Vse članice in člane odbora, vabljene ter ostale prisotne prav lepo pozdravljam in začenjam 39. sejo Odbora za delo, družino, socialne zadeve in invalide.
Obveščam vas, da so zadržani in se seje ne morejo udeležiti naslednji poslanci in poslanke: doktor Matej Tašner Vatovec, Aleksander Reberšek, Alenka Helbl, Anton Šturbej, Zvonko Černač in magistrica Karmen Furman. Na seji pa kot nadomestni člani in članice odbora s pooblastili sodelujejo: poslanca Bojana Čebelo nadomešča poslanka Andreja Kert.
S sklicem seje ste prejeli naslednji dnevni red: točka 1 - Predlog zakona o spremembi in dopolnitvi Zakona o invalidskih organizacijah in točka Razno. Ker v poslovniškem roku ni bilo predlogov za spremembo dnevnega reda, ugotavljam, da je določen dnevni red seje kot ste ga prejeli s sklicem.
Prehajamo torej na 1. TOČKO, TO JE PREDLOG ZAKONA O SPREMEMBI IN DOPOLNITVI ZAKONA O INVALIDSKIH ORGANIZACIJAH.
Na spletni strani Državnega zbora je objavljeno gradivo za sejo, k točki pa so bili vabljeni Ministrstvo za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti. Zakonodajno-pravna služba, Državni svet in Nacionalni svet invalidskih organizacij Slovenije.
Začenjam drugo obravnavo predloga zakona, v kateri bomo opravili razpravo in glasovanje o členih predloga zakona.
Postopkovno. Izvolite, Sara Žibrat.
Najlepša hvala.
Ne vem, če sem morda zgrešila, a ste vi opravičili celotno opozicijo. Kje je opozicija? Zadnje čase sploh ni na sejah in meni se to zdi, glede na to, da trenutno pa obravnavamo Zakon o invalidskih organizacijah, druge teme razumem, da so ideološke in so priročne, da obstruirajo, ampak to, da zadnje čase izvajamo seje brez opozicije, je postalo bizarno. Hvala za odgovor.
Hvala lepa. So se opravičili, to smo na začetku povedali. Ne obstruirajo, so se pa opravičili.
Torej še enkrat začenjam drugo obravnavo predloga zakona, v kateri bomo opravili razpravo in glasovanje o členih predloga zakona.
Kolegij predsednice Državnega zbora je na 127. seji 9. maja 2025 sklenil, da se predlog zakona obravnava po skrajšanem postopku.
Za dopolnilno obrazložitev predloga zakona besedo dajem predstavniku Ministrstva za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti. Državni sekretar Igor Feketija, prosim.
Pozdravljeni, hvala za besedo.
Zakon o invalidskih organizacijah v 25. členu določa, da se reprezentativne in druge invalidske organizacije, ki delujejo na državni ravni, lahko povezujejo v Nacionalni svet invalidskih organizacij.
Ta nacionalni svet se ustanovi s pogodbo med invalidskimi organizacijami, s katero se določa naloge nacionalnega sveta in razmerja med povezanimi invalidskimi organizacijami. Z zadnjo spremembo zakona, ki jo je Državni zbor sprejel 23. oktobra 2024, se je spremenil 26. člen zakona, ki določa naloge in financiranje nacionalnega sveta. Cilj spremembe zakona je bila sistemska ureditev nalog nacionalnega sveta, ki združuje reprezentativne in druge invalidske organizacije, in njegovega financiranja za izvedbo nalog v javnem interesu. Tretji odstavek 26. člena določa, da se naloge iz prvega odstavka tega člena, torej glede na obseg in izračunane cene za posamezno nalogo, ki jih mora nacionalni svet v posameznem letu opraviti delno ali v celoti financirajo iz proračuna Republike Slovenije, na podlagi pogodbe, sklenjene med ministrstvom, pristojnim za invalidsko varstvo in nacionalnim svetom. Veljavni zakon določa, da se sredstva nacionalnemu svetu izplačajo na podlagi predloženega letnega poročila o izvedbi nalog in priloženih dokazil, iz katerih je razvidna poraba sredstev za opravljanje naloge v skladu z zakonom, ki ureja izvrševanje proračunov Republike Slovenije. To pa dejansko pomeni, da se lahko izvedene naloge Nacionalnemu svetu invalidskih organizacij delno ali v celoti financirajo šele po predložitvi letnega poročila, torej enkrat letno za naloge, opravljene v prejšnjem letu. Takšno financiranje bi bistveno otežilo delovanje nacionalnega sveta in glede na dani obseg nalog bi predstavljalo precejšnje likvidnostne obremenitve, kar pa je v nasprotju z lani sprejeto novelo zakona in z namenom te novele. Zato predlagamo črtanje besedila predloženega letnega poročila o izvedbi nalog, kar bo omogočilo, da se sredstva nacionalnemu svetu izplačujejo na podlagi priloženih dokazil, iz katerih je razvidna poraba sredstev za opravljanje naloge v skladu z zakonom, ki ureja izvrševanje proračuna Republike Slovenije. In ta sprememba bo zagotovila tekoče financiranje nacionalnega sveta tako, da bo lahko nemoteno opravljal naloge iz prvega odstavka 26. člena zakona, ki jih opravlja v javnem interesu. In to je v bistvu vsa vsebina predložene novele.
Hvala.
Hvala lepa.
Sedaj besedo dajem predstavniku Zakonodajno-pravne službe. Gospod Luka Rems, izvolite.
Hvala lepa.
Besedo dajem predstavniku Državnega sveta. Gospod Danijel Kastelic, izvolite.
): Spoštovani predsednik, spoštovane poslanke in poslanci, predstavnik Vlade.
Komisija za socialno varstvo, delo, zdravstvo in invalide je predlog zakona obravnavala 27. maja in se seznanila z razlogi za ponovno obravnavo tematike, ki jo je ta odbor in tudi naša komisija že obravnavala pred slabim letom dni. Že takrat smo v okviru komisije soglasno podprli rešitev, v skladu s katero se Nacionalnemu svetu invalidskih organizacij zagotavlja ustrezna sredstva za nemoteno izvajanje nalog v javnem interesu, zavedamo se namreč njegove pomembne vloge pri izboljšanju položaja invalidov in krepitvi vloge invalidskih organizacij v vseh aktivnostih države, povezanih seveda z izpolnjevanjem zavez iz konvencije o pravicah invalidov. Lapsus, ki se je zgodil med sprejemanjem predhodne različice novele zakona o invalidskih organizacij, smo zato sprejeli z razumevanjem in podpiramo to hitro odpravo ugotovljene napake. Kot je že rečeno, naša komisija soglasno podprla.
Hvala.
Hvala lepa.
Besedo dajem še ostalim vabljenim na sejo. Nacionalni svet invalidskih organizacij Slovenije, magistrica Mojca Vaupotič, izvolite.
Spoštovani prisotni.
Zakon o invalidskih organizacijah je bil sprejet, kot smo slišali, konec leta 2024, žal pa smo v pripravi programa dela NSIOS za leto 2025, ki bi bil podlaga za pripravo pogodbe z Ministrstvom za delo, družino in socialne zadeve, ugotovili, da je bila pri zapisu 26. člena tega zakona storjena napaka. Trenutno veljavni zakon namreč predvideva financiranje nacionalnega sveta na podlagi letnega poročila za preteklo leto, kar pa seveda ni življenjsko - tisti, ki poznate delovanje nevladnih organizacij, boste to razumeli. Nacionalni svet nima zadostnih finančnih virov, s katerimi bi lahko vnaprej financirala naloge, ki mu jih nalaga država. Namen sprejema dopolnitev zakona ni pridobivanje novih pravic, temveč zagotoviti obstoječe pravice, ki jih določajo tako slovenski predpisi, na primer zakon o izenačevanju pravic invalidov, akcijski program za invalide kot tudi mednarodna konvencija o pravicah invalidov. Nacionalni svet ima tudi status v javnem interesu, kar pomeni uresničevanje nalog in izvajanja aktivnosti, ki jih določajo pravni akti na nacionalni ravni. Vsi ljudje imamo pravice, torej tudi invalidi, niso pa pomembne le zapisane pravice, temveč način kako jih uresničujemo. In prav spremembe in dopolnitve obstoječega zakona bodo omogočile uresničevanje pravic invalidov. Z Direktoratom za invalide smo se že dogovorili naloge, ki jih bo država financirala in res si želimo, da se stvari uredijo ter na ta način še bolj opolnomočimo nacionalni svet za izvajanje dogovorjenih nalog.
Hvala lepa.