84. redna seja

Odbor za zadeve Evropske unije

6. 9. 2024

Transkript seje

Spoštovane kolegice, spoštovani kolegi, začenjam 84. sejo Odbora za zadeve Evropske unije.

Na začetku seje vas naj obvestim, da so kot nadomestni člani odbora s pooblastili sodelujejo: kolega Andreja Hoivika nadomešča kolega Žan Mahnič.

Obveščam vas, da so na sejo povabljeni poslanci Evropskega parlamenta iz Republike Slovenije, Urad predsednice Republike Slovenije, Kabinet predsednika Vlade ter predstavniki Vlade in pa seveda tudi Državnega sveta. Vse navzoče vas lepo pozdravljam, še posebej pa novega člana Odbora za zadeve Evropske unije in novega poslanca gospoda Franca Medica, ki ga prav tako tudi lepo pozdravljam na današnji seji, kot tudi novega evropskega poslanca gospoda Tonina. Še, tukaj imam še eno pooblastilo: kolegico Lucijo Tacer pa nadomešča kolegica Sandra Gazinovski, ki jo prav tako lepo pozdravljam na današnji seji.

Prehajam na določitev dnevnega reda seje tega odbora.

S sklicem seje ste prejeli dnevni red seje tega odbora. Dne 29. avgusta 2024 ste prejeli obvestilo o razširitvi dnevnega reda, tako da se dnevni red seje razširi z naslednjimi točkami. Točka 2 - Predlog stališča Republike Slovenije do Predloga direktive Sveta o spremembi Direktive 2006/112 glede elektronskega potrdila o oprostitvi plačila davka na dodano vrednost, točka 3 - Predlog stališča Republike Slovenije do Predloga izvedbene uredbe sveta o spremembi Izvedbene uredbe številka 282/2011 glede elektronskega potrdila o oprostitvi plačila davka na dodano vrednost, točka 4 - Predlog stališča Republike Slovenije do Priporočila sklepa Sveta o odobritvi začetka pogajanj o pogodbi o pravu modelov. Dne 2. septembra 2024 pa ste prejeli še obvestilo o umiku točke z dnevnega reda; tako se z dnevnega reda seje umakne 1. točka -Politične smernice Evropske komisije za zakonodajno obdobje 2024-2029. Točko bomo obravnavali na eni od prihodnjih sej odbora, ko bo z delom torej pričela nova Evropska komisija. Razširitev in umik določbe 154.d člena Poslovnika Državnega zbora.

Torej prehajamo sedaj na 2. TOČKO DNEVNEGA REDA - PREDLOG STALIŠČA REPUBLIKE SLOVENIJE DO PREDLOGA DIREKTIVE SVETA O SPREMEMBI DIREKTIVE 2006/112 GLEDE ELEKTRONSKEGA POTRDILA O OPROSTITVI PLAČILA DAVKA NA DODANO VREDNOST.

Gradivo k 2. in 3. točki smo prejeli od Vlade 22. avgusta 2024 na podlagi prvega odstavka 4. člena Zakona o sodelovanju med Državnim zborom in Vlado v zadevah Evropske unije. Skrajni rok za obravnavo obeh predlogov stališč v Državnem zboru pa imamo danes. Gradivo k obema točkama je bilo v skladu z določili Poslovnika Državnega zbora dodeljeno v obravnavo Odboru za zadeve Evropske unije kot pristojnemu odboru in Odboru za finance kot matičnemu delovnemu telesu. Slednji gradiv ni obravnaval. Ker sta gradivi k 2. in 3. točki vsebinsko povezani, bi pri tej točki torej opravili predstavitev in razpravo o obeh, nato pa bi ločeno glasovali o predlogu stališč.

Sedaj bom prosil, z nami, vidim, da je državna sekretarka magistra Katja Božič iz Ministrstva za finance, da nam predstavi predlog uredbe, predlog torej izvedbene uredbe in pa zlasti predlog stališč Republike Slovenije. Na 38. seji, 3. 9. ... Ja, izvolite prvo predstavitev, potem pa bom še neko dopolnilo, izvolite.

Katja Božič

Najlepša hvala, gospod predsedujoči. Spoštovane poslanke in poslanci.

Dovolite mi, da predstavim predloga stališč h gradivom pod združenima točkama 2 in 3 dnevnega reda te seje, ki jih je Državnemu zboru posredovala Vlada Republike Slovenije. Uvodoma bi rada izpostavila, kar je že bilo rečeno, da sta obe gradivi med seboj povezani; pod točko 2 se namreč obravnava predlog spremembe direktive o DDV, pod točko 3 pa predlog spremembe izvedbene uredbe, s katero se določajo izvedbeni ukrepi za to direktivo. Oba predloga se nanašata na isto tematiko, predlagane določbe sprememb obeh aktov za namene uvedbe elektronskega potrdila o oprostitvi plačila davka na dodano vrednost. Namen predloga spremembe direktive o DDV glede elektronskega potrdila o oprostitvi plačila DDV je uvedba elektronskega potrdila o oprostitvi, s katerim bo upravičenec izkazoval, da je določena transakcija upravičena do oprostitve plačila DDV v skladu s prvim odstavkom 151. člena te direktive. Oprostitve plačila DDV, ki izhajajo iz omenjene določbe direktive o DDV in so bile že prenesene v slovensko davčno zakonodajo v 54. člen Zakona o davku na dodano vrednost, se nanašajo na oprostitve DDV za dobave blaga in storitev v okviru diplomatskih in konzularnih odnosov, oprostitve za dobave organom in institucijam Evropske unije ter mednarodnim organizacijam, oboroženim silam drugih držav članic Evropske unije v okviru skupne varnostne in obrambne politike ter oboroženim silam severnoatlantske zveze Nato. Potrdilo o oprostitvi plačila DDV in ali trošarine je sedaj urejeno v prilogi dve k izvedbeni uredbi Sveta EU številka 282/2011 o določitvi izvedbenih ukrepov za direktivo 2006/112/ES in je zasnovano tako, da se obravnava v papirni različici in podpiše lastno ročno.

Ker so na področju uveljavljanja oprostitve plačila trošarine elektronski postopki že mogoči, bodo po uvedbi elektronskega postopka uveljavljanja oprostitve plačila DDV, sedaj tudi ti postopki usklajeni in enostavnejši. Prav tako se bo zmanjšalo administrativno breme za podjetja v povezavi s postopkom izpolnjevanja in uveljavljanja teh oprostitev na podlagi papirne različice. Države bodo morale uvesti elektronski postopek na tem področju ter nova pravila do 1. julija 2026. V primeru, da se država članica tako odloči, pa lahko v prehodnem obdobju, ki bo trajalo do 30. junija 2030, še naprej uporablja papirno različico potrdila o oprostitvi plačila DDV.

Zaradi pravne varnosti in upravne poenostavitve ter v izogib dodatnim stroškom z izvajanjem IT, se pri uporabi elektronskega potrdila o oprostitvi ne bo razlikovalo med domačimi in čezmejnimi transakcijami. Elektronsko potrdilo o oprostitvi se bo uporabljalo tudi v primerih izvajanja oprostitve na način vračila DDV v skladu z določbami direktive o DDV. Vsi ti primeri oprostitve plačila DDV bodo sedaj potekali v elektronski obliki, kar pomeni, da bodo poenostavljeni in avtomatizirani, kar bo imelo zaradi nadomestitve papirnega poslovanja z digitalnim, tudi določene pozitivne učinke na okolje.

Zaradi predlaganih sprememb, ki izhajajo iz predloga spremembe direktive o DDV, se mora posledično spremeniti tudi izvedbena uredba o DDV. Namen obravnavanega predloga spremembe izvedbene uredbe o DDV glede elektronskega potrdila o oprostitvi plačila DDV je tako določiti izvedbene ukrepe za direktivo o DDV za namen uvedbe elektronskega potrdila o oprostitvi plačila DDV. S predlaganimi spremembami se bo določilo tehnične podrobnosti in specifikacije v zvezi z elektronsko obliko novega potrdila o oprostitvi plačila DDV in načinom njegove elektronske obravnave. Predlog tako uvaja spremembe, ki so potrebne za pretvorbo potrdila o oprostitvi plačila DDV v elektronsko obliko, ne vpliva pa na obseg oprostitev DDV, ki se tako ne bo spremenil, posledično ne bo vpliva na proračun. Na podlagi tega predloga se bo spremenil le način uveljavljanja oprostitve plačila DDV, ki bo sedaj avtomatiziran in bo imel tudi pozitivne učinke na okolje z nadomestitvijo papirnega poslovanja.

Sprememba potrdila bo torej omogočila izvajanje oprostitve plačila DDV za upravičene organe v elektronski obliki. Zaradi navedenega se predvideva, da bodo nastali stroški državam članicam zaradi zagotovitve dostopa do osrednje aplikacije, bo pa večina stroškov izvajanja te digitalne rešitve financirana iz sredstev EU. Potrebna finančna sredstva za kritje stroškov uvedbe novega elektronskega potrdila o oprostitvi plačila DDV in postopka bodo oblikovana v finančnem načrtu Finančne uprave Republike Slovenije. Obravnavana predloga sprememb direktive o DDV ter izvedbena uredba o DDV predstavljata torej naslednjo stopnjo razvoja v okviru prilagoditve zahtevam digitalne dobe, prav tako pa bodo predlagane rešitve prispevale k večji pravni varnosti zavezancev oziroma strank z uskladitvijo postopka uveljavljanja oprostitve plačila DDV s postopkom uveljavljanja oprostitve plačila trošarine. Kot navedeno predhodno se namreč na področju trošarin postopek in potrdilo že izvajata v elektronski obliki, se pa potrdilo o oprostitvi plačila trošarine po vsebini razlikuje od obrazca, ki je priloga k temu predlogu spremembe izvedbene uredbe o DDV, ki predlaga uvedbo elektronskega potrdila o oprostitvi plačila DDV. Oba obrazca potrdila o oprostitvi se uporabljata za isti namen, zato bi bilo potrebno, da sta po vsebini usklajena, za kar se bo Republika Slovenija v nadaljnji razpravi o predlogu teh sprememb v okviru institucij EU tudi zavzemala.

Zato, spoštovani predsednik, spoštovani poslanke in poslanci, ob upoštevanju navedenega predlagam, da se oba predloga stališč podpre.

Hvala.

Najlepša hvala državni sekretarki, magistri Katji Božič.

Na 38. seji 3. septembra 2024 je gradivo k 2., 3. in pa seveda 4. točki je obravnavala tudi Komisija Državnega sveta za mednarodne odnose in evropske zadeve ter sprejela mnenja, ki smo jih tudi prejeli.

Za predstavitev mnenj k 2. in 3. točki sedaj prosim člana komisije, gospoda Gregorja Koreneta.

Izvolite, gospod Korene.

Gregor Korene

Hvala lepa predsednik za besedo.

Lepo pozdravljeni vsi prisotni!

Kot rečeno na tej seji omenjeni so bili obe točki obravnavani oziroma oba dva predloga stališč, zato bi tudi kar skupaj oba nekako razložil. Predstavniki ministrstva so nam obedve materiji natančno razložili, komisija je razumela te zadeve v smeri kot je bilo zdaj rečeno, da se bo to elektronsko potrdilo uvedlo kot alternativa temu, da bo potrjevalo, da je transakcija upravičena do oprostitve plačila davka na dodano vrednost v skladu s 151. členom navedene direktive, ki je bila tudi razložena, razumela v celoti kot neke vrste napredek in ugotovila v razpravi, da gre za pri predstavljenih pravnih aktih za korak naprej k digitalizaciji in optimizaciji davčnih postopkov.

Toliko. In obe, obe dve stališči je podprla, seveda, hvala.

Najlepša hvala gospodu Korenetu.

Tako, spoštovane kolegice in kolegi, sedaj odpiram razpravo, torej, kot sem povedal na začetku, pri točki 2. in seveda tudi pri točki 3. Tako. Želi kdo razpravljati? (Da.)

Izvolite, gospod Tonin. Aha, magister Gregorič, izvolite.

Hvala, gospod predsednik.

Seveda, kljub temu, da sem iz BBC generacije "born before computers", podpiram to digitalizacijo, imam pa vprašanji. Ali je, ali bo FURS pri nas vključen v to digitalno izmenjavo? Kdo bo vključen na strani Evropske unije oziroma Evropske komisije in kje se bodo ti podatki zbirali? Ali so ti podatki v oblaku. Verjetno so, če so v oblaku, kje je oblak? Ali oblak zapusti države Evropske unije in kdo ima kontrolo nad oblakom?

Hvala lepa.

Hvala, gospod Gregorič.

Prijavljen je še gospod Tonin, izvolite.

Poslanke in poslanci, lepo pozdravljeni, dober dan!

Jaz imam eno tehnično vprašanje, in sicer pri teh oprostitvah plačila davka na dodano vrednost so upravičenci jasni. Zdaj, to je potekalo na papirnat način, zdaj bo to potekalo digitalizirano. Mene zanima, ali obstaja tudi možnost, zdaj se je delal to tako, da je upravičenec za oprostitev davek plačal in potem mu je posamezna država vrnila nazaj, ker je bil upravičen do oprostitve, ali ta digitalizacija pomeni tudi, da gremo lahko v smeri, da tudi ta vmesni korak spustimo, da nekdo, ki je upravičen, da ne plačuje DDV, ga niti ne plača, da ne čaka potem na povračilo s strani neke države članice nazaj?

Še želi kdo razpravljati pri tej točki? (Ne.) Če ne, bom prosil državno sekretarko, da odgovori. Glejte, tudi če nimate odgovorov, potem lahko daste tudi pisni odgovor obema kolegoma, tako evropskemu kot slovenskemu kolegu. Ni problema, smo, kar se tega tiče, prihajamo vedno naproti.

Izvolite, vseeno, če imate odgovor.

Katja Božič

Zdaj, podrobnih rešitev še ne morem predstaviti, ker sta oba dokumenta, v bistvu predstavljata začetek razprav in iskanja konkretnih tehničnih rešitev, bomo pa v bistvu pripravili tudi pisni odgovor, pa vam ga posredovali… / govorita hkrati/