80. izredna seja

Državni zbor

16. 7. 2021

Transkript seje

Spoštovane kolegice poslanke, kolegi poslanci, gospe in gospodje! Začenjam 80. izredno sejo Državnega zbora, ki sem jo sklical na podlagi prvega odstavka 58. člena in drugega odstavka 60. člena Poslovnika Državnega zbora.

Obveščen sem, da se današnje seje ne morejo udeležiti naslednje poslanke in poslanci: Ivan Hršak, dr. Matej T. Vatovec, Boštjan Koražija in Miha Kordiš.

Na sejo sem vabil predsednika Vlade Janeza Ivana Janšo ter kandidata za ministra brez resorja, pristojnega za digitalno preobrazbo, Marka Borisa Andrijaniča, k 3. točki dnevnega reda ter predstavnike Vlade k vsem točkam dnevnega reda. Vse prisotne lepo pozdravljam!

Prehajamo na določitev dnevnega reda 80. izredne seje Državnega zbora.

Predlog dnevnega reda ste prejeli v četrtek, 5. julija 2021, s sklicem seje. O predlogu dnevnega reda bomo odločali v skladu s prvim odstavkom 64. člena Poslovnika Državnega zbora. Predlogov za širitev dnevnega reda seje nisem prejel. Zboru predlagam, da za današnjo sejo določi dnevni red, kot ste ga prejeli s sklicem.

Prehajamo na odločanje. Poslanske in poslance prosim, da preverijo delovanje glasovalnih naprav. Glasujemo. Navzočih je 79 poslank in poslancev, za je glasovalo 76, proti 3.

(Za je glasovalo 76.) (Proti 3.)

Ugotavljam, da je dnevni red 80. izredne seje Državnega zbora določen.

Prehajamo na 3. TOČKO DNEVNEGA REDA – PREDLOG KANDIDATA ZA MINISTRA BREZ RESORJA, PRISTOJNEGA ZA DIGITALNO PREOBRAZBO.

Predsednik Vlade Janez Ivan Janša je Državnemu zboru na podlagi prvega odstavka 112. člena Ustave Republike Slovenije ter 229. in 234. člena Poslovnika Državnega zbora predlagal, da za ministra brez resorja, pristojnega za digitalno preobrazbo, imenuje Marka Borisa Andrijaniča. Za dopolnilno obrazložitev predloga dajem besedo predsedniku Vlade Janezu Ivanu Janši.

Janez (Ivan) Janša

Hvala lepa za besedo.

Spoštovani!

Za ministra brez resorja, ki bo koordiniral digitalno preobrazbo v okviru Vlade Republike Slovenije, predlagam gospoda Marka Borisa Andrijaniča. Kandidat se je ravnokar uspešno predstavil na matičnem odboru in dobil dvotretjinsko podporo. Dovolite mi nekaj besed v obrazložitev potrebe po ustanovitvi te koordinacije znotraj Vlade. Evropska komisija je pred kratkim potrdila program za okrevanje in znotraj tega programa bo Slovenija v naslednjih mesecih in letih dobila znatna sredstva za digitalno preobrazbo. To je ključen razlog za to, da v tem času, ko je še manj kot leto do konca mandata, uvajamo to koordinacijo, kajti dosedanje izkušnje kažejo, da pri digitalni preobrazbi Slovenije nismo bili ravno uspešni. Tule je graf – ne vem, ali ga boste lahko videli -, ki veliko pove. Slovenija ima trenutno visoko gospodarsko rast, nizko brezposelnost, smo peta najmirnejša država v svetu, med desetimi državami po trajnostnem razvoju. Hkrati pa smo v Evropski uniji država, kjer je delež posameznikov, ki mislijo, da tehnologija pozitivno vpliva na razvoj, na repu, smo zadnji, 27. Približno polovica ljudi v Sloveniji misli, da tehnologija lahko pospešuje razvoj, polovica pa misli praktično obratno. Zaradi tega smo tudi po digitalnem indeksu v Evropi na 16. mestu, pod evropskim povprečjem, in v Sloveniji je le slabih 5 % vseh upravnih storitev opravimo elektronsko. Srečujemo se z velikim pomanjkanjem kadra za področje informacijske tehnologije, otežena je izvedba postopkov na sodobnih napravah zaradi zapletene zakonodaje, ZUP, Uredbe o upravnem postopku in tako naprej. Imamo sicer mnogo izdelanih in drago plačanih strategij, ampak te so brez ključnih korakov in brez realizacije. Srečujemo se z odporom do sprememb, ki prinašajo večjo preglednost, in digitalizacija prinaša večjo preglednost, hkrati pa tudi večjo odgovornost za sprejete odločitve, zato so tu odpori. Naš cilj je do sredine septembra izdelat predlog digitalizacije države, s ciljem, da se Slovenija uvrsti med prvih 5 držav v Evropski uniji po DESI indeksu, do konca leta 2026 in omogočit dosledno izvajanje temeljnega načela vitke države, ki je, v vseh upravnih postopkih je državni organ tisti, ki mora pridobiti vse potrebne podatke za izvedbo postopka, če podatki obstajajo kjerkoli v uradnih bazah podatkov. Z uresničevanjem tega cilja, s pomočjo digitalne preobrazbe, bomo državljankam in državljanom prihranili na milijone delovnih ur ali pa ur prostega časa, zato je digitalna preobrazba v tem času nekaj, kar ni zgolj prostovoljna izbira, ampak je dejstvo, ki ga je potrebno sprejet, če želimo, da se bo Slovenija v prihodnje normalno razvijala.

Aprila je bil ustanovljen Strateški svet Vlade za digitalizacijo. Gospod Andrijanič je v rekordnem času, v tem svetu, organiziral delo tako, da je Vlado že pred mesecem dni potrdila prvi paket ukrepov. Bili so podrobneje predstavljeni, ravnokar na hearingu. Mislim, da ste lahko vsi slišali, kateri konkretni predlogi so tukaj. Gre za nekaj, kar potrebujemo vsi, v tej državi, kar nima nobene veze z takšno ali pa drugačno politično barvo. / znak za konec razprave/ Gre enostavno za to, da je te stvari potrebno naredit, če želimo, da bo Slovenija lovila korak z razvito Evropo in z razvitim svetom in glede na to, da so na voljo, ne šele naslednja leta, ampak že letos, naslednje mesece, znatna evropska sredstva, je horizontalna koordinacija znotraj vladnih resorjev nujna, zato, da ne bomo ponavljali napak iz preteklosti.

Tako da, se priporočam za podporo kandidatu, / znak za konec razprave/ ki je nedvomno dober.

Hvala lepa.

Hvala lepa.

V skladu z 230. členom Poslovnika Državnega zbora, se je kandidat danes, 16. julija 2021 predstavil na seji Odbora za notranje zadeve, javno upravo in lokalno samoupravo, ter odgovarjal na vprašanja članic in članov odbora.

Poročilo in mnenje odbora ste prejeli. Poročilo Odbora za notranje zadeve, javno upravo in lokalno samoupravo bo predstavil podpredsednik odbora, mag. Dušan Verbič.

Hvala za besedo, predsednik Državnega zbora.

Lep pozdrav predsednik Vlade, vsi prisotni, tudi vam prav lep pozdrav!

Predsednik Vlade je 12. 7. 2021 predsedniku Državnega zbora poslal predlog kandidata za ministra, s katerim predlaga, da Državni zbor za ministra brez resorja, pristojnega za digitalno preobrazbo imenuje Marka Borisa Andrijaniča.

Mark Boris Andrijanič se je v skladu s 112. členom Ustave Republike Slovenije, ter prvim in drugim odstavkom 230. člena Poslovnika Državnega zbora, 16. 7. predstavil članicam in članom Odbora za notranje zadeve, javno upravo in lokalno samoupravo, ter odgovarjal na njihova vprašanja. Kandidat za ministra je po kratki predstavitvi življenjepisa in povzetku delovnih izkušenj, v uvodni predstavitvi predstavil glavne poudarke oziroma cilje njegovega ministrovanja. Poudaril je, da je digitalizacija ena izmed ključnih področij, da postanemo moderna in uspešna država, v kateri bodo lahko vse generacije izkoristile svoje talente in živele lepo ter dostojno življenje. Digitalizacija je namreč mogoče orodje, s katerim se lahko bistveno olajša življenje državljanov, obenem pa povečuje dodano vrednost na zaposlenega, kar posledično vodi v višje plače in pokojnine.

Kandidat za ministra je poleg prioritet, ki jih je podal že v uvodni predstavitvi, dodatno odgovoril na postavljena vprašanja članic in članov odbora, ter jih seznanil s svojimi pogledi, mnenji in stališči, kot tudi s predlogi za ukrepanje na posameznih izpostavljenih področjih svojega delovanja. Po končani predstavitvi je odbor z 10 glasovi za in 5 glasovi proti sprejel naslednje mnenje: »Predstavitev Marka Borisa Andrijaniča kandidata za ministra brez resorja pristojnega za digitalno preobrazbo je bila ustrezna.«

Hvala za vašo pozornost.

Hvala lepa.

Prehajamo na predstavitev stališč poslanskih skupin. Mag. Dušan Verbič bo predstavil stališče Poslanske skupine Stranke modernega centra.

Še enkrat prav lep pozdrav vsem.

Na današnji seji Državnega zbora bomo glasovali o predlogu, da Mark Boris Andrijanič postane minister brez resorja, ki bo usklajeval delo ministrstev na področju digitalne preobrazbe Slovenije ter vodil Službo Vlade za digitalno preobrazbo, ki se na novo ustanavlja. Gospod Andrijanič se je izkazal za zelo kompetentno osebo že na čelu strateškega sveta za digitalizacijo, ki je pred mesecem predstavil prvi paket ukrepov za digitalno in moderno Slovenijo. Paket ukrepov je do danes podprlo več kot 30 različnih organizacij, gre za 40 rešitev na uresničevanje katerih se bo Slovenija osredotočila v prihajajočih mesecih in s katerimi se bo pospešili digitalizacija javne uprave, gospodarstva, zdravstva, izobraževanja in družbe kot celote. V sklopu teh rešitev je kandidat za ministra izpostavil ukrepe za državljane kot so e-gradbeno dovoljenje, informativni izračun otroških dodatkov in davčni trajnik kot tudi ukrepe za podjetja, ki naj bi med drugim poenostavili poslovanje za državo ter spodbudili nastajanje zakonskih podjetij. Kandidat za ministra je prav tako izpostavil ukrepe na področju zdravstva, ki bodo s pomočjo naprednih tehnologij reševali življenja, skrajšali čakalne vrste in prihranili milijone pri javnem naročanju. Dotaknil se je tudi področja izobraževanja, kjer je napovedal uvedbo obveznega predmeta računalništva in informatike v osnovne, srednje šole.

V Poslanski skupini Stranke modernega centra podpiramo idejo o ministru brez resorja, saj tudi po naše mnenju digitalizacija potrebuje posebno pozornost in medresorsko usklajevanje. Ob enem si obetamo, da bi novi minister dobro sodeloval tudi z ministrom za javno upravo. Današnje zaslišanje Marka Borisa Andrijaniča je potrdilo, da gre za mladega in uspešnega strokovnjaka, ki ima izkušnje na mednarodnem trgu in dobro razume delovanje samega svetovnega gospodarstva. Danes torej vsak glas za pomeni postavitev interesov Republike Slovenije v ospredje. V tem primeru ne gre za nič drugega kot za željo, da Slovenija čim bolj učinkovito porabi sredstva namenjena digitalni transformaciji in da se povzpne visoko na lestvico digitalno razvitih evropskih držav.

Zaključil bi z današnjimi besedami kandidata za ministra, ki je povedal, da digitalno preobrazbo vidi kot ekipni šport, v katerem lahko zmagamo le, če držimo skupaj in pod pogojem, da začnemo že danes. Ob zavedanju, da ima Slovenija na razpolago vsa potrebna sredstva za uspeh imenovanje ministra pa bi proces le še izboljšalo v Poslanski skupini Stranki modernega centra bomo kandidat za ministra Marka Borisa Andrijaniča podprli.

Hvala za vašo pozornost.

Hvala lepa.

Maša Kociper bo predstavila stališče Poslanske skupine Stranke Alenke Bratušek.

Maša Kociper

Spoštovana poslanke, spoštovani poslanci.

Digitalizacija je vedno naprednejše informacijske tehnologije izrazito vplivajo na naše vsakdanje življenje. Tako javno kot tudi zasebno poslovanje se prenaša na omrežja, na računalnike in nenazadnje tudi na umetno inteligenco. Umetna inteligenca naj bi čez nekaj let razsojala že celo v sodnih postopkih. Tudi Evropska unija daje vedno večji poudarek digitalni preobrazbi saj jo je uvrstila celo med svoje prednostne naloge. ZDA in Kitajska vztrajno povečujeta svoje tehnološke moči in če želi Evropska unija ostati konkurenčna mora slediti trendom razvoja.: V SAB se zavedamo pomena digitalne preobrazbe, ki bo med drugim okrepila zmožnost dosega podnebne nevtralnosti in s tem ustvarjanje boljšega jutri za vse. Nobenega dvoma ni, da gre pri digitalni preobrazbi za izjemno pomembno temo, ki je ne smemo prezreti. Zanimivo pa je, da smo za novega ministra pristojnega za digitalno preobrazbo prvič slišali šele pred dnevi, in da je predlog zakon kot strela z jasnega prišel v Državni zbor ravno takrat, ko je Vlada doživela velik in odmeven fiasco na referndumu. Prav tako je v tem tednu na časovnem razporedu tudi ponovno odločanju o Zakonu o nalezljivih boleznih, ki je bil deležen burnih odzivov javnosti in je včeraj doživel klavrn razplet. Vse to kaže na dejstvo, da si Vlada v bistvu želi samo preusmeriti pozornost.

Predlaganega kandidata naj bi uradno predlagala Nova Slovenija in ob tem se v SAB sprašujemo ali gre morda za nekakšen kompromis za uravnoteženje koalicijskih moči. Koalicija je namreč dvakrat neuspešno poskušala razrešiti predsednika Državnega zbora katerega bi naj zamenjal ravno poslanec NSi. Pa je res imenovanje novega ministra tako nujno? 9. aprila letos je bil namreč res ustanovljen strateški svet za digitalizacijo, ki ga vodo ravno gospod Andrijanič. Svet je razdeljen na šest delovnih skupin in šteje 47 članov, njegov poglavitni namen pa naj bi bil popeljati Slovenijo med pet najbolj uspešnih držav na področju digitalizacije. Pred kratkim se je javnosti celo predstavilo 40 ukrepov, ki naj bi Slovenijo pripeljali do zastavljenega cilja. Nekateri ukrepi so sicer obetajoči, vendar v stranki SAB opozarjamo, da se tej Vladi pač izteka rok trajanja in zato v tem trenutku ne vidimo prav nobenega, prav nobenega smisla po potrjevanju novega ministra. Tej Vladi nasprotujemo od začetka in si prizadevamo za predčasne volitve.

Trudili smo se tudi, da bi nastanek te Vlade preprečili. Takoj po padcu prejšnje Vlade smo predlagali namreč alternativno in neke vrste prehodno Vlado. Naši glasovi za konstruktivno nezaupnico so prav tako ves čas na voljo, še posebej, ko se je sedaj pokazalo na referendumu kakšna je volja ljudi in kako nasprotujejo tej Vladi. To je bila dodatna nezaupnica, zato je predlagati novega ministra v tem trenutku milo rečeno smešno. Prezrti ne moremo tudi dejstvo, da gre za človeka, ki se je na vse prizadeval v svoji prejšnji funkciji, za prihod korporacije Uber Slovenija. V kolikor bi se to zgodilo, bi prišlo do nelojalne konkurence in izrazitega poslabšanja naših slovenskih taksistov. Prav tistih taksistov, ki so ravno na minul referendumsko nedeljo za razliko od multinacionalk pokazali, da imajo veliko srce. Nesebično so upokojence katerim je bilo glasovanje po pošti onemogočeno, prevažali do volišč in s tem zagotavljali, da so uresničili svojo volilno pravico. S tem se pokaže večjo državotvornost kot jih premore večina vladnih predstavnikov.

Več kot očitno so pogledi naše stranke, stranke SAB o tem kakšno državo si želimo, bistveno različni od kandidatovih in od tistih v tej Vladi. Zdi se, da tudi kandidata socialni aspekt ne gane preveč. V stranki SAB pa se zavzemamo za prihodnost, za dobrobit upokojencev, za javno zdravstvo, za javno šolstvo, čisto pitno vodo in kar je v zadnjem času posebej ogroženo, demokratične standarde na najvišji ravni. V SAB bomo zato glede ministra brez resorja pristojnega za digitalno preobrazbo glasovali proti. Da bi bila digitalna preobrazba uspešna, bi naša država šla po pravi poti, ne potrebujemo nobenega ministra.

Hvala lepa. Robert Polnar bo predstavil stališče Poslanske skupine Desus.

Hvala za besedo, gospod predsednik. Gospe poslanke, gospodje poslanci!

Digitalizacija je naša velika priložnost, zato ker prinaša nered kot temelj nove organizacijske paradigme. Po tem paradigmi je stvarnost kompleksna in jo je mogoče razumeti le s sočasnim razumevanjem te kompleksnosti. Stvarnost razume kot nedoločljivo urejenost je iluzija. Mnoge države definirajo nered kot največji izziv digitalne revolucije, za Slovenijo pa to ni izziv, marveč priložnost zato, ker je pri nas nered običajna stvar. Že desetletja živijo v družbi, kjer je nered standard. Končno lahko nekaj, kar je bila naša stalna pomanjkljivost, izkoristimo kot primerjalno prednost. Sliši se precej smelo, gre pa za velik nesporazum. Natančneje rečeno, za mešanje tehnike in tehnologije z odgovornostjo in zakonom. Digitalna preobrazba je pomemben del vsake razvijajoče se družbe. Digitalizacija je ena od prioritet tudi načrta za okrevanje in odpornost, zato bodo med drugim namenjena tudi sredstva iz evropskega mehanizma za okrevanje. Vlada je aprila letos ustanovila in imenovala strateški svet za digitalizacijo, kot posvetovalno telo, posvetovalno telo vlade z določenimi delovnimi področji ter nalogo, da v roku petih mesecev pripravi okvirni predlog potrebnih sistemskih sprememb za pospešitev digitalizacije slovenskega gospodarstva, javnega sektorja in državne uprave ter da predlaga konkretne ukrepe in pravne akte s področja digitalizacije. Cilj ustanovitve tega sveta je bil jasen: podati predloge kar se da konkretnih rešitev, s pomočjo katerih se lahko Slovenija zavihti med pet digitalno najbolj naprednih evropskih držav že do konca leta 2026. Število članov sveta na začetku je bilo 30, sedaj jih je že 47.

Gospe in gospodje, Vlada Republike Slovenije je organizacijski sistem. Kot vsaka organizacija ima tudi vlada prostost pri oblikovanju svoje strukture organiziranosti. Organiziranje je proces urejanja organizacije, proces njenega delovanja in razmerij med ljudmi. Struktura organiziranosti je izid tega procesa in odseva statični vidik organiziranosti odnosov med nosilci organizacijskih nalog. Struktura organiziranosti je ustroj oziroma smotrna razporeditev organizacijskih zmogljivosti po različnih organizacijskih osnovah. Organizacijske zmogljivosti pa predstavljajo vse kadrovske, materialne, finančne in druge razpoložljive vire v organizaciji, ki zagotavljajo uresničevanje organizacijskih ciljev. Predlagana sprememba strukture organiziranosti z uvedbo novega ministerstva, natančneje rečeno službe vlade brez resorja pristojnega za digitalno preobrazbo, je zelo pomembna. To je še posebej izrazito, če upoštevamo časovni horizont delovanja te vlade. Do konca mandata pod rednimi pogoji je preostalo namreč samo še nekaj mesecev. In v teh nekaj mesecih bi bilo mogoče morebitne organizacijske probleme razrešiti tudi z uporabo ad hoc pristopa, po katerem odločevalci disfunkcijo v organizaciji, ki so posledica delovanja zunanjih in notranjih relevantnih vplivnih dejavnikov razrešujejo z intervencijami znotraj in v okvirih obstoječe strukture. Digitalizacijo naše družbe dojemamo tudi sicer preveč tehnično tehnološko in pri tem se pri nas izrazito pozablja, da je digitalizacija predvsem vrednotni fenomen. Sodobna tehnologija tudi nikakor ni nujen in nezadosten pogoj za, denimo, učinkovito in odgovorno javno upravo. Če govorimo o digitalizaciji v funkciji kreativnosti in inovativnosti, potem se lahko zlahka sprevže v kreativnost in inovativnost javnih uslužbencev pri izogibanju svojim obveznostim. Digitalizacija je kot vsaka druga tehnologija, kakor denimo smodnik. Lahko ga uporabimo tudi kot pomoč, da zgradimo hišo, lahko ga pa uporabimo tudi na način, da ta isto hišo pošljemo v prafaktorje. Kako bo digitalizacija uporabljena je najbolj odvisno od zakonskih okvirjev v katerih se gibljejo oblast in državljani. Drugače bo z digitalizacijo nered ostal to, kar je bil prej, le da bo tokrat nered v digitalni obliki. Poslanci Poslanske skupine DeSUS imamo na opisane odprte zadeve različne poglede in stališča, ki se bodo odrazila tudi pri tem, kako bomo glasovali o tem ali je kandidat primeren za ministra ali ne.

Hvala lepa.