51. redna seja

Odbor za zadeve Evropske unije

6. 9. 2019

Transkript seje

Spoštovane kolegice, spoštovani kolegi! Začenjam 51. sejo Odbora za zadeve Evropske unije.

Obveščam vas, da do začetka seje prejel eno obvestilo o odsotnosti in sicer opravičilo mag. Branka Grimsa s Poslanske skupine SDS o odsotnosti zaradi službenih obveznosti. Hkrati vas obveščam, da na odboru s pooblastili sodelujejo: poslanka gospa Karla Urh iz Poslanske skupine Lista Marjana Šarca, ki nadomešča poslanca Nika Prebila ter iz Poslanske skupine NSi gospod Jožef Horvat nadomešča poslanca Blaža Pavlina.

Obveščam vas, da so na sejo povabljeni poslanci Evropskega parlamenta iz Republike Slovenije ter predstavniki Vlade in Državnega sveta. Vse navzoče prav lepo pozdravljam!

Prehajam na določitev dnevnega reda seje odbora. S sklicem seje ste prejeli dnevni red seje odbora. Ker v poslovniškem roku nisem prejel predlogov za njegovo spremembo, je določen takšen dnevni red seje kot ste ga prejeli s sklicem.

Prehajamo na 1. TOČKO DNEVNEGA REDA – PREDLOG STALIŠČA REPUBLIKE SLOVENIJE DO PREDLOGA UREDBE EVROPSKEGA PARLAMENTA IN SVETA O SPREMEMBI UREDBE (ES) ŠT. 715/2007 O HOMOLOGACIJI MOTORNIH VOZIL GLEDE NA EMISIJE IZ LAHKIH POTNIŠKIH IN GOSPODARSKIH VOZIL (EURO 5 IN EURO 6) IN O DOSTOPU DO INFORMACIJ O POPRAVILU IN VZDRŽEVANJU VOZIL.

Gradivo k 1. in 2. točki smo prejeli od Vlade dne 18. 7. 2019 na podlagi prvega odstavka 4. člena Zakona o sodelovanju med Državnim zborom in Vlado v zadevah Evropske unije. Skrajni rok za njuno obravnavo v Državnem zboru je 13. 9. Gradivo k omenjenima točkama je bilo v skladu z določili Poslovnika Državnega zbora dodeljeno v obravnavo Odboru za zadeve Evropske unije kot pristojnemu odboru in Odboru za infrastrukturo in prostor kot matičnemu delovnem telesu. Slednji ga je obravnaval na 11. seji dne 4. 9. 2019 in sprejel mnenji, ki smo ju prejeli.

Prosim državno sekretarko, gospo Nino Mauhler na Ministrstvu za infrastrukturo, da nam predstavi predlog uredbe in zlasti predlog stališča Republike Slovenije.

Izvolite.

Nina Mauhler

Hvala za besedo. Dobro jutro!

Pod 1. točko torej obravnavamo stališče k dokumentu predlog uredbe Evropskega parlamenta in sveta o spremembi uredbe št. 715/2007 o homologaciji motornih vozil glede na emisije iz lahkih potniških in gospodarskih vozil in pa o dostopu do informacij o popravilu in vzdrževanju vozil. Predlog uredbe predstavlja odgovor na sodbo sodišča EU, ki je uredbo 2016/646 razglasila za nično v tistem delu, v katerem določa faktorje skladnosti, ki se uporabljajo za oceno skladnosti rezultatov preizkušanja dejanskih emisij, ki nastajajo med vožnjo z mejnimi vrednostmi emisij, določenimi v uredbi št. 715/2007. Sodišče EU je decembra 2018 izdalo sodbo in uredbo EU 2016/646 razglasilo za nično v delu, kot je bilo pravkar pojasnjeno. Sodišče je razsodilo, da faktorji skladnosti ne bi smeli biti sprejeti po postopku komitologije, temveč po rednem zakonodajnem postopku. Razglasitev ničnosti je delna in ne vpliva na veljavni postopek preizkušanja dejanskih emisij, ki nastajajo med vožnjo. Ta torej ostaja še naprej veljaven in ga je pri homologaciji še vedno treba izvajati.

Sodišče je odložilo učinke delne ničnosti do meseca februarja prihodnjega leta, da bi Evropska komisija imela čas za izvršitev sodbe. Da se prepreči pravna negotovost glede homologacij, ki pa so že bile odobrene od septembra 2017, ko je postopek preizkušanja dejanskih emisij, ki nastajajo med vožnjo postal obvezen, Evropska komisija predlaga ponovno vključitev istih faktorjev skladnosti v pravno besedilo. Evropska komisija v skladu s pozivom sodišča EU predlaga zakonodajni predlog po rednem zakonodajnem postopku in tako ukrepa, da bi nacionalnim organom, industriji in pa potrošnikom zagotovila potrebno pravno varnost. Vpliv na okolje je pozitiven. Besedilo vsebuje dodatne mehanizme, s katerimi se upošteva napredek pri točnosti prenosne merilne opreme, to pa bo omogočilo še dodatno postopno zmanjšanje dejanskih emisij dušikovih oksidov med vožnjo. Republika Slovenija zaradi vsega navedenega predlog podpira, podpira torej Predlog Uredbe Evropskega parlamenta in Sveta o spremembi Uredbe 715/2007 o homologaciji motornih vozil glede na emisije iz lahkih potniških in gospodarskih vozil in o dostopu do informacij o popravilu in vzdrževanju vozil.

Hvala.

Hvala lepa.

Za predstavitev mnenja matičnega delovnega telesa k tej točki prosim podpredsednika odbora mag. Andreja Rajha.

Hvala za besedo.

Odbor za infrastrukturo, okolje in prostor je na 11. seji 4. 9. kot matično delovno telo obravnaval Predlog stališča Republike Slovenije do Predloga Uredbe Evropskega parlamenta in Sveta o spremembi uredbe št. 715/2007 o homologaciji motornih vozil glede na emisije iz lahkih potniških in gospodarskih vozil (Euro 5 in Euro 6) in o dostopu do informacij o popravilu in vzdrževanju vozil, v nadaljevanju predlog stališča, ki ga je dne 18. 7. 2019 v Državnem zboru na podlagi prvega odstavka 4. člena Zakona o sodelovanju med Državnim zborom in Vlado v zadevah Evropske unije, posredovala Vlada.

Dopolnilno obrazložitev k predlaganemu dokumentu je podala državna sekretarka na Ministrstvu za infrastrukturo, gospa Nina Mauhlar. Poudarila je, da predlagana uredba predstavlja odgovor na sodbo sodišča Evropske unije, ki je uredbo razglasilo nično v delu, v katerem določa faktorje skladnosti, ki se uporabljajo za oceno skladnosti rezultatov preizkušanja dejanskih emisij, ki nastajajo med vožnjo z mejnimi vrednostmi emisij določenimi v Uredbi Evropskega sveta s št. 715/2007. Sodišče Evropske unije je decembra 2018 izdalo sodbo in uredbo razglasilo za nično v delu, v katerem določa faktorje skladnosti, ki se uporabljajo za oceno skladnosti rezultatov preizkušanja dejanskih emisij, ki nastajajo med vožnjo z mejnimi vrednostmi emisij, določenimi v Uredbi št. 715/2007. Sodišče je razsodilo, da faktorji skladnosti ne bi smeli biti sprejeti po postopku komitologije, temveč po rednem zakonodajnem postopku. Razglasitev ničnosti je delna in ne vpliva na veljavni postopek preizkušanja dejanskih emisij, ki nastajajo med vožnjo. Ta ostaja veljaven in ga je pri homologaciji še vedno treba izvajati.

Sodišče je odložilo učinke delne ničnosti do septembra 2020, da bi Evropska komisija imela čas za izvršitev sodbe. Z namenom preprečitve pravne negotovosti glede homologacij, ki so že bile odobrene od septembra 2017, ko je postopek preizkušanja dejanskih emisij, ki nastajajo med vožnjo postal obvezen, Evropska komisija predlaga ponovno vključitev istih faktorjev skladnosti v pravno besedilo. Evropska komisija v skladu s pozivom Sodišča Evropske unije, predlaga zakonodajni predlog po redkem zakonodajnem postopku in tako ukrepa, da bi nacionalnim organom, industriji in potrošnikom zagotovila potrebno pravno varnost. Poudarila je, da je predlagana uredba predstavlja pozitiven vpliv na okolje, saj besedilo vsebuje dodatne mehanizme, s katerimi se upošteva napredek pretočnosti prenosne merilne opreme, to bo pa omogočilo še dodatno, postopno zmanjšanje dejanskih emisij dušikovih oksidov med vožnjo.

V kratki razpravi je bilo izpostavljeno mnenje, ki neposredno ni povezano s predlagano uredbo oziroma predlogom stališča, da postopek za pridobitev potrdila o skladnosti vozila, s katerim se preverja identifikacija ter ocenjuje tehnično stanje vozila in ga morajo lastniki vozil v Republiki Sloveniji pridobiti za registracijo vozil, predstavlja nepotreben dodaten strošek in birokratski postopek, ki bi ga bilo smiselno odpraviti. Državna sekretarka je v zvezi s tem pojasnila, da na pristojnem ministrstvu trenutno o odpravi tega postopka ne razmišljajo, bodo pa izraženo pobudo preučili.

Po razpravi je odbor v skladu z drugim odstavkom 154.h člena Poslovnika Državnega zbora, sprejel naslednje mnenje: »Odbor za infrastrukturo, okolje in prostor podpira Predlog stališča Republike Slovenije do Predloga uredbe Evropskega parlamenta in Sveta o spremembi Uredbe o homologaciji motornih vozil glede na emisije iz lahkih potniških in gospodarskih vozil (Euro 5 in Euro 6) in o dostopu do informacij o popravilu in vzdrževanju vozil, ki ga je predložila Vlada in predlaga Odboru za zadeve Evropske unije, da predlog stališča sprejme.« Hvala lepa.

Hvala lepa, mag. Rajh.

Na 34. seji, dne 3. septembra 2019, je gradivo k 1. in 2. točki obravnavala tudi Komisija državnega sveta za mednarodne odnose in evropske zadeve, ter sprejela mnenji, ki smo ju prejeli.

Za predstavitev mnenja Komisije državnega sveta k tej točki prosim člana komisije, gospoda Bogomirja Vnučeca.

Izvolite.

Bogomir Vnučec

Ja, hvala za besedo, spoštovani.

Komisija podpira predlog stališča, kot ga je predstavila državna sekretarka. Hvala.

Hvala lepa.

Zdaj pa odpiram razpravo kolegic in kolegov. Želi kdo besedo? K besedi se je javil gospod Jožef Horvat.

Izvolite.

Hvala lepa, gospod predsednik. Spoštovani kolegice in kolegi, predstavniki Vlade, državni svetnik, lep pozdrav.

Naj najprej povem, da bo Nova Slovenija stališče Republike Slovenije podprla. To stališče je predvsem logično. Ta sprememba uredbe je dejansko neka logična posledica odločitve Splošnega sodišča, ki je pač odločila 13. decembra lani z sodbo in je – kot rečeno – to besedilo razumljivo, ampak, zdaj razumem, razumem tudi, da ne bo nobenih posledic za našo slovensko zakonodajo. Ko človek gleda samo naslov uredbe o emisijah iz lahkih potniških in gospodarskih vozil, se takoj spomniš na Zakon o davku na motorna vozila, kjer je davek odvisen od emisij, predvsem, med drugim tudi Co2, ampak, če smem to priložnost izkoristiti, ker govorimo homologaciji, tudi za primer uvoza rabljenih avtomobilov, konkretno v Slovenijo in sprašujem, ali Vlada namerava sprejeti kakšne ukrepe, na podlagi študije Evropskega parlamenta?

Namreč, konec leta 2017, je Evropski parlament sprejel nekaj priporočil, v zvezi z malverzacijami, ki jih delajo goljufi, s stanjem prevoženih kilometrov na avtomobilskih števcih. Vem, da mi danes najbrž na to temo ne boste mogli odgovoriti. Mi smo v Državnem zboru lani sprejeli, hm, oziroma s 1. januarjem lani je stopil v veljavo novi Zakon o motornih vozilih. Poslanci Nove Slovenije smo se močno trudili, da bi nekako prijeli za vrat goljufe, ki jih je veliko in se ukvarjajo z goljufijami, ko gre za stanje prevoženih kilometrov. Nekatere države v Evropski uniji imajo to zadevo zelo dobro rešeno. Mi enostavno z našimi amandmaji nismo uspeli in zdaj, ko govorimo o homologaciji mi mislimo, da praktično uvoženo vozilo ne bi smelo biti registrirano, če se ugotovi in to se lahko ugotovi, da gre za goljufijo pri prevoženih kilometrih pri uvoženem avtomobilu. Morda mi danes ne boste mogli na to odgovoriti ali se pripravljajo kakšni ukrepi, ki bodo gotovo dobri za naše državljane, ki bodo slabi za goljufe in je prav, če bodo slabi, se pa priporoča morda za kakšen pisni odgovor. Hvala lepa.

Hvala lepa. Besedo dajem gospodu Franciji Kepi. Izvolite.

Hvala za besedo.

Jaz bi samo še tisto dodal, ko je bilo isto zadnjič na Odboru za prostor in okolje, ko je kolega Černač rekel, če bi isto proučili tisto zadevo o nepotrebnih stroških za dokazljivost motornih vozil za uvoz. Hvala.