7. redna seja

Komisija za peticije, človekove pravice in enake možnosti

18. 9. 2019

Transkript seje

Dober dan in lepo pozdravljeni. Pričenjam 7. sejo Komisije za peticije, človekove pravice in enake možnosti. Najprej lepo pozdravljam članice in člane komisije in pa seveda posebej toplo pozdravljam vse vabljene na današnjo sejo.

Obveščam vas, da so zadržani in se seje ne morejo udeležiti naslednji člani komisije: gospod Blaž Pavlin. Na seji kot nadomestni člani komisije s pooblastili sodelujejo: namesto gospoda Dejana Kaloha je z nami gospod Boris Doblekar, ga lepo pozdravljam, mu želim dobro delo; namesto gospe Nataše Sukič pa je z nami gospod Primož Siter, ki mu tudi želim dobro delo in lepo pozdravljeni na naši komisiji.

Prehajamo na določitev dnevnega reda seje. S sklicem seje ste prejeli naslednji dnevni red: obravnava peticije v zvezi s prepovedjo uporabe pirotehnike. Ker k dnevnemu redu seje ni bilo predlogov za razširitev oziroma za umik katere od predlaganih točk, je določen dnevni red seje, kot je bil predlagan s sklicem.

Prehajamo torej na obravnavo 1. TOČKE DNEVNEGA REDA – PETICIJA V ZVEZI S PREPOVEDJO UPORABE PIROTEHNIKE.

Na sejo smo vabili ministra za notranje zadeve, generalno direktorico policije, ministra za zdravje, Varuha človekovih pravic, generalnega direktorja Uprave za varno hrano, veterinarstvo in varstvo rastlin, vlagatelja peticije, gospoda Tomaža Gorca, ki ga lepo pozdravljam na komisiji, Društvo za zaščito živali Ljubljana, Društvo za opazovanje in proučevanje ptic Slovenije, Animal angels – Društvo za zaščito in pomoč živalim sveta in njihovim skrbnikom, prim. doc. dr. Ksenijo Tušek Bune… / oglašanje iz dvorane/ Bunc, ki jo res lepo pozdravljam, se opravičujem za napako, Nacionalni inštitut za javno zdravje, prof. dr. Majo Remškar z Inštituta Jožef Štefan ter gospo Saro Savnik, ki nam bo med drugim povedala svojo zgodbo, ki se je zgodila, in sem vesela, da ste danes z nami.

S sklicem seje ste kot gradivo prejeli vlogo z dne 17. januar 2019, ki je objavljena na spletnih straneh Državnega zbora s sklicem. Pričenjam torej z obravnavo te točke. In naj najprej samo povem na kratko, predem dam besedo predlagatelju te peticije, gospodu Gorcu, da smo torej na Komisijo za peticijo, človekove pravice in enake možnosti prejeli peticijo uradno seveda z več kot 5 tisoč podpisi državljanov v zvezi s prepovedjo uporabe pirotehničnih sredstev. In jaz sem kot predsednica komisije ocenila, da gre za vsebino, ki je zelo pomembna, in zato bomo danes iz različnih vidikov, tudi glede na to, kdo vse je vabljen na to sejo komisije, pogledali, kako pirotehnična sredstva vplivajo na okolje, zlasti na zdravje ljudi, na živali. Prihaja namreč tisti čas, ko bo zopet dovoljena uporaba pirotehničnih sredstev. In prav je, da Komisija za peticije, človekove pravice in enake možnosti, mislim da, trenutno kot edino parlamentarno telo, odkar sem jaz poslanka tega Državnega zbora in sem že kar precej let, še nismo v tako široki zasedbi gostov iz različnih vidikov pogledali, kaj pomeni uporaba pirotehničnih sredstev, zato se mi zdi prav, da danes to razpravo tudi opravimo.

Najprej bom dala besedo vabljenim. Prvi bo dobil besedo gospod Gorec kot predlagatelj peticije, potem bodo dobili ostali vabljeni, kasneje, ko bom zaključila uvodne razprave vabljenih na to sejo, pa bom dala besedo oziroma odprla razpravo poslank in poslancev oziroma članic in članov komisije. Torej najprej dajem besedo vam, gospod Gorec, da bolj natančno in še bolj utemeljite vašo peticijo. Najlepša hvala.

Izvolite.

Tomaž Gorec

Hvala za besedo.

Kot je že predsednica rekla, sem Tomaž Gorec in sem začetnik te peticije. Najprej bi se rad zahvalil vsem, ki so to peticijo podpisali, in še posebej pa tistim, ki so pač tudi to, bom rekel, delali zelo veliko promocijo za to peticijo, se pravi so objavljali na socialnih omrežjih, nagovarjali prijatelje, naj podpisujejo. Zdaj, če teh ne bi bilo, potem verjetno tudi mi ne bi danes tukaj sedeli, tako da tem se res iskreno zahvaljujem. Zahvaljujem se tudi Komisiji za peticije, človekove pravice in enake možnosti, ker ste pač to zadevo, bom rekel, resno vzeli in tudi razpisali to sejo. In tudi dobil sem občutek, da ste se maksimalno potrudili, tako da sem vam, tudi vam res iskreno hvaležen.

Zdaj jaz ne bom govoril o neki škodljivosti pirotehnike, ker nisem prav za to najbolj poklican, pa tudi dosti drugih govornikov je. Jaz bom malo povedal več o tej peticiji, toliko da boste vedeli, kaj je namen, koliko podpisov smo zbrali, kakšni so še naši naprej plani, tako da pač malo boste videli, za kaj se gre. Glejte, to peticijo je do sedaj podpisalo nekaj več kot 47 tisoč oseb. Podpise smo začeli zbirat 24. decembra lansko leto. Sam osebno nisem pričakoval, da bo toliko velik odziv, ampak podpise imamo naprej, imamo še namen naprej zbirat. Zbirali jih bomo do takrat, dokler v bistvu ne bomo dosegli tega, da se pač pirotehniko prepove. Zdaj jaz sem pač realna oseba in tudi vem, da to ne gre čisto iz danes na jutri, tako da za vse take spremembe vem, da je potreben čas. Sem pa pač prepričan v to, da imam namen vztrajat in bomo vztrajali, da pridemo do tega, pa tudi, če bo treba 10 let. Zdaj, kakor sem rekel, podpise še vedno zbiramo in jih bomo. Jaz sem prepričan, da bomo tam nekje do, zdaj ko bojo ti božično-novoletni prazniki, da bo veliko večji interes za podpis te peticije, in sem prepričan, da bomo zelo hitro prišli do 100 tisoč podpisov, kar je pa to že, bom rekel, zelo, zelo velika številka. Zdaj naj še povem, da pač to peticijo zbiramo samo preko spleta. Se je pa veliko ljudi mi javilo, celo sprintali so tisto, kar je bilo na spletni strani, in so po pošti poslali. Tako da jaz sem, če bi tako malo na pamet rekel, sem prepričan, da vsaj 70 %, pa verjetno, da jih je več državljanov Republike Slovenije, to prepoved pirotehnike zagotovo podpira. Tako da pač to bomo te aktivnosti nadaljevali. Zdaj veliko ljudi mi pravi, da fino, ko smo zbrali toliko podpisov, ampak da s tem ne bomo dosegli nič. S tem se jaz pač ne strijam, ker že to, da danes pač tukaj sedimo, je en uspeh. Mislim, da je ta peticija tudi ozaveščanje ljudi. Jaz sem prepričan, da bo zdaj zaradi te peticije, ker je bilo kar nekaj govora o njej tudi po medijih in tako naprej, sem prepričan, da bo kakšna petarda manj počila in da se bo tudi manj pirotehnike prodalo. Tako, da mislim, da na neki pravi poti smo, bom rekel, ene par korakov v pravo smer smo zagotovo že naredili.

Zdaj naj še malo povem kakšne bodo naše nadaljnje aktivnosti glede na to, da pač to zadevo veliko ljudi podpira sem prepričan, da imamo s tem tudi veliko moč. Zdaj, ena zadeva, ki jo bomo naredili je ta, da bomo pač pisali vsem poslancem Državnega zbora naj se opredelijo, naj povejo svoje mnenje ali so za prepoved pirotehnike ali niso. Tudi vsem strankam in bomo potem tudi to javno objavili in jaz upam, da se potem te podpisniki peticije, ko bodo naslednje volitve, da se bodo pač spomnili kdo je bil za to pa kdo je bil proti. Zdaj, jaz bi od politikov tudi pričakoval, da so malo večje aktivnosti tisti, ki so res iskreno za prepoved pirotehnike, recimo jaz sem pisal tudi predsedniku republike in sem sicer dobil zelo lep odgovor, da predsednik republike podpira prepoved peticije za osebno uporabo ampak jaz bi od predsednika še pričakoval, da bi on tudi to kje omenil, ne – to sem samo jaz slišal pa noben drugi, ne. Tako, da bi od politikov pričakoval mogoče mičkeno več aktivnosti, pa upam, da jih bomo potem tudi mi, ki smo proti tej pirotehniki tudi na naslednjih volitvah podprli. Jaz osebno bom dal glas sigurno tistemu, ki bo za to peticijo, pa ne glede na katera koli stranka že bo. Pa ali je meni všeč ali ni všeč pač, če je za to, sem potem mu tudi jaz zagotovo glas dam in verjamem, da bo še kdo drugi to gledal tako. Potem ta druga aktivnost, ki jo imam v mislih je ta, da bomo te velike trgovske centre pozvali, da naj ne prodajajo pirotehnike. V nasprotnem primeru pač bomo te, ki so peticijo podpisali pozvali, da naj jih bojkotirajo. Vem, da vsi to ne bodo ampak nekaj ljudi se bo pa že našlo, če se jih najde 5, 10 % jaz mislim, da če to ti trgovski centri dobro razmislijo, se jim na dolgi rok bi splačalo to narediti, ker bodo mogoče več dobili kot izgubili. Ta tretja zadeva je pa še ta, da želim to peticijo tudi še razširiti še na druge države. Rad bi v drugih državah dobil en tako osebo, kot sem jaz, ki bi to začela po istem kopitu, ker kakor vidimo, je odziv zelo velik, ne vidim zdaj zakaj bi bil odziv na Hrvaškem, Italiji, Avstriji kaj manjši, kot je v Sloveniji. Mogoče celo še večji, ker mislim, da pirotehnike si skoraj noben ne želi, zagotovo ne vsi lastniki živali pa tudi sam osebno lahko povem, da stari ljudje so izredno proti pirotehniki. Tisti, ki so še kakšno vojno preživeli, jih to še na to spominja. Tudi sam osebno mislim, da tudi za otroke ni dobra ta pirotehnika, da poka. Po mojem je to, nisem sicer psiholog, da bi lahko tako pameten bil ampak po pojem vse, kar na neke vojne in take stvari spominja po mojem to ni dobro za otroke. Tako, da to je potem še ena od teh aktivnosti, ki jih mislimo imeti. Pa sigurno bo še marsikaj na tem področju, se pravi bomo delali zelo, zelo resno.

Tako, da jaz za na konec bi potem še politike pozval, da pač vi imate to možnost, da to zakon sprejmete in da se pirotehnika prepove. Če ste vi res za to, da delate v dobrobit državljanov pa v končni fazi tudi živali, potem vi imate to moč, da to lahko naredite. Tako, da jaz bi prosil, da to podprete in tudi aktivno podprete in to tudi javno poveste, ker mislim, da vi imate to moč in smo lahko Slovenija prva država na svetu, ki prepove pirotehniko. Zdaj ne bom trdil, da nima katera država pirotehnike prepovedane, jaz sem to kar veliko pre-googlal in zdaj nisem našel nobene države, ki bi imela čisto prepovedano pirotehniko. Mogoče smo lahko prvi v svetu. Bi pa samo še nekaj povedal, zdaj razumem jaz tudi, verjetno, bo sigurno kdo rekel, ja kaj pa tisti ljudje, ki od tega živijo. Jaz vem, da je tudi nekaj teh ljudi, ki se s tem ukvarjajo in je res problem, da jim kar čez noč nekdo reče, zdaj pa vi tega ne boste smeli več delati tako, da to popolnoma razumem in vem, da je potrebno tudi ta problem rešiti.

Jaz mislim, da če bi tukaj država, tem ljudem neko odškodnino dala, da bi to vsem bilo bistveno, bistveno cenejše kakor so razne rehabilitacije zdravljenja zaradi poškodbe pirotehnike kot pa to, da bi se tem podjetje neko odškodnino dalo.

Tako, da je potrebno tudi na to misliti, tako da to bi bilo iz moje strani vse.

Najlepša hvala gospod Gorec za to uvodno in tudi dodatno obrazložitev peticije, ki smo jo torej prejeli na našo komisijo in danes smo tukaj ravno za to, da v političnem prostoru odpremo to razpravo, da razpravljamo, da vidimo da je to velik problem in da lahko pogledamo širše na celotno problematiko pirotehnike in da skupaj z vami, predvsem gosti opozorimo na škodljive posledice, ki jih pirotehnična sredstva povzročajo.

Zdaj, bom dala besedo državni sekretarki na Ministrstvu za notranje zadeve, gospe Meliti Šinkovec, izvolite.

Naj pa samo povem, da smo mi tudi ko smo dobili peticijo gospoda Gorca potem tudi vas zaprosili že za pisni odgovor v zvezi z uporabo pirotehnike, tako da mi poznamo vaše stališče ampak prav je, da ga slišijo vsi ostali tukaj zbrani pa tudi tisti, ki nas spremljajo, izvolite.

Melita Šinkovec

Hvala lepa za besedo. Spoštovane poslanke, spoštovani poslanci, vsi prisotni lepo pozdravljeni tudi v našem imenu s strani Ministrstva za notranje zadeve.

V bistvu osebno me zelo veseli, da je ta tema danes na mizi, da se v njej lahko pogovarjamo, ker se o njej moramo pogovarjati in o njej razpravljati. V bistvu sem pa vesela, da je bilo ob besedi izrečeno osveščanje, v bistvu veliko že z vaše strani, nekako strinjanja in tukaj verjetno imamo, delimo enako mnenje glede osveščanja, da je to zelo potrebno.

V uvodnih besedah bom nekako osvetlila zakonske podlage, kaj v bistvu omejujejo, opredeljujejo in pa tudi nekatere preventivne aktivnosti s strani policije in inšpektorata in drugih organov.

Zdaj, področje prodaje in uporabe pirotehničnih izdelkov ureja Zakon o eksplozivih in pirotehničnih izdelkih, ki jih razdeljuje v več kategorij. Zelo pomembno je v bistvu izpostaviti, da že veljavni zakon, se pravi že sedaj prostorsko in časovno omejuje prodajo in uporabo, sicer najmanj nevarnih ognjemetnih izdelkov, to so pokajoče vžigalice, pasje bombice, katerih prodaja, se pravi dovoljena samo od 19. do 31. Decembra, uporaba pa je dovoljena samo od 26. decembra do vključno 1. januarja.

Poleg tega pa zakon prepoveduje prodajo, uporabo in posest ognjemetnih izdelkov, se pravi kateri glavni učinek je pok, to so pa petarde, dvojne petarde, svetlobne petarde itd. ki so trudi bolj moteče za vse nas, za vse državljane in tako tudi živalim in te izdelki imajo večjo količino neto maso eksplozivnih snovi zato tudi povzročajo večji hrup.

Omejitve veljajo tudi pri starosti, teh uporabnikov teh izdelkov, saj zakon v bistvu prepoveduje prodajo mladoletnim osebam se pravi mlajšim od 14, 16 in 18 let, odvisno seveda tudi od kategorije izdelkov, poleg tega pa je omejitev trudi ta, da je uporaba teh izdelkov s strani, bom rekla mladoletnikov, ki so mlajši od 14 oziroma 16 let, da lahko uporabljajo te izdelke samo v prisotnosti oziroma pod nadzorom staršev oziroma njihovih skrbnikov.

Glede sprejemanja ukrepov, bi rada izpostavila, da so nekateri ukrepi že bili sprejeti, tako pri omejevanju kot pa tudi, se pravi uporabe, kot pa tudi hrupa. Ukrep je šel v tej smeri, da je bila sprejeta omejitev glede povzročenega hrupa, ki ga tak izdelek lahko oddaja, to je bilo, se pravi, da je lahko le 12 decibelov in pa to se je zmanjšalo s tem, da so kemijske snovi, ki so notri so omejene in ta omejitev kemijskih snovi pač povzroča manjši hrup. Potem je bila uvedena tudi označitev pirotehničnih izdelkov z oznako CE. Gre za v bistvu izdelke, ki so, izdelki z oznako CE pomeni, da so bili v bistvu v akreditiranih laboratorijih preverjeni, da ne povzročajo nepotrebne omejitve okolja in so varni za uporabo. Torej gre tudi na ravni Evropske unije tako na ravni države, kot na ravni Evropske unije, gre za ukrepe s katerimi v bistvu želimo izboljšati kakovost izdelkov.

Glede ognjemetov želim poudariti, da Slovenija v bistvu sicer ni zelo tipična država z množičnim izvajanjem ognjemetov, saj beležimo v bistvu zmanjšanje oziroma manjše število izveden ognjemetov praznovanja ob novem letu, se pravi ta številka je v upadanju. In zaznavamo, da občine v bistvu sprejemajo druge aktivnosti oziroma se poslužujejo drugačnih aktivnosti za ob praznovanju, se pravi, da uporabljajo nekatere druge tehnične rešitve kot so laserji, svetlobne kulise in podobno. Glede na vse omejitve, ki sem jih že navedla, je po mnenju Ministrstva za notranje zadeve sprememba zakonodaje v smislu popolne prepovedi prodaje in uporabe pirotehničnih izdelkov, po našem mnenju nebi prinesla želenih učinkov. Razlog vidimo pa predvsem v tem, da imajo tako striktno politiko, niti ne prepovedi ampak striktno politiko do uporabe pirotehničnih izdelkov, kot je podobna pri nas, na Švedskem, Danskem, Irskem, v Romuniji in Združenem kraljestvu. Se pravi nobena članica Evropske unije pa nima popolne prepovedi prodaje oziroma uporabe, kar dejansko tudi vpliva tudi na kupovanje teh izdelkov pač v Sloveniji, zato ker so pač dostopni na drugih trgih.

Če malo osvetlim te poškodbe, o katerih smo že danes je bilo nekaj rečenega – policija v bistvu dela vsako leto analizo poškodb, ki so povzročene s pirotehničnimi izdelki. In poškodbe kažejo, da so predvsem povzročene v primerih prepovedani petard, se pravi, da pride do poškodb pri uporabi s prepovedanimi petardami – predelanimi ali pa doma narejenimi pirotehničnimi izdelki. Ali pa pride do poškodb zaradi njihove nepravilne uporabe. Podatki pa tudi kažejo, da se je število poškodb v zadnjih 10 letih v bistvu zmanjšalo – leta 2009 smo imeli 23 poškodovanih, medtem ko smo imeli lansko leto, se pravi leta 2018, 8 poškodovanih. Seveda to ne upravičuje zdaj uporabe, ker je vsaka poškodba v bistvu tudi za nas je preveč. Zato tudi si v bistvu Ministrstvo za notranje zadeve skupaj s policijo, inšpektoratom in drugimi organi v bistvu prizadeva za preventivne ukrepe in osveščanjem prebivalstva. Policija pri nas je zelo aktivna, da preko šol, medijev in tudi zdravstvenih ustanov osvešča o uporabi in tudi posledicah, ki so lahko zelo hude. In na primer preventivno akcijo policija vodi v okviru akcije Bodi zvezda – ne meči petard, kjer v bistvu sodelujejo tudi naši vrhunski športniki. Poleg tega pa policisti in zdravniki sodelujejo v skupnih tiskovnih konferencah, izvedenih pred začetkom uradne prodaje pirotehničnih izdelkov v mesecu decembru in pa s pomočjo različnih medijev in preko plakatov, v sodelovanju z Inštitutom za varovanje zdravja Republike Slovenije osveščajo javnost pred nevarnostmi uporabe pirotehničnih izdelkov.

Zato lahko v bistvu zmanjšanje zlorabe pirotehničnih izdelkov dolgoročno prinese osveščanje ob sočasnem nadzoru nad prometom in uporabo teh izdelkov, za katere si prizadeva tudi naš inšpektorat. Če smem samo omeniti, da v bistvu letno izvedli okrog 60 inšpekcijskih nadzorov po celi državi. Predvsem pa so ti najbolj skoncentrirani v decembrskem času, v času ko se to največ uporablja. V preteklosti so se že tudi nakazale nekatere rešitve v smeri zmanjšanja onesnaženja zraka in povzročanja hrupa, se pravi, da bi bili v tej smeri sprejeti določeni ukrepi, pa so potem nekako zamrli in mi jih v bistvu tukaj spodbujamo oziroma pač pristojna ministrstva, da te mogoče oživi te ukrepe in jih bomo skupaj podprli. Naj še osvetlim kaj morda Evropska unija v tem trenutku počne na tem področju – v bistvu že razmišlja o dodatnih ukrepih, saj je in posledično je Ministrstvo za notranje zadeve Evropski komisiji ravno v prvi polovici tega meseca poslala določene predloge kaj lahko izboljšamo, kaj lahko popravimo in so šli predlogi v smislu znižanja ravni zvočnega tlaka, zmanjšanja neto eksplozivne mase ter zmanjšanja snovi, ki obremenjujejo okolje. Ker Evropska unija pač razmišlja oziroma zbira predloge za pripravo novih standardov na tem področju.

Torej zakonodaja, ki ureja pirotehnične izdelke torej že omejuje prodajo in uporabo teh izdelkov, tako glede starosti kot tudi produktov. Bistvena pa je zahteva, da morajo vsi pirotehnični izdelki imeti oznako CE. Prav tako pa že zakonodaja sankcionira vse tiste pojave, ki predstavljajo nevarnost za nastanek poškodb pri fizičnih osebah, ki uporabljajo tako dovoljene kot prepovedane pirotehnične izdelke. Če povzamem, veljavna zakonodaja v bistvu že narekuje kar nekaj omejitev in prepovedi. Seveda moramo pa to tudi spoštovati. Predvsem pa je treba poudarek, po našem mnenju, nameniti osveščanju in pa preventivnim ukrepom.

Hvala lepa.

Najlepša hvala tudi vam.

Nadaljevali bi s policijo. Z nami ni sicer generalne direktorice gospe Tatjane Bobnar, je pa z nami gospod Daniel Jug.

Izvolite.

Daniel Jug

Hvala lepa za besedo.

Jaz bi samo par tehničnih v bistvu podatkov navedel, da osvetlimo to materijo. In sicer: zakon je, bi rekel že sedaj dovolj dober. Namreč vse pojavne oblike, ki predstavljajo nevarnost za nastanek poškodb, sankcionira. Se pravi, usmerjen je v zaščito mladoletnikov, prepoveduje tiste najbolj nevarne pirotehnične izdelke, katerih glavna značilnost je pok in sicer druge in tretje kategorije, prepoveduje lastno ali domačo izdelavo. Skratka notri v tem zakonu je nabor vseh tistih elementov, ki ščitijo občane, predvsem pa mlade ljudi. Vidimo pa, da z osveščanjem lahko dosežemo veliko, namreč skupaj z zdravniki ugotavljamo, da odkar se je začela ta preventivna akcija Bodi zvezda – ne meči petard, da se je število vseh in poškodb in kršitev in poškodovanj premoženja od leta 2008 zmanjšalo. Tako, da ocenjujemo, da na tej ravni zakon zadostuje obvladovanju problematike. Je pa od gospoda hvalevredna pobuda sicer, pa vendarle, tudi to moramo vedeti: da popolna prepoved je pirotehničnih izdelkov katerih glavna značilnost je pok, tistih nevarnih – druga in tretja kategorija. Dovoljena je sicer prva kategorija, to so pravzaprav pirotehnični izdelki, ki predstavljajo majhno nevarnost in še so limitirani, da se jih ne sme uporabljati v notranjih prostorih ampak so samo za zunanjo uporabo. In pa, kar se tiče ostale pirotehnike – da je dovoljena skozi celo leto, je pa omejena z, ker te pa povzročajo hrup, je pa omejena z časom, tu je sankcionirana z globo med 22. in 6. uro zjutraj se uporablja oziroma uporablja se tam, kjer ima organizator prireditve dovoljenje upravne enote.

Hvala.

Hvala za vaša dodatna pojasnila.

Ko bomo odprli razpravo poslancev, se ponavadi odprejo še različna vprašanja in tam boste potem lahko imeli možnost, da odgovorite nanje še dodatno, v kolikor bi bilo potebno.

Sedaj pa dajem besedo gospe Marjeti Recek z Ministrstva za zdravje, v kolikor želi?

Izvolite.

Marjeta Recek

Hvala za besedo in lepo pozdravljeni.

Z vidika varovanja zdravja ljudi, bi izpostavila 2 področji, ki sta bili pa tudi že omenjeni pri predhodnih govornikih.

In sicer: dejstvo je, da pri uporabi, predvsem nepravilni uporabi, pirotehnike prihaja do poškodb. Zato zdravniki, seveda v sodelovanju z policijo se pridružujejo tem akcijam in opozarjajo na poškodbe, saj je vsaka poškodba, kjer lahko preprečimo preveč in bomo s temi aktivnostmi tudi nadaljevali.

Povedano je bilo tudi, da je z vidika preprečevanja poškodb zakonodaja sledi, Evropski zakonodaji tudi primerljivim državam v Evropi. Mogoče bi omenila še drug vidik, to pa je, da uporaba pirotehničnih sredstev seveda v tem zimskem obdobju, da prispeva tudi k onesnaženju zraka z temi ultra finimi delci, to pa tudi lahko vpliva na zdravje ljudi in predvsem za občutljive skupine ljudi, kot so otroci, mladostniki, starejši, bolniki in v tem času se v bistvu Ministrstvo za zdravje tudi skupaj z Nacionalnim inštitutom pridružuje osveščanju v okviru okoljskega resorja.

Tako, da Ministrstvo za zdravje v bistvu nima težav tudi zaostrovanje te zakonodaje, seveda se potem tudi postavlja to vprašanje, kaj bi prepoved pomenila, saj v bistvu tudi te poškodbe rok, kar je velikokrat prikazano na televiziji, so zelo pogostokrat zaradi zlorabe, kot je bilo že prej povedano s strani prepovedane pirotehnike.

Prav tako se pridružujem Ministrstvu za notranje zadeve za povečanje osveščanja ljudi in ravno tako podpiramo vse preventivne akcije, ki potekajo na tem področju.

Hvala.

Hvala tudi vam za dodatno obrazložitev, bomo nadaljevali nekje v okviru zdravja in sedaj dajem besedo gospe Simoni Perčič iz Nacionalnega inštituta za javno zdravje, da doda še nekatere stvari.

Izvolite.

Simona Perčič

Hvala lepa. Lepo pozdravljeni.

Jaz bi najprej tukaj povedala nekaj podatkov in sicer na nacionalnem inštitutu vodimo evidenco koliko obravnav je bilo najprej na primarni ravni, to je pri sobnem zdravniku in potem na sekundarni ravni ali pri specialistu, teh poškodb s pirotehničnimi sredstvi.

Jaz imam tukaj podatke od leta 2009-2018, to je 10 let in tukaj je kar zelo evidentno, da te poškodbe obravnave jih je vedno manj. Recimo 2009 je bilo skupaj 15, 2018 je bilo 6, pa to kar lepo pada, tako da zadnje 4 leta, recimo 2015, 5, 2016, 2, 2017, 4, 2018, 6, tako da to za enkrat pada, je pa verjetno to tudi posledica ozaveščenosti.

Če smo pošteni, je zelo težko reči v Sloveniji, ker je to tako malo poškodb, da bi lahko to izmerili z epidemiološkimi raziskavami ali je to res posledica tega, da so ljudje bolj ozaveščeni.

Kar zadeva starostnih skupin bi tukaj izpostavila, da nekoliko manj, so bolj izpostavljeni otroci od 0-14 let, v 10 letih je bilo 25 teh primerov skupaj, medtem ko recimo 0d 15-19 let, 12, od 20-29, 15, to za Slovenijo kar nekaj pove, ker so majhne številke.

To lahko pripišemo temu, da otroci težje rokujejo z pirotehničnimi sredstvi, so bolj nerodni. Dejstvo pa je, da se zmanjšuje številka.

Potem kaj je s hospitalizacijami? S hospitalizacijami je ravno tako, da se praktično tudi zmanjšuje številka ampak je od teh zadnjih let, od 6 do 3 primeri hospitalizacije zaradi pirotehničnih sredstev v Sloveniji, tako da težko komentiramo ta trend ali je plod naključja ali česarkoli drugega.

Zdaj, mi sodelujemo, kot smo že predhodni govorci omenili z preventivnimi programi glede poškodb. Pač borimo se proti temu, da bi se uporabljala nedovoljena pirotehnična sredstva.

Zdaj, kot je že gospa Recek omenila, je pa problem tudi onesnažen zrak, predvsem pri ognjemetih. Te raziskave, ki proučujejo onesnaženost zraka v povezavi z zdravstvenimi posledicami, so že zelo jasne. Namreč v času ognjemetov pride do akutnega zelo velikega zvečanja koncentracij PM delcev. PM delci jih razdelimo v kategorije od največjih do ultra-finih. In čim manjši so ti delci, tem bolj so škodljivi za zdravje. Potem je gospa Recek že omenila ogrožene skupine – jaz bi tukaj poudarila, da res pride do akutnih poslabšanj, določenih dihalnih obolenj kot sta astma, kronična obstruktivna pljučna bolezen, potem lahko nastane nova astma, lahko nastanejo vnetni simptomi in znaki, tudi pri otrocih pa predvsem pri starejših. Potem izpostavljen je srčno-žilni sistem. Pri nas teh raziskav zaradi pirotehničnih sredstev ne moremo narediti, ker imamo premajhno populacijo, da bi statistično karkoli dokazali, so pa v svetu narejene raziskave, da pač zaradi določenih sprememb, ki nastanejo ob povišanju ultra-finih delcev, lahko pride do akutnega miokardnega infarkta, srčnega zastoja, potem lahko tudi do tvorjenja strdkov in kapi. Potem so pa tudi znane nevrološke posledice tudi pri akutni visoki izpostavljenosti, namreč te ultra-fini delci lahko pridejo v možgane in tam pač škodljivo vplivajo na različne strukture. Posledice so nekatere nevrodegenerativne bolezni, potem alzheimerjeva, Parkinsonova bolezen pa, kot sem že omenila, možganska kap.

No, tretji del je pa še hrup. Namreč pri petardah to morebiti ni tak problem. Pri ognjemetih lahko dosežejo vrednosti od 150 do 175 decibelov pok petarde in lahko pač nastanejo travme. Odvisno je pa od višine decibelov pa od časa izpostavljenosti. Zdaj, če so te poki petard bolj pogosti na minuto, je seveda izpostavljenost močnejša. Tukaj so potem akustične travme, to je začasna okvara slušnega aparata, potem začasna naglušnost, začasni pomik slušnega aparata, stalna naglušnost, stalni pomik slušnega aparata pa šumenje v ušesih ali tinitus. To je to zelo nadležna stvar in je lahko posledica teh pokov petard. To je posebej okrog novega leta, če na splošno je okrog polnoči takih pokov 40 na minuto, pred polnočjo pa 12 na minuto – to vam že veliko pove ta številka, da ob najvišjih obremenitvah so to kar velike obremenitve za sluh.

Potem pa še, če pač ljudje živijo v predelih mest kjer je veliko teh petard, so pa seveda že znane, na dokazih temelječe, psihološke posledice – motnje spanja, motnje zbranosti, motnje koncentracije.

Najlepša hvala.