Dobro jutro vsem skupaj!
Pričenjam 17. sejo Odbora za finance.
Obveščam vas, da so kot nadomestni člani odbora s pooblastilom sodeluje Aleš Rezar namesto Tineta Novaka in Andrej Kosi namesto Franca Breznika. S sklicem seje ste prejeli dnevni red seje odbora. Ker v poslovniškem roku ni bilo podanih predlogov za spremembo dnevnega reda, ugotavljam, da je določen takšen dnevni red seje, kot ste ga prejeli s sklicem.
Tako prehajam na 1. TOČKO DNEVNEGA REDA - PREDLOG STALIŠČA REPUBLIKE SLOVENIJE DO PREDLOGA DIREKTIVE SVETA O UVEDBI SISTEMA DAVČNIH PRAVIL DRŽAVE SEDEŽA ZA MIKRO, MALA IN SREDNJA PODJETJA TER SPREMEMBI DIREKTIVE 2011/16/EU.
Gradivo k 1. 2. in 3. točki dnevnega reda ste prejeli od Vlade dne 31. 1. 2024 na podlagi prvega. odstavka 4. člena Zakona o sodelovanju med Državnim zborom in Vlado v zadevah Evropske unije. Prejeto dodatno gradivo k 2. in 3. točki dnevnega reda je še mnenje švedskega parlamenta. Ker so vsi predlogi stališč, ki jih obravnavamo danes vsebinsko povezani predlagam, da uvodno dopolnilno obrazložitev in razpravo opravimo skupaj v okviru te točke dnevnega reda, glasovali pa bomo posebej o podpori posameznemu predlogu stališča. Predlagatelj stališč pri navedenih točkah je Vlada Republike Slovenije, odbor pa bo kot matično delovno telo točke obravnaval na podlagi drugega odstavka 154.h člena Poslovnika Državnega zbora. K vsem trem navedenim točkam vabim predstavnice Ministrstva za finance. Želi predstavnica Ministrstva za finance besedo? Izvolite, gospa mag. Katja Božič, državna sekretarka.
Spoštovana predsednica, spoštovane članice in člani odbora!
Septembra lani je Evropska komisija pripravila in državam članicam Evropske unije v obravnavo predložila paket treh direktiv, s katerimi se naslavlja davčni vidik podjetništva v Evropi. Naveden paket se imenuje iniciativa BEFIT. Evropska komisija je navedeno iniciativo prvič napovedala že maja 2021 v komunikaciji o podjetniškem obdavčenju v 21. stoletju. V okviru iniciative BEFIT sestavljajo Predlog Direktive o uvedbi sistema davčnih pravil za države sedeža za mikro, mala in srednja podjetja ter spremembi direktive 2011/16 skozi EU t. i. HOT direktiva, Predlog Direktive o transfernih cenah in predlog direktive o podjetništvu v Evropi okvir za obdavčitev dohodkov t. i. BEFIT direktiva. Namen iniciative BEFIT je oblikovati ukrepe, s katerimi bi se spodbudilo določanje ustreznega ter učinkovitega sistema obdavčitve podjetij v Evropski uniji. V širšem okviru se s predmetnimi ukrepi želi harmonizirati davčne sisteme v Evropski uniji ter na ta način olajšati davčno administrativno breme podjetij. Poglavitni namen Predloga Direktive o uvedbi sistema davčnih pravil države sedeža za mikro, mala in srednja podjetja je omogočiti mikro, malim in srednjim podjetjem MSP s stalnimi poslovnimi enotami v drugih državah članicah, da bi se davčna osnova stalne poslovne enote podjetja, ki deluje čezmejno, izračunala na podlagi poznanih pravil države članice, v kateri je sedež podjetja in ne po pravilih države članice, v kateri je stalna poslovna enota, kot je to sedaj urejeno v vseh državah članicah. Predlog direktive skupaj z vzpostavitvijo enotne točke glede davčnega administriranja, torej predlaganja davčnega obračuna pobiranja davka, ipd. predstavlja znatno poenostavitev postopkov obdavčevanja. Dodatno se navaja, da se bo predlog direktive uporabljal od 1. januarja 2026 dalje. Vlada Republike Slovenije na splošno pojasnjuje, da iz predloga stališča k predmetni direktivi izhaja, da si bo Slovenija prizadevala za oblikovanje rešitev, ki bodo enotne za vse države članice. Na ta način se bo lahko izboljšala mednarodna konkurenčnost. Rešitve je treba oblikovati na način, da se bodo lahko ustrezno prenesle v nacionalno pravo. Pri tem si bo Slovenija še prizadevala, da bodo rešitve zagotavljale ravnovesje med pozitivnimi učinki na javnofinančne prihodke in morebitnim dodatnim administrativnim bremenom. Slovenija bo pri sprejemanju direktive skrb namenila tudi temu, da bodo administrativne poenostavitve zagotovljene tako za MSP kot tudi za davčne organe. Rešitve pa ne bi smele povzročiti povečanja davčne konkurence med državami članicami in posledično davčnega načrtovanja, kar bi imelo lahko negativen vpliv ne nazadnje tudi na javnofinančne prihodke.
Drugi predlog iniciative BEFIT je predlog direktive o transfernih cenah. Cilj navedenega predloga je predvsem harmonizacija neodvisnega tržnega načela na ravni EU. Neodvisno tržno načelo je koncept pravil, po katerih mora vrednost transakcije med člani več nacionalne družbe torej med povezanimi osebami mednarodne skupine podjetij za davčni namen odražati vrednost, kot bi jo oblikovale nepoznane tretje osebe v enakih ali primerljivih okoliščinah. Gre za pravilo, ki ga je razvila OECD in je vključeno v 9. člen vzorčne davčne konvencije o OECD o dohodku in kapitalu. Slovenija ima vsebino neodvisnega tržnega načela že vključeno v zakon, ki ureja obdavčitev dohodkov pravnih oseb. Prav tako Slovenija uporablja pravila vzorčne davčne konvencije o OECD pri sklepanju bilateralnih konvencij o odpravi dvojnega obdavčevanja. Upoštevaje roke določene v predlogu direktive naj bi se direktiva uporabljala od 1. januarja 2026 dalje. Vlada pojasnjuje, da bi poenotenje davčnih pravil na področju določanja transfernih cen za davčne zavezance pomenilo večjo davčno gotovost. V tem okviru Slovenija podpira predlog direktive, je pa potrebna pazljivost, da bodo oblikovana pravila na področju transfernih cen čim bolj skladno z uveljavljenim in mednarodno dogovorjenim davčnim standardom neodvisnega tržnega načela, ki je opredeljen v 9. členu vzorčne konvencije o OECD, ki določa obravnavo povezanih podjetij. Slovenija bo tudi pozorna na temeljna izhodišča in principe, na katerih bodo temeljile glavne rešitve predloga direktive o transfernih cenah, da se bodo lahko slednji prenesli v nacionalno zakonodajo.
Tretja oziroma zadnja direktiva, ki jo sestavlja iniciativa BEFIT je istoimenska direktiva navedene iniciative. Gre za direktivo o podjetništvu v Evropi, okvir za obdavčitev dohodkov t. i. BEFIT direktiva. Predlog BEFIT določa poenotenje davčnih pravil glede določanja davčne osnove na notranjem trgu, kar bo po mnenju Evropske komisije prispevalo k znižanju stroškov administrativnih bremen za podjetja. Naveden predlog BEFIT direktive bo nadomestil obstoječa predloga direktiv, to sta Predlog Direktive Sveta o skupni osnovi za davek od dohodkov pravnih oseb in Predlog Direktive Sveta o skupni konsolidirani osnovi za davek od dohodkov pravnih oseb, katerih namen je bil harmonizacija davčnih pravil na področju obdavčenja pravnih oseb, zlasti davčne osnove. Predlog BEFIT direktive bo veljal za velike mednarodne skupine, katerih skupni letni prihodki na podlagi konsolidiranih računovodskih izkazov presegajo 750 milijonov evrov. Za ostale, manjše skupine je sistem opcijski. Pomembno je, da je določitev višine davčne stopnje in posledično izračun davka prepuščen posamezni državi članici oz. njenim nacionalnim pravilom. Skladno s predlogom direktive naj bi se predlog direktive uporabljal od 1. julija 2028 dalje.
Vlada Republike Slovenije na splošno navaja, da Slovenija podpira prizadevanja za pravičnejše obdavčenje dohodkov pravnih oseb ter ustvarjanje enostavnega in podjetjem prijaznega davčnega okolja. Podpira se rešitve, ki spodbujajo rast in razvoj ter čezmejno širitev. Slovenija se zavzema za pravično in učinkovito obdavčitev dohodkov pravnih oseb, vendar pa se na drugi strani zaveda, da uvedba novega sistema izračuna davčne osnove na agregirani osnovi za skupine, ki ustvarijo nad 750 milijonov evrov letnega prometa prinaša določene stroške in administrativna bremena. Predvsem za majhne ekonomije lahko sistem zelo zahteven za implementacijo in izvajanje. V tem okviru si bo Slovenija prizadevala za rešitve, ki bodo manj administrativno obremenjujoče in bodo zagotavljale pozitivno ravnovesje med dodatnimi stroški in učinki na javnofinančne prihodke. Za Slovenijo je bistvena tudi zagotovitev primernega časa za morebiten prenos novega sistema v domačo zakonodajo ter za pravilno izvajanje. Sicer pa bo Slovenija pozorna še na temeljna izhodišča in načela predloga, kakor tudi na jasnost in enotno razumevanje določil. Pri tem bo uporabljala spoznanje iz več predhodnih pogajanj ter predlogov glede skupne davčne osnove v EU in izhajala iz lastnih davčnih izkušenj in napredka na davčnem področju na mednarodni ravni.
Upoštevaje navedeno Vlada predlaga, da se predlogi vseh treh stališč k navedenim predlogom direktiv potrdijo. Hvala.
Hvala lepa. Odpiram skupno razpravo k predlogom stališč pod 1., 2. in 3. točko skupaj dnevnega reda. Kdo želi besedo? Monika Pekošak, izvolite.
Hvala lepa. Hvala za to predstavitev. Jaz, ko sem videla to dokumentacijo za današnjo sejo sem se je v bistvu razveselila zato ker zelo zagovarjam vse ukrepe, ki pomagajo, da je zakonodaja bolj enostavna, težko izgovorim. Na teh področjih, ki jih zdaj ureja ta zakonodaja, je res zelo veliko težav v praksi, naj bo to DDPO ali pa naj bo kje šele področje transfernih cen, ker ima vsaka država v bistvu neke svoje posebnosti in potem sploh velika podjetja to težko uskladijo. Tako da pozdravljam in bom tudi vse predloge potrdila. Hvala.
Hvala lepa. Želi še kdo besedo? Ne vidim želje po razpravi. S tem zaključujem razpravo. Odboru predlagam, da odloča o naslednjem predlogu mnenja: "Odbor za finance podpira Predlog stališča Republike Slovenije do Predloga Direktive Sveta o uvedbi sistema davčnih pravil države sedeža za mikro, mala in srednja podjetja ter spremembi Direktive 2011/16/EU, ki ga je predložila Vlada in predlaga pristojnemu Odboru za zadeve Evropske unije, da predlog stališča sprejme.
Glasujemo. Navzočih je 13 poslank in poslancev, 13 jih je glasovalo za, nihče proti.
(Za je glasovalo 13.) (Proti nihče.)
Ugotavljam, da je mnenje sprejeto.
Če se strinjate, bo odbor pristojnemu Odboru za zadeve Evropske unije poročal pisno?
S tem zaključujem 1. točko dnevnega reda.
Prehajamo na 2. TOČKO DNEVNEGA REDA - PREDLOG STALIŠČA REPUBLIKE SLOVENIJE DO PREDLOGA DIREKTIVE SVETA O TRANSFERNIH CENAH EPA 1316-IX, EU U 1250.
Glede na to, da sta bili uvodni dopolnilni obrazložitev in razprava o 2. točki dnevnega reda opravljeni v okviru 1. točke dnevnega reda odboru predlagam, da odloča o naslednjem predlogu mnenja: Odbor za finance podpira navedeni predlog stališča Republike Slovenije do predloga navedene direktive, ki ga je predložila Vlada in predlaga pristojnemu Odboru za zadeve Evropske unije, da predlog stališča sprejme.
Glasujemo. Navzočih je 13 poslank in poslancev, vseh 13 je glasovalo za, nihče proti.
(Za je glasovalo 13.) (Proti nihče.)
Ugotavljam, da je mnenje sprejeto. Tudi tu predlagam, da odbor, pristojni odbor za zadeve Evropske unije poroča pisno.
S tem zaključujem 2. točko dnevnega reda.
Prehajamo na 3. TOČKO DNEVNEGA REDA - PREDLOG STALIŠČA REPUBLIKE SLOVENIJE DO PREDLOGA DIREKTIVE SVETA O POSLOVANJU V EVROPI "OKVIR ZA OBDAVČITEV DOHODKOV KRATKO BEFIT" EPA 1317-IX, EU U 1251.
Se opravičujem. Še eno pooblastilo moram prebrati in sicer gospa Sara Žibrat nadomešča Andrejo Živic. Glede na to, da ste bili uvodna dopolnilna obrazložitev in razprava o 3. točki dnevnega reda opravljeni v okviru 1. točke dnevnega reda odboru predlagam, da odloča o naslednjem predlogu mnenja: Odbor za finance podpira navedeni predlog stališča Republike Slovenije do omenjenega predloga, ki ga je predložila Vlada in predlaga pristojnemu Odboru za zadeve Evropske unije, da predlog stališča sprejme.
Glasujemo. Navzočih je 13 poslank in poslancev, 9 jih je glasovalo za, nihče proti.
(Za je glasovalo 9.) (Proti nihče.)
Ugotavljam, da je mnenje sprejeto.
Ravno tako tudi tu predlagam, da odbor pristojnemu Odboru za zadeve Evropske unije poroča pisno.
S tem zaključujem tudi 3. točko dnevnega reda in 17. sejo Odbora za finance. Hvala lepa vsem za udeležbo in pa lep dan vam želim.