18. redna seja

Državni zbor VII

18. 4. 2016

Besede, ki so zaznamovale sejo

Brez zadetkov.

Transkript seje

Spoštovane kolegice poslanke in kolegi poslanci. Gospe in gospodje.

Pričenjam 18. sejo Državnega zbora, ki je bila sklicana na podlagi prvega odstavka 57. člena Poslovnika Državnega zbora. Obveščen sem, da se današnje seje ne morejo udeležiti naslednje poslanke in poslanci: gospa Suzana Lep Šimenko, gospa Anja Bah Žibert, gospa Marija Bačič, gospa Ljudmila Novak, gospa Irena Grošelj Košnik, gospa Ksenija Korenjak Kramar, gospod Primož Hainz od 18. ure dalje, dr. Milan Brglez med 15.30 in 18.00, mag. Anže Logar, gospod Jan Škoberne, gospod Tilen Božič, gospod Igor Zorčič od 15. ure dalje, gospod Marijan Dolinšek od 17.00 ure dalje in dr. Mitja Horvat do 15.00 ure. Na sejo sem vabil predsednika Vlada, ministrice in ministre ter generalnega sekretarja Vlade k 1. točki dnevnega reda. Predstavniki Skupščine Zavodov za zdravstveno zavarovanje Slovenije k 19. točki dnevnega reda ter predstavnike Vlade k vsem točkam dnevnega reda.

Preden preidemo na določitev dnevnega reda seje vas moram obvestiti, da je umrl gospod Josip Bajc, poslanec Državnega zbora v mandatnih obdobjih 1996-2000 in 2004-2008.

Prosim vas, da spomin nanj počastimo z minuto molka.

/ minuta molka/

Slava mu. Prehajamo na določitev dnevnega reda 18. seje Državnega zbora. Predlog dnevnega reda s te prejeli v petek, 8. aprila 2016 s sklicem seje. O predlogu dnevnega reda bomo odločali v skladu z drugim odstavkom 64. člena Poslovnika Državnega zbora. Predlogov za umik točke iz dnevnega reda seje nisem prejel. Prehajamo na obravnavo in odločanje o predlogu za širitev dnevnega reda seje. Odbor za finance in monetarno politiko Državnemu zboru predlaga, da dnevni red 18. seje Državnega zbora razširi z 18.a točko, to je s predlogom odloka o okviru za pripravo proračunov sektorja država za obdobje od 2017 do 2019. Obvestilo o predlogu za širitev ste prejeli v petek, 15. 4. 2016.

Želi besedo predstavnica predlagatelja širitve, gospa Urška Ban, predsednica Odbora za finance in monetarno politiko? Želi besedo predstavnik Vlade? Prosim.

Dušan Mramor

Spoštovan.

V letu 2016 v Sloveniji prvič veljajo določbe Zakona o fiskalnem pravilu. Skladno s tem mora Vlada Republike Slovenije Državnemu zboru najkasneje 20 dni pred rokom za posredovanje programa stabilnosti evropski komisiji, rok je 30. 4. posredovati okvir za pripravo proračunov ta pa mora o njem odločiti 5 dni pred rokom za posredovanje programa stabilnosti Evropski komisiji. Okvir je pripravljen na podlagi pomladanske napovedi UMAR iz 16. marca letošnjega leta ter poročila o primanjkljaju in dolgu, ki ga objavi Statistični urad Republike Slovenije. Okvir pripravljene oblike odloka Državnega zbora v skladu z zakonom določa ciljni saldo in najvišji možni obseg izdatkov sektorja država za posamezno proračunsko leto ter ciljne salde in najvišji možni obseg izdatkov posamezne blagajne javnega financiranja za naslednja tri leta, torej za leta 2017, 2018 in 2019. Z okvirom tako Republika Slovenija izpolnjuje zahteve direktive Sveta EU o zahtevah v zvezi s proračunskimi okviri držav članic. Odločanje o predlogu odloka v okviru za pripravo proračunov na tej seji Državnega zbora je nujno da se zagotovi skladno s 6. členom Zakona o fiskalnem pravilu. Poleg tega pa mora biti na podlagi odloka v okviru za pripravo proračunov sprejet in posredovan Evropski komisiji tudi program stabilnosti za leto 2016.

Zato predlagam, da se predlog odloka v okviru za pripravo proračuna v sektorju država uvrsti na dnevni red te seje Državnega zbora.

Hvala lepa.

Želite besedo predstavniki poslanskih skupin? (Ja.) Torej, najprej ima besedo mag. Marko Pogačnik v imenu Poslanske skupine SDS.

Spoštovani predsednik, hvala za dano besedo.

V Poslanski skupini Slovenske demokratske stranke predloga o širitvi dnevnega reda ne bomo podprli. Ne bomo ga podprli iz več razlogov.

V Poslanski skupini Slovenske demokratske stranke smo prepričani, da je proračun eden izmed ključnih in najpomembnejših dokumentov tako za državo kot za Državni zbor in odlok v okviru za pripravo proračuna za leto 2017 do leta 2019 je po mnenju Slovenske demokratske stranke napisan zelo pomanjkljivo.

Eden izmed ključnih razlogov zakaj ne bomo podprli širitve dnevnega reda je pa tudi, da Vlada Mira Cerarja in pa koalicija ni sposobna v skladu z Zakonom o fiskalnem pravilu zagotoviti članstvo in pa mandat članom tega fiskalnega sveta.

Dejstvo je, da Dejstvo je, da v Državnem zboru predlog, ki ga je predlagala Vlada, ni dobil dvotretjinsko večino. Dejstvo je, da evroskupina v večini kot edino izmed držav Evropske unije v zadnjem času Slovenija opozarja na pomanjkljivosti in na strukturni primanjkljaj v proračunu. Dejstvo je pa tudi, da se sej Odbora za finance in pa monetarno politiko kot matičnega delovnega telesa kadar je v igri proračun, praviloma ne udeležuje minister za finance dr. Mramor.

V Slovenski demokratski stranki smo prepričani, da je takšen odnos nepravilen, in da bi si minister za finance moral vzeti čas, da bi prišel na Odbor za finance in pa povedal razloge in pojasnila v zvezi s tem odlogom. Kot smo že omenili, država nima fiskalnega sveta. Gradivo je pripravljeno pomanjkljivo, dejansko gre za gradivo, ki je napisano na osmih straneh brez ključnih podatkov brez ključnih vsebinskih tekstualnih zadev, ki bi bile pomembne, da bi se lahko v poslanski skupini odločili ali bomo takšen odlok podprli ali ga ne bomo. In na vse te probleme smo poslanci in poslanke Slovenske demokratske stranke že opozarjali na matičnem delovnem telesu, zastavili tudi vrsto vprašanj na katere pa žal s strani prisotne državne sekretarke tudi ni bilo odgovorov.

Besedo ima gospod Jožef Horvat v imenu Poslanske skupine Nove Slovenije – krščanski demokrati.

Hvala lepa spoštovani gospod predsednik. Spoštovani ministrski zbor, kolegice in kolegi in vsi, ki spremljate to sejo Državnega zbora.

Poslanska skupina Nove Slovenije – krščanski demokrati bo odločno nasprotovala širitvi dnevnega reda te seje Državnega zbora z obravnavo predloga odloka za pripravo proračunov sektorja država za obdobje od 2017 do 2019. Na matičnem delovnem telesu, na Odboru za finance smo prejšnji teden predlagali, sem predlagal, da se točka začasno prekine, da dobimo posredovane informacije, ki smo jih terjali. Poglejte, gospod minister, dr. Mramor je imel v zadnjih dneh izjemno pomembne sestanke z njegovim kolegom Schaublem v Nemčiji. Prejšnje dni v Združenih državah na IMV in dejansko na področju strukturnega deficita imamo eno veliko zmedo. Na eni strani beremo poročilo o državi, Slovenija 2016, ki ga je podpisala Evropska komisija, kjer napoveduje Sloveniji in jo obravnava kot največjega fiskalnega bolnika. Minister Mramor pravi, da evropska metodologija ni prava. Mi ne vemo, ne vemo kaj sta se pogovarjala s kolegom Schaublom. In ne vemo kakšni so bili pogovori, tudi na to temo so izgleda bili na IMF, ampak postavljamo pa kar okvir za proračune država za obdobje 2017 do 2019. To so zelo resni dokumenti, ki jih seveda zahteva Zakon o fiskalnem pravilu. Tukaj pa imamo še dodatni problem in to zelo velik problem, Zakon o fiskalnem pravilu je ta trenutek neke vrste torzo, je zakon, ki je varno shranjen v vitrino, verjetno na Ministrstvu za finance, ni pa mojstrov, ni pa mojstrov, ki bi to orodje, ki se mu reče Zakon o fiskalnem pravilu, vzeli v roke in ga uporabljali. Kdo pa so ti mojstri? Ti mojstri so fiskalni svet in mi nimamo fiskalnega sveta, ki bi nenazadnje tudi svoje mnenje povedal, verjetno o tem dokumentu, torej o odloku o okviru za pripravo proračunov sektorja država za obdobje 2017 do 2019. Se pravi, v Novi Sloveniji se pojavlja kopica vprašanj na katera bi želeli dobiti relevantne odgovore, seveda predvsem s strani Vlade in šele nato recimo na majski seji Državnega zbora bi lahko obravnavali predlog omenjenega odloka. Tokrat pa bomo ostro nasprotovali širitvi dnevnega reda z obravnavo omenjenega odloka.

Hvala lepa.

Besedo ima dr. Franc Trček v imenu Poslanske skupine Združena levica.

dr. Franc Trček

Hvala za besedo, predsedujoči. Spoštovane obiskovalke, obiskovalci, spoštovani zbor, spoštovana Vlada!

Tudi v Združeni levici bomo nasprotovali širitvi te točke dnevnega reda. Zakaj? O čem mi zdaj sploh tukaj govorimo? Saj gre v bistvu v osnovi za nek tak benigen dokument z, kot je že predhodnik pred mano povedal, neke strani ne vsebine. Kaj je proračun? Jaz, ko prfoksarsko rečem proračun je družbena pogodba izražena v univerzalnem ekvivalentu ali če prevedem v bolj razumljiv jezik, ker imamo tukaj na balkonu upokojenke in upokojence, kako bomo živeli v naslednjih treh letih. Skratka, do konca te Vlade, ki bo verjetno, in koalicija pragmatično ostala skupaj in še leto po tem. Imeli smo zelo burno razpravo na samem odboru, kjer smo zahtevali nekaj več informacij, finančni minister je bil odsoten, poslanke in poslanci SD so bili odsotni, ki imajo resorno ministrico za socialni transfer. Zakaj? Program stabilnosti, ki je tukaj priloga, oddela socialni transfer v vrstici in pol v enem stavku, ki se glasi, ga bom prebral: "Na področju izdatkov za sociale transfere bomo ohranjeni že sprejeti ukrepi oziroma uvedeni novi s katerimi se bo omejila nadaljnja rast sredstev za te namene." Spoštovane obiskovalke in obiskovalci, kaj to pomeni? To pomeni, da vas bodo rezali kot klobaso naprej pa še malo bodo nabrusili nož. O tem se mi zdaj tukaj pogovarjamo. In na osnovi tega in takega zmazka naj bi razpravljali o proračunih za naslednja tri leta, zato, ker je to treba do kdaj, do 30. 4. oddati v Bruselj. Ali smo mi parlament Republike Slovenije ali smo neki hlapci kogarkoli plus o tem ta časovnica se je tudi vedela. Če se pa še dotaknem fiskalnega sveta, saj tukaj ste imeli koalicijo fiskalca z izjemo Združene levice in tukaj se mi zdi malo tako izigravanje te teme, stran od vsebinskostim, lahko bi se zaklenili v klet, pa da omenim vaš besednjak in bi iz vaših kvot sestavili fiskalni svet, saj imate dovolj glasov, da to izvedete. Tudi v neki voljni opoziciji. V Združeni levici še, če gremo joto kuhati, jo ne gremo kuhati na osnovi tako manjkajočih podatkov. In zato v bistvu gre in zato opozicija iz različnih koncev zahteva več informacij. Poslanec SMC je rekel, da oni verujejo v ta dokument, proračun ni vprašanje sakralnosti, proračun je preresna zadeva. Hvala za besedo. Glasovali bomo proti.

Besedo ima mag. Alenka Bratušek v imenu Poslanske skupine Nepovezanih poslancev.

Najlepša hvala tudi v mojem in našem imenu lep pozdrav vsem. Dejstvo je, da dokument, o katerem se v tem trenutku pogovarjam, ne izpolnjuje zakonskih pogojev kot je povedal minister, zakon namreč določa, da je treba dokument posredovati v Državni zbor in fiskalnemu svetu. Na vprašanje kam je bil fiskalnemu svetu dokument posredovan, seveda na odboru nismo dobili odgovora. Je pa bistveno bolj od tega ali bo dokument sprejet na tej seji ali na naslednji seji pomembna vsebina tega dokumenta. Jaz upam, spoštovane kolegice in kolegi, da se zavedate kaj boste potrdili. Prvi v zgodovini slovenske države bo Državni zbor za tri leta v naprej določil maksimalni obseg odhodkov in to ne samo za državni proračun, ampak tudi za občine, ob tem, da ne vemo kako bodo občine to lahko uresničevale. Ne vemo kaj bo s socialnimi transferji, ne vemo niti tega kaj bo s pokojninami, pa nimate problema potrditi tega kar je pred vami. Najbolj zanimivo je pa to, da v državnem proračunu predvidevate obseg odhodkov za vsa tri leta dokler bo trajal vaša Vlada enak, v letu 2019, ko naj bi nastopila delo neka druga nova vlada, pa ji nalagate drastično znižanje odhodkov in to je nekorektno. Nekorektno je, da celotno delo konsolidacije javnih financ prepuščate naslednji vladi. Nekorektno in neodgovorno. V naši poslanski skupini predloga širitve ne bomo podprli še enkrat pa opozorilo da dobro preberite kaj boste s tem dokumentom potrdili.