85. izredna seja

Državni zbor

26. 10. 2021

Transkript seje

Spoštovane kolegice poslanke, kolegi poslanci, gospe in gospodje! Začenjam 85. izredno sejo Državnega zbora, ki je bila sklicana na podlagi prvega odstavka 58. člena ter prvega odstavka 60. člena Poslovnika Državnega zbora.

Obveščena sem, da se današnje seje ne moreta udeležiti poslanca Ivan Hršak in mag. Branislav Rajić.

Na sejo so bili vabljeni predstavniki Vlade. Vse prisotne lepo pozdravljam!

Prehajamo na določitev dnevnega reda 85. izredne seje Državnega zbora.

Predlog dnevnega reda ste prejeli v petek, 15. oktobra 2021, s sklicem seje. O predlogu dnevnega reda bomo odločali v skladu s prvim odstavkom 64. člena Poslovnika Državnega zbora. Predlogov za širitev dnevnega reda nisem prejela, zato zboru predlagam, da za današnjo sejo določi dnevni red, kot ste ga prejeli s sklicem.

Prehajamo na odločanje. Poslanke in poslance prosim, da preverijo delovanje glasovalnih naprav. Glasujemo. Navzočih je 75 poslank in poslancev, za je glasovalo 73, proti eden.

(Za je glasovalo 73.) (Proti 1.)

Ugotavljam, da je dnevni red 85. izredne seje Državnega zbora določen.

Prehajamo na 1. TOČKO DNEVNEGA REDA – PREDLOG PRIPOROČILA V ZVEZI Z ZASKRBLJUJOČIMI RAZMERAMI V DRŽAVI IN NUJNOSTJO PREDČASNIH VOLITEV.

Predlog priporočila je v obravnavo Državnemu zboru predložila skupina 43 poslank in poslancev s prvopodpisanim dr. Matejem Tašner Vatovcem.

V zvezi s tem predlogom priporočila je skupina 43 poslank in poslancev s prvopodpisanim dr. Matejem Tašner Vatovcem zahtevala, da Državni zbor opravi splošno razpravo. Za dopolnilno obrazložitev predloga priporočila dajem besedo predstavniku predlagatelja dr. Mateju Tašner Vatovcu.

Najlepša hvala, podpredsednica.

Lep pozdrav vsem!

V zadnjem letu in pol je Slovenija postala drugačna. Res je, da se je življenje v marsikateri državi na svetu spremenilo, da so drugačna družbena razmerja, da so se celo spremenile določene politike. Vse to je seveda zaznamovala epidemija oziroma pandemija virusa covid-19 - ta je vplivala nenazadnje tudi na življenje ljudi v naši državi -, a vzporedno s tem smo potem v drugem letu priče še nekemu drugemu procesu, ki bi mu lahko rekli janšistična preobrazba. Nastop trenutne Vlade in udejanjanje njenih škodljivih politik je Slovenijo gotovo zaznamoval bolj kot divjanje izjemno nalezljive bolezni. Vlada je najprej že na začetku zavozila upravljanje z epidemijo in povzročila to, da imamo danes eno najslabših statistik glede dnevnega porasta okužb, glede precepljenosti celotnega prebivalstva in glede števila smrti zaradi Covid-a, na 100 tisoč prebivalcev. Ob tem, ko ni bila sposobna nagovoriti ljudi, organizirati dejavnosti in poskrbeti za zaščito vsaj najbolj ranljivih skupin, je za izvajanje partikularnih interesov in svojega rušilnega programa, angažirala vse možne resurse. Učinek tega je dolga vrsta spornih dejanj, od koruptivne nabave zaščitne opreme, do vseobsegajočega menjavanja kadrov. Med prvimi, če se spomnite, vodilnega človeka na statističnem uradu, danes vidimo, zakaj je to pomembno. In nenazadnje tudi do desanta na vse državne institucije, ki imajo svojo mučeniško podobo v Slovenski tiskovni agenciji, ki je danes že 299. dan brez plačila za opravljeno javno službo.

V tem obdobju se predsednik Vlade in njegovi ministri seveda niso odtegnili časa, da bi preko spletnih omrežij in v svojih javnih nastopih, diskreditirali, žalili in grozili zaposlenim v državni upravi, neodvisnim institucijam, sodstvu, novinarjem in nenazadnje celotnemu ljudstvu. Vsem, ki mislijo drugače, kot oni. Skratka, če bi še pred časom lahko dejali, da nižje ne gre, je danes stanje takšno, da je meja abotnosti te Vlade neskončna, kakor rob vesolja. Ta dejanja in to obnašanje so pripeljali do tega, da imamo že 80 tednov na tisoče ljudi, ki protestirajo ob petkih, zahtevajoč praktično eno samo stvar in to je odstop Vlade. Sedaj po novem, kak mesec, še dodatno množico mešanih političnih ali nepolitičnih imaginarjev, ki protestirajo ob sredah in imajo prav tako med svojimi zahtevami odstop Vlade. Ob tem merjenje(?) javnega mnenja vztrajno beležijo nezadovoljstvo z Vlado, ki se giblje med 60 in 75 %.

Tako, kaže, da smo v situaciji, ko imamo na eni strani eno Slovenijo, v kateri je, to lahko z vso gotovostjo trdimo, velika večina ljudi nezadovoljna s trenutno vladajočo kliko, na drugi strani pa Slovenijo te iste klike, ki je odtujena in ne vidi nobene težave, kakor v medijih in novinarjih, neodvisnih institucijah in njihovih predstojnikih in, nenazadnje, v opoziciji in njenih političnih predstavnikih. V tej drugi Sloveniji ni nikakršna težava, da ministrska mesta zasedajo ljudje, ki so v sodnih preiskavah zaradi utaje davkov in tudi sicer osumljeni goljufij, kot minister Dikaučič. Razumejo davke kot glupost in so v preteklosti izkoriščali svoj politični vpliv za lastne rabote in se najbrž sedaj obnašajo enako, kot minister Vizjak. Nabavljajo vojaško opremo in zato mimo vseh običajnih praks neposredno preverjajo možnost izplačila kar na Banki Slovenije, kot minister Tonin. Financirajo strankarske medije iz ministrstev, kot recimo minister Cigler Kralj. Za dvig statistike cepljenih sprejemajo nestrokovna priporočila, ki imajo, kot smo videli, za posledico lahko tudi smrt, kot minister Poklukar. Zmerjajo zaposlene v organih v sestavi ministrstva z lenuhi in mevžami, kot to počne minister Hojs. In tako naprej in še bi lahko naštevali.

Skratka. Ljudje, ki bi v vsaki normalni Vladi in v očeh prebivalcev tiste prve Slovenije, morali odstopiti in bi to tudi storili, v tej svoji drugi Sloveniji, se sprašujejo pravzaprav, komu in zakaj bi oni sploh morali odgovarjat. Nad njimi je res očitno samo še modro nebo. Ob tem, ko Vlado zaznamuje še ena posebna okoliščina. Tako, kot je razcepljena javnost na ulicah, je razcepljen tudi ta zbor. Zato je marsikatera pomembna odločitev v obliki zakona nenehno pod vprašajem in zato se je ta Vlada na določeni točki tako odločila, da bo pričela vladati z odloki, vsaj, kar se tiče obvladovanja, upravljanja z epidemijo.

Tako smo na enega izmed najmanj demokratičnih načinov dobili vrsto ukrepov, ki bi sicer morali biti sprejeti kot zakoni, v obliki vladnih odlokov, ki so se zmedeno sprejemali, zmedeno spreminjali in še bolj zmedeno sporočali. Vse našteto se je postopoma nalagalo in vzpostavilo pravšnje pogoje za popolno nevihto. Ta popolna nevihta, ki je posledica odnosa nekoga, ki se skriva v slonokoščenem stolpu in nima nobenega stika z realnostjo, se je manifestirala ravno v torek, 5. oktobra, tega leta, v središču Ljubljane, v poznih popoldanskih urah.

Torek, 5. 10. je dan, ki bo zaznamovan z nizkotnostjo. Ta dan se ni zgodil sam od sebe, temveč je bilo ulično nasilje izzvano s strani oblasti in izvršeno s pomočjo policijskih sil. Na ta dan je vlada, medtem ko se je skupaj z visokimi gosti mastila na Brdu daleč stran od svojih ljudi, zaplinila lastno ljudstvo. Zaplinili so otroke, starejše in vse mimoidoče. V oblakih solzivca so se kopale ulice po centru mesta, vključno z otroškimi igrišči in parki. Policija je očitno popustila pritiskom politike in negodovanju predsednika vlade in ministra za notranje zadeve po Twitterju. Ta dva sta ugotavljala, kako je policija na predhodnih protestih bila premalo odločna in kako ljudje razumejo samo trdo roko. S tem sta silila policijo v nestrokovno ravnanje, ko ne velja več maksima najmanjše uporabljene sile, temveč samo še čim večja uporaba sile, ki naj deluje kot zastraševalno, kot posebna oblika generalne prevencije, da ljudje ne bi več javno izražali svojega mnenja na ulici. To mnenje je seveda v nasprotju s tistim, ki ga predstavlja vlada. S tem sta neposredno vplivala na to, da se je sredi belega dne, ob popolni odsotnosti vsakršnega izgreda s strani protestnikov zgodilo to, da je s prekomerno uporabo sile policija bila tista, ki je pravzaprav sprožila nasilje. To govori predvsem o eni stvari, da je ta vlada sposobna vladati samo na en način, to je z nasiljem in na silo. Vodni top, ki zaliva ljudi z vodo, pomešano s solzivcem in 400 izstreljenih plinskih nabojev so tragična karikatura te vlade, vlade, ki ji ni mar za ljudi, ni ji mar za državo, ampak samo za lastne partikularne interese. Zato je v tem trenutku možna zgolj ena rešitev, če ne želimo, da država nedegenerira popolnoma, predčasne volitve. In to je bistvo, srž naših priporočil. Volitve, ki bodo vam dale novo koalicijo, ki bo skrbela za vse, ne le za partikularne strankarske interese in agendo, ki bo zagotavljala sredstva za krepitev socialne države, ne pa vrtala lukenj v proračun z davčnimi odpustki za 6 % najbolje plačanih v tej državi, krepila javno zdravstvo, ne pa ga prikrito izčrpavala in s tem tlakovala pot za njegovo privatizacijo, ki bo dejansko načrtovala socialno pravično dolgotrajno oskrbo, ne pa njeno privatizacijo, in ki bo skrbela za mlade z aktivno socialno in stanovanjsko politiko, ne pa z dodatki za velike družine. Tej vladi je spodletelo na vseh točkah, zato je čas, da odide in da pusti veliki večini ljudi v tej prvi Sloveniji, v tisti, kjer velika večina ne vidi nobenega uspeha te vlade, da zadiha normalno in da začne zreti v prihodnost.

Tina Heferle

Hvala lepa.

Predlog priporočila je na 55. nujni seji, 22. oktobra kot matično delovno telo obravnaval Odbor za notranje zadeve, javno upravo in lokalno samoupravo. Ker po končani razpravi odbor ni sprejel delov predloga poročila, je bila obravnava predloga poročila na seji delovnega telesa končana.

Za predstavitev poročila odbora dajem besedo podpredsedniku odbora, gospodu Predragu Bakoviću.

Izvolite.

Predsedujoča, hvala lepa za besedo.

Odbor za notranje zadeve, javno upravo in lokalno samoupravo je na 55. nujni seji, 22. 10. 2021 obravnaval predlog priporočila v zvezi z zaskrbljujočimi razmerami v državi in nujnosti predčasnih volitev, ki ga je Državnemu zboru v obravnavo predložila skupina poslank in poslancev s prvopodpisanim dr. Matejem Tašnerjem Vatovcem. Po uvodni predstavitvi predstavnika predlagatelja je predstavnik vlade predstavil mnenje vlade in pojasnil, da vlada zavrača predlog priporočila kot nepotrebnega, saj njegova uresničitev ne bi v ničemer pripomogla k izboljšanju razmer v državi. Morebitne predčasne volitve bi lahko izkoristili organizatorji nasilnih protestov za dodatno poslabšanje varnosti. Odstop vlade pa bi tudi znatno oslabil možnost države za obvladovanje širjenja epidemije Covid-19 ter s tem povzročil preobremenitev in kolaps sistema javnega zdravstva. V nadaljevanju je podal obrazložitev k posameznim točkam priporočila in sklenil, da je priporočilo k odstopu vlade nepotrebno. Odboru je bilo posredovano mnenje Zakonodajno-pravne službe, ki je predlog priporočila preučila kot predlog akta Državnega zbora z vidika njegove skladnosti z Ustavo in pravnim sistemom ter z zakonodajno-tehničnega vidika. Njegova predstavnica je uvodoma pojasnila, kakšna je poslovniška in vsebinska narava priporočila kot akta Državnega zbora. V zvezi 1., 2. in 5. točko je opozorila, da pozivanje k razrešitvi oziroma odstopu ni ukrep, na katerega se priporočilo vlade lahko nanaša, hkrati pa predlagana vsebina tudi ni v pristojnosti Državnega zbora. Tudi v zvezi s 3. in 4. točko predloga priporočila je opozorila, d izhajata is sistemske ureditve statusa organa v sestavi in temeljnih izhodišč ustavne ureditve, kar ni vsebina, ki bi jo bilo mogoče obravnavati na ravni priporočil kot pravno neobvezujočih političnih aktov.

V razpravi so razpravljavci iz vrst opozicije menili, da vlada načrtno ustvarja izredne razmere, na vrh vsega pa poleg predsednika vlade stoji minister za notranje zadeve. Pod njegovo prisotnostjo je vlada prvič v zgodovini Slovenije v skladu z 9. členom Zakona o nalogah in pooblastilih policije aktivirala policijska pooblastila za prepoved gibanja na javnih mestih. Pojasnili so, da je sam proces ustvarjanja izrednih razmer v Sloveniji dolgotrajen in sistematičen. V imenu in z izgovorom boja proti epidemiji COVID-19 je Vlada Republike Slovenije začela vladati z odloki, pri čemer so opozorili, da že iz ustave izhaja, da se z njimi ne more vladati, saj pri tem ni nobene pravne predvidljivosti. Pojavljajo se tudi pritiski vlade na sodno vejo oblasti in vse to vpliva na pojavljanje protestov, ki so spontana reakcija ljudi glede na razmere v državi. Pojasnili so, da je kar nekaj ministrov, ki so v preiskavah, ter vladi očitali politično in inkvizicijsko kadrovanje. Dotaknili so se tudi predvidenega nadzora na generalni policijski upravi glede protestov 5. oktobra 2021, za katerega so menili, da je vprašljiva neodvisnost komisije, imenovane s strani generalnega direktorja policije, ter opozorili, da je bila ocena tveganja protestov nižja kot je bilo dejansko stanje. Ob koncu so poudarili, da bi se lahko z množico na protestih 5. oktobra vladalo tudi brez solzivca in drugih prisilnih sredstev ter da bi se le-ta, če že, morala uporabiti po načelu sorazmernosti in opozorili tudi na biološko nezmožnost prenašanja solzivca pri službenih živalih. Koalicijski poslanci pa so menili, da je pravica do zbiranja in združevanja jasno definirana v 42. členu ustave, ki med drugim določa, da so zakonske omejitve pravice do zbiranja in združevanja dopustne, če to zahteva varnost države ali javna varstvo ter varstvo pred širjenjem nalezljivih bolezni. Pojasnili so, da so organizatorji protestov slednje dolžni prijaviti, jih varovati in zanje tudi odgovarjati. V primeru, da so shodi neprijavljeni in ni zagotovljen javni red in mir, jih ima policija pravico razpustiti. Izpostavili so, da je v času protesta 5. oktobra Slovenija kot predsedujoča Svetu Evropske unije organizirala dogodek z mednarodno udeležbo, na katerem je bila policija zadolžena za zagotavljanje javnega reda in varnosti varovanja oseb najvišjega ranga. Ob koncu so predstavili še dosežke vlade na področju investicij, predsedovanja, dobrih mednarodnih odnosov, razvojno naravnanih proračunov za leti 2022 in 2023 in zagotavljanje visoke gospodarske rasti ter pojasnili, da je le-ta legitimna in opravlja svoje naloge.

V nadaljevanju je odbor glasoval o vseh točkah predloga priporočila skupaj in jih ni sprejet, zato je bila na podlagi / znak za konec razprave/ razlage Komisije za poslovnik v zvezi z drugim odstavkom 61. člena Poslovnika Državnega zbora z dne 9. 12. 2009 obravnava predloga Priporočil v zvezi z zaskrbljujočimi razmerami v državi in nujnosti predčasnih volitev na matičnem delovnem telesu končana.

Hvala lepa.

Tina Heferle

Hvala lepa.

Za obrazložitev mnenja dajem besedo predstavniku Vlade, državnemu sekretarju na Ministrstvu za notranje zadeve.

Gospod Franc Kangler, imate besedo. Izvolite.

Franc Kangler

Hvala lepa, spoštovana predsedujoča. Spoštovane poslanke, spoštovani poslanci, dovolite mi, da na začetku vam iskreno čestitam ob državnem prazniku. Pred 30-imi leti na včerajšnji dan smo postali svobodni, samostojni, predvsem pa suverena država brez tujega vojaka na svojem ozemlju. Zato vam iskreno čestitam. In iskreno čestitam vsem tistim, ki so si leta 1991 to suverenost izborili in se izpostavili s svojim življenjem, da lahko danes tukaj razpravljamo o demokraciji.

Koalicija KUL trdi, daj e danes Slovenija drugačna. Res je, Slovenija je danes drugačna. V Sloveniji danes nekatere, ki podpirajo koalicijo, izsiljujejo na način, ki ni vzor za demokracijo in demokratični način. Da nekomu pošiljaš kuverte, naboj, da pritiskaš in izvajaš pritiske na družinske člane, s tem, da želim nedemokratično na nedemokratični način zrušiti Vlado, ki je bila izvoljena demokratično ni primerljivo. Slovenija je danes drugačna. Res je Slovenija je danes ponosna, da je uspelo priti v sam vrh po brezposelnosti, po oceni OECD (Organizacije za gospodarstvo, sodelovanje in razvoj) je Slovenija vsa na vrhu s 3,9 % brezposelnosti torej smo uspešni. Slovenija danes uspešno predseduje Evropski uniji. Ponosni smo lahko na predsedovanje. Vsa Evropa nam zaupa. Edino koalicija kul jo skrbi sam vrh, ko pride 40 varovanih oseb na povabilo predsednika, ki vodi Evropi na sam vrh Evrope. V Bruslju jih ne skrbi vladavina prava, kadar gre za primer Radonjić. Pravna država takšnih sodnikov nikoli in nikdar ne suspendira takšnim sodnikom prisluhne in rešuje problematiko znotraj tretje veje oblasti. Vzrok za današnjo izredno sejo, spoštovani zbrani, so proti vladni protesti, ki so bili nelegalni, neprijavljeni, neorganizirani. Protesti so se pa odvijali proti Vladi, ampak zanimivo je, da ti protesti so bili vedno napovedani v sredo. Samo takrat 5. oktobra samo takrat je nekdo tem organizatorjem, ki nelegalno, nelegitimno organizirajo proteste svetoval naj protest organizirajo v torek po popoldanskem času. Preko spleta so bili objavljeni razni komentarji predvsem pa razni pozivi. Pozivi k nespoštovanju policijskih odredb, k nespoštovanju pravnega reda, k blokadi Ljubljane, k blokadi Kranja, k blokadi avtoceste v smislu pokazati Evropi, da nismo sposobni, da vodimo Evropo evo to se ni zgodilo. Nekdo je pač razočaran, ker policija v skladu z Ustavo, z zakonom je odreagirala hitro, učinkovito predvsem pa zakonito, predvsem pa zakonito.

Kot so nekateri navajali priporočila v zahtevi sicer priporočila niso bila sprejeta moram vseeno pokomentirati predlog priporočil, katera je Vlada sprejela in odgovorila na priporočila. V 1. točki zahtevate zamenjavo ministra, ministra za notranje zadeve Aleša Hojsa. Očitate mu, da je predlagal Vladi na podlagi 9. člena Zakona o pooblastilih policije, da odredi varovana območja na Brdu, v Ljubljani, na Bledu. Vlada je to sprejela in policija je na podlagi tega tudi odreagirala. Preko sredstev javnega obveščanja so bili vsi državljani, državljanke o tem ukrepu obveščeni. Menjati ministra, zato ker dobro dela, menjati ministra, zato ker je poskrbel, da ima policija dobro opremo, da se policija opremlja tako kot je potrebno za sodobno policijo, pogoje dela seveda je odveč vsaka beseda glede na samo mnenja Zakonodajno-pravna službe vašega Državnega zbora, da ima opozicija vse možnosti, da ne s priporočili v Vladi, ampak z zakonom, ki daje podlago sme s 46 glasovi ministra ob interpelaciji zamenjati ali pa predsedniku Vlade izkazati nezaupnico na ta način. To je demokratično, nedemokratično pa je nekomu groziti, zaradi glasovanja poslancev, groziti njegovi družini, izseljevati njegovo družino ali izsiljevati poslanca. To je odločno potrebno preprečiti.

K 2. točki priporočil Vlada ugotavlja, da ni razlogov za razrešitev generalnega direktorja policije dr. Antona Olaja. Očitate mu, da je prekoračil svoja pooblastila glede uporabe prisilnih sredstev, ko so bila uporabljena na teh protestih. Dr. Anton Olaj je odredil po 133. členu istega zakona tudi komisijo, ustanovil komisijo, ki bo preverila uporabo teh ukrepov. Da pa očitate nekomu, ki je celo življenje delal v policiji, kot je dr. Anton Olaj, ki se je zaposlil kot policist, takratni miličnik, kriminalist, vodja kriminalistov, vodja gospodarskega sektorja v Novem mestu, na koncu je bil direktor Policijske uprave Novo mesto z vsemi izkušnjami, več kot 35 let je preživel v policiji, da ni sposoben biti direktor policije, da ne pozna dela policije. Dr. Anton Olaj dobro pozna delo policije, predvsem pa pozna pooblastila policije in se zaveda vsake odgovornosti in je pripravljen na vsaki komisiji Državnega zbora tudi pojasniti vse okoliščine, ki so bile. Policija je in bo ostala vedno strokovna, neodvisna. Očitate ob obisku ministra za notranje zadeve po različnih regijah, da so bili pripadniki SDS prisotni na policijskih postajah. Res je, niso bili samo pripadniki SDS, bili so vsi občinski svetniki povabljeni, vsi občinski svetniki iz tiste regije, tudi župani iz drugih strank, ne samo SDS. Boleče je, ker nihče tukaj iz opozicije ne sprejema kadar župan iz opozicijskih strank hvali obstoječo vlado. Priča smo, da takšne župane izključujejo iz svojih političnih strank, zato ker je minister Aleš Hojs prisluhnil problematiki, problematiki migracij na tistem območju, pomagal vsem občinam, ki so se srečevale z migracijskimi tokovi neposrednem okolju, kjer župani različnih strank županujejo. Ne samo to, v lanskem letu je zagotovil 2 milijona 800, letos 2 milijona in pol, da so vse obmejne občine zaradi pritiskov migracij dobile povrnjene stroške. Pa smo priča izključevanju. Ves se kdo izključuje, ve pa se kdo pa povezuje.

5. točka priporočil, da naj vlada odstopi. Veste, to je popolnoma enako, če bi vlada sprejela sklep, da naj kateri od liderjev koalicije KUL odstopi ali pa odstopi kot predsednik stranke. Bili smo že tudi priča vmešavanju nekaterih drugih političnih strank, ampak to se v normalni demokraciji ne dela. Ne dela se kadar se nekdo vmešava v drugo politično opcijo ali stranko. Nekdo pač ni sprejel, ker ni bil sposoben odpeljati vlado do konca, da lahko druga vlada bolje in boljše pelje stvari kot prejšnja. Pa ni razlog v tej vladi zakaj je prejšnja vlada razpadla. Vsi vemo zakaj in kdo je zrušil prejšnjo vlado. Vendar bolečina danes nekaterih je takšna, da tega ne sprejmejo na legitimen, normalen demokratičen način. Zato imamo ob sredah proteste protivladne, ob petkih kolesarje, nekateri se z njimi slikajo, s tem dajo legitimnost tem protestom, ki so neprijavljeni, ki so neorganizirani, ki so v nasprotju z obstoječo zakonodajo.

In na koncu mi dovolite, da se obreknem tudi ob vloženo interpelacijo ministra Hojsa. Zakaj? Tukaj imam sklic za današnjo izredno sejo. Ta sklic za izredno sejo je identičen dokument, kot so ga vložili poslanci koalicije KUL za razrešitev ministra Aleša Hojsa, copy paste do vejice natančno. In danes se tukaj v imenu vlade sprašujem, o čem bomo razpravljali. Komplet vsebina katero ste predlagali za izredno sejo je popolnoma enaka interpelaciji ministra ministra Aleša Hojsa. Žal, to so naše ugotovitve, prepričani pa smo, da bo Vlada do konca izpeljala ta mandat, da bo predsedovanje izteklo tako kot se za eno sodobno demokratično državo spodobi, predvsem pa si želimo, da ta Vlada povezuje in združuje in nikogar ne izključuje. Da povezuje in združuje tiste ljudi, ki dobro mislijo za Slovenijo in prihodnost Slovenije.

Tina Heferle

Hvala lepa.

Nadaljujemo s stališči poslanskih skupin. Prva dobi besedo gospa… Ja, nadaljujemo.

Prva dobi besedo gospa Nataša Sukič, predstavila bo stališče Poslanske skupine Levica.

Izvolite.

Najlepša hvala za besedo, predsedujoča. Lep pozdrav!

Črni torek je samo še en v vrsti dokazov, da Vlada Republike Slovenije načrtu ustvarja izredne razmere, na vrhu vsega pa poleg predsednika Vlade stoji minister za notranje zadeve Aleš Hojs. Pod njegovo pristojnostjo je Vlada prvič v zgodovini Slovenije v skladu z 9. členom Zakona o nalogah in pooblastilih policije aktivirala policijska pooblastila za prepoved gibanja na javnih mestih v Ljubljani, na Bledu in v okolici Brda pri Kranju. Prebivalci Ljubljane je tako na črni torek, 5. oktobra letos, pričakal zabarikadiran center mesta, tisoč policajev v specialni opremi, konjenica, policijski psi, vodni top in 400 izstrelkov plina. Ustvarjanje izrednih razmer sistematično poteka od prvega dne ponovnega prevzema oblasti s strani Janeza Janše. V imenu boja proti epidemiji, Vlada Republike Slovenije vlada z odloki. Ministri odloke sprejemajo v glavnem na večernih in nočnih dopisnih sejah, skorajda brez razprave, z / nerazumljivo/ možnostjo soodločanja, seje trajajo kratek čas v skladu z vladnimi pravili pa se ne odziv člana oziroma članice Vlade smatra kot strinjanje s predlogom. Problem takšnega vladanja je dvojen. Prvi je nedemokratičnost, saj s tem izvršilna oblast poskuša prevzeti tudi naloge zakonodajne veje oblasti. Ko oblast nima več legitimitete, ko nima zagotovljene večine v Državnem zboru, hkrati pa je podpora Vladi v javnosti izjemno nizka in niha med 22 do 30 %, se zateka vse bolj avtoritarnim rešitvam k vladanju z odloki, k vladanju na silo in vladanju s silo. Dodatni problem takšnega vladanja je kaos, ki ga Vlada ustvarja z dnevnim štancanjem odlokov. Ljudje sploh ne vedo več kaj je dovoljeno in kaj ne. to pa je najboljši način kako v družbi s pomočjo pravnih instrumentov ustvariš razmere, ki so v popolnem nasprotju z osnovnimi načeli in usmeritvami pravnega sistema, v nasprotju z zagotovitvijo predvidljivih in čim bolj tajnih pravil, ki družbena razmerja urejajo. Da nastali kaos ni zgolj slučajni stranski učinek, nezmožnosti vladanja z manjšinsko podporo v Državnem zboru, ampak je cilj Vlade Janeza Janše dokazuje vsakodnevno komuniciranje vidnih predstavnikov Vlade od predsednika Vlade do ministrov in državnih sekretarjev. Vlada Janeza Janše ves čas vztrajno kaže, da ni dorasla ustreznemu upravljanju države v zahtevnih časih epidemije in da jo pri njenem delovanju vodi želja po spreminjanju družbene ureditve za oblastniško arogantno podreditvijo vsega kar je podrediti mogoče. Takšna Vlada predstavlja največjo grožnjo demokraciji in veljavnemu pravnemu redu. Ob vsej zmedi, kaosu in nezmerne oholosti ob neznosni aroganci oblasti, je pričakovan odziv pretežnega dela ljudstva jeza. Potrebovali bi oblast, ki uživa spoštovanje in zaupanje, imamo pa oblast, ki hujska, uveljavlja nekonsistentne ukrepe in vlada z odloki. Ne samo z odloki, vlada z represijo, ki jo ves čas stopnjuje in stopnjuje. 5. oktobra 2021 so nas tako v središču Ljubljane pričakale kovinske ograje in policijske enote v popolni bojni opremi. Glede na vse predpriprave je bilo pričakovati, da bodo protesti potekali mirno in na omejenem območju. Na žalost pa je bila prav policija tista, ki je s svojim delovanjem povzročila nekajurno divjanje po mestu. In kar je še posebej zaskrbljujoče, policisti so očitno nekaj dni pred protestom dobili navodila, da morajo na ta črni torek ukrepati s silo in silo uporabiti takoj. Poleg tega se lahko vprašamo tudi, ali se je policija na rekordno uporabo solzivca na torkovem protestu 5. oktobra pripravljala vnaprej. Na to nakazuje prošnja za izposojo plinskih sredstev, ki jo je pred protestom poslala Slovenski vojski. Septembra pa je policija podpisala tudi nova okvirna sporazuma o večletni nabavi solzivca. Policija je sporočila, da je bilo izstreljenih več kot 400 nabojev solzivca. Če k temu prištejemo še vodni top, ki je brizgal mešanico vode in solzivca, dobimo ogromne količine tega plina v mestnem središču Ljubljane. Solzivec je policija uporabljala tudi, ko je šlo za zelo majhne skupine protestnikov. Tudi policisti sami niso zadovoljni s položajem, v katerem so se znašli, da jih vodstvo policije, predsednik Vlade Republike Slovenije Janez Janša in minister za notranje zadeve Aleš Hojs silijo v nestrokovno ravnanje, ko ne vedo več maksime najmanjša uporaba sile sila, temveč čim večja uporaba sile, ki naj deluje zastraševalno, kot posebna oblika generalne prevencije, da ljudje ne bi več javno izražali svoje ustavne pravice izražanja mnenja na ulici.

Z zahtevo po neodvisni preiskavi, ki bi ugotovila, ali je policijsko vodstvo sprejemalo ter policistkam in policistom odrejalo nepristranska, strokovno utemeljena in zakonita navodila in ukaze, ki bi jo opravil Varuh človekovih pravic, se je oglasil tudi Sindikat policistov. Glede na poročilo udeležencev in spremljevalcev protesta lahko že Državni zbor brez posebne komisije odgovori na vprašanja sindikata. Vodstvo ni dajalo strokovnih ukazov, dajalo je politične usmeritve z zahtevo po uporabi največje možne policijske sile. Pri tem je vodstvo policije ravnalo drugače kot doslej, bistveno bolj nasilno in tudi neučinkovito, saj je uspelo razširiti protest po širšem centru mesta in zapliniti celo mestno središče. Uspelo je, da so človekove pravice bile 5. oktobra in 6. oktobra začasno suspendirane s sklepom Vlade Republike Slovenije, saj je prav ta sklep podelil bianko menico za ukrepanje policije.

Soočeni smo tudi z vse hujšo politizacijo in militarizacijo policije, kar se kaže s povečevanjem pooblastil policiji preko predlogov zakonodajnih sprememb, s kadrovskimi zamenjavami na vodstvenih položajih v policiji s poslušnimi kadri, ki so pripravljeni na vse, tudi na uporabo prekomerne sile, in z obiski funkcionarjev stranke SDS na policijskih postajah. V ustavi je jasno določeno, da pripadniki policije ne morejo biti člani političnih strank. Ta določba je pomembna, saj določa politično nevtralno delovanje policije, kar pomeni, da na njihovo delovanje ne smejo vplivati politične stranke. Obiski strankarskih veljakov SDS pod pokroviteljstvom ministra za notranje zadeve na policijskih postajah pomenijo neposredno kršitev tega ustavnega načela iz četrtega odstavka 42. člena ustave. Tovrstno početje razumemo kot brezobziren pritisk in politizacijo policije s strani stranke SDS, ki si državo očitno lasti in razlaga po lastni izmeri sveti. Dojema jo kot nekaj, kar je njeno, v celoti v njeni domeni, strankarske interese pa oholo enači z interesi države.

Slovenija je danes po letu in pol Janševe Vlade resnično drugačna. Njena demokracija, vladavina prava, temeljne človekove pravice. Vse to je resno ogroženo. Čas je, da to destrukcijo, to razgradnjo vsega, kar smo gradili desetletja, zaustavimo zdaj. Nočemo neke druge republike, o kateri sanja Janez Janša, republike naših in vaših, države, ki bo last ene same stranke, enega samega človeka in nočemo države, v kateri bo pojem sodobne policije policija, ki tepe lastno ljudstvo.

Zato bomo v Levici vseh pet priporočil Vladi Republike Slovenije soglasno podprli.

Hvala.

Tina Heferle

Hvala lepa.

Naj samo za magnetogram pojasnim, ja, da danes ne bomo o ničemer več odločali, je zgolj razprava, tako da…

S stališčem nadaljuje gospod Blaž Pavlin. Predstavil bo stališče Poslanske skupine NSi.

Izvolite.

Blaž Pavlin

Hvala lepa za besedo.

Spoštovani kolegice in kolegi, lep pozdrav!

V zadnjem obdobju se, dragi kolegice in kolegi, vse bolj pogosto pojavljajo skrajnosti, pozivi k izključevanju sovražnosti, ter celo napadi na organizacije in posameznike. Na vse te pojave smo v Novi Sloveniji, skupaj s sopodpisniki, opozorili že na začetku leta s skupno sejo Odbora za notranjo politiko, javno upravo in lokalno samoupravo, ter Odbora za pravosodje. Opozorili smo na sovražne razprave v tej dvorani in na bojazen, da se sovraštvo lahko razširi na naše ulice. In ravno temu smo v zadnjih mesecih tudi priča. Zmerjanje in napadi na državljane različnih političnih prepričanj, vdor na RTV Slovenija, nasilni protesti, grožnje s smrtjo politikom in tudi kolegom poslancem. Vsi državni organi v vseh vejah oblasti imajo dolžnost, da se v skladu s svojimi pristojnostmi odgovorijo na take pojave v naši družbi. Naša naloga pa je, da budno spremljamo dogajanje v družbi in na negativne sovražne pojave pravočasno in učinkovito odreagiramo.

Težke preizkušnje nekatere skupnosti in narode povežejo, druge pa še bolj razdelijo. V Sloveniji smo s to epidemijo žal postali še bolj razdvojeni, kritični drug do drugega in nezaupljivi. Nezaupanje je tudi to strokovnjakov, znanstvenikov, zdravnikov, kar je bilo še nekaj časa skoraj nepojmljivo. Brez dvoma je to odgovornost tudi politike, tako Vlade, kot opozicije. V Novi Sloveniji, kot koalicijski partnerici, se zavedamo, da bi lahko Vlada prav gotovo kakšno stvar bolj skomunicirala, kakšen ukrep bi bil lahko bolj premišljen. Predvsem pa bi morali umiriti ton javne razprave in razelektriti toksično ozračje v slovenskem političnem prostoru.

Medtem pa opozicija ves čas deluje po načelu, kolikor slabše za Vlado, toliko bolje za nas. Trenutni cilj koalicije Kul ni delo za skupno dobro, ampak zgolj prevzem oblasti. Vsi vemo, da bo razpolovna doba morebitno leve Vlade tokrat še krajša. Stare zamere nikakor niso pozabljene in težko verjamemo, da bo v prihodnje kaj drugače, saj v koaliciji Kul delujejo bolj ali manj znani akterji. Nadaljevalo se bo preganjanje podjetnikov in tistih, ki z delom zaslužijo vsakdanji kruh. Z dvigom davkov in premalo delovne sile pa bo to pomenilo gospodarsko katastrofo, ampak to ni pomembno, saj je cilj koalicije Kul zgolj in samo prevzem oblasti.

Kot ugotavlja delegacija Evropskega parlamenta, demokracija v Sloveniji ni ogrožena, prav tako ne javne inštitucije, smo pa strahovito razdeljeni in sprti in nepripravljeni za sodelovanje. Vsi politiki moramo stopiti korak nazaj in umiriti pregreto ozračje. Boj z epidemijo, gospodarsko okrevanje in zaključek predsedovanja Svetu EU, bi morali biti trije nacionalni projekti, kjer ne bi smelo biti opozicije in koalicije, ampak skupni dogovor. Na ta način bi ljudem pokazali, da zmoremo javne koristi postavit pred lastne politične kalkulacije in kmalu bi lahko ponovno odpirali državo, politika pa bi brez ovir začela predvolilno tekmovanje na predčasnih ali rednih volitvah. V Novi Sloveniji se ves čas trudimo, da ohranimo spoštljiv nivo komuniciranja. Ne žalimo in ne napadamo političnih nasprotnikov, tudi če se z njimi ne strinjamo. Ta vlada ima številne uspehe, rekordno gospodarsko rast, zgodovinsko nizko brezposelnost, po vseh delih Slovenije gradimo nujno potrebno infrastrukturo, ceste, železnice, domove za ostarele. Premikamo projekte, o katerih so nekateri zgolj pisali programe in dajali predvolilne obljube. Žal pa vse to, te uspehe preglasijo žolčne debate in prepiri na socialnih omrežjih, ki v medijih eskalirajo v neslutene razsežnosti. Ni še prepozno, da bi vsi skupaj nadaljujemo prizadevanja za boljšo Slovenijo. Na vsakem političnem polu obstajajo alternative, ki zmorejo zmerno, dialoško in v prihodnost usmerjeno politiko, ki zmore povezovanje in skrb za skupno dobro.

Hvala lepa.