Dobro jutro, začenjam 99. sejo Kolegija.
Vse prisotne lepo pozdravljam in vas obveščam o nadomeščanju članov kolegija, in sicer poslanec Jonas Žnidaršič nadomešča vodja Poslanske skupine SD Janija Prednika, poslanec Milan Jakopovič nadomešča vodjo Poslanske skupine Levice doktorja Mateja Tašnerja Vatovca, poslanec Lenart Žavbi nadomešča vodjo Poslanske skupine Svoboda magistra Boruta Sajovica in pa poslanec Andrej Hoivik nadomešča vodjo Poslanske skupine SDS, kolegico Jelko Godec.
Gremo na 1. TOČKO, TO JE DOLOČITEV ČASA OBRAVNAVE TOČKE DNEVNEGA REDA 23. SEJE DRŽAVNEGA ZBORA.
Ta se bo začela v ponedeljek 23. septembra, gradivo ste prejeli včeraj.
Želi kdo besedo? Aha, kolega Žavbi, izvolite.
Saj samo eno krajšo ali pa eno manjšo prošnjo. Zdaj v petek bi prosili, če damo na glasovanje, da se 1 uro prej začne, ne ob 10. ampak ob 9. Glede na to, da bo tisti dan dolga seja, se nam zdi primerno 1 uro prej.
Ja, jaz se strinjam s tem. Ali imate drugi kakšne zadržke? Ne. Potem pa prosim, da se to ustrezno popravi.
In če ne želi nihče več razpravljati, prehajamo na glasovanje, in sicer na glasovanje dajem sklep:
Sprejme se čas za obravnavo posameznih točk dnevnega reda 23. seje Državnega zbora, ki se bo začela v ponedeljek, 23. septembra 2024, z dogovorjeno spremembo, to se pravi, da se seja v petek začne ob 9. uri zjutraj.
Glasujemo. Za soglasno, proti nihče.
Ugotavljam, da je sklep sprejet in zaključujem to točko.
In potem imamo samo še TOČKO - RAZNO.
Aha, kolega Cigler Kralj, izvolite.
Hvala lepa, predsednica. Dobro jutro vsem.
Saj verjetno že pričakujete ali pa veste, o čem bom govoril. Rad bi izpostavil, bomo rekli, vedno hujše nespoštovanje in neupoštevanje Državnega zbora, njegove nadzorstvene funkcije. Predvsem bi izpostavil dogajanje na Komisiji za nadzor javnih financ v zadnjih dneh na zadnjih dveh, treh sejah. Lahko rečem, da pravzaprav, če bomo šli v to smer, mislim, da ne potrebujemo več ne Državnega zbora, parlamenta, ne Komisije za nadzor javnih financ. Gre namreč za to, da koalicija ali pa vsaj del koalicije, bomo rekli, z obstrukcijami in opravičili od teh sej povzroča nesklepčnost in nezmožnost dela opravljanja nadzora nad javnimi financami v Komisiji za nadzor javnih financ. Kljub temu da recimo v primeru ministrice Stojmenove Duh gre za nesporne ugotovitve Računskega sodišča, KPK in ostalih pristojnih institucij, torej Komisija za nadzor javnih financ o tem sploh ne more, ne more opraviti nadzora in razprave, zato ker najprej ni sklepčnosti in, drugič, se ministrica Stojmenova Duh lepo nonšalantno niti ne udeležuje sej. Zdaj predsednik kolega Vrtovec je sklical naslednjo sejo oziroma je preložil to zadnjo dvakrat nesklepčno sejo, kamor ministrica niti ni nameravala priti, na ponedeljek, ko naj bi bili vsi ministri v Državnem zboru - bomo videli, kako bo s tem, ali bo spet takrat ministrica imela kak izgovor oziroma včasih se celo samo obvesti komisijo brez opravičila in brez razloga, da pač nje ne bo in da bo tam državna sekretarka. Ampak ker se tema glede revizijskega poročila Računskega sodišča nanaša na ministrico in na njeno politično odgovornost, se nam zdi, kako bi temu rekel, nesprejemljivo, da ne bi bilo tam na tej razpravi ministrice.
Naslednja stvar. To, kar se je včeraj zgodilo na Komisiji za nadzor javnih financ, ko je ministrica Vrečko po tem, ko bi morala biti soočena s poročili Računskega sodišča glede nakazila, spornega nakazila 8 tisoč 600 in še nekaj evrov Svetlane Makarovič, je gospa ministrica enostavno ostala in zapustila sejo. Poslušajte, to je kršitev Poslovnika, kjer Vlada mora zagotavljati prisotnost na seji Komisije za nadzor javnih financ, ostala je v posmeh predsedniku in komisiji in Državnemu zboru, gledala predsednika, ko jo je pozival k temu, da pač Vlada mora zagotoviti nekoga na seji in koga bo zagotovila namesto sebe, vstala in šla. Glejte, v Poslanski skupini Nove Slovenije, iz katere pač kolega Vrtovec, ki predseduje Komisiji za nadzor javnih financ, se nam zdi to nesprejemljivo. Zdaj, predsednica Državnega zbora, meni se zdi, da ste vi prva odgovorna za to, da se tako stanje nekako prekine in vzpostavi red in parlamentarni red in demokratična, demokratična možnost delovanja nadzorstvenih komisij in s tem opozicije.
Hvala lepa za vaš prispevek. Kolega Žavbi, vi ste se prijavili. Izvolite. Potem bom pa tudi sama povedala svoje mnenje. Izvolite.
Hvala lepa. Jaz mislim tukaj, kar je kolega odprl, je več različnih sej in mislim, da jih je treba jemati parcialno, kot celoto, ker so bile drugačne okoliščine pri posameznih sejah. Zdaj pa, takrat KNJF, ki je bil prejšnji teden, je naš poslanec prišel na sejo, je bil... / oglašanje iz dvorane/ Ja, ne, ne, saj..., samo, torej tam nismo, ni bilo obstrukcije, tako da tisti del, okej. Kar se tiče pa včerajšnje seje je pa, mislim, da problem, ki ga ima ta, ki ga ima KNJF drugje, torej obstrukcija je poslovniško določilo, ki ga lahko katerakoli poslanska skupina kjerkoli uveljavi. To drži. In zakaj je bil KNJF nesklepčen? Ne zato, ker bi tri stranke opozicije oziroma dve, če se ne motim, včeraj obstruirali, oziroma ja, obstruirale sejo, ampak zato, ker neka druga poslanska skupina nima imenovanih članov noter. Tako da v resnici mi tehnično, mi nimamo poslovniške možnosti, da vse tri stranke v koaliciji obstruiramo, vi imate pa sklepčno sejo. Sta nemogoči, dokler nimate imenovanih vseh članov iz druge stranke. Torej, tu se ti dve stvari tepeta, drži. In če sem že pri tem, ko je v nekem trenutku ena seja nesklepčna, za moje pojme ne morem več teči, za moje pojme in v tistem trenutku tudi se mi zdi, da tudi prenos ne more več teči. Tako da, jaz nimam težav, da če bi ministrstva šla iz te seje, če so pač dve stranki obstruirali, ena je pa bila upravičena, bila sklepčna komisija in je zame to logično. Je pa zagata, se strinjam in nič proti nadzorstveni funkciji KNJF, ampak zagata je tukaj dualna, ni samo na strani poslovniške opcije obstrukcije, ampak je tudi na drugi strani poslovniška opcija ne imenovanje članov, zato je ta zagata.
Ja, hvala lepa. Res je to, imamo to zagato že od začetka mandata. Kolega Hoivik, izvolite.
Ja, zdaj me je kolega Žavbi izzval, da se tudi jaz odzovem na to zadevo. Sprva moj osebni vidik je, da je to nedostojno do institucije, kateregakoli odbora, ali je to komisija ali odbor, da Vlada ne zagotavlja več predstavnikov. Zdaj, če je imela ministrica, doktorica Asta Vrečko druge zadeve, bi morala poslati državnega sekretarja.
Kar se pa tiče sklepčnosti, nesklepčnosti KNJF, pa lahko tukaj delim mnenje s kolegom Žavbijem. Izgleda, da bo pač druga opozicijska stranka, torej Nova Slovenija kmalu spoznala, da se kupčije z Golobovo koalicijo na začetku mandata ne izplačajo več, in bi bilo fajn, da bi res nadzorstveno funkcijo prepustila največji opozicijski stranki in s tem teh težav tudi ne bi bilo. Tako, da to je nekako poziv, da po dveh letih vladajoče koalicije, je jasno zdaj vsem, da paktiranje ni na mestu, in da se v skladu tudi s prejšnjimi mandati največji opozicijski stranki prepusti vodenje tej zelo pomembni Komisiji za nadzor javnih financ. Kajti, verjamem, da sicer višina te nagrade manj kot 9000 evrov je pač bila nezakonito dodeljena, hkrati pa so pa v ozadju milijoni, milijoni in tudi več deset milijonov, ki jih vladna koalicija bog ve na kakšen način spušča mimo vseh pravil. In zato je ta komisija izrednega pomena in mora biti čim večkrat sklepčna, da lahko opravlja svoje delo tudi s Poslovnikom.
Ja, hvala lepa, lepo, da se zavedate izjemnega pomena teh komisij. Kolikor vem, je z vaše strani bilo zavrnjeno sodelovanje v nadzornih komisijah, ker ste želeli predsedovati obema, kar, kolikor se spomnim je na začetku Zakonodajno-pravna, in nič ne zmajujte z glavo, imam kar dober spomin, Zakonodajno-pravna služba je jasno povedala, da mora pripasti predsedovanje eni od nadzorstvenih komisij drugi opozicijski stranki. Takrat je iz vaše poslanske skupine bilo ostro in jasno povedano, da želite predsedovati obema.
Okrog paktiranja pa tudi ne bom veliko izgubljala besed. S kom kdo paktira in...
O tem kaj pa nedostojno pred časom je bila seja Odbora za evropske zadeve. Toliko je bilo tam ene nedostojnosti s strani enega vaših poslancev, da kaj takega gledamo v Državnem zboru, jaz se res strinjam, da mora imeti in je prav, da Državni zbor izvršuje svojo nadzorno funkcijo in Državni zbor je pa prvi tisti, ki mora biti dostojen. In to, kar sem jaz gledala na tistem odboru je bilo nevredno funkcije poslanca, nevredno funkcije poslanca. To je moje osebno mnenje in ga lahko povem kjerkoli, kadarkoli, nevredno. Tako da o nedostojnosti se mora vsak sam najprej vprašati, razčistiti, pogledati v ogledalo. Se pa strinjam s kolegom Cigler Kraljem, da tisti, ki so vabljeni, da pokažejo svojo dostojnost in spoštovanje in ostanejo, čeprav so sami morda soočeni z nedostojnostjo, kar sem tudi videla na Odboru za evropske zadeve, ko je kandidatka bila soočena z izrazito nedostojnostjo, pa je ostala. Ni odšla. Tako da tukaj se strinjam. Moram reči, da pač vabljeni, predvsem ministri, ministrice, da se obnašajo in sami dajo potem zgled. Toliko z moje strani zaenkrat.
Kolega Hoivik, pa kolega Cigler Kralj, ne morem... Se opravičujem, kolega Jakopovič je bil prvi, potem dam vam besedo... /oglašanje iz klopi/ Repliko najprej vam, kolega Jakopovič, pa kolega Cigler Kralj.
Izvolite.
Sem bil izgleda napačno razumljen, spoštovana predsednica.
Govoril sem o KNJF, nisem govoril o Odboru za zadeve Evropske unije, ki ni noben nadzorni organ. Pač kar ste vi navajali, je samo po Zakonu o sodelovanju med Vlado in Državnim zborom, da se mora kandidatka predstaviti.
Ste pa izgleda govorili o poslancu iz vaših vrst, najstarejšem poslancu tega Državnega zbora, ki je mojega strankarskega kolega je poimenoval budala. To je bilo pa nedostojno. Vse kar je bilo pa ostalo je bilo pa v okviru parlamentarizma in tudi dosedanjih praks, tako z zaslišanj takšnih in drugačnih, kot z interpelacij in tako naprej. Tisto, kar si pa je kolega Magister Gregorič privoščil, tisto pa je bilo nedostojno in upam, da je ta vaša kritika šla na njega. Hvala.