125. redna seja

Kolegij predsednika Državnega zbora

29. 3. 2018

Besede, ki so zaznamovale sejo

Brez zadetkov.

Transkript seje

Pričenjam 125. sejo kolegija! Vse lepo pozdravljam!

Nadomeščanj danes nimamo.

Zato prehajamo kar na 1. TOČKO DNEVNEGA REDA, NA DOGOVOR O SKLICU IZREDNE SEJE DRŽAVNEGA ZBORA. S sklicem seje Kolega ste prejeli gradivo k tej točki za zahtevo skupine 25 poslank in poslancev s prvo podpisanim dr. Matejem T. Vatovcem, za sklic izredne seje.

V zvezi s sklicem 57. izredne seje Državnega zbora predlagam sledeče; predlog dnevnega reda je določen z zahtevo, in se glasi: »Predlog sklepa o priznanju Palestine (palestinskih ozemelj) kot neodvisne in suverene države, datum seje - tukaj malo spreminjam tisto osnovno obvestilo - četrtek, 5. 4. 2018 s pričetkom ob 13. uri in do zaključka seje ali v petek, 6. 4. 2018 s pričetkom ob 13. uri do zaključka.« O tem se moram še dokončno odločiti. Žal imam premalo vseh informacij, da bi lahko ta trenutek lahko rekel ali bo četrtek ali petek, celo bolj se nagibam k petku.

Najava časa za razpravo. Do 5 minut za dopolnilno obrazložitev predlagatelja predloga sklepa, skupina poslancev s prvo podpisanim dr. Matejem T. Vatovcem in do 5 minut za predstavitev mnenja Vlade, do 30 minut za razpravo predlagatelja in do 30 minut za razpravo Vlade o amandmajih k morebitnem dopolnjenem predlogu sklepa, če bodo vloženi seveda. Zbor na seji splošne razprave o predlogu sklepa ne bo opravil, saj skladno s prvim odstavkom 171. člena Poslovnika zbora ni bila vložena zahteva za splošno razpravo.

To so te formalne zadeve in na to so vezani tudi roki koliko časa ima predlagatelj. Če bi bila zahteva vložena, bi imel tega čas več. Po vsem skladno s tistim kar je bila dosedanja praksa.

Odpiram razpravo. Želi kdo besedo? Besedo ima gospod Jožef Horvat.

Hvala lepa spoštovani gospod predsednik. Spoštovane kolegice in kolegi, sodelavke, sodelavci!

Točka veliko obeta, dogovor o sklicu seje Državnega zbora. Zdaj, ko opravljamo ta dogovor in ko se želimo dogovoriti, gotovo moramo imeti pred očmi nekaj dejstev. Prvič, imamo Vlado, ki nima polnih pooblastil in Vlada je pri tej vsebini zelo pomemben akter. Imamo razlago službe Vlade Republike Slovenije za zakonodajo z dne 15. 3. 2018 o opravljanju tekočih poslov predsednika Vlade in ministrov v skladu s 115. členom Ustave Republike Slovenije. O tej vsebini o kateri bi naj razpravljal in odločal Državni zbor, imamo že mnenje naše Zakonodajno-pravne službe in seveda imamo Zakon o zunanjih zadevah in v tem kontekstu si želim, da bi bil dogovor oziroma najprej odločitev ali je sklic te seje Državnega zbora sploh v skladu z zakonom o zunanjih zadevah, upoštevajoč vse našteto in morda sem še kaj spustil. Kolegice in kolegi, jaz ne bi želel, da se nam zgodi drugi tir 2.0, je pa velika verjetnost in še hujše, tam pri drugem tiru lahko in bomo imeli očitno popravni izpit, med tem, ko priznanje države ni reverzibilni proces. Ni reverzibilni proces. In ne bi se vključil v razpravo, če bi zahtevo za sklic izredne seje s tem vprašanjem, ki je na dnevnem redu, podpisalo vseh 90 poslancev. Tukaj imamo samo med podpisniki eno poslansko skupino koalicije, ene torej sploh nimamo, ena poslanska skupina pa je prispevala mislim, da zgolj deset podpisov, kar je manj od tretjine poslanske skupine. In v tem kontekstu, gospod predsednik, jaz računam na racionalno razpravo in dogovor, da ne skličete izreden seje Državnega zbora. V nasprotnem primeru bom razumel, da gre Kolegij oziroma vi, gospod predsednik, zavestno v kršitev Zakona o zunanjih zadevah. Jaz ta trenutek druge razlage nimam, zato eventualnega sklica tudi ne bom potrdil.

Hvala lepa.

Sedaj najprej se je treba zmeniti o čem mi tukaj odločamo. Jaz sem se dolžan z vami posvetovati, ampak ne o tem ali bo seja sklicana ali ne. Jaz sem se z vami dolžan posvetovati samo o tem koliko časa je pravzaprav. Vse te informacije so tudi, zaradi tega, da omogoča širšo razpravo, to je prvi del, ki je važen.

Drugi del, ki je važen, če so bili kakršne postopkovne napake narejene so bile narejene najverjetneje, če bi bile že takrat, ko je sam akt prišel v obravnavo in očitno niso bile. Glede na to, da govorimo o aktu, o katerem se je treba na takšen ali drugačen način na koncu zavzeti je to pravzaprav tista zadeva, ki je v tem trenutku vsaj, kar se mene tiče pomembno. Dolžan sem sklicati izredno sejo, če ni formalnih razlogov za to, da je pravzaprav ni, ne bi sklical. To, kar sedaj navajate je zgolj ena od potencialno ali pa znam si predstavljati vaše argumentacije tega zakaj ste tudi prekinjali kakšne seje in podobne zadeve na samem odboru. V ocenjevanje tega se sploh ne bom pustil. Dejstvo pa je, da je bilo za to sejo dovolj poslancev in da to sejo moram izpeljati in jo izpeljujem tudi takrat, ko so tudi predlogi in podobne zadeve takšne, da pravzaprav in tudi ne morem špekulirati na koncu kako se bo celotna zadeva dejansko iztekla. Ampak nismo na točki, ki bi govorili o tem ali bo seja ali ne bo seja. Izredna seja to dejstvo, da imamo kolegij že govori o tem, da ta izredna seja bo izvedena. Vprašanje je, ki sem vam ga postavil je ali četrtek ali petek. Sedaj se še bolj nagibam na petek, po tem, kar ste mi povedal.

Želi še kdo razpravljati?

Gospod Jože Tanko.

Hvala lepa za besedo, gospod predsednik.

Če se nekoliko spomnim zgodovine tega mandata ste imeli poslanci vladnih strank izredno velike pomisleke kadar smo mi vložili kakšen akt v postopek ali zakon in vedno ste se sklicevali na neko sistemskost, celovitost, umeščenost, širše okoliščine z razlogom, da ste sesuli naše zakone in da ste dobili razlog za glasovanje proti. Mislim mene, potem čudi, da te isti akterji, recimo vi ste predsednik Državnega zbora znajdete kot podpisnik ali sopodpisnik zahteve, kar zadeva slovensko politiko, zunanjo politiki ali kakorkoli. Ni ne celovita, ne umeščena, niti ni možno zagotoviti vseh relevantnih sogovornikov pri obravnavi te točke s pooblastili. Na tak način zaključevati mandat kot ste si to privoščili ob tem, da ste tri leta, ko ste imeli polna pooblastila tiščali glavo v pesek se mi zdi milo rečeno nekorektno in nesmiselno dejanje predvsem vas kot predsednika Državnega zbora in podpisnike iz vaše poslanske skupine. Pričakoval bi, da bi le prevladala razsodnost in da z nekimi stvarmi, ki sprožajo možne dileme ali nasprotovanja tudi v domači javnosti kaj šele tuji, ker ni možno ta hip dobiti nobenega širšega soglasja, podpore ali pa sodelovanja, da bi tudi še preostali sodelovali pri taki odločitvi in na to so se sklicevali v Vladi in tudi vi mimogrede do nedavnega pač, da se to sproži na tak način. To se mi zdi bom rekel izredno problematično, da se zadnji trenutek ob Vladi, ki nima, pravite, polnih pooblastil te stvari urejajo in bodo imele zagotovo širše posledice.

Druga stvar, kar je dodatno problem je pa to, da nekaj, ko niste uvrstili na to izredno sejo, ki bo, tudi naše zahteve, da bi obravnavali tudi žilne opornice. Pogoji so izpolnjeni, kvalificiranih podpisnikov za sklice izredne seje je dovolj. Komisija je delo končala, roki tečejo. Mislim, da bi bilo prav, da bi 5., 6. aprila obravnavali tudi to poročilo preiskovalne komisije, ki je zaključila delo in se je ukvarjala s tako imenovanimi žilnimi opornicami. Obe svari sta problem. Prvič, vaši podpisi, da ste omogočili 23 podpisov za sklic te izredne seje, ki bo imela najbrž hujše posledice in to sedaj čisto na koncu mandata, do sedaj ste pa to odklanjali. In drugo, da tudi niste uvrstili na dnevni red našega predloga sklica za izredno sejo. Hvala lepa.

Se bom najprej odzval na to, preden dam besedo naprej.

Na začetku so bile malo neprimerljive zadeve, ampak dejstvo je, da sem vsako izredno sejo, ki ste jo v opoziciji zahtevali tudi sklical, če so bili pogoji izpolnjeni. In jih je zelo malo takšnih, ki onemogočajo celotno zadevo. In dejansko je to dejansko stanje. In tu govorimo, to so primerljive zadeve sklici izrednih sej, ne pa kaj drugega.

Druga reč, ki je važna, da se za te žilne opornice za izredno sejo, ki bo obravnaval to, rok izteče 11. In eden od tistih, da vas opozorim kdaj bi želel to zadevo narediti glede na vse ostale termine, ki jih pač moram zasledovati, ko veste katere izredne seje nas še čakajo in jih lahko domnevate in jih je treba pravilno nekako razvrstiti na vso delo, ki ga pravzaprav v parlamentu imamo. To hočem na tem neformalnem delu potem pojasniti. Bo pa še čas. Bom poseben kolegij za to sklical, ko bom prepričan, da to lahko dejansko izpeljemo v tistem času, glede na vse ostale stvari. Ne bi rad prišel v situacijo, ko dejansko ne bi mogel poslovniško izpolniti tistega, kar bi pač kot predsednik Državnega zbora mogel glede na pomen zadev, ki jih imajo tako za parlamentarno delo ali pa za celotno državo. To je druga reč. In torej tam se rok izteče 11. 4. Tudi tukaj smo čisto na koncu roka. Tisti petek 6. je konec roka. Tako da tukaj so nekje potem zadeve že potem primerljive.

Kakšni so standardi za sklic izrednih sej in izredne seje se sklicujejo pa ne glede na to kaj si mislim o vsebini, pomembnosti ali čemurkoli drugega. O tem sploh ne smem soditi, preprosto to zadevo moram izpeljati.

Luka Mesec ima besedo.

Hvala. Jaz bi imel dva kratka odgovora, saj v bistvu tega, ker še vi niste povedali predsednik Jožetu Tanku pa gospodu Horvatu.

Najprej glede Tanka, vaš govor je šel nekako v smeri, da je dal občutek kot da imamo to zadevo, kot da se o njej pogovarjamo od včeraj. Ampak dobro veste, da smo sklep v Državnem zboru sprejeli že leta 2014 in Vladi naložili naj priznanje izpelje. Ker tega ni naredila smo junija 2015 vložili akt v Državni zbor in to je bila edina zadeva, o kateri se je zavlačevalo prav cel mandat. Vsakič smo imeli za terminski načrt predlog z naše strani, da se to uredi in se ni uredilo. In edino higienično je, da pred koncem mandata to uredimo.

In tukaj še odgovor gospodu Horvatu. Poglejte, Vlada je resda odstopila, ampak Državni zbor ima pa polni mandat in lahko do konca mandata sprejme vse, za kar bo dobil ustrezno večino.

Besedo ima gospod Jože Tanko.

Hvala lepa. Poglejte, zdaj tole, bi rekel, iskanje razlogov, zakaj se nekaj uvrsti na dnevni red ali zakaj ste dali podpise za to ali pa zakaj kakšna stvar ni na dnevnem redu, ki ima tudi tako, ki ravno tako izpolnjuje pogoje, je vse za lase privlečeno. Vlado očitno v vsem tem obdobju do danes ni na področju Palestine pač uspela se umestiti v nek širši aranžma, Evropski aranžma, odločanja glede… / oglašanje iz ozadja/. No, tukaj je bilo tudi povedano, tudi zunanje ministrstvo je s tem to razlagalo in zato tudi pač tega ni bilo na dnevnem redu in tudi predsednik Državnega zbora je parkrat v razlago pač točno v tem kontekstu kot sem ga povedal, zdaj se je pa podpisal pod zahtevo, ki poruši vse tisto kar je govoril kot razlog, zakaj ni smiselno uvrstiti točke na dnevni red. Zdaj, če smo tam kaj govorimo cel mandat, cel mandat se že ukvarjate s popravo plač v javnem sektorju, pa ne boste naredili nič. Predsednik Vlade je odstopil in pomembne notranjepolitične zadeve kot zadeva ureditev plač v javnem sektorju ta koalicija ni naredila in vložili niste nič, da bi to popravili. Recimo, če bi bilo kaj smiselnega, bi bilo verjetno potrebno to popraviti. Imate sindikalno zahtevo, prekinili ste pogajanja, naredili nič, ljudje čakajo na tisto kar ste jim obljubili, vi pa kot ključen problem postavite na mizo priznanje Palestine. In če se vrnem še k plačam, zaradi tega, ker ste to naredili, približno leto dni od prekinitve pogajanj ne bo možno plač popraviti, ker so zdaj postopki prekinjeni, potem so volitve, potem bo tri mesece, sto dni Vlada, da se malo seznani, potem bo šele kakšen postopek stekel. Leto dni najmanj bo minilo, in se vam to ne zdi noben problem. Tukaj pa, ker bo verjetno nastal nek problem, pa je to težava. Tudi tisto kar smo mi vložili skupaj z Novo Slovenijo kot zahtevo za izredno sejo, za obravnavo točke, žilne opornice, vem da je »dead line« 11. 4., to sem se navadil v petih mandatih vodenja poslanske skupine, ampak gre za to, da ne more biti, predsednik, prav vsaka stvar odvisna od vaše, bom rekel, volje ali nejevolje ali pa od, bom rekel, naklonjenosti ali nenaklonjenosti, da se kakšna točka uvrsti na dnevni red. Točka izpolnjuje poslovniške pogoje, že zdaj, in bi bila kot zdajle na tej seji. Tako, da ni noben problem. Jaz sem predlagal pač, da to damo gor na to. Kako bomo pa tehnično speljali sejo, je meni popolnoma jasno, že dolgo časa, ampak problem je v tem, da nekatere stvari, ki so nujne, ste jih postavili v stran, jih ignorirate, pa gre za naše ljudi recimo, za naše ljudi, recimo, za naše ljudi gre, za status za pogoje življenja, itn., na prvo mesto daste pa Palestino, ki zlahka počaka neke ugodne okoliščine še pol leta, ker se ne bo nič spremenilo v tem času, edino problemi bodo. In zdaj tukaj silite z nekim sklepom naprej za priznanje države, ki niti meje nima določenih. Ja, poglejte, tako je to.

Ne zdaj vsebino.

Tako, da bi bilo tukaj treba zadevo umiriti in počakati res tako kot je bilo tri in pol leta tega mandata, da se poišče nek smiseln čas, da se tak postopek spelje, ne pa, bi rekel, navkljub vsemu ali pa predvsem za to, ta postopek zdajle je kar na enkrat aktualen postal, ker se je Trump odločil, da bo veleposlaništvo ZDA v Jeruzalemu in takrat so se vsi alarmi prižgali pri gospodu Brglezu in ostalih v tej koaliciji, kot neko maščevanje izpade zdaj to.

Hvala lepa.

Zdaj, vem da zelo dobro poznate Poslovnik in veste, da seje Kolegija in seje Državnega zbora sklicuje predsednik Državnega zbora. In pri tem mora spoštovati Poslovnik in ga v celoti spoštuje kot vedno do zdaj. Bom pa zdaj, ker da ne bo razprava šla totalno ven, dopustil bom še en krog v katerem se lahko vsakdo oglasi enkrat, potem bomo pa šli na odločanje, ker splošne razprave pri teh vprašanjih pač nimamo, imamo poslovniško. Tisto osnovno, kar je vprašljivo je določanje časa in zgolj o tem je na koncu predviden tudi sklep - koliko časa ima eden, koliko časa ima drugi.

Besedo ima dr. Kustec Lipicer.

Replika na kaj?

A ha. Bom zelo podrobno prisluhnil kje sem vas narobe razumel.