2. nujna seja

Odbor za obrambo

30. 11. 2018

Transkript seje

Spoštovane kolegice in kolegi. Pričenjam 2. nujno sejo Odbora za obrambo. Pozdravljam vse prisotne, posebej ministra za obrambo Karla Erjavca, načelnico generalštaba Slovenske vojske generalmajorko Alenko Ermenc in ji obenem v svojem imenu in v imenu Odbora za obrambo Državnega zbora Republike Slovenije čestitam za imenovanje za generalmajorko Slovenske vojske in za načelnico generalštaba Slovenske vojske. Želim vam uspešno delo, pa tudi sodelovanje z Odborom za obrambo. Seveda pa pozdrav tudi vsem ostalim povabljenim.

Obveščam vas, da so zadržani oziroma se seje ne more danes udeležiti član odbora Matjaž Nemec. Potem pa imam nekaj pooblastil, in sicer Predrag Baković nadomešča poslanca Matjaža Nemca, poslanec Boris Doblekar pa nadomešča poslanca Žana Mahniča in še tretje pooblastila za zastopanje na današnji seji, poslanca Andreja Rajha nadomešča poslanec Andrej Šušmelj.

S tem sklicem ste prejeli naslednji dnevni red, in sicer 1. in edina točka se glasi: Sporen nakup oklepnikov 4x4 Oshkosh. Ker nisem prejel predlogov za razširitev dnevnega reda oziroma za umik katere od predlaganih točk z dnevnega reda, je določen dnevni red seje, kot je bil predlagan s sklicem.

Prehajamo na 1. TOČKO DNEVNEGA REDA, TO JE SPOREN NAKUP OKLEPNIKOV 4X4.

Poslanska skupina Levice je 22. novembra 2018 vložila zahtevo za sklic nujne seje Odbora za obrambo z že omenjeno točko dnevnega reda. Zato dajem besedo predstavniku predlagatelja, poslancu Levice in članu našega odbora, gospodu Mihi Kordišu. Izvolite, gospod Kordiš. Še prej pa naj povem, da poslanca Gregorja Židana na današnji seji odbora nadomešča poslanka Janja Sluga.

Izvolite, gospod Kordiš.

Hvala za besedo, predsedujoči.

Gospod Erjavec je 14. novembra letos za medije povedal, da je že podpisal sporazum za nakup 38 oklepnih vozil 4x4 Oshkosh, ki bojo del srednje bataljonske skupine. Ti oklepniki naj bi stali 15,5 milijonov evrov in se jih je gospod Erjavec oziroma zanj Vlada odločila kupovati v trenutku, ko se sprejema Zakon o izvrševanju proračuna za leto 2019, s katerim se bo zamrznilo usklajevanje socialnih transferjev z rastjo življenjskih potrebščin. In samo s tem ukrepom namerava Vlada znižati izdatke za 16 milijonov evrov oziroma praktično za isti znesek, kot ga namerava minister za obrambo zapraviti za nove oklepnike. Kot rečeno, ti oklepniki so namenjeni opremljanju srednje bataljonske skupine, katere namen je delovanje zunaj države, zlasti ofenzivno seveda. To je logično, ker ti oklepniki ne prispevajo bistveno h krepitvi obrambnih zmožnosti naše države, sploh pa taka krepitev, kot v Levici večkrat povemo, niti ni potrebna, ker Slovenija ni vojaško ogrožena. Je pa ogrožena razvojno, je ogrožena s podhranjenostjo zdravstvenega sistema, z vlaganji v šolstvo in tako naprej. Skratka, ti oklepniki so namenjeni sodelovanju v Natovih operacijah oziroma imperialističnih ekspedicijah v državah izven pakta ali pa v kakšnih operacijah zastraševanja geopolitičnih nasprotnikov Združenih držav, tukaj imamo konkreten primer poskusa zastraševanja Ruske federacije z ekspedicijo v Latviji, kjer sodeluje tudi Slovenska vojska. Poleg tega je nakup oklepnikov sporen tudi zato, ker je izveden brez vsakršne javne najave, javne razprave mimo javnega naročila, hkrati pa ga praktično takoj po nastopu ministrovanja izvaja gospod Karel Erjavec, ki je bil minister tudi v primeru nakupa patrij, kar je dokazano koruptiven posel. Primer spornosti nabave teh oklepnikov se utemeljuje kar samega sebe. V luči tega smo v Levici predlagali naslednje 3 sklepe za današnjo sejo odbora:

1. Odbor za obrambo poziva Vlado Republike Slovenije, da Republika Slovenija odstopi od pogodbe za nakup 38 oklepnikov 4x4.

2. Odbor za obrambo poziva ministra za obrambo Karla Viktorja Erjavca, da se do nadaljnjega posvetuje z Odborom za obrambo o vseh večjih nakupih oborožitvenih sistemov in vojaške opreme.

3. Odbor za obrambo poziva Vlado Republike Slovenije, da v roku enega meseca pripravi predloge sprememb zakonodaje, ki bodo terjale soglasje Državnega zbora pri nakupih oborožitvenih sistemov in vojaške opreme v primerih, ko cena nakupa presega milijon evrov.

Skratka, s temi sklepi gremo od partikularnega na splošno raven. Prvi je samo ta sporen nakup oklepnikov, 38 oklepnikov 4x4. Drugi korak je v tem, da se nemudoma minister za obrambo začne posvetovat s pristojnim, torej tem odborom Državnega zbora o vseh večjih nakupih, v katere bi krenila Slovenska vojska. In kot tretje, da se za tak mehanizem poglabljanja demokratičnega nadzora nad vojaškim delom represivnega aparata pripravi tudi ustrezna zakonodaja. Preden preidem na splošnosti kasneje, na posebnosti argumentacije kasneje v razpravi, se bom še na splošno opredelil do vlaganj v Slovensko vojsko. Slovenska vojska je vojska buržoazne države in kot taka deluje kot del represivnega aparata za zaščito obstoječih družbenih razmerij. Naloga vojske je predvsem, da ta družbena razmerja projicira izven svojih meja v taki konstelaciji. Buržoazno državo definira to, da je njena družba razdeljena, razrezana v razrede. Primarna delitev je, da imamo na eni strani razred kapitalistov, tistih, ki posedujejo kontrolo nad produkcijskimi sredstvi, na drugi strani imamo razred delavcev, ki je oropan kakršnekoli lastnine razen svoje lastne delovne zmožnosti. In seveda v tej konstelaciji so kapitalisti tisti, ki delujejo kot vladajoči razred, ekstrahirajo presežno vrednost in utrjujejo svoj družbeni položaj. Enkrat sem na tem odboru že navedel naslednji citat, pa ga bom tudi tokrat zaradi tega, ker je nadvse primeren. »Glede vprašanja milice bi morali reči, nismo za buržoazno milico, temveč samo za proletarsko, zato niti enega groša in niti enega človeka niti za regularno vojsko niti za buržoazno milico.« Konec citata. Podpisani Vladimir Iljič Lenin. To je bilo zapisano 100 let nazaj, pa je ravno tako aktualno tudi za današnje razmere v naši državi. In zato smo v Levici ostro proti kakršnimkoli vlaganjem v regularno vojsko buržoazne Republike Slovenije. In edino izjemo smo na tem področju pripravljeni narediti pri namenskih vlaganjih v zmogljivosti zaščite in reševanja, kjer tudi peša naša država, kar pa nakup oklepnikov, o katerem je govora na tej seji, zagotovo ni. Toliko od uvodne predstavitve.

Hvala.

Hvala lepa.

Besedo dajem ministru za obrambo, gospodu Karlu Erjavcu.

Izvolite, gospod minister.

Karl Viktor Erjavec

Hvala lepa za besedo. Tudi z moje strani vse lepo pozdravljam.

Najprej moram reči, da že sam naslov, za kateri je sklicana nujna seja Odbora za obrambo, obsega vrsto netočnosti, zavajanj in neresničnih dejstev. Ta nakup ni sporen, ampak je usklajen pač z odločitvami, ki jih je tudi sprejel ta Državni zbor, Vlada. Tako da ta nakup ni nastal kar tako v enem trenutku in zaradi ministra za obrambo. Minister za obrambo je pač tisti, ki je dolžan, da izvaja in uresničuje vse tiste sklepe, ki jih sprejema Vlada in pa Državni zbor. In kot veste, sta Vlada in Državni zbor sprejela več dokumentov, Resolucijo o splošnem dolgoročnem razvoju in opremljanju Slovenske vojske, Srednjeročni obrambni program in tudi v proračunu Republike Slovenije za leti 2018-2019 so predvidena sredstva za modernizacijo Slovenske vojske. In kot minister za obrambo sem dolžan slediti tem sklepom, tem usmeritvam, ki jih je sprejela tako Vlada kot Državni zbor. Zato se ne morem strinjati z navedbami Levice, da tu minister za obrambo dela nekaj po svoje, da zapravlja denar, in to brez javnega razpisa, brez ustreznih postopkov, kar seveda ne drži. Tudi moram reči, da protestiram proti temu, da bi bil ta nakup sporen. Že sam naslov zavaja in mislim, da ni korektno, da se na takšen način sklicujejo seje, zlasti izredne, z netočnimi navedbami.

Predstavnik Levice pravi, da Slovenija trenutno niti malo ni vojaško ogrožena in da kupovanje opreme za Slovensko vojsko je povsem nepotrebno. Tisti, ki spremljamo mednarodno situacijo, vemo, da to ni tako. In gre tudi za netočnost, ker tisti, ki danes trdi, da je Slovenija povsem varna in da je ne ogrožajo nobeni varnostni izzivi, pač nima neke objektivne ocene o stanju v mednarodnem prostoru. Poglejte, imamo napetosti med Rusijo in Ukrajino. Veste, da je Ukrajina ravno te dni proglasila zopet vojno stanje. Vidimo, kaj se dogaja na zahodnem Balkanu, ki je ključen tudi za širšo stabilnost regije. Ne bom govoril o odnosih med Beogradom in Prištino. Ne bom govoril o tem, kakšna je situacija v federaciji Bosne in Hercegovine. Ne bom govoril o drugih varnostnih izzivih, kot so tuji bojevniki, ki se vračajo v regijo, o radikalizmih. Ne bom govoril o tem, da splošna mednarodna situacija, kar se tiče varnosti, ni najbolj stabilna; poglejmo Bližnji vzhod, kaj se tam dogaja, kakšne napetosti. In mislim, da bi bilo zelo neodgovorno, da ne bi vlagali v svoj varnostni sistem. Zato se je tudi Vlada odločila, da ponovno preveri strategijo nacionalne varnosti, da se ponovno ovrednoti, katere so tiste konkretne varnostne grožnje. Tu lahko govorimo tudi o nekaterih povsem novih varnostnih grožnjah, kot so kibernetska varnost, hibridne grožnje in tako dalje. Zato govoriti, da danes Slovenija ni ogrožena, morda v tem trenutku res ni, lahko se pa ta situacija zelo hitro spremeni. In vemo, da nas je zgodovina učila, da je človeška zgodovina ves čas povezana tudi z vojnami. Ni bilo nekega daljšega zgodovinskega obdobja, ko človeštvo ne bi doživljalo vojne. Tudi po drugi svetovni vojni je vladalo prepričanje, da v Evropi ne bo nikdar več vojne. Pa smo se soočili s tem v 90. letih, in to v regiji. In zaradi tega seveda to stališče, da je Slovenska vojska v službi neke buržoazne države, to so pač teze, ki so mogoče bile aktualne pred stotimi in več leti, danes pa takšna teza ne vzdrži resne presoje. Tudi mislim, da Slovenija ni buržoazna država. Mislim, da se strinjamo, da težko govorimo, da je Slovenija buržoazna država in da je Slovenska vojska v službi neke buržoazne države. Kakor jaz vem, je Slovenska vojska v službi domovine. In če smo domoljubi, bomo poskrbeli za to Slovensko vojsko. In jaz sem prepričan, da vsi tisti, ki sedite za to mizo, ste domoljubi; nekateri častite zvezdo, nekateri kakšne druge simbole, ampak vse v duhu domoljubja. Zato bi bilo s strani Vlade, Državnega zbora, zlasti pa s strani ministra za obrambo zelo neodgovorno, da ne bi uresničeval vsega tistega, kar je bilo sprejeto v Državnem zboru. Še enkrat ponavljam, Resolucija o splošnem dolgoročnem razvoju in opremljanju Slovenske vojske, ta natančno določa, v katero smer bomo razvijali Slovensko vojsko. In tam nisem zasledil, da bi Slovenska vojska bila v službi neke buržoazne države, ne vem, ali pa berem napačne dokumente.

Kar se tiče tega, da je ta podpis nakupu teh oklepnikov bil narejen brez javne najave, javne razprave in mimo javnega naročila. Jaz obžalujem, da ko smo imeli prvo sejo Odbora za obrambo na Ministrstvu za obrambo, da očitno tam ni bilo predstavnikov Levice, ker na tem pogovoru sem omenil, da bo podpisan ta sporazum oziroma da je bil podpisan ta sporazum o nakupu teh štiri krat štiri lahkih oklepnih vozil. Gre za 38 kosov, vrednost je 15,6 milijona evrov brez DDV, pri tem, da moram povedati, da nikakor ne gre za neko ofenzivno vozilo. Vojaški strokovnjaki se gotovo strinjajo, da vozilo, ki ima mitraljez 12,7 milimetra, že po sami naravi ne more biti ofenzivno vozilo, ker če bi to poslali, vojaške enote s tako opremo v boj, bi jih verjetno pošiljali v boj, iz katerega bi se zelo težko vrnili. In zaradi tega se ne strinjam, da gre tu za neko ofenzivno vozilo, ki bo ključna ognjena moč Slovenske vojske, ker to ponovno pomeni zavajanje ali pa nepoznavanje vojaške stroke. Moram povedati, da teh 15,6 milijona evrov brez DDV še ne pomeni dokončnega nakupa, ker tu gre samo za ta vozila, ki bodo tudi protioklepno zaščitena, protiminsko zaščitena, ampak nas čaka potem tudi še nakup ustreznih oborožitvenih postaj. Kot sem že omenil, gre za mitraljeze 12,7 milimetra, stroški tega bodo znašali 11,3 milijona evrov. Tako moram tu reči, da je ta postopek izjemno transparenten, tudi ne omogoča nobene korupcije, nobenega posredništva, zato ker smo se odločili - pred tem moram reči, da smo tudi naredili analizo trga glede teh oklepnih vozil štiri krat štiri, se pravi, raziskavo trga, in na koncu smo se odločili za ameriška vozila štiri krat štiri in izbrali postopek »vlada-vladi«, kar pomeni, da se pogodba in sporazum podpisuje direktno na nivoju Vlade in seveda ni potem nobene možnosti za kakršnokoli netransparentnost ali pa kakšne nepravilnosti. V zvezi s tem nakupom bi tudi rad povedal, da s temi vozili nadomeščamo dotrajane humveeje, ki jim mi pravimo hummerji. Moram reči, da imam tudi zelo neprijetno izkušnjo iz prvega mandata. Verjetno se spomnite, da na misiji v Afganistanu je eno od vozil takrat zapeljalo preko mine in k sreči nihče ni bil poškodovan, razen nekdo je pač imel težave s sluhom nekaj časa, drugače so pa vojaki preživeli. In če bi se takrat vozili s katrcami ali pa ne vem s čim - ne vem, kaj predlaga Levica, na kakšen način naj bi opremili, da bi slovenski vojaki lahko izvajali vse tiste naloge, ki jih je sprejel tudi Državni zbor, to ni odločitev ministra za obrambo, ampak minister za obrambo samo sprovaja te odločitve -, se sprašujem, kdo bi prevzel odgovornost. Ali tisti, ki govorijo, da Slovenski vojski za izvajanje nalog, ki jih ji je naložil Državni zbor, ni omogočil ustrezne opreme, ali tisti, ki to preprečujejo. In jaz kot minister za obrambo, Vlada in Državni zbor smo odgovorni za te vojake. Če jih že zaposlujemo, smo tudi odgovorni, da so primerno opremljeni. Tako to prvo vozilo ni namenjeno za izključno izvajanje ofenzivnih nalog, ampak predvsem za patruljiranje, varovanje, prevoz moštva, poveljevanje, kontrole, logistične zagotovitve v območju delovanja. Predvsem pa zagotavljajo učinkovito bojno delovanje in odlično balistično ter protiminsko zaščito slovenskim vojakom v primeru bojnega delovanja. Moram reči, da gre tudi za zadnjo generacijo teh vozil, ki so na višji ravni, kot so bili hummerji. Treba je vedeti, da so bili hummerji nabavljeni pred več kot 20 leti, da se je njihova življenjska doba praktično iztekla; mislim, da 25 let se nekako šteje za ta vozila. In še enkrat ponavljam, mi smo primorani v to modernizacijo Slovenske vojske, v ta nakup, če želimo, da bodo naši vojaki varno izvajali naloge, ki jih nalaga Vlada, Državni zbor in sicer v smislu obveznosti, ki jih opravljamo kot država.

Kar se tiče sklepov. Mislim, da sklepi, ki jih predlaga Levica, so neprimerni. Takšen sklep bi tudi pomenil bistveno spremembo pristojnosti nad Vlado in parlamentom, se pravi, med izvršno vejo oblasti in zakonodajno vejo oblasti. Zaradi tega sem prepričan, da ta sklep ne bi bil v skladu s pravnim redom Republike Slovenije. Se pa strinjam, da bi, recimo, ko gre za neke večje nabave, Ministrstvo za obrambo seznanjalo Odbor za obrambo, ker sicer v dokumentih imamo zapisane vse te stvari, tudi vozila štiri krat štiri so zapisana tako v dolgoročni resoluciji kot v srednjeročnem obrambnem programu, tudi v odlokih, ki se tičejo proračuna, so navedena ta vozila. Tako tu pravzaprav kakšnih posebnih dodatnih sklepov ne potrebujemo. Zaradi transparentnosti, pa tudi zaradi informiranosti Odbora za obrambo se pa strinjam, recimo, da bi poročali o vseh večjih nakupih. Moram reči, da kot minister za obrambo sem zadovoljen, da smo končno naredili korak k modernizaciji Slovenske vojske. Treba je vedeti, da zadnjih deset let praktično ni bilo večjega nakupa, da je to zdaj največji nakup po desetih letih. Je pa ta nakup izključno namenjen temu, da bomo zagotovili večjo varnost pripadnikom Slovenske vojske. Še enkrat pa ponavljam, da ta vozila niso namenjena samo za delovanje zunaj Slovenije, ampak predstavljajo tudi silo, ki jo potrebujemo za nacionalno obrambo. Res pa je, da bodo ta vozila predstavljala tudi del srednje bojne bataljonske skupine. In kot vem, vsi dokumenti še vedno določajo, da bo Slovenija zgradila to srednjo bojno bataljonsko skupino, ki predstavlja hrbtenico Slovenske vojske.

Tako moram zavrniti vse te navedbe, ki so bile izrečene ob sklicu izredne seje, da gre za sporen nakup, da gre za netransparenten nakup, da gre za uresničevanje nekih buržoaznih ciljev. Jaz moram reči, da tega ne razumem najbolje. Mogoče, če se postavim v kontekst izpred sto in več leti, ampak, še enkrat zagotavljam, da ta nabava je transparentna, ker gre po postopku vlada vladi. Še enkrat zagotavljam, ta nabava je nujno potrebno, če želimo zagotoviti varno delovanje pripadnikov Slovenske vojske. Povedal sem, da obstoječi »hamarji« so pač zastareli, življenjska doba jim je potekla.

Bi pa rad, preden zaključim ta svoj uvod, rad tudi povedal, da pripravljamo vse potrebno, da bi šli v nakup helikopterjev za nujno medicinsko pomoč, ker eden od ciljev modernizacije Slovenske vojske je tudi, da skušamo nabaviti čim več opreme, ki je v dvojni funkciji. To se pravi, v funkciji večje varnosti pripadnikov Slovenske vojske, ko gre za njihovo delovanje in pa v funkciji, da ta oprema tudi koristi za širše družbene potrebe, zlasti mislim na potrebe državljank in državljanov Republike Slovenije.

Lahko povem, da včeraj sem moral šestkrat odobriti poleg helikopterja z nujno medicinsko pomoč. Pa ne gre samo za nujno medicinsko pomoč, gre tudi za iskanje pogrešanih oseb in drugih zadev, ki pač tudi ogrožajo naše državljanke in državljane.

In kot minister za obrambo zagotavljam, da bomo poskušali čim več opreme, ki jo nabavljamo, nabavljati tudi v smislu te dvojne namembnosti. To se pravi, enkrat zato, da imamo zmogljivosti, ki jih Slovenska vojska potrebuje, če želi izvrševati svojo ustavno nalogo. Ustavna naloga je pa obramba pred Republiko Slovenijo, ne obramba pred buržoaznim razredom in, ne vem, česa. In, ena od pomembnih nalog Slovenske vojske je zagotavljanje varnosti državljank in pa državljanov.

Tukaj pa ne gre samo za primere, ko je neka vojaška nevarnost, ampak gre tudi za primere, ko pride lahko do naravne nesreče, industrijske nesreče, terorizma in podobnih zgodb. Prepričan sem, da takrat bi šele razumeli, zakaj moderna država potrebuje moderno vojsko.

In moram reči, da me motijo takšne nalepke, da je Slovenska vojska v službi neke buržoazne države. Mislim, da je to podcenjevanje vseh tistih, ki delujejo v sistemu Slovenske vojske, zlasti naših pripadnic in pripadnikov Slovenske vojske, ki se trudijo, da so čim bolj usposobljeni. Ki se trudijo, zato, da bi zagotavljali našim državljankam in državljanom čim večjo stopnjo varnosti. Zato me take ideološke etikete izjemno motijo in povsem zunaj vseh konceptov.

In razumem predvsem to izredno sejo, predvsem kot poskus diskreditacije Slovenske vojske. Mislim, da ne bi smeli tega dovoliti in da bi morali takšno etiketiranje obsodit, ker takšno etiketiranje si Slovenska vojska ne zasluži. Zlasti pa ne vsi tisti, ki so dali svoje življenje za to domovino. Niso je dali za buržoazno državo, ampak dali so jo za to domovino.

Hvala lepa, gospod minister.

Ne glede na vrsti red prijavljenih, ima po Poslovniku Državnega zbora prednost predlagatelj, zato dajem besedo poslancu Mihi Kordišu, izvolite.

Hvala za besedo, predsedujoči.

Gospod Erjavec je navedel kar nekaj nesmislov v odzivu na to, kar v Levici predlagamo in v odzivu na naša stališča, ki jih zavzemamo. Sicer jih je razmeroma retorično prepričljivo zapakiral, ampak zadaj ni neke substance, še manj je zadaj logike, ki bi ta stališča podpirala. Tako da, bom šel kar po vrsti, točko pa točko, kolikor sem si uspel sproti dopisovati.

Najprej za kontekst o tem, ali je Slovenija buržoazna republika ali ne? Mislim, ali imamo pri nas kapitalizem ali ga nimamo? Seveda ga imamo. Kdo je vladajoči razred v kapitalizmu? Posetniki(?) proizvajalnih sredstev. In, če je to vladajoči razred, ki navsezadnje kontrolira tudi državo in njene interese, tej državi je pa podrejen vojaški aparat, v čigavem interesu se torej formira in oblikuje Slovenska vojska? Ja, v interesu buržoaznega kapitalističnega razreda. Kje točno je ta, teza, če želite, napačna? V naši državi je brezpogojno in absolutno zagotovljena pravica do zasebne lastnine, na drugi strani pa za osebno lastnino ne velja nikakršna resna zaščita. Zelo konkretno, imamo ljudi, ki imajo v lasti po 700 stanovanj, ki živijo od rente s temi stanovanji, odirajo študente in še koga, na drugi strani imamo pa brezdomce, zaradi tega, ker nimajo zagotovljene pravice do strehe nad glavo.

In vojska v taki državi ni namenjena nekemu državljanskemu delovanju, ampak je namenjena specifičnim interesom vladajočega, torej, kapitalističnega razreda, zapakiranih v neke obče interese, ki se maskirajo za izraze domoljubja in domovine.

To zelo konkretno dokazuje tudi konsenz, praktično, med slovenskih političnim »esteblišmentom«, ki gradi Slovensko vojsko za potrebe NATO, kot ekspedicijski korpus in ne kot vojsko, za obrambo domovine. In gospod Erjavec, lepo prosim, ne kritike, moje kritike vaših politik, kritike političnega »esteblišmenta« in njenih obrambnih usmeritev, prevajat in predstavljat kot nekaj, kar ne(?) želite od Slovenske vojske. Jaz nisem nobenemu pripadniku Slovenske vojske rekel žal besede, za vas jih imam pa kar nekaj.

Gremo naprej, na tale konkretni nakup. Prva trditev, da ta nakup nekako ni sporen, da je izveden transparentno in tako naprej, se ne strinjam. Se ne strinjam. Odbora za obrambo Državnega zbora je imel dve regularni seji. Prva je bila tista, na kateri ste vi šli skozi hearing, gospod minister, druga je pa ta danes. In, to, da med(?) zaprtimi vrati ali pa na za, pol zaprtimi vrati, minister za obrambo omeni na pogovoru, kot ste se sami izrazil, to, da bo zapravil 15,5 milijona evrov za 38 oklepnikov, oprostite, tu(?) ni nič, kar spominja na javno razpravo. Tu(?) ni nič, kar ustreza javni najavi in to ni nič, kar bi šlo skozi javno naročilo.

Tako da, mirno in utemeljeno vztrajam pri tem, da je ta nakup vsekakor sporen in predvsem je pa sporen z vidika političnih prioritet. Pri nas imamo še vedno revščino, imamo še vedno podhranjeno zdravstvo in tako naprej, ampak, kam se vlada oziroma v njenem imenu vi na obrambnem področju odloča namenjati sredstva? Ja, za bodoče staro železo, za potrebo nam tujih interesov v okvirih zveze NATO. Dalje.

Dokumenti, ki naj bi predvidevali nakup tega orožja, mimo katerih minister za obrambo ne more, ja, tudi to ni čisto res. Že res, da imamo področne resolucije, ampak te resolucije se bodisi spoštujejo, bodisi se ne spoštujejo oziroma, se zasledujejo z večjo ali nižjo intenziteto. In iz tega, da imamo mi srednje ročne obrambne programe, da imamo mi resolucije, se mehanično ne izvaja to, da gremo na vrat na nos v nabavo oklepnikov, se ne.

Poleg tega, gospod Erjavec, o teh dokumentih, o vladi in o Državnem zboru govorite kot, da vas ni zraven in kot da vas ni bilo zraven, ko so se ti dokumenti pisali, pripravljali in ko se je o njih glasovalo. Bili ste zraven in ste jih podpirali. Nobena retorična »finta«, joj, ti dokumenti so nam mano, to je pripravljeno, vas te odgovornosti ne razveže.

Verjetno ena izmed najmočnejših trditev, pa vsaj med vrsticami je bilo to pokazano in dano vedeti, da je Slovenija vojaško ogrožena. V Levici trdimo, da Slovenija ni vojaško ogrožena, da nas obdajajo prijateljske država in da zato vlaganje v vojaški »hardware« ni prioriteta. Gospod Erjavec očitno misli drugače, naštel je nekatera krizna žarišča, ni pa potegnil nikakršne povezave in utemeljitve, zakaj bi ta krizna žarišča na drugemu koncu sveta prispevala k slovenski potrebi po stopnjevanju oboroževanja. Navedli ste ukrajinsko krizo, gospod Erjavec, kje se bo torej borila Slovenija? Ali bomo poslali srednjo bataljonsko skupino na Krim? Koga bomo tam streljali, koga bomo pred nekom drugim branili? Če je Slovenija vojaško ogrožena, gospod Erjavec lepo prosim pokažite konkretno, katera država nas bo napadla. Če nas pa nobena država ne bo napadla, potem pa mi nimamo kaj iti v vojno. Pa za čigave interese se bo slovenska vojska streljala recimo v Maliju? Kako nas Mali ali pa Maliju sosedne države vojaško ogrožajo, lepo prosim in če nas, spet katero stran bo zavzela Slovenija?

Sploh pa je absurdno govoriti o tem, da smo vojaško ogroženi, morda v prihodnosti nas čaka vojaški konflikt in moramo biti naj pripravljeni. Glejte, v tem trenutku socialna kriza že obstaja, razvoj je podhranjen, zdravstvo je podhranjeno, šolstvo je podhranjeno. Vsi vitalni družbeni sistemi, ki prispevajo k blaginji vseh državljank in državljanov, so že ogroženi. Možno ogroženi, močno podhranjeni in ni treba čakati na neko morebitno bodočnost. Tukaj je treba pokazati zavezo in prioriteto lastnim državljankam in državljanom, navsezadnje nekaj mesec nazaj smo imeli volitve, smo šli med ljudi, smo jim to tudi obljubili, ampak zdaj nekaj mesec kasneje, so očitno pomembnejši gospodje, ki sedijo v dvoranah z visokimi stropi in ki bi se šli vojne igre naokrog vsepovsod po svetu. Zdaj, očitno pomembneje njim se ukloniti in njim pokimati, kakor slediti interesom lastnih državljank in državljanov.

Še zlasti pa je to problematično, ker prihaja iz pozicije, kot je dal gospod minister Erjavec zavedati, da je vojno naravno stanje človeštva. Vojne so zmeraj bile, vojne zmeraj bodo, moramo biti nanje pripravljeni. Vojne niso naravno stanje človeštva, vojne niso nujne. Vojne so plod političnih odločitev, po navadi tistih ljudi, ki v teh istih vojnih ne nosijo glave naprodaj, ampak pošiljajo na frontne črte umirat nekoga drugega, po navadi sinove in hčere iz delavskega razreda. Tako se zgodijo vojne, ne tako, da je to v nekemu DNK človeštva, lepo prosim. Zadaj pa jih seveda poganjajo, če dosti dolgo časa brskamo bomo zmeraj prišli do tega – jih tudi ne poganjajo osebne patologije politikov, ampak korporativni interesi, kapitalistične strukture, ki na tak način ekspandirajo svoje območje delovanja, si zagotovijo hegemonijo na določenem področju, hegemonijo nad izkoriščanjem delovne sile, hegemonijo nad naravnimi viri, hegemonijo nad geopolitičnimi pozicijami. Modra politika, državljanska politika, če želite, zna takim interesom stopiti na prste, ne pa se z njimi uleči v posteljo in reči, da je vojna naravno stanje človeštva in da nas tako uči zgodovina. Mislim, zgodovina nas uči tudi, da asteroidi padejo na zemljo, pa to potem proračun in investicijska politika Ministrstva za obrambo, to odraža? Ja ne.

Ofenzivno vozilo. Ta 4 krat 4 oklepnik je namenjen delovanju v sklopu srednje bataljonske skupine, ki je spet inter namenjena delovanja v namene ekspedicijskega korpusa zveze Nato. V temu smislu je čisto v ofenzivni, okupatorski, če želite funkciji in ni predvideno temu, da bo ob naslednjemu žledolomu ali pa ob naslednjem razpasu lubadarja, vleklo podrte smreke iz Pokljuške ali pa še kakšne druge gmajne. Ne, ne, namenjeno je temu, da se vozi po Maliju, Latviji, po Afganistanu, zato ker so se tako odločili v Washingtonu in mi bomo pa to plačali.

V Levici vztrajamo pri temu, da gre za… mogoče čisto najbolj konkretno, za kovino na štirih kolesih, ki res ni ofenzivno, ampak deluje ofenzivno v celemu kontekstu in usmeritvah slovenske vojske, ki jih tudi zagovarjate gospod Erjavec in ki so zagotovo napačne in ne prispevajo k blaginji državljank in državljanov.

In za zaključek, dobra informacija, ki jo je gospod minister podal je pa ta, da ta nakup ni dokončen. Odlično, torej lahko od njega še vedno odstopimo.

Hvala lepa gospod Kordiš. Jaz bi prosil, da se bolj držimo vsebinsko razprave glede na točko dnevnega reda, to je sporen nakup oklepnikov 4 krat 4.

Bi pa rad podal še eno pojasnilo, 14. novembra so v skladu s tradicijo, Odbor za obrambo obiskali Ministrstvo za obrambo Republike Slovenije in Generalštab slovenske vojske. Bila je kar velika udeležba članov odbora, kjer smo se seznanili z ustrojem ministrstva in delom slovenske vojske, tako da to je sestavni del delovanja našega odbora in to delovno srečanje je bilo za vse člane odbora zelo koristno in bo pripomoček pri našem nadaljnjem delu. To ni bila nobena skrita ali pa tajna seja odbora, niti ni bila seja odbora, pač pa delovno srečanje, na koncu pa sva z gospodom ministrom dala tudi izjavo za javnost.

Jaz imam sicer nekaj prijavljenih razpravljavcev, članov odbora, vendar bi prosil, če želi načelnica Generalštaba slovenske vojske, general majorka Alenka Ermenc besedo? Izvolite gospa načelnica.

Alenka Ermenc

Spoštovani predsednik Odbora za obrambo, spoštovane poslanke in poslanci. Hvala lepa za uvodne čestitke k imenovanju na novo dolžnost. Vsekakor si bom prizadevala, da bomo izpolnjevali obveznosti in zagotovili vse potrebne podatke po ustrezni liniji do vas, kot je bilo v običaju do sedaj.

Mogoče bi se navezala samo na ta vojaški del glede predmetne zadeve današnje točke Odbora za obrambo in sicer slovenska vojska je v obdobju zadnjih 15 let pri izvajanju nalog na operacijah kriznega odzivanja, v veliki meri izvajala taktične naloge z lahkimi kolesniki 4 krat 4 Hummer, kot je že navedel gospod minister. Zaradi izjemne mobilnosti in možnosti kvalitetne prehodnosti po težkih zemljiščih, tudi v Republiki Sloveniji, se je njihova pomembnost potrdila pri številnih nalogah, ki jih slovenska vojska izvaja v skladu s 37. členom Zakona o obrambi in se interes(?) za tem A členom Zakona o obrambi, v kolikor za to dobi mandat.

Kvalitetna zaščita takšnega tipa vozila oziroma vozil lahkih štirih kolesnikov, njihove ognjena moč ter mobilnost, je pripomogla k izvedbi naših nalog in uresničevanja poslanstva slovenske vojske.

Omenila bi rada, da v omenjenem obdobju 15 let, tako kot je že povedal minister, mi nismo utrpeli resnih poškodb ali žrtev. Pri celotnem projektu 4 krat 4 do podpisa pogodbe, je slovenska vojska sodelovala v skladu s tremi dokumenti, ki določajo delovanje slovenske vojske in sicer v skladu z uredbo o metodologiji za pripravo in obravnavo investicijske dokumentacije na obrambnem področju. Drugič, v skladu s pravilnikom o pripravi investicijske dokumentacije in vodenje projektov, opravljanje in infrastrukturo v Ministrstvu za obrambo Republike Slovenije. In tretjič, v skladu z direktivo za izvajanje opremljanja v Slovenski vojski. Pri svojem delu je Slovenska vojska izvajala naloge in izdelala tudi dokumente v skladu z direktivo za izgradnjo zmogljivosti v Slovenski vojski. Slovenska vojska je opredelila potrebo o takšnih tipih vozil v taktični študiji in je pripravila zahtevano dokumentacijo, ki se ji reče dokument identifikacije investicijskega projekta. V zaključek bi rada jasno poudarila, da omenjeno sredstvo oziroma in orožja, ki so na omenjenem sredstvu neposredno pripomorejo dvema stvarema, in sicer k izboljšanju sposobnosti delovanja Slovenske vojske in neposredno vplivajo tako na izvajanje mirnodobnih nalog v Republiki Sloveniji v skladu z zakonom o obrambi kot izpolnjevanje zavez. Hvala.

Hvala lepa tudi vam. Naj povem, da se je gospod minister Erjavec opravičil za nadaljevanje seje. Na seji ga bo zastopal državni sekretar mag. Miloš Bizjak. Imam pa tudi že nekaj prijavljenih. Najprej je prosil za besedo… /oglašanje iz klopi/ Imam pet prijavljenih za razpravo, vendar po Poslovniku ima prednost predlagatelj.

Izvolite, poslanec Kordiš.

Hvala. Gospod minister Karl Erjavec je sem prišel, natrosil nekaj nesmislov in potem odšel preden je odgovoril na dodatna vprašanja, recimo to, kdo Slovenijo vojaško ogroža. In glede na to, da je navedel krizna žarišča tudi odgovor na vprašanje kje in s kom se bo borila Slovenija, ker očitno gospod minister predvideva kot realno možnost, da se bo Slovenska vojska znašla v Ukrajini na Krimu v odprtem konfliktu, podobno v Maliju in tako naprej. Kar bi želel pa še izpostaviti je odziv na opredelitev Ministrstva za obrambo na sklepe, ki jih za današnjo sejo predlagamo, in sicer je gospod Erjavec dejal, da gre za bistveno spremembo pristojnosti v zvezi z nabavo orožja med Vlado Republike Slovenije in Državnim zborom Republike Slovenije in da to ni v skladu s pravnim redom. Seveda ni v skladu s pravnim redom, zato pa v Levici predlagamo, da ta pravni red popravimo. To je cel point čemur so naši sklepi namenjeni.