44. redna seja

Odbor za zadeve Evropske unije

16. 6. 2023

Transkript seje

Spoštovane kolegice, spoštovani kolegi, začenjam 44. sejo Odbora za zadeve Evropske unije.

Na začetku naj povem, da nimamo zadržanih kolegic in kolegov in tudi ne trenutno še nadomestnih članov odbora.

Zato vas obveščam, da so na sejo povabljeni poslanci Evropskega parlamenta iz Republike Slovenije, Urad predsednice Republike Slovenije, Kabinet predsednika Vlade ter predstavniki Vlade in pa seveda tudi Državnega sveta. Vse navzoče vas lepo pozdravljam.

Prehajamo na določitev dnevnega reda seje tega odbora.

S sklicem ste prejeli dnevni red seje tega odbora. Ker v poslovniškem roku nisem prejel predlogov za njegovo spremembo, je določen takšen dnevni red seje kot ste ga torej prejeli s sklicem.

Prehajamo na 1. TOČKO DNEVNEGA REDA, TO JE PREDLOG STALIŠČA REPUBLIKE SLOVENIJE DO PREDLOGA UREDBE EVROPSKEGA PARLAMENTA IN SVETA O HOMOLOGACIJI IN NADZORU TRGA NECESTNE MOBILNE MEHANIZACIJE, KI VOZI PO JAVNIH CESTAH TER SPREMEMBAH UREDBE 2019/1020.

Gradivo k 1., od 1. do 3. točke dnevnega reda smo prejeli od Vlade 31. maja 2023 na podlagi prvega odstavka 4. člena Zakona o sodelovanju med Državnim zborom in Vlado v zadevah Evropske unije. Skrajni rok za njihovo obravnavo v Državnem zboru je pa seveda danes. Gradivo k 1. in 2. in 3. točki je bilo v skladu z določili Poslovnika Državnega zbora dodeljeno v obravnavo Odboru za zadeve Evropske unije torej kot pristojnemu odboru in pa Odboru za infrastrukturo, okolje in prostor kot matičnem delovnem telesu. Slednji je omejena gradiva obravnaval na 31. nujni seji 14. junija 2023 in sprejel mnenja, ki smo jih prav tako tudi prejeli.

Sedaj bom prosil državnega sekretarja na Ministrstvu za infrastrukturo mag. Andreja Rajha, da nam predstavi predlog uredbe in pa zlasti predlog stališča Republike Slovenije. Gospod državni sekretar, izvolite.

mag. Andrej Rajh

Hvala lepa. Spoštovani predsednik, cenjene poslanke in poslanci.

Pred nami je predlog uredbe, s katerim želimo zapolniti vrzeli v zakonodaji Evropske unije za necestno mobilno mehanizacijo, ki vozi po javnih cestah. Gre za delovne stroje. Delovni stroj predstavlja široko kategorijo necestne mobilne mehanizacije, ki je opremljena z lastnim pogonom in omogoča največjo hitrost do 40 kilometrov na uro, delovni stroj pa ima tudi omejitev, da ne more prevažati več kot 3 osebe hkrati. V vsakdanjem življenju so ti delovni stroji, se ti delovni stroji redno uporabljajo v določenih panogah ali za posebne namene, na primer kot gradbena ali kmetijska mehanizacija, vrtni stroj, stroj za komunalne dejavnosti in pretovor materiala. Za tovrstne delovne stroje obstajajo različne nacionalne regulativne ureditve, zato je potrebno to področje harmonizirati in s tem zmanjšati proizvajalcem stroške in upravna bremena, po drugi strani pa določiti bistvene varnostne vidike delovnih strojev med vožnjo po javnih cestah. Sprejem uredbe bo tako omogočil določitev in sprejetje tehničnih zahtev, ki bodo sledile ciljem zmanjšanja tveganja nastanka poškodb oseb in poškodovanja cestne infrastrukture med vožnjo delovnih strojev po javni cesti. Predlog uredbe tudi sledi principom, ki so že v veljavi za odobritve osebnih avtomobilov, avtobusov, tovornih vozil, dvo- ali trokolesnih vozil, traktorjev in priklopnikov, to pomeni postopek odobritve, določitev homologacijskega organa in organa za tržni nadzor in sodelovanje med omenjenimi organi, nadzor proizvodnje ter omejitve na male serije. Torej v praksi bo to ta uredba omogočila, da bodo proizvajalci iz države A lahko te stroje prodajali brez ovir na področju države B v primeru, da zakonodaja med državami članicami do sedaj ni bila kompatibilna. Vlada in ministrstvo uredbo podpirata in tudi predlagata matičnemu delovnemu telesu, da jo podpre.

Najlepša hvala za dodatno obrazložitev, gospod državni sekretar.

Naj povem, da je na 11. seji, 13. junija 2023, gradivo k 1., 2. in 3. točki obravnavala tudi Komisija Državnega sveta za mednarodne odnose in evropske zadeve ter, ter tudi sprejela mnenje, ki smo jih prejeli. Trenutno predstavnika Državnega sveta ni, tako da dodatne obrazložitve ne potrebujemo ali pa je trenutno ne moremo zahtevati. Tako da se tudi v tem smislu zahvaljujem.

Odpiram pa seveda razpravo kolegic in kolegov k tej prvi točki. Želi kdo se prijaviti k razpravi, spoštovani kolegice in kolegi? Vidim, da ni prijavljenih, zato končujem razpravo.

Na glasovanje bom pa dal predlog stališča, ki se glasi: Republika Slovenija podpira Predlog uredbe Evropskega parlamenta in Sveta o homologaciji in nadzoru trga necestne mobilne mehanizacije, ki vozi po javnih cestah, ter spremembah uredbe 2019/1020.

Glasujemo. Zgotavljam, da je bilo za 14 kolegic in kolegov in nihče proti.

(Za je glasovalo 14.)(Proti nihče.)

ugotavljam, da je stališče sprejeto.

S tem končujem 1. točko dnevnega reda.

In sedaj prehajamo na 2. TOČKO DNEVNEGA REDA, TO JE PREDLOG STALIŠČA REPUBLIKE SLOVENIJE DO PREDLOGA UREDBE EVROPSKEGA PARLAMENTA IN SVETA O SPREMEMBI UREDB 2019/943 IN 2019/942 TER DIREKTIV 2018/2001 IN 201/944 ZA IZBOLJŠANJE ZASNOVE TRGA ELEKTRIČNE ENERGIJE V UNIJI.

Sedaj bom prosil državno sekretarko iz Ministrstva za okolje, podnebje in energijo mag. Tino Seršen, torej da nam predstavi predlog uredbe in zlasti predlog stališča Republike Slovenije. Izvolite, gospa državna sekretarka.

Tina Seršen

Najlepša hvala. Spoštovane poslanke, spoštovani poslanci, poslanke in poslanci, se opravičujem.

V okviru predlogov zakonodaje s področja trga električne energije, ki ga je Komisija objavila 14. marca 2023, je tudi predlog uredbe, ki je pred vami. Predlog prinaša dopolnitve in popravke v določila uredb in direktiv, ki določajo zasnovo delovanja trga z električno energijo v Evropski uniji. Popravki so namenjeni naslednjim ciljem: večji stabilnosti in predvidljivosti trgov, možnosti in dolžnosti dobaviteljev in odjemalcev, da se zavarujejo pred cenovnimi tveganji, večji podpori investicijam v obnovljive vire in shranjevalnike energije, spodbujanju k uporabi storitev za zagotovitev prožnosti, uvedbi nove sistemske storitve za izravnavo konic, omogočanju souporabe energije in delovanja na trgu tudi manjšim akterjem in končnim odjemalcem, posebnim novim določilom o nadomestilih za upravljavce proizvodnih naprav na morju, na trgovalnem območju na morju, zagotovitvi neprekinjene oskrbe z energijo tudi v primeru propada dobaviteljev z imenovanjem zasilnega dobavitelja, dosegljivosti informacij o zmogljivosti omrežja za nove priključitve, proizvodnje obnovljivih virov, upoštevajoče seveda možnosti, ki jih nudijo shranjevalniki energije, ter možnosti razglasitve regionalne ali vse evropske krize in uporabe ukrepov za obvladovanje cen v takih razmerah. Vlada podpira predlog uredbe, saj menimo, da je potrebno trg z električno energijo razvijati še naprej, da bo kos izzivom energetskega prehoda in upamo, da ga bo podprlo tudi to delovno telo Državnega zbora.

Hvala.

Najlepša hvala gospe državni sekretarki za dodatno obrazložitev stališča.

Tako. Sedaj bom odprl razpravo kolegic in kolegov. Želi kdo razpravljati pri tej točki? Vidim, da ni prijavljenih, tudi tukaj končujem razpravo.

Na glasovanje pa bom dal predlog stališča Republike Slovenije, ki se glasi: Republika Slovenija podpira Predlog uredbe Evropskega parlamenta in Sveta o spremembi uredb 2019/943 in 2019/942 ter direktiv 2018/2001 in 201/944 za izboljšanje zasnove trga električne energije v Uniji.

Glasujemo. Ugotavljam, da je bilo za 9 kolegic in kolegov, nihče proti.

(Za je glasovalo 9.)(Proti nihče.)

Ugotavljam, da stališče prejeto.

S tem končujem 2. točko dnevnega reda.

Prehajamo na 3. TOČKO DNEVNEGA REDA, TO JE PREDLOG STALIŠČA REPUBLIKE SLOVENIJE DO PREDLOGA UREDBE EVROPSKEGA PARLAMENTA IN SVETA O SPREMEMBI UREDB ŠT. 1227/2011 IN 2019/942 ZA IZBOLJŠANJE ZAŠČITE UNIJE PRED TRŽNO MANIPULACIJO NA VELEPRODAJNEM TRGU Z ENERGIJO. Tudi pri tej točki prosim gospo državno sekretarko na Ministrstvu za okolje, podnebje in energijo, mag. Tino Seršen, da nam predstavi torej predlog uredbe in zlasti pa predlog stališča Republike Slovenije.

Izvolite.

Tina Seršen

Najlepša hvala.

Torej, v okviru predlogov sprememb zakonodaje s področja trga električne energije, ki jih je Komisija objavila 14. marca, je seveda tudi ta predlog, torej za izboljšanje zaščite Unije pred tržno manipulacijo na veleprodajnem energetskem trgu.

V okviru sprememb zakonodaje s področja trga električne energije s spremembami uredbe področje uporabe te uredbe prilagaja sedanjim in spreminjajočim se tržnim razmeram, med drugim z razširitvijo obsega sporočanja podatkov na nove izravnalne in spojene trge električne energije ter algoritemsko trgovanje. Zagotavlja se močnejše, bolj uveljavljeno in redno sodelovanje med energetskimi in finančnimi regulatorji, vključno z ACER-jem in v zvezi z izvedenimi veleprodajnimi energetskimi proizvodi, s tako z Evropskim organom za vrednostne papirje in trge, torej ESMO.

Prav tako se bosta izboljšala postopek zbiranja notranjih informacij in preglednost trga, in sicer z okrepitvijo nadzora, ki ga izvaja ACER, in prilagoditvijo opredelitve notranjih informacij. S spremembami uredbe REMIT se krepi nadzor nad stranmi, ki poročajo, kot so registrirani mehanizmi poročanja in osebe, ki se poklicno dogovarjajo o transakcijah. S spremembami se izboljšujejo tudi možnosti za izmenjavo podatkov med ACER-jem, ustreznimi nacionalnimi organi in komisijo. S spremembo uredbe REMIT se ACER-ju v boju proti kršitvam dodeljuje večja vloga pri preiskavah pomembnih čezmejnih primerov. Določa se tudi okvir za uskladitev glob, ki jih regulativni organi določajo na nacionalni ravni.

Namen sprememb uredbe o ustanovitvi ACER-ja pa je pojasniti vlogo agencije glede enotne platforme za dodeljevanje vzpostavljanje v skladu z uredbo o določitvi smernic za terminsko dodeljevanje zmogljivosti ter glede novih pravil, uvedenih z uredbo o električni energiji v zvezi s terminskimi trgi in programi podpore za prožnost, pojasnjuje se tudi vloga in pristojnosti ACER-ja v skladu s spremembami uredbe.

Vlada podpira prenovo te uredbe oziroma podpira sprejem te uredbe, predvsem podpira predlagani korak komisije v smeri rešitve, da bi zagotovili učinkovita in uspešna preiskovalna ter izvršilna pooblastila ACER-ju, v posebnih primerih, kadar gre za zlorabe trga, ki vključujejo posebej, torej, tole evropsko čezmejno razsežnost. Spremembe, ki so predvidene v uredbi, so ključne za dokončanje preiskovalnih pooblastil ACER-ja in vzpostavitve sistema sankcij, ki ga bo uporabljal ACER, ob hkratni učinkoviti porazdelitvi dela med ACER-jem in nacionalnimi regulatorji.

Slovenija podpira tudi krepitev pooblastil agencije v luči zagotavljanja enotnega harmoniziranega nadzora skupnega trga z energijo, kar je pomembno zlasti za majhne države članice z omejenimi zmogljivostmi, zato si prizadeva za dodatno razširitev pooblastil agencije, podobno kot jih ima ESMO na področju finančnih trgov.

Prosimo seveda za podporo matičnega delovnega telesa.

Hvala.

Najlepša hvala gospe državni sekretarki.

Odpiram razpravo kolegic in kolegov. Želi kdo sodelovati pri tej razpravi? (Da.) Gospod Gregorič.

Izvolite, kolega Gregorič, imate besedo.

Hvala predsednik.

Hvala tudi državni sekretarki za poročilo o tem.

Mene samo zanima, če lahko majčkeno bolj pojasni, v kakšnem obsegu in kako deluje algoritemsko trgovanje?

Hvala lepa.

Hvala.

Prijavljen še kolega Lah.

Kolega Lah, izvolite, imate besedo.

Ja, hvala.

Tako kot prejšnja, tudi ta, te spremembe, torej od prejšnje točke in do te točke, spremembe direktiv so in uredb, so v bistvu v smislu, bom rekel, korekcijskih ukrepov za boljše obvladovanje veleprodajnega trga EU, kar je bilo, seveda smo lahko spremljali celotno sezono, kaj se je vse dogajalo in je to pač neke vrste, bom rekel, zdaj odziv EU na to področje, predvsem glede uredbe REMIT, ta uredba je iz leta 2011. To je uredba o celovitosti in preglednosti veleprodajnega trga v EU in seveda se uvajajo potrebne spremembe, da se bo lahko bolj učinkovito ukrepalo v primeru anomalij na trgu in seveda, naj povem tudi to, da, ali pa spomnim, da evropska agencija ACER je edina evropska agencija trenutno, ki ima sedež v Sloveniji, torej tukaj čez, na TR3, kajne, in seveda je že tudi nekaj časa opozarjala na potrebne spremembe, pa tudi vire, tako finančne kot kadrovske, da bo lahko se ta nadzor uvajal bolj učinkovito, tako da te zadeve so tukaj zajete in seveda zato tudi podpiram stališče Vlade na tem področju.

Hvala.