13. redna seja

Odbor za izobraževanje, znanost in mladino

26. 6. 2024

Transkript seje

Vse članice in člane odbora, vabljene ter ostale prisotne prav lepo pozdravljam!

Začenjam 13. sejo Odbora za izobraževanje, znanost in mladino.

Obveščam vas, da so zadržani, se seje ne morejo udeležiti naslednji članice in člani odbora: doktorica Tatjana Greif, Iva Dimic, Damijan Zrim, Jožef Lenart, Tomaž Lisec, Franci Kepa, Alenka Jeraj ter Alenka Helbl. Na seji kot nadomestni člani in članice odbora s pooblastili sodelujejo: poslanec Jonas Žnidaršič, ki nadomešča poslanca Damijana Zrima, poslanec Milan Jakopovič, ki nadomešča poslansko doktorico Tatjano Greif ter poslanec Tomaž Lah, ki nadomešča poslanko Katarino Štravs ter poslanka Andreja Živic, ki nadomešča poslanko Vero Granfol.

/ oglašanje iz dvorane/ Sem že. Treba priti točno.

S sklicem seje ste prejeli naslednji dnevni red: 1. točka - Predlog zakona o spremembi Zakona o spremembah in dopolnitvah Zakona o šolski prehrani in 2. točka - Razno.

Ker v poslovniškem roku nisem prejela predlogov za njegovo spremembo, je določen takšen dnevni red seje, kot ste ga prejeli s sklicem.

Prehajamo na 1. TOČKO DNEVNEGA REDA - PREDLOG ZAKONA O SPREMEMBI ZAKONA O SPREMEMBAH IN DOPOLNITVAH ZAKONA O ŠOLSKI PREHRANI, ki ga je Državnemu zboru v obravnavo predložila skupina poslank in poslancev, s prvopodpisanim magistrom Borutom Sajovicem, s predlogom za obravnavo po skrajšanem postopku.

Predlog zakona je bil 21. maja letos objavljen na spletnih straneh Državnega zbora. Kolegij predsednice Državnega zbora je na 86. seji dne 28. maja letos sklenil, da se predlog zakona obravnava po skrajšanem postopku. V zvezi s to točko dnevnega reda ste prejeli naslednje gradivo, ki je objavljeno na spletnih straneh Državnega zbora, in sicer predlog zakona, mnenje Zakonodajno-pravne službe, stališče Skupnosti občin Slovenije, ter mnenje Komisije Državnega sveta za izobraževanje, kulturo, znanost, šport in mladino. Na sejo so bili vabljeni vsi, ki so razvidni iz sklica seje.

Začenjam drugo obravnavo predloga zakona, o kateri bomo na podlagi 126. člena Poslovnika Državnega zbora opravili razpravo in glasovanje o posameznih členih predloga zakona.

Za dopolnilno obrazložitev predloga zakona dajem besedo predstavniku predlagatelja kolegu Lenartu Žavbiju.

Izvoli, Lenart.

Najlepša hvala.

Pred skorajda točno enim letom, 28. 6. 2023, je ta Državni zbor, ta sklic Državnega zbora, sprejel novelo Zakona o šolski prehrani. S to novelo smo takrat, se izpolnili eno od koalicijskih zavez, da bo šolska prehrana oziroma konkretno šolsko kosilo, za vse učenke in učence brezplačno. Ker pa smo že takrat tekom obravnave tistega zakona ugotovili, da na nekaj, da sistem, na nekaj tako, bom rekel, pomembnega ni pripravljen iz danes na jutri smo takrat implementacijski rok določili 1. 9. 2027. V vmesnem času, v tem prehodnem obdobju med lanskim sprejetjem in 1. 9. 2027 pa smo še dodatno dvignili polno oziroma polovično subvencijo za četrti in peti dohodkovni razred vseh učenk in učencev, ki so v tem dohodkovnem razredu.

Torej, ta današnji zakon, predlog zakona, ki je na mizi je nomotehnično, vsebinsko popolnoma preprost, gre za to, da ta pravica četrtemu in petemu dohodkovnemu razredu velja tudi v šolskem letu 2026 in 2027, ker je tako takrat, pri obravnavi prejšnjega zakona prišlo do, bomo temu rekli, neskladja v zapisu samih členov. Torej poslanske skupine koalicije vztrajno stojimo na stališču, da noben otrok v šoli ne sme biti lačen tudi za šolsko leto 2026-2027 predlagamo dvig cenzusa. Hvala.

Hvala lepa tudi tebi.

Zdaj pa dajem besedo predstavnici Ministrstva za vzgojo in izobraževanje, državni sekretarki gospe Jasni Rojc.

Izvolite.

JASNA ROJC (državna sekretarka MVI): Hvala lepa.

Saj v bistvu kaj veliko ni dodati. Mi razumemo pač predlog te spremembe predvsem kot zaščito najranljivejših učencev. V bistvu gre za to, da za to eno leto, ko bi nastala pač vrzel do 1. 9. 2027, ko naj bi popolno subvencijo pač imeli vsi učenci za šolsko prehrano, v bistvu, da se tem učencem, ki res izhajajo iz socialno manj spodbudnih okolij, zagotavljajo še vedno enake možnosti kot do zdaj.

Hvala lepa.

Besedo dajem predstavnici Zakonodajno-pravne službe, gospe Miri Palhartinger.

Izvolite.

Mira Palhartinger

Pozdravljeni!

Hvala za besedo. Bom čisto kratka, ker Zakonodajno-pravna služba k predlogu zakona ni imela pripomb.

Hvala lepa.

Dajem še besedo predstavnici Državnega sveta, gospe Eleni Zavadlav Ušaj.

Izvolite.

Elena Zavadlav Ušaj

Hvala, predsednica, za besedo.

Lep pozdrav vsem skupaj, pa tudi vabljenim!

Seveda je tudi Komisija Državnega sveta za izobraževanje, kulturo, znanost, šport in mladino predlog zakona obravnavala na svoji 18. seji in tudi zakon podpira. Vseeno bom pa prebrala še enkrat mnenje komisije, ki je bilo izpostavljeno na sami seji, kljub temu, da se ponavlja tisto, kar je že bilo izrečeno v prvi obravnavi lansko leto. In sicer: "Komisija se je seznanila z mnenjem Ministrstva za vzgojo in izobraževanje ter Dijaške organizacije Slovenije, ki predlog zakona podpirata. Komisija je v razpravi ponovno opozorila na kompleksnost zagotavljanja brezplačnega kosila za vse učence. Člani komisije so opozorili, da je prehrana v šolah že sedaj dobro organizirana, je kakovostna in kosila so dostopna za vse učence, ki se nanj prijavijo. Komisija je že ob obravnavi novele zakona iz leta 2023 podprla brezplačna kosila za vse šoloobvezne otroke, vendar je že takrat opozorila na nekatera odprta vprašanja, ki se pojavljajo. V zvezi z izvedbo predlaganih rešitev. Komisija pri tem ponovno izpostavlja več dejavnikov, ki bodo lahko vplivali na uresničitev omenjenih sprememb. In sicer so to: vzpostavitev ustrezne infrastrukture, kadrovska organizacija in zagotovitev finančnih pogojev za izvedbo organiziranja brezplačnih kosil na vseh osnovnih šolah in vseh občinah. Komisija opozarja na vprašanje prostorskih pogojev v šolah, da zagotovijo tako dodatne kuhinjske kapacitete kot možnost za ureditev jedilnic oziroma razdelilnic. Izhajajoč iz trenutnega sistema subvencioniranja kosil komisija opozarja na posledice uvajanja brezplačnih kosil za vse učence, zlasti z vidika transparentnih prijav na kosilo. Dodaja, da ni mogoče predvideti, za koliko bi se povečalo število prijav na brezplačno kosilo oziroma razmerja med tistimi učenci, ki se bodo prijavili na kosilo, ter med tistimi, ki bodo dejansko kosili. Komisija ocenjuje, da je lahko posledica te nepredvidljivosti povečanje obsega presežka hrane. Komisija ugotavlja, da je, zaradi posebnosti načina organizacije prehrane v osnovnih šolah oziroma različnih prehranskih navad in omejitev, kot je na primer zagotavljanje ustrezne dietne hrane, kjer se število dietnih obrokov povečuje ter same organizacije pouka na šolah, vzpostavitev brezplačnega toplega obroka zahtevno vprašanje, ki sproža tudi ureditev upravljanja s presežki hrane. Komisija je pri tem zavzela stališče, da je ob podpori pristojnega ministrstva in drugih pristojnih služb nujno uveljavljati ukrepe, s katerimi bodo šole lahko vzpostavile učinkovit nadzor med prijavami na kosila in presežkom hrane vključujoč spodbude pri vzgajanju otrok k pozitivnemu odnosu do zdravega prehranjevanja in ozaveščanju otrok o odnosu do hrane kot o pomembni vrednoti. V zvezi s še veljavnimi rešitvami glede subvencioniranih kosil za socialno najbolj ranljivo skupino otrok, se je komisija seznanila s pojasnili pristojnega ministrstva, da je vprašanje glede izpostavljenosti oziroma morebitno marginalizacijo otrok s pravico do subvencioniranega kosila odveč, saj so ti podatki anonimizirani. Komisija je namreč izpostavila skrb, da takšna rešitev oziroma delitev lahko omogoča dodatno razslojevanje otrok. Komisija podpira uveljavitev brezplačnih kosil za vse učence, vendar pa bo zaživela, če bodo po vseh šolah izpolnjeni infrastrukturni in kadrovski pogoji podprti z ustrezno finančno podporo.

Hvala.

Hvala lepa tudi vam.

Drugih vabljenih na sejo ni.

Torej, zaključili smo s predstavitvijo mnenj in stališč.

Prehajamo na razpravo in glasovanje o posameznih členih v okviru druge obravnave predloga zakona.

Odboru predlagam, da se razprava o členih predloga zakona združi v skladu s prvim odstavkom 128. člena Poslovnika Državnega zbora. Po opravljeni razpravi pa bi opravili glasovanje o vseh členih predloga zakona skupaj. Se s tem strinjate? (Da.) Ugotavljam, da ja.

Predlog zakona ima 2 člena.

V razpravo dajem torej člena predloga zakona. Želi kdo razpravljati? (Ne.) Ugotavljam, da ne. Torej, zaključujem razpravo in prehajamo na glasovanje. Imamo vsi kartice? Ja, v redu. Torej, v skladu s prej sprejeto odločitvijo prehajamo na glasovanje o vseh členih predloga zakona skupaj.

Glasujemo. Za je glasovalo 9 poslank in poslancev, nihče proti.

(Za je glasovalo 9.) (Proti nihče.)

Ugotavljam, da je zakon sprejet.

S tem zaključujem drugo obravnavo predloga zakona na matičnem delovnem telesu.

Ker k predlogu zakona na matičnem delovnem telesu niso bili sprejeti amandmaji, Odbor za izobraževanje, znanost in mladino Državnemu zboru predlaga, da Predlog zakona o spremembi Zakona o spremembah in dopolnitvah Zakona o šolski prehrani sprejme v predloženem besedilu.

Se strinjate, da bo poročevalka, predsednica na seji zbora? (Da.) Ja, hvala lepa za zaupanje.

Zaključujem 1. točko dnevnega reda.

Prehajamo na 2. TOČKO DNEVNEGA REDA - RAZNO. Želi kdo kaj razpravljati pod točko razno? (Ne.) Ugotavljam, da ne. Mislim, da smo zaključili.

Zaključujem to točko dnevnega reda in se vam zahvaljujem za prisotnost, za sodelovanje in vas vse lepo pozdravljam in želim še naprej lep dan!