4. nujna seja

Mandatno-volilna komisija

4. 10. 2018

Transkript seje

Ivan Hršak

Pričenjam 4. nujno sejo Mandatno-volilne komisije.

Vse članice in člane komisije, vabljene ter vse ostale prisotne lepo pozdravljam!

Na seji kot nadomestni član oziroma članica komisije s pooblastili sodelujejo naslednji: mag. Andrej Rajh po pooblastilu nadomešča Mašo Kociper.

S sklicem seje ste prejeli naslednji dnevni red:

1. točka - Predlog za imenovanje guvernerja člana Sveta Bank Slovenije,

2. točka - Predlog za izvolitev v sodniško funkcijo na sodniškem mestu okrajnih sodnikov na Okrajnem sodišču v Trbovljah,

3. točka - Predlog za izvolitev v sodniško funkcijo na sodniško mesto okrajnega sodnika na Okrajnem sodišču v Litiji,

4. točka - Predlog za izvolite v sodniško funkcijo na sodniško mesto okrajne sodnike na Okrajnem sodišču na Ptuju.

2. oktobra 2018 ste prejeli predlog za razširitev dnevnega reda z novo 5. točko in sicer administrativne zadeve.

Ali želi kdo v imenu svoje poslanske skupine predstaviti stališče o predlogu za razširitev dnevnega reda? (Ne.)

Glasujemo o predlogu za razširitev današnjega dnevnega reda.

Kdo je za? (16 članov.) Kdo je proti? (Nihče.)

Ugotavljam, da je predlog za razširitev dnevnega reda sprejet.

Nekatera gradiva za današnjo sejo ste prejeli v varovani predal v sistemu Udis, saj vsebuje osebne podatke, ki so varovani na podlagi zakona. V kolikor jih nameravate navajati oziroma v zvezi z njimi sprožati vprašanja vas prosim za predhodno opozorilo samo v takem primeru v skladu s 101. členom Poslovnika Državnega zbora sejo zapreti za javnost.

Prehajamo na 1. TOČKO DNEVNEGA REDA - PREDLOG ZA IMENOVANJE GUVERNERJA ČLANA SVETA BANKE SLOVENIJE, ki ga je Državnemu zboru 19. septembra 2018 predložil predsednik Republike Slovenije. Predlog ste članice in člani, zaradi varstva podatkov prejeli v varovani predal v sistemu Udis. K tej točki dnevnega reda je vabljen Urad predsednika Republike Slovenije. Seje se udeležuje gospa Nataša Kovač, generalna sekretarka na Uradu predsednika RS, ki jo prav lepo pozdravljam. Naj uvodoma preberem predlog sklepa, o katerem bomo po opravljeni razpravi glasovali. In sicer, Mandatno-volilna komisija predlaga Državnemu zboru, da predlaganega kandidata, dr. Primoža Dolenca, imenuje za guvernerja člana sveta Banke Slovenije. Končno odločitev o imenovanju kandidata bo sprejel Državni zbor s tajnim glasovanjem.

Želi besedo gospa Nataša Kovač, generalna sekretarka v Uradu predsednika Republike Slovenije za obrazložitev predloga?

Izvolite, beseda je vaša.

Nataša Kovač

Spoštovani predsednik, hvala lepa!

Spoštovane poslanke in poslanci!

Glede na to, da ste obrazložitev o kandidatu za dr. Dolenca dobili tudi v pisni obliki z vsemi obrazložitvami njegovim kompetenc mi dovolite, da v uvodu povem samo nekaj ključnih razlogov za odločitev predsednika Republike, da predlaga dr. Primoža Dolenca za guvernerja Banke Slovenije.

Dr. Dolenc v celoti izpolnjuje visoke strokovne kriterije za predlagano funkcijo. Ima strokovne, vodstvene in akademske kompetence, kar zagotavlja uspešno kombinacijo znanja in izkušenj za učinkovito in strokovno vodenje tako pomembne institucije. Gospod Dolenc trenutno uspešno opravlja funkcijo namestnika guvernerja Banke Slovenije. Dr. Primož Dolenc je na javni predstavitvi jasno pokazal svoj pogled na bodoče delo in položaj Banke Slovenije in tudi aktualne dileme pri tem. Poudari v transparentnost poslovanja, poudaril je pomembnost procesov, ki jih je treba v Banki Slovenije opraviti in popraviti. Poudaril je posebej zagovarjanje nacionalnih interesov v Evrosistemu in še nekatere druge naloge, ki so bile jasne v javni predstavitvi. Na javni predstavitvi je hkrati tudi nedvoumno odgovoril na vsa vprašanja, ki se ob njegovi kandidaturi pojavljajo v javnosti. Dr. Dolenc je eden izmed na novo imenovanih viceguvernerjev Banke Slovenije, ki so uspešno prestali glasovanje v prejšnjem mandatu Državnega zbora. Januarja 2016 je bil izvoljen z več kot prepričljivo večino poslank in poslancev. V številnih uradnih in neuradnih pogovorih predsednika Republike Slovenije z vodji poslanskih skupin je mogoče ugotoviti, da v tem trenutku nihče tako od prijavljenih petih kandidatov kot tudi morebitnih drugih kandidatov izven razpisa nima zagotovljene večina poslank in poslancev. Predsednik republike ima v postopku možnost, da predlaga tudi kandidata izven razpisa. Dovolite mi, da omenim, da je bilo v pogovorih omenjeno nekaj imen v zvezi s tem. Največkrat je bilo omenjeno ime kandidata dr. Igorja Mastena, omenjalo se je tudi ime dr. Damjana Kozamernika, vendar naj na tem mestu jasno in nedvoumno povem, da nobeden kandidat tudi omenjena dva nima in ne zauživa zadostne podpore poslank in poslancev. Če bi jo kateri od kandidatov užival in jo izkazal bi ga predsednik republike predlagal, vendar takega predloga ni dobil.

Razmislek dela poslancev, da bi z nasprotovanjem sedanjemu kandidatu omogočili v novem postopku izvolitev drugemu kandidatu je po našem mnenju iluzorna, kajti ni nikakršnega zagotovila, da bi z novim postopkom prišli do kandidata z zadostno večino, bo pa v tem primeru nekaj zagotovo. Banka Slovenije bo še nekaj časa brez guvernerja banke. Ne gre torej zato, da bi kdo drug morda užival večjo podporo od predlaganega kandidata. Gre za to, da je ne uživa nihče. Velika verjetnost je, da bo tako tudi v morebitnem drugem ali naslednjih krogih postopka izbire. Omenjena morebitna vnovična odložitev odločanja, ki se je pojavljala v razpravah ob tem predlogu ni sprejemljiva, saj je bila odložitev odločanja enkrat že storjena. Aprila letos je bilo namreč v soglasju z vsemi poslanskimi skupinami odločeno, da naj o novem guvernerju odloča novi sklic Državnega zbora. O tem je na ustanovni seji DZ 22. junija predsednik Republike Slovenije jasno opozoril vse poslanke in poslance in jih tudi spomnil, da se bo javni razpis zaključil 20. avgusta tudi v dveh pogovorih predsednika republike in predsednika Vlade Republike Slovenije na to temo. Konec septembra sta se oba sogovornika strinjala, da je po enkrat že odloženem odločanju sedaj čas za odločitev. Ni ne pomembno spomniti, da je Banka Slovenije brez guvernerja že od 30. aprila letos torej nekaj manj kot pet mesecev. Med drugim gre tudi za ugled in položaj Slovenije na evropski ravni, saj namestnik guvernerja nima popolnih pooblastil za odločanje na Evropskem svetu guvernerjev.

Predsedniku republike sicer Ustava samo v enem primeru nalaga dolžnost, da se posvetuje s poslanskimi skupinami in išče večino za izvolitev, to je v primeru kandidata za predsednika vlade. V vseh ostalih primerih mu te dolžnosti zakoni ne nalagajo, vendar se je predsednik republike po lastni presoji odločil, da bo tudi v ostalih postopkih skušal zagotoviti svojim kandidatom zadostno podporo za izvolitev, kadar in kolikor je seveda to mogoče; in v skoraj vseh dosedanjih primerih se je to tudi zgodilo.

Dovolite mi, da na koncu vendarle omenim, da sta pred nami v kratkem času vsaj še dve pomembni kadrovski odločitvi: imenovanje novega ustavnega sodnika oziroma ustavne sodnice in imenovanje varuha oziroma varuhinje človekovih pravic; za zadnjo so potrebni glasovi dveh tretjih poslank in poslancev. Od našega medsebojnega uspešnega sodelovanja in modre presoje bo odvisno najprej, ali bodo ugledni in sposobni posamezniki še pripravljeni prevzemati najbolj odgovorne funkcije v državi in nadalje, v kolikšni meri bomo skupaj uspeli zagotoviti nemoteno vodenje in delovanje osrednjih državnih institucij.

Spoštovane poslanke in poslanci! Pred vami je kandidatura dr. Primoža Dolenca, kot strokovno kompetentnega in ustrezno izkušenega strokovnjaka, ki bo v primeru izvolitve, po mnenju predsednika republike, uspešno, strokovno, neoporečno, skrbno in neodvisno vodil Banko Slovenije.

Hvala lepa.

Ivan Hršak

Najlepša hvala gospe Nataši Kovač za dodatno obrazložitev predloga.

Odpiram razpravo poslank in poslancev. Kdo želi besedo? Kolega Luka Mesec. Še prej bi pa za magnetogram povedal, da dr. Mateja T. Vatovca s pooblastilom nadomešča na seji MVK kolega Luka Mesec. Izvoli, Luka.

Luka Mesec

Hvala za besedo.

Kandidata Dolenca v Levici ne bomo podprli, razlogov pa je več. Prvič, ne morem se strinjati s predlagateljem, gospodom predsednikom, da je Dolenc najprimernejši kandidat in da je v bistvu v redu kandidat, ki se ga lahko predlaga že iz golega dejstva, da ni užil 46 glasov. Stranke, ki smo bile na posvetu pri predsedniku republike, mislim, da smo precej jasno izrazile svoje stališče. In če so informacije v medijih bile prave, ta kandidat ni imel 46 glasov. In mislim, da bi predsednik moral v tem primeru razpis za kandidate za Banko Slovenije ponoviti. Tako že s tega postopkovnega stališča se s predlogom ne strinjamo in bomo zato temu nasprotovali.

Drugič, pravite, da če ga ne izvolimo, bo Banka Slovenije še nekaj časa brez guvernerja. Jaz mislim, da je bolje, da je še nekaj časa brez guvernerja, kot da izvolimo guvernerja, v katerega ne verjamemo. Guverner Banke Slovenije lahko naredi veliko škode. In v prejšnjem mandatu pod guvernerjem Jazbecem smo videli, kako se lahko zamaje ugled te institucije, koliko škode lahko naredi ta institucija - naj spomnim samo na stresne teste, razlastitev tako imenovanih lastnikov podrejenih obveznic NKBM in NLB, sporno sanacijo bank, ki smo jo preplačali po vseh doslej znanih podatkih za milijardo in pol, do tega, da so preprečevali vztrajno, da bi Računsko sodišče lahko vstopilo in preverilo te zgodbe, in tako dalje. Primoža Dolenca v tem smislu vidimo predvsem kot kontinuiteto, ne vidimo ga kot kandidata, ki bi lahko s to slabo dediščino presekal, in tudi precej nerazjasnjenih zgodb je še od njega. Ne nazadnje ta z, če se ne motim, se piše gospod Kostić, na srbski jahti, glede prodaje Gorenjske banke, anonimke iz njegove prejšnje banke, se pravi, Deželne banke, kjer je bil zaposlen, in tako dalje. To so pač razlogi, ki ne kažejo na osebno integriteto tega kandidata, in ne morem reči, da se je v zadnjih šestih mesecih, kolikor vodi Banko Slovenije, na kakršenkoli način v tako pozitivni luči izkazal, da bi ga bilo mogoče na tej točki podpreti oziroma sprejeti presojo predsednika republike, da je on od prijavljenih kandidatov oziroma od tistih, ki so se omenjali kot možni kandidati, najboljši. Mislimo, da je bolje, da se razpis ponovi, in naš glas bo danes šel v tej smeri.

Ivan Hršak

Hvala.

Naslednji ima besedo kolega Matjaž Han. Pripravi naj se kolega Igor Zorčič. Izvoli, Matjaž.

Matjaž Han

Hvala lepa.

Najprej nekaj splošnih ugotovitev, kako v tej državi funkcioniramo in kako si nekatere stvari razlagamo. Najprej, v življenju je zmeraj tako, da obstajajo razpisi, ne vem, pri lotu moraš srečko kupit, če hočeš zadeti, in tako naprej. In v tem smislu je bil razpis in na ta razpis, kakor jaz vem, se je prijavilo pet ljudi za to, da bi opravljali to guvernersko funkcijo. Vseh pet verjetno izpolnjuje pogoje, bom rekel, vsaj kar se tiče stroke, da bi lahko opravljali to zelo, zelo pomembno funkcijo. Kakor jaz vem, ker se to že kar nekaj časa dogaja, smo stranke opravile, vsaj naša, Socialni demokrati, opravile razgovore z vsemi petimi kandidati, ki so se prijavili za to pomembno funkcijo. Naši poslanci so naredili dobre razgovore z njimi in mi smo jih na nek način tudi ocenjevali, če se temu tako reče, glede na njihove kompetence, glede na njihova razmišljanja, glede na njihov pogled in tudi glede na vrednote, ki jih delijo. In mi smo predsedniku države tudi povedali, kdo je za nas, ne bom rekel favorit, ampak kdo za nas izpolnjuje najvišje standarde, da bi bil lahko guverner, med temi petimi, kdo je za nas sprejemljiv, če predsednik najde večino, da je lahko drug, in tako naprej. In Socialni demokrati smo s tem, kar je predsednik predlagal, zadovoljni. Res je, če bi gospod Bošnjak bil predlagan, bi mogoče z lažjo zadevo pritisnili glede na razgovore poslank in poslancev, vendar smo tudi rekli, da je gospod Dolenc za nas sprejemljiv. In gospod predsednik države je s svojimi pristojnostmi naredi to, kar pač mora narediti. Zelo nerodno pa bi bilo - zdaj bom pa jaz tako rekel -, če predsednik države med temi petimi zdaj zaradi tega, ker se pač politika ne more zmenit, ne bi nobenega predlagal. Zdaj, če bo kateri padel od teh petih, bo pač padel in potem se naredi razpis, to je zame bistveno, bistveno bolj čisto. Potem pa naj pridejo vsi ti gospodje, ki so zelo modri, se naj prijavijo, od Mastena, Kozamernika in ne vem še katerih, in potem bomo o njih enako razpravljali in se enako pogovarjali. Kar pa hočem zdaj povedati, in potem, verjemite mi, da se bodo pojavile iste anonimke, mogoče ne na ladjah, se bodo pa mogoče kje drugje našle kakšne anonimke, ker to v Sloveniji mi dobro znamo narediti, očrniti ljudi, ki se prijavljajo na neke normalne ali pa pomembne funkcije. Tu smo mi umetniki, tako sami ljudje kot tudi mediji. In zdaj se sprašujem jaz kot poslanec Državnega zbora, kot državljan te Slovenije, ja, pa kdo v tej državi naši se bo še prijavljal na pomembne funkcije, če mu bomo v enem ali dveh dneh našli za deset kolen nazaj, kaj je vse narobe naredil, ne samo on, njegovi starši, otroci, tete, strici in še njegovi prijatelji. Mislim, mi bomo do dobrih ljudi zelo težko prišli.

To sem moral povedati. Ne vem, ali je bil gospod Dolenc z gospodom Kostićem na ladji, me tudi ne zanima. Tudi okoli Bošnjaka, dokler je bil kandidat, kot prvi, je bilo na hitro veliko anonimk, kajne, in verjetno bo zdaj, katerikoli bo naslednji, bo ogromno anonimk. Zato jaz na anonimke nič ne dam, čeprav spoštujem medije, da kdaj opozorijo na kakšne zadeve. Mi, Socialni demokrati, bomo glasovali za gospoda Dolenca. V primeru, da ne bo izvoljen, pa pričakujemo, da bo nov razpis in se bomo potem o novem človeku pogovarjali. V tem mandatu bo pa gospod predsednik države imel zelo veliko težavo, kako priti do 46 glasov, kadarkoli.

Hvala lepa.

Ivan Hršak

Hvala, Matjaž.

Zdaj ima besedo kolega Igor Zorčič.

Igor Zorčič

Hvala za besedo.

No, tudi v Stranki modernega centra smo se odločili, da kandidata Dolenca podpremo. Kot smo že komunicirali predhodno, tudi kandidat Bošnjak je bil po svoji predstavitvi sprejemljiv za našo poslansko skupino.

Kar nas skrbi, je to, da so pravzaprav opozorila, ki prihajajo iz Urada predsednika republike, na mestu. To je, da očitno nekatere stranke ocenjujejo, da bodo uspele z nekimi svojimi kandidati, za katere so se, same ali pa jih je kdo drug spomnil, spomnile šele po tem razpisu. Mi obžalujemo, da če obstajajo res nekateri realni kandidati, da se niso prijavili, da se niso na svoj način v teh predstavitvah soočili z ostalimi petimi kandidati. In bojim se, da bo takšno razmišljanje pripeljalo do tega, da tudi potem v nekem novem krogu ne bo pripeljalo do kandidata, kaj šele do bolj kvalitetnega kandidata. Jaz se strinjam s predhodno razpravo, da očitno pri nas neka praksa prevladuje, to je, da se kandidata dobesedno zminira tik pred odločanjem. Veste, če bi bili ti podatki kolikor toliko kredibilni, verjamem, da bi prišli še zdavnaj prej v medije in bi se morda tudi v poslanskih skupinah kakorkoli drugače odločili. Ampak ko pride nekakšna anonimka tik pred odločanjem, pa je več kot jasno, kakšen je njen namen. Tako se meni zdi odgovorno, da skušamo najti nek skupni jezik glede teh kandidatov, ki so na mizi. Nikoli ne bomo vsi povsem zadovoljni, vsak ima neke svoje predloge, pa vendar, če se bomo tako razhajali, kot je očitno, da se zdaj, potem bo ta zadeva z guvernerjem Banke Slovenije še dolga.

Hvala lepa.

Ivan Hršak

Hvala.

Zdaj ima besedo gospod Franc Jurša.

Franc Jurša

Hvala za besedo.

Jaz bom povedal tiste aktivnosti, ki smo jih mi v naši poslanski skupini izpeljali. Odločili smo se, da povabimo vse kandidate na razgovor in na osnovi razgovora smo potem napravili neko analizo. To ne pomeni, da smo po tistem vrstnem redu, ki smo ga mi izoblikovali, tudi najbolje ocenili. Običajno kandidati na teh razgovorih točno vedo, kaj je treba povedati poslanski skupini, s katero se pogovarjajo, da bo tej poslanski skupini tudi všeč. In, seveda, logično je, da so se tako tudi oni na teh predstavitvah obnašali. Smo pa bili najbolj zadovoljni s predstavitvijo, to moram povedati, gospoda Bošnjaka. Ampak nikoli nismo rekli, da izključujemo možnost, da mogoče podpremo še koga drugega, če se tako znotraj poslanskih skupin v Državnem zboru dogovorimo. Če ne bomo prišli do tega kandidata, se bojim, da bomo zelo težko prišli do naslednjih, na naslednje naloge, ki so pred nami. In jaz mislim, da bi se morali predhodno na neformalnih sestankih že pogovarjati o tem, da izoblikujemo predlog. Tu se je prijavilo pet kandidatov, ti kandidati so imeli namen, da prevzamejo to pomembno in odgovorno funkcijo. Drugi, ki so se pojavljali zdaj iz nekaterih poslanskih skupin, ti niso tega izkazali s prijavo na razpis, in te je seveda zelo težko tudi v tej prvi fazi obravnavati. Predsednik republike pa je dejansko imel to možnost, da nekoga predlaga, in on se je odločil, da izmed teh, ki so se prijavili, pač enega predlaga. Mi bomo gospoda Dolenca podprli. Veste, bremena, nahrbtnik, vsak od nas nosi nek nahrbtnik, ampak oni nimajo preveč težkega, ker niso predolgo v Banki Slovenije. To so ljudje, ki so prišli v tem zadnjem obdobju, mi smo jih dali, nekateri, ki tu sedimo kakšen mandat že več, smo jih dali skozi tako oliko razprave že. Smo jih tudi poslušali, poslušali smo njihove predstavitve in tudi takrat, na tisti predstavitvi je pokazal gospod Dolenc, da bi lahko dobro obvladoval, seveda takrat ne najbolj odgovorne funkcije v Banki Slovenije, ampak drugo najbolj odgovorno funkcijo in seveda s tem, da je postal tudi namestnik je pokazal, da ima neke organizacijske sposobnosti, ki so potrebne za opravljanje tovrstne funkcije. Da zaključim. Mi bomo podprli gospoda Dolenca.