21. redna seja

Državni zbor

17. 6. 2024

Transkript seje

Lepo pozdravljeni, spoštovane kolegice poslanke in kolegi poslanci, gospe in gospodje. Začenjam 21. sejo Državnega zbora, ki je bila sklicana na podlagi prvega odstavka 57. člena Poslovnika Državnega zbora.

Obvestili o odsotnih poslankah in poslancih seje in vabljeni na sejo sta objavljeni na e-klopi. Lep pozdrav vsem skupaj.

Prehajamo na določitev dnevnega reda 21. seje Državnega zbora, predlog katerega ste prejeli v petek, 7. junija, s sklicem seje. O predlogu bomo odločali v skladu s prvim odstavkom 64. člena Poslovnika. Predlogov za umik posamezne točke z dnevnega reda oziroma predlogov za širitev dnevnega reda seje nisem prejela, obveščam pa vas, da je poslanec Jože Tanko, predlagatelj Predloga zakona o izplačilu nadomestil za razveljavljene vrednostne papirje bank v večinskem državnem lastništvu, prva obravnava, 12. junija 2024 navedeni predlog zakona na podlagi prvega odstavka 118. člena poslovnika umaknil iz zakonodajnega postopka in s tem je bil zakonodajni postopek o predlogu zakona končan, zato je postala 9. točka dnevnega reda 21. seje Državnega zbora brezpredmetna. Državnemu zboru predlagam, da za današnjo sejo določi dnevni red, kot ste ga prejeli s sklicem, vendar brez 9. točke dnevnega reda.

Prehajamo na odločanje in prosim vas, da preverite delovanje glasovalnih naprav. In glasujemo o dnevnem redu.

Glasujemo. Vsi, ki ste navzoči, ja, razen enega, ne. Ne, 75 je navzočih, vsi ste glasovali za. Ja, zdaj je 76, ja. Trenutek. Deluje zdaj? Bo v redu? Okej. Ja, prosim, da res takoj na začetku opozorite kar na glas, da takoj potem prekinem glasovanje. Če se zgodi, lepo prosim, res kar takoj na glas in povejte.

(Za je glasovalo 75.)(Proti nihče.)

Ugotavljam, da je dnevni red 21. seje Državnega zbora je določen.

Prehajamo na 1. TOČKO DNEVNEGA REDA, TO JE NA VPRAŠANJA POSLANK IN POSLANCEV.

V zvezi s to točko sem ... / oglašanje iz dvorane/ Ja, izvolite postopkovno. Izvolite, kolegica Godec.

Jaz se opravičujem, sem malo zaspala glede tega, ampak kolegica je opozorila, preden je bilo končano glasovanje, in prosim, če glasovanje o dnevnem redu ponovimo. Sicer eden več, ampak za statistiko pa vendarle. Pravi, zdaj pa ne bom napisana, da sem glasovala o dnevnem redu. Tako da prosim, da se ponovi. Kartica ni delovala, je povedala, preden se je končalo glasovanje. Hvala.

Se strinjate drugi poslanke in poslanci, da ponovimo? Se kdo ne strinja slučajno? Nihče se ne strinja. V redu, potem bomo ponovili glasovanje in ponavljamo glasovanje glede dnevnega reda. Torej dnevni red brez 9. točke, kot sem prej povedala.

Glasujemo. 76 poslank in poslancev navzočih, vsi so glasovali za.

(Za je glasovalo 76.)(Proti nihče.)

Ugotavljam, da je dnevni red določen.

Kot sem že prej omenila - pri 1. točki dnevnega reda smo bili -, prejela sem pisne prijave 27 poslanskih vprašanj. Vrstni red postavljanja poslanskih vprašanj je določen v skladu z 244. členom in drugim odstavkom 245. člena Poslovnika. Na prva tri vprašanja poslanca in poslanke opozicije ter na vprašanje poslanca vladajoče koalicije bo odgovoril predsednik Vlade. Vsak poslanec oziroma poslanka ima za postavitev vprašanja na voljo 3 minute. Predsednik Vlade, ministrice in ministri odgovorijo na vprašanje v največ 5 minutah. Če je vprašanje postavljeno večim ministrom, imajo vsi skupaj na voljo 5 minut za odgovor. Poslanec, ki ne bo zadovoljen z odgovorom, lahko zahteva dopolnitev odgovora, ne more pa postaviti dodatnega vprašanja - prosim vas, da ste na to pozorni. Obrazložitev zahteve za dopolnitev odgovora poslanec predstavi v 2 minutah, dopolnitev odgovora pa sme trajati največ 3 minute. Poslanec, ki je postavil vprašanje, lahko zahteva, da se na naslednji seji opravi razprava o odgovoru predsednika Vlade, ministrice ali ministra in o tem odloči Državni zbor brez razprave in obrazložitve glasu. Ob tem vas, kot vedno, še posebej opozarjam, da je treba takšen predlog izrecno podati, pri tem se osredotočiti le na njegovo obrazložitev, ne pa postopkovnega predloga uporabiti za vsebinsko razpravo v zvezi s postavljenim vprašanjem. V primeru, da poslanec na postavljeno vprašanje ne bo danes dobil odgovora, mu morajo predsednik Vlade, ministrica ali minister v 30 dneh predložiti pisni odgovor. Poslanec, ki je postavil vprašanje, na katerega ni bilo odgovorjeno, pa lahko izjavi, da vztraja pri ustnem odgovoru; v tem primeru bom vprašanje uvrstila na naslednjo redno sejo Državnega zbora.

V zvezi s to točko so se za danes opravičili: magistrica Alenka Bratušek, ministrica za infrastrukturo, doktor Aleksander Jevšek, minister za kohezijo in regionalni razvoj, doktorica Asta Vrečko, ministrica za kulturo, do 13. ure ter Matej Arčon, minister brez resorja, pristojen za področje odnosov med Republiko Slovenijo in avtohtono slovensko narodno skupnostjo v sosednjih državah ter med Republiko Slovenijo in Slovenci po svetu.

Na e-klopi je objavljen pregled poslanskih vprašanj, na katera v poslovniškem roku ni bilo odgovorjeno.

In zdaj prehajamo na postavljanje... Kolegica Godec, postopkovni predlog, izvolite.

Ne stokati, kolegi poslanci, jaz imam postopkovni predlog na 249. člen poslovnika, ki govori o roku za odgovore na pisna poslanska vprašanja poslancev, torej s strani Vlade in pa z ministrstva. Glejte, od Anje Bah Žibert je bila poslanska pobuda posredovana v začetku leta 2023, rok za odgovor - bila je pa poslanska pobuda Anje Bah Žibert v zvezi z uvedbo univerzalnega otroškega dodatka -, odgovor Vlade bi moral biti 26. 4. leta 2023. Do danes ni odgovora, niti ja ali ne, nič. In zato, predsednica Državnega zbora, na podlagi 249. člena, dajte opozoriti Vlado, da eno leto ne odgovori na poslansko pobudo, ne na vprašanje. Potem vsaj povejte, ne bomo odgovarjali več, roki ne veljajo, kot očitno zdaj več ne velja v Republiki Sloveniji, in ne bomo odgovarjali. Na moje poslansko vprašanje v zvezi z nakazili odškodnin v avgustovskih poplavah, rok za odgovor je bil 9. november 2023, še zdaj ni odgovora s strani Vlade. 22 je neodgovorjenih poslanskih vprašanj, od tega so štiri s strani koalicije neodgovorjena, vse ostalo je s strani opozicije. Vlada ne odgovarja, ne reagira v roku, ki je po Poslovniku določen. Enako velja za poslanske pobude, štiri poslanske pobude, ena že več kot leto dni čaka v Kabinetu predsednika Vlade. In predsednica Državnega zbora, glede na to, da ste varuhinja Poslovnika - sicer pod vprašanjem, pa vendar -, prosim, Vlado opozorite na 249. člen, naj odgovarja v 30 dneh ali pa naj da obrazložitev, zakaj tega odgovora ni, da leto dni čakaš. To je norčevanje iz poslancev, iz Državnega zbora. Hvala.

Hvala lepa. Naj najprej povem, roki veljajo, kot pa je bilo že rečeno, se morajo pravice izvrševati skladno z namenom, ne le ti sedaj, na postavitev poslanske pobude ali poslanskega vprašanja. In tako kot roki veljajo, veljajo seveda tudi v primeru, ko je treba odgovoriti na poslansko vprašanje oziroma pobudo. Spoštovana Vlada, ministrice in ministri, ki tukaj sedite, predsednik Vlade, jaz vas vljudno prosim, da se tega držite oziroma, če ne morete, da sporočite, zakaj ne morete odgovoriti. Jaz mislim, da je to izraz spoštovanja do Državnega zbora. In bi vas res na tem mestu, upam, da zadnjič opozorila, da poskušate se čim bolj držati teh rokov, to se pravi, 30-dnevnega roka, ki je sicer kratek, se zavedam, ob velikem številu poslanskih pobud in vprašanj, ki jih prejmete. Bi vas pa prosila, da sporočite, če ne boste mogli odgovoriti v tem roku in kdaj boste lahko odgovorili. Toliko z moje strani.

Izvolite, kolegica Grgurevič, postopkovno.

Sicer se vsi strinjamo in to vemo, vendar bi pa opozorila tudi na zlorabe postopka, kajti vemo, da, recimo, samo na temo covida je bilo postavljenih s strani SDS 27 poslanskih vprašanj, se pravi, eno za drugo. In seveda to tudi obremenjuje oviro dela Vlade, tako kot je bilo na začetku s tistim kupom nekih zakonov, 30. Se pravi, zlorabe postopka je prav tako treba preprečiti in če do tega prihaja, ustrezno reagirati ali pa odgovoriti v tej smeri. Hvala.

Dovolite mi samo, da odgovorim. Jaz vsa poslanska vprašanja pogledam, sem tudi že bila večkrat na tnalu, ko sem kakšnega zavrnila, tako da, če so poslansko, če bi šlo poslansko vprašanje naprej, je bilo poslansko vprašanje oziroma pobuda in tukaj vseeno moram povedati, da se zlorabe preprečujejo in oziroma ne gre za to, da je zlorabljeno, gre za to, da včasih ni poslansko vprašanje. Ampak, da ne bi tukaj se preveč zadržali, - bom vam dala takoj besedo, kolegica Godec - vljudno prosim spoštovano Vlado, da pogleda, kje so se zataknila ta vprašanja in nanje nemudoma odgovori.

Izvolite, kolegica Godec.

Moje postopkovno se še vedno nanaša na Poslovnik, dočim od gospe Lene Grgurevič ni bilo postopkovno vprašanje. Bilo je spet natolcevanje, da gre za zlorabo, jaz moram pa tu odgovoriti, predsednica, 27 poslanskih vprašanj na temo Covida so bila moja vprašanja, ampak ne na temo Covida, ampak zakona, v katerem je besedica Covid in če ne znate brati poslanskih vprašanj, potem ne govorite takšnih zadev.

Kar se tiče 30 zakonov, ki smo jih vložili na začetku mandata. Kakšna zloraba je to? Vsak poslanec, vsaka poslanska skupina, Vlada, kdorkoli ima možnost vlagati zakone. Od tega ste jih deset potrdili, deset ste jih potrdili. Torej ste zlorabljali Poslovnik.

Tako da, predsednica, še enkrat, no, takšna postopkovna niso. To gre spet za pač neko natolcevanje in zlorabe Poslovnika, kar se danes zelo veliko ta besedica uporablja, ne pove pa se zakaj, kakšna zloraba je. Tako, kot ste dejali, vi poslanska vprašanja pregledujete in v bistvu zavračate opozicijska vprašanja, da gredo naprej. Več kot osem opozicijskih vprašanj, ki je ostalo na vaši mizi, torej, kdo zlorablja zdaj funkcijo?

Tako, da jaz bi prosila, da sicer, hvala še enkrat, jaz sem opozorila na to in bom od zdaj naprej na vsaki redni seji pred začetkom ponovila ta postopkovni predlog in tako dolgo opozarjala, dokler s strani Vlade ne bomo začeli dobivati v rokih ali z obrazložitvijo, tako kot ste dejali, da se ne da odgovoriti, ker je pač, so neke objektivne, razlogi, ampak da eno leto, več kot eno leto čaka Anja Bah Žibert na odgovor, je sramota za Vlado in nespoštovanje Državnega zbora in poslancev, ki postavljajo poslanska vprašanja, z namenom, da dobijo odgovore, ne za to, da imajo tam številko, koliko vprašanj so postavili.

Hvala.

Hvala lepa.

Moram vseeno pojasniti, da tisto kar je bilo zavrnjeno z moje strani, je bilo zavrnjeno zato, ker ni šlo za poslansko vprašanje, ker poslansko vprašanje vseeno mora določene, določene pogoje pa le izpolnjevati. Jaz se seveda zavedam lahko tega, da sem za to, zaradi tega obtožena kakšne arbitrarnosti, ampak poskušam pa delovati skladno s Poslovnikom in tudi, da se pravice, ki jih imate poslanke in poslanci po Poslovniku uporabljajo skladno z namenom in pošteno, predvsem to, pošteno. To je nekaj, na kar moramo paziti vedno, ker morda je kdo to izgubil in je prav, da to spet najde, torej poštenost.

Dobro, prehajamo na predstavitev poslanskih vprašanj. / oglašanj iz dvorane/

O, kolega Tanko, izvolite, postopkovno.

Hvala lepa za besedo.

Zdaj, prej ste dejali, da pregledate vsa poslanska vprašanja in pač podpišete, da gredo potem naprej, ali Vladi ali pa resorjem. Zdaj, zanima me, če tudi obratno naredite, da pregledate vse tisto kar pride nazaj iz Vlade in potem distribujete poslancev, ker naloga predsednika Državnega zbora je tudi to, namreč, kajti v skladu z 19. členom Poslovnika četrto alinejo prvega odstavka, ste dolžni skrbeti za uresničevanje z Ustavo, z zakonom in s tem Poslovnikom določenih razmerij, z Državnim svetom, s predsednikom republike, z Vlado in drugimi državnimi organi in tudi skrbeti za izvajanje tega poslovnika. 249. člen je sestavni del tega Poslovnika in očitno, ker na nobeni seji, dokler vas kdo ne spomni, ne ukrepate, ne opozarjate Vlado, da krši Poslovnik. In me zanima, kolikokrat ste ali pa kdaj ste nazadnje v tem mandatu pisno obvestili Vlado na izpolnjevanje svojih obveznosti do Državnega zbora? Zdaj predsednik Vlade bi se lahko delu bolj posvetil vsaj takrat, ko mu te obstranske dejavnosti, ki jih izvaja, dopuščajo in bi poskrbel, da bi v tem času tudi prišle te, ti odgovori na, pravočasno v roke poslancem. Nedostojno je, da se to čaka in da nihče od tistih, ki vodite Državni zbor, predvsem predsednica Državnega zbora ne stori ničesar, da bi se določbe Poslovnika dosledno izvajalo. Celo več. Prisotne so tudi kršitve, ki jih vodstvo Državnega zbora izvaja pri določenih zadevah in zelo arbitrarno odloča, kdaj se kakšni roki upoštevajo in kdaj se ne. Tudi v tem primeru je tako. Če predsednica Državnega zbora ne odreagira, pomeni, da se s tem, kar se je zgodilo, strinja. Naloga predsednice Državnega zbora, da dosledno skrbi za izvajanje Poslovnika. Hvala lepa.