumenti, da mislim, da v tej stavbi ste bili že trikrat, dragi poslanci in poslanke, pri tem, da sprožite demonopolizacijo slovenskega športa oziroma Športne loterije, kar seveda nas lastnike postavlja v en dokaj zahteven položaj, ker dejansko potem ne vemo, kako se bodo tuji konkurenti obnašali na slovenskem trgu oziroma vemo in predvidevamo, da bi dejansko moč Športne loterije bila mnogo manjša, da bi se dobički in marže zmanjševali, hkrati pa dejansko bi se lahko zgodilo, kar nas dejansko tudi najbolj skrbi, kaj bi se zgodilo s samo športno loterijo. V nekih opcijah, simulacijah bi se lahko zgodilo to, da bi moral Olimpijski komite Slovenije vlagati v dokapitalizacijo družbe, to pa ni naša ne poslanstvo ne naloga. Zato je seveda skrb, da v primeru, ko dobimo potencialno ponudbo, da jo preučimo, o tem obvestimo seveda naše članice, izvršni odbor, ki je potem tisti, ki dejansko odloča v sami zadevi. Je pa seveda zelo pomembno vedeti, da imamo v mislih dobro delovanje slovenskega športa in ta del je relativno pomemben. Tako da kar je bilo na začetku povedano s strani gospoda Breznika, Olimpijski komite Slovenije je prejel eno ponudbo, o tem smo tudi komunicirali na naši spletni strani. Noben, to je zavezujoča ponudba, nobene odločitve še ni bilo podane in o tem bo odločal izvršni odbor Olimpijskega komiteja Slovenije v prihodnjih letih. Bi pa res vse tukaj pozval, da imamo seveda na tehtnici obe stvari, tako kot sem že na enkrat rekel, kaj se zgodi, če pride do monopolizacije slovenskega trga in pa seveda mi moramo kot odgovoren lastnik razmišljati tudi v smeri, kaj se zgodi v tem primeru, seveda, če bo država se odločila, da bo trg zaprt še nadaljnjih 10 let. Verjamem, da ne bo nobenih težav in bo to razmišljanje o potencialni prodaji hitro izpuhtelo. Tako da to je tudi ena od stvari, ki je zelo pomembna.

Kar se pa tiče, mogoče bi še eno stvar bi opozoril, veliko se pogovarjamo o fundaciji v športu, pa o lastniškem deležu organizacij športnih, vključno z Olimpijskim komitejem Slovenije. To sta dve različni zadevi. Eno je, da imamo mi lastniški delež v Športni loteriji, ki ne vpliva na koncesijsko pogodbo in pa na koncesijske dajatve v Športno loterijo. Tukaj smo zavezani zakonu in to je res pomembno, da pač ločimo, tako da ta del je relativno pomemben. Druga stvar, ki bi jo demantiral, absolutno ne iščemo skladov, ki bodo prišli in seveda s svojimi milijonskimi budgeti potem investirali v šport. Potencialni kupec, če že, bo tisti, ki bo mogel spoštovati vsa sidra strateška, ki jih je opredelila uprava Športne loterije, ki bodo dejansko zelo pomembna. In na tem delu verjemite, da je ponudba prišla s strani potencialnega kupca, ki je eden glavnih igralcev na svetovnem trgu in pozna športno panogo oziroma panogo stavništvo in je seveda to tudi relativno pomembno.

Tako da to je, kar sem hotel na tem začetku povedati. Če bo potem priložnost seveda na še kakšno repliko, zdaj pa verjamem, da bodo moji kolegi še lahko dopolnili.

Hvala lepa.

Naslednjega prosim za kratko predstavitev, Smučarska zveza Slovenije. Izvolite. Prosim, če se / izklop mikrofona/.

Uroš Zupan

Hvala lepa. Uroš Zupan, predstavnik Smučarske zveze Slovenije.

Jaz bi uvodoma rekel, no, da me zelo veseli, da prihaja do debate, kjer je v bistvu skrb tudi politike, kar se tiče financiranja slovenskega športa. Se moram pridružiti mnenju gospoda Židana, da je pač v zadnjih letih tukaj bil šport v nekoliko deficitnem položaju in se je ta financiranja ustavil in kažejo so neki znaki, da se ta trend obrača v pozitivno smer za šport. In tudi v bistvu to, da se v bistvu poslanci tukaj pogovarjate o oskrbi financiranja športa naprej, v bistvu nas zelo veseli, predvsem, ker Smučarska zveza Slovenije je največji prejemnik trenutno sredstev Fundacije za šport, namreč naša zveza je velika, v bistvu združujemo osem športnih panog, smo v bistvu zveza zvez. Bom dal tudi ta podatek, da smo v samostojni Sloveniji prejemniki oziroma naši športniki, športnike in športnice skoraj 50 % vseh olimpijskih medalj in na to smo res ponosni, ne. Zdaj, ta podatek je zelo pomemben. Mi, ko smo v bistvu delali simulacijo, kaj bi pomenil prihod nekega tujega lastnika in ob poznavanju tudi trenutnega zakona o igrah na srečah in kako se izplačuje pač koncesijska dajatev, smo v prvi vrsti tudi gledali na to ali bomo še mi naprej bili prejemniki takih sredstev kot smo bili do zdaj, ali ne. In smo ugotavljali po naših raziskavah pač, ki jih je predvsem delala družba, katero lastniki smo, da se ta zadeva ne bi spremenila, kvečjemu po nekih simulacijah se še celo izboljšala. Tako da tukaj v bistvu smo, smo v dvojni vlogi in tudi ščitimo interes definitivno tega, da prispevkov za šport ne bo manj, kvečjemu več. Bi se pa pridružil kolegu na tem, zakaj smo sploh v bistvu začeli razmišljati o prodaji tega. Začeli smo razmišljati ravno zaradi tega, ker ja, je bilo že v bistvu trikrat ali pa ste tri vlade nekako že imeli na mizi na liberalizacijo trga in ko se je v bistvu delala nova strategija športne loterije, je nakazala, da bi ta liberalizacija res pomenila za Športno loterijo eno veliko tveganje oziroma predvsem za nas kot lastnike tudi, da bi v nekih najbolj črnih scenarijih delali negativni poslovni rezultat, kar bi seveda pomenilo, da bi morali mi kot lastnik to konsolidirati. In kot tisti, ki pač trenutno smo odgovorni za vodenje zveze, moramo na to opozoriti. In tudi seveda smo šli v pogovore, kar se tiče potencialnega nakupa. Prav tako pa mi še nismo nič odločili. Pri nas na Smučarski zvezi Slovenije je organ, ki bo odločal, skupščina. Torej, najvišji organ, skupščina, sestoji iz 278 klubov in društev, ki sestavljajo Smučarsko zvezo Slovenije, in odločitev o nakupu, če bo seveda odločitev Ministrstva za finance pozitivna, bo sledila na tej skupščini. In tam bomo seveda pretehtali vse pozitivne in negativne posledice tega in klubi bodo na koncu temu odločali.

Še enkrat pa bi na koncu rekel samo to, kar je že prej tudi kolega rekel, seveda, če bi tudi mi imeli neko zagotovilo, da se ta liberalizacija ne bo zgodila in da je tukaj, bom rekel, tudi politika enotna, je ta položaj trenutno, ki ga mi imamo, za nas dober. Tako bi si definitivno želeli po tej poti nadaljevati. Pač, izkušnje zadnjih nekaj let in teh predlogov, ki so bili, nas postavljajo v položaj, ko smo morali razmišljati tudi o alternativi.

Zaenkrat toliko. V nadaljevanju pa sem na razpolago tudi za dodatna pojasnila. Hvala.