17. redna seja

Odbor za zdravstvo

17. 2. 2022

Transkript seje

Spoštovani kolegice poslanke in kolegi poslanci, vsi vabljeni in prisotni! Prav lepo vas pozdravljam na današnji 17. seji odbora.

Obveščam vas, da so nekateri zadržani in se ne morejo udeležiti seje. Imamo pa v ta namen njihova pooblastila. In sicer Ivo Dimic našo članico bo zamenjala Tadeja Šuštar Zalar – Lepo pozdravljena! – dr. Franca Trčka bo zamenjal Željko Cigler – Lepo pozdravljen! – mag. Bojano Muršič bo zamenjala mag. Meira Hot in poslanca Miha Kordiša bo zamenjala poslanka Violeta Tomić – Lepo pozdravljeni!

Prehajamo na določitev dnevnega reda seje odbora. S sklicem seje, dne 3. 2. 2022, ste prejeli predlog dnevnega reda. Dne 15. 2. 2022 je bil dnevni red že sklicane seje razširjen z novo 3. točko dnevnega reda Zahteva za oceno ustavnosti zakona o duševnem zdravju in Zakona o socialnem varstvu. Želi predstavnik Vlade podati mnenje o predlogu za razširitev dnevnega reda? (Ne.)

Prehajamo na odločanje o predlogu za širitev 3. točke dnevnega reda seje. Glasujemo. Prosim vas za malo… / oglašanje iz klopi/ Jaz vas prosim, če boste dali verjetno enkrat kartico ven in nazaj notri, ker ni bila seja pripravljena računalniško. Malo bo… Trenutek! Še vedno računalnik melje, tako da vas prosim za minuto potrpežljivosti. Še vedno procesira… Ja, sedaj pa bo.

Glasujemo. / izključen mikrofon/ Navzočih je 12 članov.

Kdo je za? (12 članov.) Je kdo proti? (Nihče.)

Tako je sedaj predlagan dnevni red: 1. točka Predlog zakona o spremembah zakona o zdravstveni inšpekciji, 2. točka Predlog zakona o spremembah in dopolnitvah zakona o proizvodnji in prometu s prepovedanimi drogami in 3. točka Zahteva za oceno ustavnosti zakona o duševnem zdravju, 4. točka razno.

Prehajamo na 1. TOČKO DNEVNEGA REDA – TO JE PREDLOG ZAKONA O SPREMEMBAH ZAKONA O ZDRAVSTVENI INŠPEKCIJI, ki ga je Državnemu zboru v obravnavo predložila Vlada Republike Slovenije in je objavljen tudi na spletnih straneh Državnega zbora. Imamo tudi mnenje Zakonodajno-pravne službe in mnenje Državnega sveta Komisije za socialno varstvo, delo, zdravstvo, invalide z dne 14. 12. V roku, ki ga določa Poslovnik Državnega zbora amandmaji niso bili vloženi. Tako pričenjamo obravnavo zakona v kateri bomo opravili razpravo in glasovanje o amandmajih in členih predloga zakona skupaj. Odboru predlagam, da se razprava o vseh členih in amandmajih združi. Po opravljeni razpravi bi opravili glasovanje o amandmajih, zaenkrat jih ni, nato pa o vseh členih skupaj. Ali kdo temu nasprotuje? Ne vidim, potem bomo tako delovali. In dajem besedo predstavniku ministrstva, državnemu sekretarju mag. Francu Vindišarju. Izvolite.

Franc Vindišar

Hvala za besedo, gospa predsednica. Spoštovane poslanke in poslanci, spoštovani gostje! Zdravstveni inšpektorat Republike Slovenije, ki je organ v sestavi Ministrstva za zdravje, vodi glavni zdravstveni inšpektor. Za glavnega zdravstvenega inšpektorja se v skladu s trenutno veljavno zakonodajo imenuje zdravnik, ki je specialist s področja preventivnih zdravstvenih dejavnosti kot so na primer higiena, epidemiologija oziroma medicina dela, prometa in športa, ki ima najmanj 11 let delovnih izkušenj. V spremembi Zakona o zdravstveni inšpekciji se predlaga črtanje 4. člena, ki določa pogoje za imenovanje glavnega zdravstvenega inšpektorja in sicer bodo glede imenovanja glavnega zdravstvenega inšpektorja odslej veljale določbe Zakona o inšpekcijskem nadzoru. V navedenem zakonu je določeno, da inšpekcijo vodi glavna inšpektorica oziroma glavni inšpektor, ki predstavlja inšpektorat, organizira in koordinira delo inšpektorjev ter v okviru svojih pooblastil odgovarja zakonitost, kakovost in učinkovitost dela inšpekcije. Predlog tako predstavlja poenotenje pogojev za imenovanja glavnega inšpektorja z drugimi inšpektorati, ki v Republiki Sloveniji vršijo nadzor nad zakonitim izvajanjem predpisov v skladu s svojimi pristojnostmi. Poleg poenotenja pogojev za imenovanje je predlagana sprememba primerna tudi z vidika potrebe po širšem sistemskem poznavanju delovanja inšpekcijskih organov, ki ga glavni zdravstveni inšpektor glede na področje dela, ki jih pokriva Zdravstveni inšpektorat Republike Slovenije potrebuje pri opravljanju svojega dela. Zdravstveni inšpektorat namreč pokriva področje nalezljivih bolezni, zdravstveno ustreznost živil in hrane, pitne vode ter objektov in naprav za javno preskrbo s pitno vodo, mineralnih vod, izdelkov ter snovi, ki prihajajo v stik z živili, kozmetičnih proizvodov, igrač, tobaka, tobačnih izdelkov. Nato omejevanje porabe alkohola, higienske ustreznosti kopalnih vod, zagotavljanje minimalnih standardov zdravstvenih pogojev v javnih zdravstvenih zavodih, pri pravnih in fizičnih osebah, ki opravljajo zdravstveno dejavnost v kopališčih, v dejavnostih na področju otroškega varstva, vzgoje in izobraževanja, gostinstva, turizma, higiene nege, sociale, zdravstveno-higienskega stanj, začasnih bivališč ob naravnih nesrečah in evakuacijah. Nato splošne varnosti proizvodov v pristojnosti Ministrstva za zdravje, razen kemikalij, zdravil, medicinskih pripomočkov in virov sevanj in ravnanja z odpadki, ki nastanejo pri opravljanju zdravstvene dejavnosti v objektih namenjenih tej dejavnosti. Inšpekcija opravlja tudi druge naloge v skladu s posebnimi predpisi oziroma izvaja nadzor nad drugimi predpisi z delovnega področja Ministrstva za zdravje.

V času epidemije nalezljive bolezni COVID-19, je zdravstveni inšpektorat odigral ključno vlogo pri izvajanju nadzora nad vladnimi ukrepi za zajezitev navedene nalezljive bolezni. Prav tako je inšpektorat po razširitvi pristojnosti za nadzor na navedenem področju tudi za druge inšpekcijske organe prevzel koordinacijo in pripravo skupnega poročila za Vlado Republike Slovenije o opravljenih nadzorih nad ukrepi za preprečevanje širjenja nalezljive bolezni COVID-19. Navedene naloge zahtevajo vzpostavitev sistema vodenja, ki bo zagotavljal strokovnost dela inšpektorata ter omogočal prilagajanje hitro spreminjajočim se epidemiološkim razmeram. Zdravstveni inšpektorat pri svojem delu sodeluje z drugimi upravnimi organi in organizacijami, zdravstvenimi zavodi, drugimi strokovni organizacijami ter drugimi javnimi zavodi, zlasti s tistimi, ki delujejo na področju varovanja zdravja ljudi. Veljavni zakon o zdravstveni inšpekciji za poimenovanje inštitucij, ki zagotavljajo strokovno podporo pri izvajanju inšpekcijskega nadzora uporablja zastarela poimenovanja, zato želimo poimenovanje uskladiti s 23. členom Zakona o zdravstveni dejavnosti. Inštitut za varovanje zdravja Republike Slovenije in območni zavodi za zdravstveno varstvo se tako nadomeščajo z Nacionalnim inštitutom za javno zdravje in nacionalnim laboratorijem za zdravje, okolje in hrano. S predlagano spremembo zakona se višina predpisanih glob, ki jih izrekajo zdravstveni inšpektorji, usklajuje z določbami Zakona o inšpekcijskem nadzoru. Na ta način bo zagotovljeno, da bodo istovrstni prekrški kaznovani z enako višino globe, hkrati pa se s predlagano spremembo usklajuje tudi denarna valuta, v kateri so predpisane globe in sicer iz tolarjev se valuta spreminja v evre. Ker gre v obravnavanem Predlogu zakona o spremembah Zakona o zdravstveni inšpekciji za manj zahtevne spremembe in dopolnitve zakona, predlagamo, da se novela sprejme po skrajšanem postopku. Sprememba Zakona o zdravstveni inšpekciji je nujna tudi z vidika, da po že skoraj enoletnem začasnem vodenju inšpektorata zagotovimo ustrezno vodenje, ki je ključno za uspešno in učinkovito delo zdravstvenega inšpektorata.

Hvala lepa.

Hvala lepa tudi vam.

Naprej, dajem besedo predstavnici Zakonodajno-pravne službe. Z nami je gospa Valentina Marolt.

Izvolite.

Valentina Marolt

Hvala za besedo.

Zakonodajno-pravna služba je v pisnem mnenju k predlogu zakona dala pripombo zaradi odstopa od ustavno določenega splošnega 15. dnevnega uveljavitvenega roka, ki v predlogu zakona ni bil obrazložen.

Hvala.

Hvala lepa.

Naprej dajem besedo predstavniku Državnega sveta.

Z nami je državni svetnik mag. Peter Požun.

Izvolite.

Peter Požun

Hvala za besedo, gospa predsedujoča.

Lep pozdrav!

Torej, Komisija za socialno varstvo, delo, zdravstvo in invalide je predlog zakona obravnavala sicer že v lanskem letu. V svojem mnenju, ki ste ga prejeli, izpostavljamo predvsem predlagano črtanje 4. člena sedaj veljavnega zakona, ki določa pogoje za imenovanje glavnega zdravstvenega inšpektorja. V razpravi komisije je bilo v zvezi s predlagano spremembo namreč izražena skrb glede morebitnega negativnega vpliva na zagotavljanje dovolj visoke ravni strokovnega dela predstojnika zdravstvenega inšpektorata, saj je smiselno, da bi navedene naloge lahko ustrezno opravljala zgolj oseba z izkušnjami in dobrim poznavanjem področja, katerega nadzor je v pristojnosti tako pomembnega organa, saj gre za področje, ki ima lahko velik vpliv na zdravje prebivalcev. Tako je namreč urejeno v veljavni zakonodaji, saj je trenutno za glavnega zdravstvenega inšpektorja lahko imenovana le oseba, ki ima ustrezne izkušnje, ustrezno izobrazbo, torej zdravnik specialist s področja preventivnih zdravstvenih dejavnosti, kot so higiena, epidemiologija oziroma medicina dela in ki imajo najmanj 11 let delovnih izkušenj, v predlogu, ki je pred nami, pa gre za znižanje potrebnih strokovnih kompetenc. Ne glede na navedene pomisleke, je komisija ob glasovanju predlog zakona podprla.

Hvala.

Hvala lepa tudi vam.

Sedaj pa odpiram razpravo. Zaenkrat se je k razpravi prijavil Jani Möderndorfer.

Izvolite, beseda je vaša.

Hvala lepa, predsednica.

Ja, zdaj, državni sekretar je zdaj to tako omenil, kot da je pred nami nekaj, kar se preprosto mora zgodit in da fino je, če nekaj omogočimo, da bi nekaj delovalo, kajti zdaj ni tako urejeno, kot bi moralo bit. No seveda je treba malo spomnit nazaj, kaj se je v resnici res dogajal, zato, da ne bo šlo to malo v pozabo. Predvsem bi bilo fajn, če bi Ministrstvo za zdravje začelo delat zakonito in zakonito ni delalo. To je dejstvo, to je treba povedati na glas. Zakaj ste razrešil 30. marca lansko leto glavnega inšpektorja, slovenska javnost ne ve, pojma nima, Vlada je pač preprosto ta sklep sprejela, v svoji maniri, tako kot to rada počne, menja vse po vrsti, kot se jim vzljubi, po vsej verjetnosti, pa zato, ker niste dal nobene obrazložitve, lahko sklepam, da vam preprosto ni ustrezal, ker ni delal tako, kot ste si vi to zaželel v tej Vladi, kot že velikokrat do danes.

In, seveda, potem se zgodi naslednje. Imenujete gospo Evo Kompan, za glavno inšpektorico, samo en dan po tistem, ko ste razrešil glavnega inšpektorja in seveda, vse lepo in prav, dokler seveda ne ugotovimo, da je Vlada predlagala spremembo Zakona o zdravstveni inšpekciji, kjer določa na novo o pogojih za samega inšpektorja, koliko let naj bi delal in predvsem pa, ali bo imel takšne kompetence, kot jih je imel do zdaj, do danes. Seveda temu ni tako. Šele potem kasneje pa ugotovimo, nesporno, da pravzaprav so imenoval gospo Evo Kompan nezakonito in zato je sledila tudi sprememba zakona, zato, ker oni najprej izvršijo, ugotovijo, da na silo ne gre in ko ne gre na silo ne gre, in ko ne gre na silo, gremo popravljati zakon zato, da bo po naši meri to narejeno. In danes se pogovarjamo takole malo v desetih minutah kot, da ni nič posebnega. Malo bomo spremenili pogoje in se gremo naprej inšpektorat za področje zdravja. To je v prvi vrsti zelo neodgovorno, neresno in, najmanj kar je, seveda nespodobno, kar počnete. Predvsem zaradi tega, ker bo glavni inšpektor mora pokrivati vsaj tri glavna področja, področje epidemije, higiene, kjer pa seveda je več kot jasno, da potrebujemo človeka, ki se bo na to spoznal in bo imel za to tudi kompetence in bo nenazadnje lahko tudi suvereno kot glavni inšpektor z vsemi svojimi sodelavci, ki bodo vodili postopke in nazdor, saj ne gre samo za enega človeka, lahko ustrezno usmerjal in vodil ta del inšpektorata. Zdaj zakaj smo prišli do tega, da preprosto ugotavljamo po tolikih letih, da je treba spremeniti in izenačiti pogoje z vsemi ostalimi inšpektorji? Ja, seveda verjetno takrat, ko se je določalo za pogoje, se je stroka ne politika, verjemite, da se politika o teh stvareh ne odloča, ampak stroka sama je določila, da bi bilo smiselno, da glavni inšpektor za področje zdravstva, če želi nadzirati, bom rekel vse procese, ki naj bi bili v skladu z zakonom in pa s stroko, da mora imeti tudi kaj znanja iz tega področja. Zakaj je bilo nezakonito imenovanje gospe Eve Kompon? Ja, zato ker nima teh znanj. In zdaj je treba zopet prilagajati zakon nekomu zato, da bo to ustrezalo. Mi smo dobili zdaj sicer vršilca dolžnosti glavnega inšpektorja, gospa Zora Levačič, ki naj bi to funkcijo opravljala najdlje do 23. 7. 2022. ne poznam, ne vem, niti ne vem ali ima ustrezne kompetence. Nepomembno. Ampak vedno bolj sem prepričan seveda, da se zakon prilagaja seveda tistim osebam, ki jih vi želite gor videti. In to je zopet ena od tistih napak in bom rekel neustreznosti, ki jih ta vlada tako rada počne. Naj ne pozabim povedati, da je ta vlada, odkar vlada, imenovala že preko tisoč svojih ljudi in jih zamenjala in glavni inšpektor je samo eden od teh, ki jih to počne. Žal mi je, da se to počne tudi na področju zdravja, ker sem mislil, da je vsaj kaj razuma vsaj na tem ministrstvu, pa vidim, da tudi tukaj ni več razuma in da je pač preprosto politika močnejša in da tako kot nekdo reče tako se mora zgoditi.

Seveda za razliko od vseh soglasodajalcev mnenj mi pač takšnega predloga ne bomo podprli, še posebej ne v tem času ko res potrebujemo ljudi, ki so strokovni. In ne vidimo prav nobenega argumenta in razloga, zakaj je teba to spremembo sprejeti, kaj je bilo napačnega od prejšnjega oziroma še vedno veljavnega zakona. Nobenega, prav nobenega. Razen en argument smo slišali, ki to ni, da bodo uskladili z ostalimi inšpektorji poenostavljeno povedano. Dajte se ukvarjati s tistim, kar vam gre, ne s tistim, kar ni domet Ministrstva za zdravje - kadrovska politika namreč.

Ne vidim več želje za razpravo.

Prehajamo k odločanju. K predlogu zakona ni bilo vloženih amandmajev, zato predlagam, da v skladu s 128. členom Poslovnika glasujemo o vseh členih skupaj.

Začenjam glasovanje. / oglašanje iz dvorane/

Seveda izvolite obrazložitev glasu.

Vojko Starović

Hvala, predsednica.

Dejansko tu sedimo na odboru, sedeti bo moral tudi Državni zbor zaradi nečesa, kar ni potrebno in nima osnove. Pa kaj se hecamo? Mi bomo glasovali jasno proti.