31. nujna seja

Odbor za infrastrukturo, okolje in prostor

14. 6. 2023

Transkript seje

mag. Andrej Rajh

Spoštovane poslanke in poslanci! Pred nami je predlog uredbe, s katerim želimo zapolniti vrzeli v zakonodaji Evropske unije, ki se nanaša na necestno mobilno mehanizacijo, ki vozi po javnih cestah. V praksi gre za delovne stroje. Delovni stroj torej predstavlja eno široko kategorijo necestne mobilne mehanizacije, ki je opremljena z lastnim pogonom in omogoča največjo hitro 40 kilometrov na uro, hkrati pa ima omejitev, da sme prevažati največ tri osebe hkrati. V vsakdanjem življenju se ti delovni stroji redno uporabljajo v določenih panogah ali za posebne namene, na primer kot gradbena ali kmetijska mehanizacija, stroj za komunalne dejavnosti, pretovor materiala in podobno. Za tovrstne stroje do sedaj veljajo različne nacionalne regulativne ureditve, zato je potrebno in pomembno, da se to področje harmonizira in s tem zmanjša proizvajalcem stroške in upravna bremena. Po drugi strani pa določi bistvene varnostne zahteve delovnih strojev med vožnjo po javnih cestah. S sprejemom torej te uredbe bo omogočena določitev in sprejetje tehničnih zahtev, ki bodo sledile ciljem zmanjšanja tveganja nastanka poškodb oseb in poškodovanja cestne infrastrukture med vožnjo delovnih strojev po javni cesti. Vlada torej predlaga Državnemu zboru, da pobudo uredbe sprejme. Hvala lepa.

mag. Andrej Rajh

Hvala lepa. Spoštovane poslanke in poslanci!

Temeljni cilj predloga nove direktive o učinku določenih prepovedi vožnje po vsej Uniji je zmanjšanje števila smrtnih žrtev, hudo in lahko telesno poškodovanih in nenazadnje tudi materialne škode, ki nastanejo v prometnih nesrečah ter s tem slediti zagotavljanja visoke ravni zaščite vseh udeležencev v cestnem prometu. Termin prepoved vožnje določen v predlogu nove direktive zajema vsako dokončno odločbo o prepovedi vožnje, povezano s prometnim prekrškom, ki privede do ukrepa odvzema, omejitve ali začasnega odvzema vozniškega dovoljenja ali pa pravice do vožnje, ne glede na to, ali se šteje za varnostni ukrep, kazen, upravno ali kazensko sankcijo. Predlog nove direktive Evropskega parlamenta in sveta o učinku določenih prepovedi vožnje ureja torej naslednje vsebine, zagotavlja učinke prepovedi vožnje po vsej Evropski uniji, zagotavlja dolžnost uradnega obveščanja o prepovedi vožnje in vsebino standardnega potrdila, namenjenega obveščanju, vzpostavlja rok za ukrepanje države članice Unije po sprejemu obvestil o prepovedi vožnje, vzpostavlja nacionalne kontaktne točke v državi članici Evropske unije, katere naloge so posredovanje potrdil, zbiranje statističnih podatkov v zvezi s prepovedmi vožnje. Republika Slovenija podpira predlog Evropskega parlamenta in Sveta o učinku določene prepovedi vožnje po vsej Uniji in tudi predlaga odboru, da predlog sprejme.

mag. Andrej Rajh

Hvala lepa.

Spoštovani poslanke in poslanci!

Osnovni namen cilja predloga prenovljene direktive o vozniških dovoljenjih sta, prvič, izboljšanje varnosti v cestnem prometu in drugič, zagotovitev prostega gibanja državljanov znotraj Evropske unije. Cilj je, da se to doseže z izboljšanjem vozniških sposobnosti, znanja in nenazadnje tudi izkušenj ter kaznovanja nevarnega vedenja voznikov, za kar bo treba uskladiti določene predpise na področju usposabljanja kandidatov za voznike za pridobitev vozniškega izpita in poskusne dobe voznikov.

Tako bodo vozniki začetniki morali pridobiti veščine, znanja, izkušnje in tudi zavedanje o tveganjih, potrebnih za varno vožnjo. Prav tako bodo morali vsi vozniki začeti uporabljati napredne tehnologije, ki zagotavljajo predvsem večjo varnost v cestnem prometu, s poudarkom na področju varovanja okolja in sobivanja motoriziranega prometa z novimi in aktivnimi načini transporta. Eno od pomembnih sprememb je tudi to, da bodo morali vozniki odgovarjati za svojo nevarno vožnjo ravnanja v vseh državah članicah Evropske unije. Ob tem pa tudi ne smemo pozabiti na zagotavljanje ustrezne telesne in duševne zmožnosti voznikov za vožnjo motornih vozil po vsej Evropski uniji.

S ciljem zagotavljanja močne in povezane Evrope brez notranjih mej, želi direktiva odpraviti neustrezne in nepotrebne ovire, ki vplivajo na prosilce in imetnike vozniških dovoljenj. Še vedno namreč velja in obstaja nekaj več ovir pri dostopu voznikov do vozniških dovoljenj in pri priznavanju njihovih pravic do vožnje motornih vozil, ki posledično ovirajo svobodo gibanja v Evropski uniji. Na primer različna pravila pri določanju običajnega prebivališča, težava pri opravljanju vozniškega izpita zaradi nepoznavanja jezika države članice, različna pravila pri izdaji vozniških dovoljenj ob menjavi prebivališča in podobno.

Vlada predlog uredbe podpira in prav tako predlaga odboru, da jo potrdi.

Ja, hvala predsednica za dano besedo.

Lep pozdrav seveda vsem poslankam in poslancem, predvsem tudi državnemu sekretarju s sodelavci!

Mogoče eno vprašanje, državni sekretar, seveda, varnost v cestnem prometu, nikogar ni, ki se tega ne bi zavedal, kako je pomembna. Seveda skupna naša naloga je, da jo seveda tako v Sloveniji, pa tudi v Evropski uniji izboljšamo. Skratka, v Slovenski demokratski stranki podpiramo vse vidike katere se dotikajo te direktive.

Me pa eno vprašanje zanima, no, nisem ga zasledil pri vašem uvodniku, glede ponovnega zdravniškega pregleda. Zdaj, vozniki, ki so dopolnili sedemdeset let starosti, morajo iti na zdravniški pregled, ali to drži?

Predsedujoča, hvala lepa za besedo. Lep pozdrav vsem skupaj.

Jaz bi pa tule vprašal, zdaj za te vozniške kategorije. Vemo, z vse večjim številom električnih avtomobilov na tržišču pride tudi do tega problema, da ko vozimo vozila s priklopnikom, pride do večje skupne mase avtomobila in preklopnega vozila. Zdaj vemo, da so te kode 96 pa C1 in te stvari omejene na težo. Zdaj z vozniško kategorijo B lahko vozimo do skupne teže avtomobila in preklopnega vozila do tri tisoč petsto kilogramov, zdaj električni avtomobili so pa približno petsto kilogramov težji od enakega avtomobila s klasičnim motorjem, ali se tu napovedujejo kakšne spremembe, da se bo to povečala teža mase vozila, katera je dovoljena recimo za upravljanje pod temi vozniškimi dovoljenji?

Hvala lepa.

mag. Andrej Rajh

Hvala lepa za vprašanje obema poslancema. Bom začel kar na koncu, pa bi mogoče še moj sodelavec dopolnil, če pa česar ne bomo vedeli, bomo pa podali pisni odgovor.

Ravno to težavo, ki ste jo izpostavili, ta direktiva naslavlja in pripravlja tudi rešitve. Kar se tiče veljavnosti vozniških dovoljenj nobena sprememba zakonodaje ne velja za nazaj, velja pa za naprej. Ampak vam bomo to tudi podrobneje odgovorili. Mogoče bi moj sodelavec celo lahko malo odgovoril tudi glede tež, ki so vas zanimale.

Andrej Cvenk

Dober dan želim. (Jaz sem Andrej Cvenk z Ministrstva za infrastrukturo.) Lepo pozdravljeni.

Glede električnih vozil in ustreznosti vozniškega dovoljenja, ravno ta predlog direktive naslavlja in zvišuje maso na štiri tisoč dvesto petdeset kilogramov. Tako da to je del predloga, ki se bo v prihodnosti reševal.

To je samo, to je samo za električne avtomobile ali?

Andrej Cvenk

Predlog naslavlja trenutno samo električne avtomobile, se pravi, vozila na električni pogon, predlog naše države pa, da se to razširi tudi na ostala vozila.

mag. Andrej Rajh

Kar se opravljanja zdravniških pregledov tiče, v bistvu noben zakon ne more poseči državljanom v odločbe, ki so jim bile že izdane. Torej, če ima nekdo v vozniškem dovoljenju napisano, da lahko vozi, da ima na primer zdravniški pregled šele leta, ko bodo dopolnili starost 75. z nobeno to uredbo tega ne gre povoziti. Vam bomo pa na to vprašanje pisno odgovorili, pojasnili glede novih, novih postopkov. Ta trenutek se žal ne spomnim. Hvala.