25. redna seja

Mandatno-volilna komisija

4. 7. 2024

Transkript seje

Spoštovani kolegice in kolegi, vsi vabljeni, lep pozdrav!

Pričenjam 25. sejo Mandatno-volilne komisije.

Obveščam vas, da se je za današnjo sejo opravičil kolega Ferenc Horváth, imamo pa tudi nekaj pooblastil, in sicer, poslanec Aleksander Reberšek nadomešča Janeza Ciglerja Kralja, Zoran Mojškerc Danijela Krivca, Rado Gladek pa Alenko Jeraj in to je to.

S sklicem seje današnji ste prejeli naslednji dnevni red: 1. točka - Predlog za imenovanje članov upravnega odbora Prešernovega sklada, 2. - Predlog za izvolitev v sodniško funkcijo na sodniško mesto okrajnega sodnika na Okrajnem sodišču v Kranju, 3. točka - Predlog za izvolitev v sodniško funkcijo na sodniško mesto okrajne sodnice na Okrajnem sodišču v Kopru, 4. točka - Revizijsko poročilo notranje revizije poslovanja Komisije za preprečevanje korupcije za obdobje 1. september 2022 do 31. december 2023 in 5. točka - Administrativne zadeve.

28. junija sem predlagala še razširitev dnevnega reda seje z naslednjima točkama: a1. - Zapisnik o ugotovitvi izida volitev poslancev iz Republike Slovenije v Evropski parlament, ki so bile 9. junija 2024 in b.1 - Predlog za imenovanje informacijske pooblaščenke. Ali želi kdo v imenu poslanske skupine predstaviti stališče do širitve dnevnega reda? (Ne.) Ugotavljam, da ne.

Aha, imamo še eno pooblastilo: kolegica Sara Žibrat nadomešča Tamara Vonta.

Torej, sedaj glasujemo o predlagani razširitvi dnevnega reda seje z novo a1. točko.

Glasujemo. Za je glasovalo 14 poslank in poslancev, nihče ni bil proti.

(Za je glasovalo 14.) (Proti nihče.)

Ugotavljam, da je predlog sprejet.

Sedaj pa glasujemo še o predlagani razširitvi dnevnega reda seje z novo b1. točko.

Glasujemo. Za je glasovalo 14 poslank in poslancev, nihče proti.

(Za je glasovalo 14.) (Proti nihče.)

Ugotavljam, da je tudi ta predlog sprejet.

Kot je že običajno, ste tudi danes nekatera gradiva za današnjo sejo prejeli v varovani predal sistemu UDIS zaradi varstva osebnih podatkov in v kolikor nameravate te podatke navajati, vas prosim, da me na to predhodno opozorite in bomo v takem primeru sejo zaprli za javnost.

Sedaj pa prehajamo na A1. TOČKO DNEVNEGA REDA - ZAPISNIK O UGOTOVITVI IZIDA VOLITEV POSLANCEV IZ REPUBLIKE SLOVENIJE V EVROPSKI PARLAMENT, KI SO BILE 9. JUNIJA 2024.

Kot gradivo za to točko dnevnega reda ste prejeli zapisnik Državne volilne komisije objavljen na spletni strani Državnega zbora in tudi v Uradnem listu Republike Slovenije številka 53/2024.

Na današnjo sejo sem povabila Državno volilno komisijo, v imenu katere se seje udeležuje Igor Zorčič, njen direktor. Lep pozdrav!

Torej, v skladu z Zakonom o volitvah poslancev iz Republike Slovenije v Evropski parlament, izvolitev poslancev v Evropski parlament potrdi tudi Državni zbor, na podlagi končnega izida volitev, ki ga ugotovi Državna volilna komisija. Iz zapisnika Državne volilne komisije med drugim izhajajo ugotovitve, koliko glasov je dobila posamezna lista kandidatov, koliko mandatov je pripadlo posamezni kandidatni listi ter izvoljeni poslanke in poslanci, in sicer Romana Tomc, doktor Milan Zver, magister Branko Grims in Zala Tomašič - Slovenska demokratska stranka, Irena Joveva in Marjan Šarec - Gibanje Svoboda, Vladimir Prebilič - Vesna Zelena stranka, Matjaž Nemec - Socialni demokrati, in Matej Tonin - Nova Slovenija - krščanski demokrati. Med izvoljenimi poslanci v Evropski parlament sta tudi aktualna poslanca Državnega zbora.

Skladno z 2. členom Zakona o volitvah poslancev iz Republike Slovenije v Evropski parlament, poslanec v Evropskem parlamentu ne more biti poslanec v Državnem zboru, zakon o poslancih pa v prvem odstavku 9. člena med drugim določa, da poslancu preneha mandat, če nastopi funkcijo ali začne opravljati dejavnost, ki ni združljiva s funkcijo poslanca, v drugem odstavku istega člena pa, da poslancu preneha mandat z dnem, ko Državni zbor ugotovi, da so nastali razlogi iz prejšnjega odstavka.

Zato bo Mandatno-volilna komisija pripravila predlog sklepa, s katerim bo Državnemu zboru predlagala, da potrdi izvolitev poslank in poslancev iz Republike Slovenije v Evropski parlament ter, da ugotovi tudi, da bo poslancema magistru Branku Grimsu in Mateju Toninu z dnem nastopa funkcije poslanca v Evropskem parlamentu, prenehal mandat poslanca Državnega zbora.

Sedaj pa dajem besedo direktorju Državne volilne komisije, gospodu Igorju Zorčiču.

Izvolite.

Igor Zorčič

Hvala za besedo.

Lep pozdrav vsem!

Jaz k temu, kar piše v zapisniku, nimam kaj dodati, bi pa izkoristil to priložnost, da se zahvalim vsem članom volilnih odborov, volilnih komisij, okrajnih volilnih komisij, volilnih komisij, volilnih enot in nenazadnje tudi svojim sodelavkam na Državni volilni komisiji za veliko opravljeno delo. Mislim, da so vsi, ki so sodelovali v tem procesu, vložili ves svoj napor, da je bilo, da so bile glasovnice preštete in da je bil izid ugotovljen, tako kot od nas to zahteva zakon, tako, da še enkrat, moja zahvala v imenu Državne volilne komisije, vam pa seveda oziroma izvoljenim poslancem pa seveda želim uspešno delo v Evropskem parlamentu.

Hvala lepa.

Najlepša hvala.

Sedaj pa odpiram razpravo, želi kdo besedo? (Da.)

Anja Bah Žibert, izvolite.

Hvala lepa za besedo.

No, saj zapisnik je dejstvo, ampak zagotovo pa je, mislim, da tudi danes pravi trenutek, da se pa nekatere stvari vendarle izpostavijo, tudi o tem, ko govorimo ali smo pred zakonom vsi enaki in ali je 43. člen Ustave, ki določa, da je volilna pravica v Sloveniji splošna in enaka, dejansko velja za vse.

Zdaj, zakaj to izpostavljam? Zdaj, če bomo pač pogledali rezultat volitev, je zagotovo zanimivo, ko malo pogledaš tudi te številke, in takrat lahko pomisleki, ki jih bom tudi potem povedala, mislim, da so več kot upravičeni, vendarle pač dajo neko, bom rekla, dodatno težo. Zakaj? Na zadnjih evropskih volitvah je bilo neveljavnih kar 31 tisoč 182 glasovnic, to je veliko, za primerjavo, da bodo morda volivci vedeli, koliko je to, to je približno toliko, kot je dobila Levica vseh glasov, in potem, ko primerjamo izvoljene kandidate, sploh, marsikdo je takrat gledal pozno v noč te rezultate, kako so se spreminjali in kako so pač posamezniki enkrat bili v parlamentu, potem že ne, je med dvema strankama, konkretno SD in SLS, šlo za 3 tisoč 753 glasov, na koncu, kajne.

Zdaj, lahko bi šlo tudi za dva glasova, ni noben problem, ampak izhajajoč iz vsega tega, mislim, da so naša opozorila, ko govorimo, ali imamo v državi res vse pogoje, kot sem jih povedala, tudi iz Ustave menim, da je na mestu in da odpremo ob priložnosti še bolj temeljito razpravo tudi o tem, kaj se dogaja z našimi volišči.

Od leta 2011, spoštovani, pa do danes smo izgubili 402 volišča. 402 volišča imamo manj kot pred 11 leti, ko je bilo tudi volivcev manj. Se pravi, logično bi bilo, da bi volišča številčno rasla, ampak celo upadajo.

Zdaj, kaj je drug velik problem? Ta volišča se ukinjajo predvsem v, bom rekla, tistih delih Slovenije, to je podeželje, kjer je dostopnost do volišč že po naravi slabša od urbanih naselij, nekateri se morajo voziti več kilometrov in tukaj je prihajalo do večjega števila ukinjanja volišč. Samo za primerjavo, kajne, da ni to kar nekaj iz trte zvito. Šmarje pri Jelšah ima eno najnižjih oziroma najnižjo udeležbo v državi, ne samo na teh volitvah, to govorim zdaj skozi čas in od, njim je bilo ukinjenih 28 volišč od 69 in jaz mislim, da pač v državi res ni problem, da zagotovimo volišča, kjer bo nekako približno dostopna za ljudi vendarle primerna in nekako v tem smislu kar se da poštena.

Morda tukaj še druga zadeva, ki mislim, da jo bomo morali prav tako enkrat odpreti. Jaz mislim, da pač se mora vsak po volitvah počutiti, da je bilo narejeno vse, kar se tiče samega nadzora, in da ni nikoli nobenega dvoma, kajti volitve so pomembne, to je praznik demokracije in vsakršen dvom seveda nikoli ni dober in prav je, da je odvržen, zato je zelo pomembno tudi to, da vemo, da se raste udeležba na predčasnih volitvah. Skozi zadnja obdobja vidimo, da ta udeležba raste, ampak nadzor, nadzor nad temi volitvami oziroma bom rekla nad glasovnicami, je pa izjemno slab, izjemno slab v smislu nadzora. Se pravi, te glasovnice nekje stojijo, nihče jih ne prešteje vsak dan, jaz mislim, da bi morali vsak dan po volitvah to prešteti in seveda zapisati v zapisnik, ampak to stoji več dni in potem seveda se naknadno to šteje. Pravilno bi bilo, da se pač to sproti prešteje vsak dan in da se natančno ve, tega je še kar nekaj, ampak mislim, da bo pač še priložnost, da o tem odpremo razpravo, ampak zagotovo je pomembno, da v državi zagotovimo še enkrat, da dejansko odvržemo vsak dvom, da je nadzor tako kot na voliščih, tudi, ko govorimo o predčasnih volitvah, potem kaj s temi glasovnicami, govorimo, in, da seveda imajo ljudje vso ustavno zagotovljeno pravico, menim, da je v interesu vseh, da je volilna udeležba vedno večja. Z ukinjanjem volišč dvomim, da bomo dosegli ta korak.

Toliko, hvala lepa.

Želi še kdo? (Da.)

Borut Sajovic, izvolite.

Hvala lepa.

Zdaj, tisti, ki nas poslušajo, si seveda lahko ustvarijo svoje mnenje, zato z moje strani, gospod predsednik, čestitke za opravljeno delo. Ni bilo enostavno izpeljati volitve in pa seveda še zraven referendume, dela je bilo veliko, tako, da pohvala in zahvala vaši ekipi, tudi vsem tistim na terenu. Mislim, da dvoma v te volitve ni prav nobenega. Vedno pa obstaja možnost, da se seveda nadzor in kontrola še poveča tudi glede na tone in tone materiala in glasovnic. Ni bilo nobenih pritožb in pa nobenih bistvenih anomalij. Tako, da s tega mesta, iz tega trenutka, eno samo sporočilo: volitve so bile poštene in pa korektne, seveda, vedno se pa na tematskih sejah ali pa tudi stranke imamo v Državni volilni komisiji, ustrezno zastopstvo, o nadgradnjah sistemov lahko še pogovarjamo. Vesel sem tudi, da smo danes vsi nekje zadovoljni z visoko volilno udeležbo. Glede na to, da se je pa pred volitvami problematiziral določene akcije, ki so mogoče volilno udeležbo dvignile, ampak za demokracijo, za pošten izid je velika volilna udeležba nagrada, tako da pohvala in zahvala za opravljeno.

Hvala lepa.

Jelka Godec, izvolite.

Ja, najlepša hvala.

Seveda, čestitke DVK-ju, predsedniku in vsem, ki tam delajo, predvsem pa tisti, ki so bili v volilnih odborih, ker so imeli res veliko dela. Predvsem to delo jim je naložila koalicija s prisiljenimi oziroma hitro sprejetimi referendumi in zato se seveda lahko sedaj vodja Poslanske skupine Svoboda zahvaljuje vsem volivcem in tistim, ki so delali v volilnih odborih, da so trpeli do dveh ponoči oziroma do 2. ure zjutraj na OVK-jih, vlagali še vedno, torej, zapisnike in vso potrebno dokumentacijo, tako, da seveda gre čestitke tistim, ki so delali na voliščih. Ne gredo pa čestitke koaliciji, ki so pripravili to obsežno delo in je prihajalo tudi do določenih, seveda, bom rekla, napak, ki pa so jih sproti odpravljali tisti, ki so bili trezni še, tako kot sem rekla, ob dveh zjutraj, na OVK-ju.

Zdaj, kar se pa tiče legalnosti volitev ali pa kakorkoli, nihče tukaj ni oporekal tega. Anja Bah Žibert je govorila o ukinjanju volišč. Jaz moram reči, da tudi v našem volilnem okraju je zelo zanimivo, da eno volišče je za evropske volitve, pa državne volitve ni dovoljeno oziroma ga ni, zato ker ni dostopno in za invalide, dočim za lokalne volitve je pa vse okej. O tem se pogovarjamo tudi kajne? Mislim, kako lahko ena volilna komisija reče, da neko volišče ni primerno za volitve za invalide, drugo pa reče, da je primerno? Kajne? Tako, da tu so vprašanja odprta in ne mi govoriti, da je vse BP.

Zdaj, kar se pa tiče, da je vse v redu oziroma da ni v redu, je pa sama DVK povedala. Jaz vam bom prebrala izjavo za javnost DVK-ja po volitvah in sicer takole se glasi:

"Eno od vprašanj, o katerem je razpravljala DVK, je bilo tudi v javnosti izpostavljeno stališče, da so bila nekatera volišča za predčasno glasovanje določena v nasprotju z zakonom. Zakon namreč določa, da morajo biti volišča za predčasno glasovanje določena na posebnem volišču na območju okrajne volilne komisije. Denimo v Ljubljani so volišča za predčasno glasovanje za več okrajnih volilnih komisij združena na eni lokaciji."

Ste razumeli kajne? Gre za Gospodarsko razstavišče, tam je eno volišče za več, za več okrajnih volilnih komisij.

"Kot so se dogovorili člani DVK, bo za prihodnje volitve treba poiskati vsa volišča za predčasno glasovanje, določiti v skladu z določbami zakona o volitvah v Državni zbor."

No, sama DVK ugotavlja, da predčasno glasovanje ni bilo izvršeno v skladu z zakonom. Sama DVK. Na to smo v Slovenski demokratski stranki opozarjali že prej, zdaj pa celo z uradno resolucijo oziroma memorandumom na volitve. O tem govorim. V Ljubljani in potem, kaj pa je odgovor bil vmes tudi slišati, da v Ljubljani ni prostora za predčasno glasovanje. Kaj se hecate? V Ljubljani ni prostora. A v Šentjurju, v Šmarju, v Tolminu pa je?

Torej vam o tem govorimo, da predčasno glasovanje ni bilo izvršeno po zakonu, ki ga določa, torej zakon, ker določa predčasno, predčasna volišča in ne mi govoriti, da je bilo vse b.p. zdaj, prej in kaj mislim, teh prejšnjih volitvah. Zato, ker v Ljubljani na Gospodarskem razstavišču že ne vem kako dolgo poteka predčasno glasovanje za več volilnih, okrajnih volilnih komisij. Tako da o tem bi bilo potrebno seveda razpravljati. Me pa veseli, da so na DVK sprejeli tudi te naše predloge oziroma naše pomisleke, pripombe in da o tem vendarle razpravljajo. Končno vsaj razpravljajo in se o tem pogovarjajo in verjetno bodo to, jaz upam, da z zavedanjem, da se, mislim, če se tega zavedajo tudi na prihodnjih volitvah, bližajočih se volitvah to rešili, ker drugače res volitve ne bodo oziroma niso bile izpeljane po zakonu. Hvala.

Hvala lepa. Jaz si bom tu dovolila samo en komentar, ker je bila ta informacija za mene nova in kot prvopodpisana pod spremembo Zakona o volitvah v Državni zbor, ki je določil, da morajo biti vsa volišča dostopna invalidom, se mi zdi skrajno problematično, če lokalne volilne komisije tega določila zakona ne upoštevajo. Verjamem, da to ni edini primer. Želi še kdo besedo? Izvolite, gospod Zorčič.

Igor Zorčič

Ja, mogoče, da se opredelim do nekaterih navedb. Kar se tiče ukinjanja volišč pravzaprav niti ni to najbolj pravilna terminologija, ker volišča niso ta trenutek postavljena, ampak se vedno znova pred vsakimi volitvami in referendumi postavijo s strani okrajnih volilnih komisij. Te številke držijo. V preteklih 10, 12 letih je bilo dejansko ali pa ni bilo ponovno vzpostavljenih 400 volišč. Jaz se ne bom spuščal v to, zakaj. Mislim, en osnovni razlog je bil to, da številna volišča niso bila prilagojena invalidom.

Zdaj, kar je tu z našega vidika problematično, je to, da pravzaprav nimamo neke zakonodaje, ki bi določila, kako pogosto mora biti nasejana mreža volišč oziroma kako na gosto naj bodo volišča postavljena. Nekatere države to imajo, imajo določilo, ne vem, na 500 volivcev, na tisoč volivcev in podobno, nekatere tega nimajo. Praksa Državne volilne komisije izhaja predvsem iz tega, da okrajne volilne komisije, ki same določajo lokacije in število volišč poznajo teren, poznajo krajevne običaje, katere so tiste lokacije, ki so prepoznavne, ki so dostopne in potem na tej podlagi določijo volišča. Jaz bi si želel, da se v prihodnje ta mreža volišč nekako v čim večji meri poenoti z mrežo volišč, ki jih določajo občinske volilne komisije zato, da se ljudje dejansko navadijo na določene lokacije.

Zdaj, kar se tiče izpostavljenih primerov Šmarje pri Jelšah, recimo, tam smo pregledali situacijo. Okrajna volilna komisija Šmarje pri Jelšah pokriva več občin. In moram reči, da mreža volišč za državne volitve pa za evropske volitve je praktično enaka tistim, ki je postavljena v teh občinah za občinske volitve. Ampak, ne glede na to, bo služba Državne volilne komisije v prihodnje naredila eno analizo oziroma primerjavo, kje število volišč odstopa v primeru občinskih volitev in v primeru državnih volitev. Šli bomo na teren, pogledali zakaj ta odstopanja, ali to vpliva kakorkoli na udeležbo.

Šli smo tudi v neko analizo, preteklih volitev, leta 2022 so bile volitve po svoji udeležbi rekordne, pa moram reči, da tudi tam, kjer je bilo zmanjšanje števila volišč, ni bilo opaziti, da bi bila udeležba zaradi tega manjša, ampak je bila ponekod celo večja, tako da tu je zdaj res potrebno nekako empirično ugotoviti, kako to vpliva na samo volilno udeležbo.

Kar se tiče predčasnega glasovanja. Zdaj, v preteklih letih se je vzpostavila neka praksa za Ljubljano, da se predčasno glasovanje opravi na poenotenem volišču številnih volilnih okrajev. Treba je vedeti, da tudi ti volilni okraji, ki pokrivajo območja Ljubljane, imajo sedež na istem naslovu, večina njih je na Linhartovi 11. Tako da tu je stvar precej diskutabilna. Je pa Državna volilna komisija v navodilu, ki ga je sprejela ob sprejemanju rokovnika in drugih pravil ob začetku volitev v Evropski parlament dopustila možnost, da se izjemoma, če to narekujejo bom rekel lažji dostop do volitev, do volišč, da se omogoči tudi predčasno glasovanje na nekem združenem volišču za več volilnih okrajev.

Kar se tiče službe Državne volilne komisije, je mogoče takšna organizacija združenega volišča lahko priročno, lahko pa tudi ne. Namreč, lahko se zgodi, da Gospodarsko razstavišče, ki je v lasti deooja, da nam nekega dne sporoči, da na dan, ko bo predviden referendum ali pa volitve, ti prostori ne bodo prosti, tako da bomo šli tudi v iskanje nekih rezervnih scenarijev za to, da smo na varni strani, če se nam ta, če se nam takšna zadeva zgodi. Seveda je pa na strani Državne volilne komisije, da v prihodnjih, ob prihodnjem referendumu, prihodnjih volitvah pove na kakšen način naj bo organizirano predčasno glasovanje. Mogoče gledalcem v pojasnilo, jaz nisem član Državne volilne komisije, sem direktor, jaz izvršujem sklepe in navodila, ki so sprejeti na Državni volilni komisiji, ampak seveda, ta opažanja, ki jih opažamo v službi, pri sami organizaciji bomo izpostavili na Državni volilni komisiji in bomo seveda za prihodnje preučili tudi te ostale scenarije.

Kar se tiče varovanja glede varovanja glasovnic. Na predčasnem glasovanju je Državna volilna komisija sprejela izrecna navodila v zvezi z varovanjem, da morajo biti v varovanih prostorih, kar se tiče Ljubljane, kjer je organizirano največje predčasno glasovanje oziroma največje volišče za predčasno glasovanje pa moram reči, da smo tu še dodatno okrepili tako tehnični kot fizični nadzor, tako da v zvezi s tem ni bilo nobenih dvomov niti pomislekov, da bi šlo karkoli narobe. Hvala.