39. izredna seja

Državni zbor

30. 5. 2020

Transkript seje

Spoštovani kolegice poslanke, kolegi poslanci, gospe in gospodje, začenjam 39. izredno sejo Državnega zbora.

Obveščen sem, da se današnje seje ne morejo udeležiti naslednji poslanke in poslanci: mag. Marko Koprivc, Matjaž Nemec, mag. Bojana Muršič, Soniboj Knežak, Samo Bevk, mag. Dejan Židan, dr. Franc Trček, Predrag Baković, dr. Matej T. Vatovec, Željko Cigler, Boštjan Koražija, Maša Kociper, Marko Bandelli, Vojko Starović, Franc Kramar, Andrej Rajh in mag. Brane Golubović.

Na sejo sem vabil predstavnike Vlade k vsem točkam. Vse prisotne lepo pozdravljam!

Prehajamo na določitev dnevnega reda 39. izredne seje Državnega zbora. Predlog dnevnega reda ste prejeli danes, 30. maja 2020, s sklicem seje. O predlogu dnevnega reda bomo odločali v skladu s prvim odstavkom 64. člena Poslovnika Državnega zbora. Predloga za umik točke dnevnega reda oziroma predlogov za širitev dnevnega reda nisem prejel. Zboru predlagam, da za današnjo sejo določi dnevni red, kot ste ga prejeli s sklicem.

Prehajamo na odločanje. Poslanke in poslance prosim, da preverite delovanje glasovalnih naprav.

Glasujemo. Navzočih je 61 poslank in poslancev, za je glasovalo 61, proti nihče.

(Za je glasovalo 61.) (Proti nihče.)

Ugotavljam, da je dnevni red 39. izredne seje zbora določen.

Prehajamo na 1. TOČKO DNEVNEGA REDA – OBRAVNAVA PREDLOGA SKLEPA O NEDOPUSTNOSTI RAZPISA ZAKONODAJNEGA REFERENDUMA O ZAKONU O POROŠTVU REPUBLIKE SLOVENIJE V EVROPSKEM INSTRUMENTU ZA ZAČASNO PODPORO ZMANJŠEVANJU TVEGANJ ZA BREZPOSELNOST V IZREDNIH RAZMERAH (SURE) PO IZBRUHU COVID-19.

Predlog sklepa je na podlagi 21.a člena Zakona o referendumu in o ljudski iniciativi v obravnavo zboru predložila Vlada. Za dopolnilno obrazložitev predloga sklepa dajem besedo predstavniku Vlade.

Mag. Peter Ješovnik, državni sekretar na Ministrstvu za finance, izvolite.

Peter Ješovnik

Spoštovani predsednik, spoštovani poslanci in poslanke!

Državni zbor je na 38. izredni seji, dne 29. maja, sprejel Zakon o poroštvu Republike Slovenije v Evropskem instrumentu za začasno podporo za ublažitev tveganj za brezposelnost v izrednih razmerah po izbruhu covid-19. Ustava v 90. členu določa, da referenduma ni dopustno razpisati v zakonih o nujnih ukrepih za zagotovitev obrambe države, varnosti ali odprave posledic naravnih nesreč.

Zakon o varstvu pred naravnimi in drugimi nesrečami kot naravno nesrečo opredeljuje tudi množični pojav nalezljive človeške, živalske ali rastlinske bolezni. Sprejetje predlaganega zakona omogoča Republiki Sloveniji, da z Evropsko komisijo sklene poroštveni sporazum za podporo instrumentu SURE. Ta instrument je opredeljen z uredbo Sveta EU 2020/672, z dne 19. maja 2020, ki se v celoti neposredno uporablja. V 17. točki v svoji preambuli izrecno določa, da bi uredba morala zaradi posledic izbruha covid-19 in potrebe po nujnem odzivu nanje začeti veljati na dan objave v Uradnem listu Evropske unije, torej čim prej. Izredne razmere, nad katerimi države članice nimajo nadzora in zaradi katerih znaten del njihove delovne sile ne more opravljati svojega dela, so privedle do nenadnega in močnega povečanja javnofinančnih odhodkov držav članic za sheme skrajšanega delovnega časa za zaposlene in za samozaposlene, pa tudi odhodkov, za nekatere ukrepe povezane z zdravjem, še posebno na delovnih mestih.

Predlog zakona predstavlja pravno podlago za ukrep poroštva Republike Slovenije v okviru instrumenta SURE po izbruhu covid-19 za finančno pomoč državam članicam v obliki posojil Evropske komisije, namenjenih za obvladovanje nenadnega in močnega povečanja dejanskih in nenačrtovanih javnofinančnih odhodkov, namenjenih ublažitvi neposrednih ekonomskih, socialnih in z zdravjem povezanih učinkov izrednih razmer, ki jih je povzročil izbruh covid-19. Uredba Sveta EU tudi določa, da instrument SURE postane razpoložljiv šele, ko vse države članice prispevajo v instrument na način, da z Evropsko komisijo sklenejo ustrezen garancijski oziroma poroštveni sporazum. Glede na to da je Republika Slovenija soglašala s sprejetjem te uredbe, da je bilo njeno čimprejšnje sprejetje nujno za odpravo posledic epidemije na področju delovnih mest in samozaposlitve, in glede na to da je razpoložljivost instrumenta za odpravo teh posledic pogojena za udeležbo vseh držav članic, je pogoj iz 90. člena Ustave glede nedopustnosti razpisa zakonodajnega referenduma po mnenju vlade izpolnjen.

Hvala za vašo pozornost.

Igor Zorčič

Hvala lepa.

Sledi predstavitev stališč poslanskih skupin.

Besedo ima Poslanska skupina Lista Marjana Šarca, kolegica Andreja Zabret.

Spoštovani predsednik, predstavniki vlade, kolegice in kolegi!

Včeraj smo podprli zakon o poroštvu Republike Slovenije, ki bo zagotovil poroštvo v vrednosti 88 milijonov evrov za namene vzpostavitve evropskega instrumenta SURE. Na podlagi tega bo Slovenija lahko zaprosila za posojilo v vrednosti približno 900 milijonov, ki bo dosti ugodnejše, kot če bi država zaprosila sama. S tem smo omogočili, da se bodo lahko s pomočjo posojila iz instrumenta SURE financirali tudi ukrepi, vezani na področju zaposlovanja, ki so predvideni v okviru včeraj sprejetega protikoronskega paketa.

Zavedamo se nujnosti postopka, vendar pa moramo izpostaviti tudi mnenje Zakonodajno-pravne službe Državnega zbora, ki je opozorila na to, da bi sprejetje predlaganega sklepa o nedopustnosti razpisa zakonodajnega referenduma o zakonu o poroštvu Republike Slovenije, vezanega na evropski instrument SURE, doprinesla k neskladnosti s prvo alinejo 90 člena Ustave. Vprašljivo je še, ali bo Slovenija uspela dokazati upravičenost do sredstev iz instrumenta SURE, ali so lahko glede na ustavo ukrepi zaradi krize covid-19 uvrščeni pod odpravo posledic naravne nesreče skladno s prvo alinejo 90. člena, po kateri se ne razpiše referendum.

Izpostaviti je še treba nekaj pomanjkljivosti, do katerih je prišlo zaradi sprejetja Zakona o spremembah in dopolnitvah Zakona o referendumu in o ljudski iniciativi, krajše ZRLI, z dne 7. aprila 2020. Z zakonom se je spremenil 21.a člen, in to iz razloga, da se Slovenija sooča s krizo covid-19 in je bilo treba sprejeti ukrepe na različnih področjih. Še posebej je bilo to pomembno z vidika šibkejših družbenih skupin.

Na podlagi 21.a člena ZRLI se omogoči, da se že pred sedemdnevnim rokom ugotovi, da referenduma ni mogoče razpisati. Vseeno pa je to privedlo do situacije, ko Državni svet ni obveščen, če sprejeti zakon izpolnjuje pogoje skladno z 21. členom ZRLI in ali izpolnjuje pogoje skladno s prvo alinejo 90. člena Ustave. Nadalje se moramo vprašati o usklajenosti med 21.a členom ZRLI in 91. členom Ustave. V skladu z 91. členom Ustave daje možnost Državnemu svetu, da lahko sedem dni od sprejetja zakona poda, da se Državni zbor ponovno odloči o danem zakonu. Navsezadnje pa se moramo zavedati hierarhije pravnih aktov in v skladu s hierarhijo je ustava na ZRLI.

V Poslanski skupini LMŠ se zavedamo nujnosti poroštvenega zakona, ki bo prispeval k vzpostavitvi evropskega instrumenta SURE in s tem omogočil možnost Sloveniji ugodnejšega posojila, vendarle pa ne moremo mimo pomanjkljivosti, ki se nanašajo na obravnavani sklep o nedopustnosti razpisa zakonodajnega referenduma glede poroštvenega zakona, vezanega na Evropski instrument SURE, zato se bomo pri predlaganem sklepu vzdržali.

Igor Zorčič

Hvala.

Besedo ima Poslanska skupina SD, kolega Jani Prednik.

Spoštovani vsi, vsem en lep sobotni dober večer!

Državni zbor je sprejel še tretji paket interventnih tako imenovanih protikorona zakonov, ki jih je predlagala vlada. Socialni demokrati smo pri obravnavi predlogov zakonov aktivno sodelovali, in to ne le tokrat, temveč že pri prvem in drugem svežnju. Predlagali smo tudi marsikatere smiselnejše in pravičnejše rešitve ter v sodelovanju z drugimi opozicijskimi strankami opozorili tudi na težave posameznih kategorij ljudi, ki jih je vlada prezrla. Kljub nekaterim pomanjkljivostim zakonov pa jim načeloma nismo nasprotovali, saj večina rešitev v njih poskuša reševati težak položaj ljudi ter nezavidljivo stanje pri opravljanju različnih gospodarskih dejavnosti, nastalih zardi posledic epidemije covid-19. Ker so zakoni v parlament prispeli kot paket, sveženj, tudi stališče v zvezi z nedopustnostjo referenduma o njih podajamo kot skupno stališče do vseh treh danes predlaganih sklepov in se odpovedujemo nadaljnji razpravi na današnji seji.

90. člen Ustave Republike Slovenije določa, da referenduma ni dopustno razpisati o zakonih o nujnih ukrepih za zagotovitev obrambe države, varnosti ali odprave posledic naravnih nesreč. Zaradi slednjega je Vlada predlagala, da Državni zbor o treh interventnih zakonih sprejme sklep o nedopustnosti razpisa referenduma. Socialni demokrati se strinjamo, da je treba zakonske rešitve čim prej uveljaviti, obenem pa se zavedamo opozorila Zakonodajno-pravne službe, ki pravi sledeče, citiram: »Opozarjamo, da je treba v postopku sprejemanja predloga zakona, na katerega se predlog sklepa nanaša, skrbno pretehtati, ali vse vsebine predloga zakona predstavljajo nujne ukrepe iz prve alineje drugega odstavka 90. člena Ustave. Uvrščanje drugih vsebin bi lahko povzročilo z ustavo neskladno in prekomerno uporabo ustavne prepovedi referenduma in poseg v pravico do referenduma, zato bi se v postopku morebitne ustavne presoje zakona to lahko izkazalo za ustavno nedopustno.« Konec citata.

Socialni demokrati smo prepričani, da je predvsem na Vladi kot predlagatelju zakonov ter vladni koaliciji odgovornost, da je celotna vsebina zakonskih predlogov izključno interventne narave, ki opravičuje nedopustnost referenduma in omogoča njihovo takojšnjo uveljavitev. Pri tem ne želimo ovirati hitre uveljavitve vseh tistih rešitev, ki so namenjene pomoči ljudem in gospodarstvu za ohranitev zaposlenosti in gospodarske dejavnosti.

Zaradi navedenega se bomo Socialni demokrati pri glasovanju vzdržali.

Igor Zorčič

Hvala lepa.

Besedo ima Poslanska skupina SMC, kolegica Mojca Žnidarič.

Hvala za besedo, predsednik. Spoštovane in spoštovani!

Na današnji izredni seji poslanci Državnega zbora obravnavamo predloge sklepov o nedopustnosti razpisov referendumov za tretji protikoronski zakonski paket. Prvič smo tovrstne sklepe obravnavali pred točno enim mesecem, in sicer za zakone, ki so bili s strani vlade pripravljeni v okviru drugega korona paketa. Namen vlade je bil jasen: čimprejšnje ukrepanje in sprejemanje potrebnih ukrepov za državljanke in državljane z namenom omilitve posledic, ki jih je prinesla epidemija. Pomoč je prišla ob pravem času in odgovarjala na takratne potrebe številnih družbenih skupin. Danes je naša epidemiološka slika boljša kot pred enim mesecem, življenja se vračajo v stare tirnice, ukrepi se sproščajo. Z včeraj sprejetim zakonskim paketom se izvaja že tretji obsežnejši nabor ukrepov za omilitev in odpravo posledic na področju dela, javnih financ, gospodarstva, turizma, kmetijstva, štipendij, subvencij študentske prehrane, visokega šolstva, infrastrukture, javnega naročanja, spodbujanja naložb državnega pomena in še bi lahko naštevali. Ker je danes namen enak, kot je bil pri ostalih dveh paketih, torej čimprejšnje sprejetje ukrepov, Državni zbor ponovno obravnava predloge sklepov o nedopustnosti razpisa referenduma za vse tri zakone iz tretjega protikoronskega paketa. Veseli nas, da je tudi Državni svet danes svojo nalogo opravil hitro in učinkovito ter s svojo konstruktivno držo prispeval k temu, da bodo ukrepi čim prej začeli veljati.

V SMC se zavedamo odgovornosti, ki jo imamo do državljanov. S tem ko bomo svoj glas namenili potrditvi vseh treh sklepov, bomo državljanom in gospodarstvu zagotovili čimprejšnjo pomoč. Prav tako se zavedamo, da je treba v takšnih primerih, kot je epidemija covid-19, strniti vrste in vložiti napor v čimprejšnjo uveljavitev zakonov, ki so za naše državljane dobri in jim zagotavljajo pogoje, da bodo bremena krize, ki jo je povzročila epidemija, čim manjša.

S svojo konstruktivno držo pri sprejemanju potrebnih ukrepov bomo nadaljevali tudi v prihodnje ter bomo vse tri predloge sklepov danes tudi podprli. Hvala.

Igor Zorčič

Hvala.

Besedo ima Poslanska skupina Nova Slovenija – krščanski demokrati, kolega Jožef Horvat.

Hvala lepa, gospod predsednik. Spoštovani gospod minister, spoštovani državni sekretarji, kolegice in kolegi!

Zaradi časovne racionalnosti bom predstavil skupno stališče Poslanske skupine Nove Slovenije – krščanskih demokratov o treh predlogih sklepov o nedopustnosti razpisa zakonodajnega referenduma, in sicer, prvič, Zakonu o poroštvu Republike Slovenije v Evropskem instrumentu za začasno podporo zmanjševanju tveganj za brezposelnost v izrednih razmerah (SURE) po izbruhu covid-19, drugič, o Interventnem zakonu za odpravo ovir pri izvedbi pomembnih investicij za zagon gospodarstva po epidemiji covid-19 in, tretjič, o Zakonu o interventnih ukrepih za omilitev in odpravo posledice epidemije covid-19.

V Novi Sloveniji se strinjamo, da zakonodajnega referenduma o navedenih treh zakonih, ki jih je Državni zbor sprejel včeraj, ni dopustno razpisati, ker gre za zakone iz prve alineje drugega odstavka 90. člena Ustave Republike Slovenije. Ta določa, da referenduma ni dopustno razpisati o zakonih o nujnih ukrepih za zagotovitev obrambe države, varnosti ali odprave posledic naravnih nesreč. V skladu z določbo prvega odstavka 21.a člena Zakona o referendumu in ljudski iniciativi Državni zbor na predlog Vlade sprejme sklep, s katerim ugotovi, da referenduma ni dopustno razpisati, ker gre za zakone o nujnih ukrepih za zagotovitev obrambe države, varnosti ali odprave posledice naravnih nesreč.

Državni zbor sprejme sklep takoj po prejemu obvestila o odločitvi Državnega sveta, ki na navedene zakone ni izglasoval veta. Sklep mora vsebovati razloge, zaradi katerih referenduma ni dopustno razpisati. Obrazložitev razlogov: izjemnost razmer, v katerih se je znašla Republika Slovenije ob izbruhu epidemije covid-19, ki zahtevajo takojšen odziv države, izhaja tako iz zgodovinskih virov, ki pričajo o tem, da predvidene posledice te epidemije niso primerljive z nobenim dogodkom v zgodovini po drugi svetovni vojni. Gospodarske in socialne posledice pa svetovni viri primerjajo z veliko gospodarsko krizo oziroma veliko depresijo iz leta 1929, ki se je iz Združenih držav Amerike razširila na ves svet. Izjemnost razmer se kaže tudi v napovedanih gospodarskih gibanjih. Mednarodni denarni sklad, na primer, Republiki Sloveniji napoveduje padec rasti bruto družbenega proizvoda za 8 % v letu 2020. Prav tako druge institucije, ki se ukvarjajo z napovedovanjem navedenih gibanj, napovedujejo konkretno upočasnitev gospodarske rasti oziroma padec bruto družbenega proizvoda. Vse navedeno pa posledično zaradi zastoja gospodarskih dejavnosti, ki so posledica odlokov Vlade, s katerimi so se določili ukrepi za zagotovitev javnega zdravja, pričakovano v najkrajšem času povzroči socialne stiske in tudi posledice na drugih področjih življenja.

Vse tri predloge sklepov pri vseh treh točkah dnevnega reda današnje seje Državnega zbora bo Poslanska skupina Nove Slovenije podprla.

Dovolite, kolegice in kolegi, za zaključek še zahvalo Državnemu svetu in vsem posameznikom, strokovnim sodelavcem v Državnem zboru, ki so vlagali posebne napore, da lahko danes, čeprav je sobota, Državni zbor opravi še zadnje dejanje pred uveljavitvijo navedenih treh zakonov. Vsakdo, ki je upravičenec po prvem, drugem ali tretjem zakonu, pa naj z zakoni določene bonitete uživa v zdravju in zadovoljstvu. Hvala lepa.