59. izredna seja

Državni zbor

4. 2. 2021

Transkript seje

Igor Zorčič

Spoštovani kolegice poslanke, kolegi poslanci, gospe in gospodje!

Začenjam 59. izredno sejo Državnega zbora, ki sem jo sklical na podlagi drugega odstavka 58. člena, drugega odstavka 60. člena ter 93.a člena Poslovnika Državnega zbora in na podlagi odločitve Kolegija predsednika Državnega zbora, sprejete na 92. seji 27. 1. 2021.

Obveščen sem, da se današnje seje ne morejo udeležiti naslednji poslanke in poslanci: Lidija Divjak Mirnik, Maša Kociper, mag. Alenka Bratušek, Marko Bandelli, mag. Andrej Rajh, Franc Jurša, Soniboj Knežak, Matjaž Han, Samo Bevk, Felice Žiža, Brane Golubović, Igor Peček, Jani Möderndorfer in Aljaž Kovačič.

Do roka, ki ga je na podlagi tretjega odstavka 93.a člena Poslovnika Državnega zbora določil Kolegij, sodelovanje na seji izven sedeža Državnega zbora z uporabo aplikacije za seje na daljavo ni najavila nobena poslanka ali poslanec.

Na sejo sem vabil predstavnike Vlade. Vse prisotne lepo pozdravljam!

V sladu z drugim in četrtim odstavkom 93.a člena Poslovnika Državnega zbora dnevni red seje Državnega zbora na daljavo določi Kolegij predsednika Državnega zbora s sklicem, zato o njem ne bomo glasovali.

Prehajamo na 1. TOČKO DNEVNEGA REDA, TO JE NA OBRAVNAVO PREDLOGA SKLEPA O NEDOPUSTNOSTI RAZPISA ZAKONODAJNEGA REFERENDUMA O ZAKONU O DODATNIH UKREPIH ZA OMILITEV POSLEDIC COVID-19.

Predlog sklepa je na podlagi 21.a člena Zakona o referendumu in o ljudski iniciativi v obravnavo Državnemu zboru predložila Vlada.

Za dopolnilno obrazložitev predloga sklepa dajem besedo predstavnici Vlade Mateji Ribič, državni sekretarki na Ministrstvu za delo, družino in socialne zadeve in enake možnosti.

Mateja Ribič

Spoštovani predsednik! Spoštovani poslanke in poslanci!

Zakon o dodatnih ukrepih za omilitev posledic covid-19, glede katerega je Vlada v skladu z drugim odstavkom 90. člena Ustave Republike Slovenije in 21.a členom Zakona o referendumu in ljudski iniciativi Državnemu zboru predlagala sprejetje sklepa o ugotovitvi nedopustnosti zakonodajnega referenduma, dodatno blaži in odpravlja posledice naravne nesreče, nalezljive bolezni covid-19, saj določa ukrepe za omilitev in odpravo posledic covid-19 na področju zdravstva in socialnega varstva ter pomoč gospodarstvu. V sklad z 8. členom Zakona o varstvu pred naravnimi in drugimi nesrečami se za naravno nesrečo šteje tudi množičen pojav nalezljive bolezni. Izjemnost razmer, v katerih se je znašla Republika Slovenija ob izbruhu covida-19 in ki so zahtevale takojšen odziv države, izhaja tako iz zgodovinskih virov, ki pričajo o tem, da predvidene posledice te epidemije niso primerljive z nobenih dogodkov v zgodovini po II. svetovni vojni.

Urad Republike Slovenije za makroekonomske analize in razvoj je v zimski napovedi gospodarskih gibanj za leto 2020 napovedal znižanje BDP za 6,6 odstotka, Banka Slovenije pa za leto 2020 napoveduje 7,6-odstotni padec gospodarske rasti. Ukrepi so zato nujno potrebni za čim večjo rast BDP v letu 2021, brez sprejetih ukrepov bo gospodarska rast nižja. Banka Slovenije za leti 2021 in 2022 napoveduje 3,1- in 4,5-odstotno gospodarsko rast ob predpostavki sprejetja oziroma ohranitve ustreznih državnih ukrepov, ki imajo veliko vlogo tudi pri ohranjanju stabilnih razmer na trgu dela.

Zakon o dodatnih ukrepih za omilitev posledic covid-19 predstavlja pravno podlago za omilitev in odpravo posledic covid-19. S tem zakonom se določa ukrepe, da se čim prej z jasnimi nameni in posledicami zagotovi omilitev posledic covid-19 širokemu krogu upravičencev z ukrepi, ki so bili v postopku priprave predloga zakona zaradi prilagajanja na situacijo v povezavi s covid-19 in gibanjem gospodarstva zaznani kot nujni tako na področju gospodarstva, socialnega varstva in zdravstvenega varstva, dela in delovnih razmerij.

Specifični cilji predlaganih ukrepov so ohranjanje delovnih mest in delovanja podjetij, razbremenitev delodajalcev za plačilo prispevkov za socialno varnost za delavce v delovnem razmerju, podaljšanje ukrepa čakanja na delo, zagotavljanje finančnih sredstev SID banke za namene financiranja gospodarskih subjektov na področju cestnih prevozov, poroštvo SID banke na področju turizma in gostinstva, solidarnostni dodatek za prejemnike nadomestil iz invalidskega zavarovanja, ki delajo krajši delovni čas, vojnim veteranom in invalidom po zakonu, ki ureja socialno vključevanje invalidov, enkratni solidarnostni dodatek za dijake, starejše od 18 let, za študente, ki se izobražujejo v tujini, za brezposelne osebe; dodatek za izpostavljenost nevarnosti in posebne obremenitve pripadnikom Civilne zaščite, zagotavljanje izvajanja podaljšanja obravnave zdravstvene nege, fizioterapije in delovne terapije osebam, ki so prebolele okužbo bolezni covid-19, zagotavljanje sredstev zdravljenja s kisikom v socialno varstvenih in vzgojno-izobraževalnih zavodih.

Ukrepi so po svoji naravi začasni, saj urejajo vsebino, povezano s covid-19, in sledijo načelu varovanja zdravja in življenja ljudi ter zagotavljanju likvidnosti gospodarskim subjektom. V luči negotovosti v zvezi s posledicami covid-19, ki se kažejo po svetu, zakonodajalec nima le pravice, temveč tudi dolžnost, da zakonodajo prilagaja danim družbenim razmeram in jo tudi spreminja, če to narekujejo spremenjena družbena razmerja. Nujni ukrepi, ki jih država sprejema za omilitev in odpravo negativnih posledic covid-19 na prebivalstvo in gospodarstvo, morajo biti čimbolj učinkoviti, njihova izvedba pa mora biti hitra.

Zakon o dodatnih ukrepih za omilitev posledic covid-19 predstavlja dodatni nujni in začasni ukrep, s katerim bo omogočena takojšnja učinkovita zagotovitev pomoči pri omilitvi in odpravi posledic naravne nesreče v Republiki Sloveniji tako za prebivalstvo kot tudi gospodarstvo.

Zakon o dodatnih ukrepih za omilitev posledic covid-19 se tako nanaša na vsebino, glede katere v skladu s prvo alinejo drugega odstavka 90. člena Ustave Republike Slovenije razpis zakonodajnega referenduma ni dopusten, ker zadevni zakon predstavlja Zakon o nujnih ukrepih za zagotovitev odprave posledic naravnih nesreč v smislu prve alineje drugega odstavka 90. člena Ustave Republike Slovenije.

Igor Zorčič

Hvala lepa.

Sledi predstavitev stališč poslanskih skupin. Besedo ima Poslanska skupina Slovenske demokratske stranke.

Stališče bo predstavila Eva Irgl.

Najlepša hvala za besedo. Spoštovane poslanke, spoštovani poslanci!

Glede na to, da smo v Državnem zboru že dva dni zapored razpravljali o osmem protikoronskem paketu, bom v tem stališču glede dopustnosti oziroma nedopustnosti razpisa referenduma na omenjeni zakon zelo kratka. Kot že rečeno, omenjeni osmi paket je namenjen zlasti ohranjanju delovnih mest, trgu dela in pomoči gospodarstvu. Obenem pa v tem paketu nismo pozabili niti na najbolj ranljive skupine, kot so na primer vojni veterani in invalidi. Ti bodo prejeli 150 evrov solidarnostnega dodatka.

V vseh osmih paketih do sedaj smo razdelili že ogromno pomoči ne samo gospodarstvu in turizmu, ampak je pomoč prišla tudi neposredno do ljudi. S PKP8 smo podaljšali subvencioniranje čakanja na delo najmanj do konca meseca aprila 2021. Država bo nase prevzela del bremena zaradi dviga minimalne plače. Delodajalci bodo za tiste, ki brez dodatkov ne dosegajo minimalne plače, prejeli subvencijo v višini 50 evrov. Vlada je šla nasproti tudi sindikatom in odpravila neenako obravnavo zaposlenih pri izplačilih kriznega dodatka v višini 200 evrov. Po uveljavljenem PKP8 bodo do izplačila kriznega dodatka tako upravičeni vsi delavci v zasebnem sektorju.

Gre torej za ukrepe, ki so nujno potrebni za to, da lahko omilimo posledice, ki jih ima epidemija covid-19 na družbo kot celoto. Zato v Slovenski demokratski stranki podpiramo sklep o nedopustnosti razpisa referenduma na Zakon o dodatnih ukrepih za omilitev posledic glede covid-19. Najlepša hvala.

Igor Zorčič

Hvala lepa.

Tina Heferle bo predstavila stališče Poslanske skupine Liste Marjana Šarca.

Tina Heferle

Hvala lepa, predsednik za besedo. Lep pozdrav vsem skupaj!

Danes je vlada Janeza Janše pred nas, poslance še enkrat več postavila predlog sklepa, s katerim naj našim državljankam in državljanom ponovno prepovemo referendumsko pobudo. To, da je referendumska iniciativa državljanov ustavna kategorija, smo poudarili že večkrat. To, da se takšno ustavno pravico lahko omejuje le izjemoma in samo, kadar je to nujno, smo tudi že poudarili večkrat. In ne nazadnje to, da obstaja velika možnost zlorabe takšnega omejevanja referendumske pobude, smo v Poslanski skupini LMŠ opozorili že na samem začetku. Vladajoča koalicija se več kot očitno ne ozira na nič od naštetega. Danes bodo ponovno vnaprej prepovedali spregovoriti, recimo, vsem študentom, ki se ne strinjajo s tem, da jih je tudi osmi protikoronski paket spregledal in da ne ureja nadomestila za izpad dohodka iz študentskega dela. Prepovedali bodo spregovoriti vsem malim podjetnikom, ki se ne strinjajo s tem, da jim tudi osmi protikoronski paket ne omogoča gotovega preživetja. Prepovedali bodo spregovoriti vsem tistim lastnikom podjetij, ki jim je opravljanje dejavnosti prepovedano z odlokom Vlade, pa se ne strinjajo s tem, da jih ta ista vlada enači s podjetji, ki svojo dejavnost še vedno lahko opravljajo. Prepovedali bodo spregovoriti vsem dijakom, ki se ne strinjajo s tem, da predsednik Vlade samovoljno in arbitrarno omejuje oziroma režira vpisna mesta na fakultete. V obliki prepovedi referendumske pobude boste, spoštovani poslanci vladne koalicije, prepovedali spregovoriti vsem tistim, ki se z vašo politiko tako ali drugače ne strinjajo. To je samo še en način več v nizu vaših dejanj, kjer posameznike, ki se ne strinjajo z vašo agendo ali ki ne napišejo po vaše pravega pravnega mnenja, poskušate utišati oziroma onemogočiti ne glede na sredstva in ne glede na škodo, ki jo pri tem povzročate.

Ker za vas cilj opravičuje sredstvo, ste si še enkrat več drznili v interventno zakonodajo, ki naj bi odpravljala zgolj in samo posledice, ki jih je prinesel drugi val epidemije covid, podtakniti novega podtaknjenca v obliki prekrškovne določbe. Brez ozira na to, da očitno represija ni tista, ki bi zagotavljala zmanjševanje števila okuženih niti ne manjšega števila mrtvih, je vaš politični apetit premočan. Kljub vsem pravnostrokovnim opozorilom, da mora biti kaznovalno prekrškovno pravo določno, predvidljivo in opredeljeno v pravem pravnem aktu, ste uzakonili prekršek, kjer prepovedana dejanja sploh še niso opredeljena, ko pa bodo opredeljena, pa bodo določena v nekem programu, ki ga bo lahko vsak trenutek samovoljno spreminjal kar direktor NIJZ ali pa celo sam minister za zdravje.

Že sama narava takšnega prekrška je z vidika pravne države in ustavne demokracije hudo sporna, da pa je takšna vsebina predmet nekega interventnega zakona, ki se je sprejemal praktično čez noč in glede katerega boste prepovedali referendumsko iniciativo, pa je, milo rečeno, škandalozno. Nivo, na katerega želite spraviti našo državo in našo družbo, je zelo nizek in zelo zaskrbljujoč. Pod pretvezo reševanja države iz primeža epidemije zapirate usta državljanom v obliki prepovedi referendumske pobude, ustvarjate družbo represije in rušite pravni sistem.

Pri tem v Poslanski skupini LMŠ ne bomo sodelovali, ne bomo sodelovali nikoli.

Igor Zorčič

Hvala lepa.

Magister Dejan Židan bo predstavil stališče Poslanske skupine Socialnih demokratov.

mag. Dejan Židan

Gospod predsednik, drage poslanke, dragi poslanci, spoštovana državna sekretarka, lep pozdrav tudi ostalim prisotnim!

Socialni demokrati ne bomo podprli sklepa, da referendum ni dopusten. Mislimo, da bi ljudje morali odločati o napakah, ki jih osmi protikoronski paket vsebuje. Naj takoj na začetku povem, da denar, ki se s tem paketom deli, to je 320 milijonov evrov, ni denar iz denarnice gospe državne sekretarke, ministric ali ministrov. To ni denar iz denarnic koalicije. To v resnici tudi ni denar, ki je Slovenijo v tem trenutku na razpolago ali ga ima skritega v naravnih bogastvih. To je denar, ki si ga bomo izposodili, in teh 320 milijonov bomo vračali mi, vračali bodo naši otroci in, zelo velika verjetnost je, tudi naše vnukinje in vnuki. Zato vsak evro, ki ga potrošimo na način, da obremenimo naše vnuke, mora biti maksimalno racionalno uporabljen.

Takoj želim tudi povedati, da Socialni demokrati podpiramo program intervencij zaradi stiske, v kateri smo, da olajšamo zlasti položaj ljudi, pa tudi družbe kot celote, vključno z gospodarstvom, vendar vsak evro mora biti premišljen.

Kaj smo dobili z osmim paketom? O ukrepu, ki je najpomembnejši, niti nismo mogli o njem razpravljati na način, da bi glasovali, ker je to poslovniško nemogoče, torej ukrep, da se – podobno kot v drugih državah, ki pa imajo uspehe – čakajočim povrne 100-odstotno to, da niso na delovnem mestu, kar jih potem ne motivira, da pridejo pred končanjem bolezni ali na način, da enostavno bolezni ne priznajo, ker potrebujejo denar, na delovno mesto, ampak ostanejo tam, kjer je potrebno, izolirani v karanteni – tega ukrepa tudi tukaj ni. Je pa to ukrep, ki je v tujini najbolj učinkovit.

Potem nekatere krivice. Zamislite si ljudi, ki so starejši kot 55 let in so brezposelni. V tem trenutku niso dobili nobene pomoči, pa jo mogoče najbolj potrebujejo. Večina poslank in poslancev je glasovala proti takšnemu ukrepu.

Zamislite si, kako se počutijo študentke in študentje, ki jih v prvih paketih, ko se je dajala pomoč študentkam in študentom, ta država, pa čeprav jim priznava, da so študentje, ker nekaterim podeljuje tudi državne štipendije za študij v tujini, ni priznala kot študente in niso dobili ne spomladi in tudi ne pozno jeseni po 150 evrov. Tudi na našo pobudo, predvidevam, so ti študenti prišli v osmi protikoronski paket, ampak zopet na zloben način. Kakor da so študenti druge, tretje kategorije, ne kakor ostali slovenski študentje, ki so dobili 300 evrov. Pa jih ni mnogo. Po podatkih OECD, ker slovenske statistike v tem trenutku ni, jih je nekaj več kot 2 tisoč 700. In ni jim bil priznan enak status. Pa ne gre za veliko denarja, gre samo za odnos do naših ljudi, da so vsi prvorazredni in nihče drugorazreden. Pa so ponovno, ker niste poslušali in podprli amandmajev opozicije, obravnavani kot drugorazredni.

Najhuje, kar je pa v tem osmem paketu, je pa nekaj, kar se nikoli ne bi smelo zgoditi: da ta paket nesistemsko predpisuje kazen za nekaj, kar še ni določeno. Predpisuje kazen na področju, ki je v tem trenutku najbolj problematično, na področju verjetno cepljenja, če se nekdo, govorim o gospodarskih, poslovnih subjektih, ne bo držal programa, ki še ni napisan, in ga bo pripravila neka strokovna institucija, Nacionalni inštitut za javno zdravje. To je približno podobno, kakor bi strokovni program o prometnih prekrških pripravila Avto-moto zveza Slovenije. Pa je v vsakem primeru jasno vsakemu, da program Avto-moto zveze Slovenije ne more biti tisti program, na podlagi katerega bodo državljanke in državljani kaznovani. Ampak če pa pripravi program gospod Krek in se pod tega podpiše kdorkoli, ki bo v tistem trenutku minister, je pa to nekaj drugega. Pa v resnici ni.

Verjamem, da bo marsikdo v Sloveniji takšno določilo želel preveriti na Ustavnem sodišču. Poslanke in poslanci nimamo pravice povedati, da je protiustavno, mi lahko samo sumimo, da je protiustavno, ampak na to smo opozorili. In takrat, če bo to spoznano kot protiustavno, vas bomo ponovno vprašali, ali se spominjate trenutka, ko smo vas na to opozorili.

Torej Socialni demokrati ne moremo podpreti tega, da ljudje ne bi imeli pravice svojega mnenja povedati na referendumu. Hvala vam.

Igor Zorčič

Hvala lepa.

Mojca Žnidarič bo predstavila stališče Poslanske skupine Stranke modernega centra.

Postopkovno, kolega Rajh.

mag. Andrej Rajh

Lep pozdrav vsem skupaj.

Danes bi rad slovensko javnost obvestil, da imamo novega člana poslanske skupine, gospoda Breznika ...