27. nujna seja

Odbor za izobraževanje, znanost in mladino

1. 10. 2024

Transkript seje

Spoštovani!

Vse članice in člane odbora, vabljene ter ostale prisotne lepo pozdravljam!

Začenjam 51. nujno sejo Odbora za finance.

Obveščam vas, da kot nadomestni člani oziroma članice odbora s pooblastili sodelujejo naslednje poslanke oziroma poslanci: gospa Jožica Derganc nadomešča Jerneja Žnidaršiča, doktor Mirjam Bon Klanjšček nadomešča Lenarta Žavbija, Jožef Lenart nadomešča Suzano Lep Šimenko, Andrej Hoivik nadomešča Tomaža Lisca, Andrej Kosi nadomešča Franca Breznika in Jožef Horvat nadomešča Jerneja Vrtovca.

S predsednico Odbora za izobraževanje, znanost in mladino sva se dogovorili, da bo današnjo sejo vodila ona.

Kolegica doktor Mirjam Bon Klanjšček, predajam vam besedo.

Hvala lepa.

Vsi lepo pozdravljeni!

Spoštovani kolegice in kolegi!

Začenjam 27. nujno sejo Odbora za izobraževanje, znanost in mladino. Tudi jaz lepo pozdravljam članice in člane odbora, vse vabljene in prisotne na seji, kar sem že tudi prej povedala.

Na seji kot nadomestni članice in člani odbora s pooblastili sodelujejo: Jožef Horvat, ki nadomešča kolegico Ivo Dimic, Franc Rosec, ki nadomešča kolega Francija Kepo, Andrej Hoivik, ki nadomešča poslanca Tomaža Lisca, Rado Gladek, ki nadomešča poslanko Alenko Jeraj, in Andreja Kert, ki nadomešča kolegico Vero Granfol.

S sklicem seje ste prejeli dnevni red seje. Ker v poslovniškem roku nisva prejeli predlogov za njegovo spremembo, je določen takšen dnevni red seje, kot ste ga prejeli s sklicem.

Prehajamo na 1. TOČKO DNEVNEGA REDA - NOVA AFERA S PREPLAČEVANJEM STAVBE IN NETRANSPARENTNO PORABO DAVKOPLAČEVALSKEGA DENARJA.

Navedeno točko dnevnega reda bomo obravnavali na podlagi zahteve Poslanske skupine SDS za sklic skupne nujne seje odborov z dne 24. september letos, ki je objavljena na spletnih straneh Državnega zbora.

Na sejo so bili vabljeni vsi, ki so razvidni iz sklica. Dodatno sta bila na sejo povabljena še doktor Boštjan Frelih, glavni tajnik Univerze na Primorskem, in gospod Aleš Oven, pomočnik rektorice Univerze na Primorskem.

Medtem sem dobila še eno pooblastilo, in sicer kolegica Andreja Živic nadomešča kolega Roberta Janeva.

Prehajamo na obravnavo navedene zadeve.

Predstavnico predlagatelja, kolegico Alenko Helbl, prosim za dopolnilno obrazložitev zahteve.

Izvolite.

Hvala za besedo, spoštovani predsednici obeh odborov.

Lep pozdrav vsem gostom in, kolegom poslancem!

Ja, sicer smo naslov sklica današnje seje naslovili s končnim ločilom vprašajem, pa bom povedala, zakaj. 23. septembra smo bili, bom rekla temu, prijetno ali neprijetno presenečeni, da smo na spletnem trobilu Necenzurirano, medijskem trobilu koalicijske stranke Gibanja Svoboda, prebrali članek "Primorska univerza preplačala prostore za študente, posrednik bo zaslužil milijone," pika, ni vprašaja. Pod njim sta se pod ta članek sta se podpisala Primož Cirman vemo, kdo je mož direktorice Urada vlade za komuniciranje in Tomaž Modic strokovni sodelavec preiskovalne komisije, ki jo vodi poslanka Gibanja Svoboda, Tamara Vonta. Glede na poziciji, ki jo zasedata, imata brez dvoma neposredni dostop do vseh informacij, povezanih z aktualno Vlado in Gibanjem Svoboda, zato verjetno ne gre dvomiti, ne gre dvomiti v verodostojnost in resničnost njunih navedb, kajti, pa še nekaj... Zakaj sklic za današnjo sejo? Mi smo poslušali tudi, to se sprašujejo v člankih, ki so izšli v ponedeljek, 23., torek 24. in sredo 25. septembra, vsi ostali mediji so po portalu Necenzurirano zgolj povzemali, zakaj je še posebej pomemben sklic današnje seje in razprava o tem, navsezadnje se spomnimo zadeve Litijska. Začelo se je tam nekje govoriti o dobrih šestih milijonih, nakup 13 tisoč računalnikov, šest milijonov, zdaj govorimo o nekih dobrih šestih milijonih tudi pri tej sporni zadevi, se sprašujem, ali je to neka magična številka za koalicijo, za vlado, verjetno najbolj tudi je vprašanje to za ministra za finance. Kaj je s temi šestimi milijoni? Kdo ima težave s tem številom? In pa, zdaj pa malo resnosti tudi, pa to govorim predvsem zaradi javnosti, da boste danes spoštovani vsi, ki ste povabljeni ponudili razjasnitev, to ste tudi zapisali na odzivu na članek 23. septembra, torej odziv ministrstva je bil 24. septembra, kjer ste poudarili, da se že nekako veselite, da nič ne drži, in da se veselite, da bo priložnost za razjasnitev. Torej, današnja seja je za to sklicana, da razjasnimo ali tudi ne, navsezadnje se je vključil v to zadevo tudi NPU, torej Nacionalni preiskovalni urad, in da nekako tudi glede na to, kar ste rekli v koaliciji, v koalicijski pogodbi ves čas poudarjate, to je bilo ves čas, tudi pred dobrima dvema letoma povedano in temu je 400 tisoč volivcev verjelo, da je vaša toleranca do korupcije ničelna in da je učinkovit pregon kriminala nujen in potrebno je začeti pri sebi. Torej, zdaj pa v nadaljevanju še nekaj podatkov. Torej 23. september, bum, nov dan, nova afera s preprečevanjem stavbe in netransparentno porabo davkoplačevalskega denarja, glavna protagonista pa minister za visoko šolstvo, znanost in inovacije doktor Igor Papič ali morda tudi ponovno minister za finance Klemen Boštjančič, saj se avtorja članka, torej Cirman in Modic v članku sprašujeta, v čem zgodba spominja, pardon, na nakup sodne stavbe na Litijski cesti v Ljubljani, ki jo je Ministrstvo za pravosodje po ugotovitvah kriminalistov preplačala za več kot milijon evrov, in glede na posamezne odgovore je podobnosti precej. Torej, v čem je stvar? V Kopru nedaleč od starega mestnega jedra in vhoda v pristanišče, stoji poslovni objekt Barka, kjer je bil vrsto let sedež koprskega finančnega urada, torej Fursa, in julija letos je njegove nekdanje prostore kupila Univerza na Primorskem, ki želi preurediti v študentski dom s 120. ležišči. Zanje bo plačala več kot šest milijonov evrov, torej dobrih 3 tisoč evrov na kvadratni, ampak Univerza na Primorskem teh prostorov ni kupila od njihovega dolgoletnega lastnika družbe Monetic, nekoč bolj znane pod imenom Hypo lizing, ta jih je namreč pred slabim letom ne moreš verjeti, kako se časovno usklajeno je vse skupaj. Ta je namreč torej pred slabim letom prodala širši javnosti neznanemu podjetju Ideal Invest, ki je za iste prostore odštelo tri milijone evrov, torej le 1500 evrov na kvadratni meter. To je polovico manj, kot je zanje plačala Univerza na Primorskem, in podjetje bo tako zgolj s preprodajo prostorov v desetih mesecih ustvarilo več kot tri milijone evrov dobička, in to na račun države, ki bo Univerzi na Primorskem financirala nakup. To so zapisali v na portalu Necenzurirano. Precej grozljivo se bere tudi njuna navedba, da kronologija dogodkov in več drugih indicev nakazujejo, da so v podjetju že ob nakupu teh prostorov vedeli, komu jih bodo takoj za tem precej dražje prodali. Konec novembra 2023, torej le dva meseca po podpisu pogodbe o prvi prodaji prostorov, je namreč upravni odbor Univerze na Primorskem potrdil načrt investicij za obdobje 2023-2030 in vanjo uvrstil tudi investicijski projekt Študentski dom Barka dve, torej nakup nepremičnine z urejenimi študentskimi ležišči. Med desetimi projekti, ki so bili razvrščeni glede na ocenjeno časovno izvedljivost, so ga uvrstili na prvo mesto. Že iz tega dokumenta je razvidno, da so Univerzi na Primorskem vrednost te investicije ocenjevali na 6,6 milijonov evrov. Zakaj, če so bili le dva meseca pred tem prodani za manj kot tri milijone? Univerza na Primorskem bo sicer nove prostore kupila z denarjem države. Vlada je namreč ta predlog ministrstva za visoko šolstvo, znanost in inovacije, ki ga vodi Igor Papič, v začetku julija letos projekt uvrstila v načrt razvojnih programov. S tem je torej Univerzi na Primorskem zanj zagotovila proračunska sredstva. Le nekaj dni pozneje sta univerza in podjetje Ideal Invest podpisala pogodbo, takoj za tem pa je prodajalec prejel prvih 5 odstotkov kupnine, torej dobrih 300 tisoč evrov. V nadaljevanju sta še dva članka na to temo, torej od cenitve do vseh postopkov. In zato, ker smo se v Poslanski skupini Slovenske demokratske stranke odločili, da bomo na današnji seji razjasnili vse nejasnosti, torej, to je odvisno od vseh vas, spoštovani z ministrstva, ali bomo lahko rekli, prav, pa gremo tako naprej. Namreč, glede na to, koliko bo stala postelja v tem projektu dobro, 7 tisoč evrov več kot vse ostalo in tudi 17 tisoč evrov več kot vsi ostali v Kopru se pač postavlja vprašanje transparentnosti. Torej, danes boste s pogodbami, ki jih imate pripravljene glede plačil in tudi glede same prenove, kaj pravzaprav Univerza na Primorskem zahteva od prodajalca stavbe, kakšna je torej ta oprema, dobre tri milijone dolžni državljanom, dolžni ste državljanom povedati, kako je ta nakup potekal in kaj bo s temi, na kakšen način torej bomo prišli do teh 120 ležišč? Ampak, nekaj moramo še povedati pri tem nihče ni proti. Torej, ne govorimo o tem, da se zavira gradnja novih študentskih domov, so nujno potrebni tako v Kopru, kot v Ljubljani, pa še morda kje drugje, ampak transparentnost in transparentna raba davkoplačevalskega denarja lahko prinese morda še kakšnih deset ali več postelj za študente, če bi delali z denarjem, tako kot je nujno potrebno in tako kot ste se zavezali vsi skupaj, ki ste o tem tudi odločali.

Tako da mi predlagamo Odboru za izobraževanje, znanost in mladino ter Odboru za finance, da se sprejme sklep, da torej oba odbora pozivata Vlado Republike Slovenije, da v roku 14 dni pripravi pisno poročilo glede nakupa novih prostorov Univerze na Primorskem, v katerem se opredeli tudi do odgovornosti ministra za visoko šolstvo, znanost in inovacije, doktorja Igorja Papiča ter ministra za finance Klemna Boštjančiča, ponovno poudarjam, informacije so prišle znotraj koalicije na portal necenzurirano. Torej se v ozadju dogaja marsikaj, vprašanje je, kdo pri tem bo zaslužil več, kdo manj oziroma kdo nič. Samo to je lahko razlog za takšne odločitve.

Hvala lepa.

Hvala lepa tudi tebi.

Zdaj pa besedo dajem doktorju Igorju Papiču, ministru za visoko šolstvo, znanost in tehnologijo.

Izvolite.

Igor Papič

Hvala za besedo.

Jaz bi predlagal na začetku, glede na to, da je seveda prisoten tudi minister za finance, lahko podam jaz prvo informacijo, da Ministrstvo za finance v tej zgodbi vsekakor ni nikoli sodelovalo, ker naše ministrstvo ni nikoli zahtevalo nekih dodatnih sredstev, vse se je izvajalo v okviru našega proračuna. Mogoče bi minister za finance najprej podal to pojasnilo, ker najbrž nima smisla, da so prisotni v celotni razpravi, če se strinjate, seveda.

Hvala lepa.

Bom kar predala besedo gospodu Klemnu Boštjančiču, ministru za finance.

Izvolite.

Klemen Boštjančič

Hvala.

Spoštovana predsedujoča, spoštovane poslanke, spoštovani poslanci, spoštovani vsi ostali prisotni!

Če sem pred približno enim tednom pozdravljal pobudo, da Odbor za finance opravi razpravo o reviziji proračuna Republike Slovenije za leto 2023, ki se izrablja za ugotavljanje oziroma za izkrivljanje dejanskih ugotovitev in obtoževanje mene kot ministra za finance, danes nisem enakega mnenja. Zato, ker sem pristojnosti in odgovornosti Ministrstva za finance glede očitkov o porabi davkoplačevalskega denarja podrobno pojasnil že na seji prejšnji teden, bom tokrat še malo bolj počasi govoril pa malo bolj razumljivo, veliko se bom ponavljal, pa ko boste imeli vprašanja, ker se snema, tole nazaj zavrtite, pa boste še enkrat dobili odgovore na vprašanja, ki se ves čas ponavljajo. Saj sem že prejšnji teden vam pojasnil, da se počutim kot v tistem filmu Groundhog Day. Današnje seje sem se udeležil, da ponovno pojasnim vlogo in odgovornost Ministrstva za finance, svojo vlogo kot njegovega predstojnika in vlogo posameznih proračunskih uporabnikov, torej ministrstev in ministrov, nenazadnje tudi njihovo umeščanje pri porabi proračunskega denarja, pripravi finančnih načrtov, umeščanju projektov v NRP in tudi pri odločitvi, katere projekte bo posamezno ministrstvo izpeljalo prednostno.

Kot sem že večkrat poudaril in danes pojasnjujem ponovno, je vsak minister odgovoren za svoj resor. Vem, da to zelo dobro veste. A kot sem povedal že prejšnji teden na seji Odbora za finance, je pač bolj priročno streljati na eno tarčo, in to znova in znova, kajti ko večkrat ponoviš neresnico, večja je verjetnost, da jo ljudje začnejo sprejemati kot resnico. Zato sem danes ponovno pred vami, da vam še enkrat pojasnim organiziranost dela Vlade, porabo proračunskih sredstev in nenazadnje tudi ustavno ureditev. Ustava namreč v 114. členu določa, da je vsak minister odgovoren za delo svojega ministrstva. Tako kot ustava, je jasen tudi 65. člen Zakona o javnih financah. Ta določa odgovornost predstojnikov neposrednih proračunskih uporabnikov državnega proračuna, torej tudi ministrov, da odgovarjajo za zakonitost, namenskost, učinkovitost in gospodarnost razpolaganja z javnimi sredstvi. Ker je člen precej kratek, ga bom citiral: "Prvič, predstojnik neposrednega uporabnika je pristojen za prevzemanje obveznosti, verifikacijo obveznosti, izdajo odredbe za plačilo v breme proračunskih sredstev organa, ki ga vodi, in ugotavljanje pravice izterjave ter izdajanja nalogov za izterjavo v korist proračunskih sredstev. Drugič, predstojnik neposrednega uporabnika je odgovoren za zakonitost, namenskost, učinkovitost in gospodarnost razpolaganja s proračunskimi sredstvi. In tretjič, predstojnik neposrednega uporabnika lahko s pooblastilom prenese posamezna upravičenja iz prvega odstavka tega člena na druge osebe." Oseba, ki je pooblaščena za izdajo odredbe za plačilo, je odredbodajalec, če povem z drugimi besedami, resorna ministrstva morajo sama še pred prevzemom obveznosti preveriti, ali imajo za prevzem obveznosti ustrezne pravne podlage. In ponovno poudarjam, kar sem že na seji tega odbora prejšnji teden, če bi moral minister za finance biti odgovoren za vso porabo proračunskih sredstev, potem pravzaprav ne bi bilo več potrebe po pripravi finančnih načrtov ministrstev in drugih neposrednih uporabnikov državnega proračuna, temveč bi zadoščal finančni načrt Ministrstva za finance. In še enkrat tudi to, na MF ne preverjamo stavb, ki jih kupujejo ministrstva, niti ne preverjamo ustreznosti, na primer opremljenosti helikopterjev za gašenje, dolžine njihovih vodnih cevi in tako naprej in tako naprej. V bistvu ne razumem, zakaj sem bil danes vabljen. Današnja seja namreč obravnava nakup, ki ga namerava opraviti Univerza na Primorskem kot investitor. Ministrstvo za visoko šolstvo, znanost in inovacije je v projekt vključeno kot financer s področja svoje pristojnosti in s pravicami porabe oziroma znotraj finančnih omejitev, ki ste mu jih postavili poslanci ob sprejemu letošnjega proračuna lani novembra. To smo tudi napisali v dopisu ob uvrščanju projektov v NRP, ki smo ga poslali Ministrstvu za visoko šolstvo, znanost in inovacije (navajam): "Ministrstvo za finance z vidika svojih pristojnosti ne nasprotuje nadaljnji obravnavi gradiva, ne opredeljuje pa se glede vsebine, ki sodi v pristojnost predlagatelja, drugih ministrstev in vladnih služb. Predlagatelj gradiva odgovarja za strokovno pripravo gradiva, točnost podatkov, korektno predstavitev posledic predlaganih rešitev ter za zakonitost, gospodarnost, učinkovitost in namenskost porabe javnih sredstev." Seveda, jaz sem prepričan, da sem pojasnil, kakšna je vloga Ministrstva za finance, nimam nikakršnega dvoma, da bo minister za visoko šolstvo, znanost in inovacije, kolega Papič, podrobno in prepričljivo pojasnil svojo vlogo oziroma vlogo ministrstva, ki ga vodi.

Preden pa zaključim, pa samo še ena stvar. Jaz osebno mislim, da je avtor tega članka, gospod Cirman, najboljši raziskovalni novinar v Sloveniji. Navdušen sem nad tem, da to tudi vi ugotavljate - danes navajam, ker sem si pisal, kar ste prej rekli -, morebitne nepravilnosti je potrebno razčistiti, ves čas to že vseskozi govorim. Netransparentna poraba davkoplačevalskega denarja, pa rekli ste: "Ne gre dvomiti v verodostojnost in resničnost njunih navedb," torej, avtorjevih navedb; naprej, precej grozljivo se navedejo navedbe in tako naprej in tako naprej. Res sem navdušen nad to pripravljenostjo SDS, da se razčiščujejo nepravilnosti. Tako pričakujem v naslednjih dneh predloge za sklic več sej Odbora za finance, kjer lahko samo preprosto članke od portala Necenzurirano potegnete, pa dajmo eno pa po eno od teh afer razčiščevati na Odboru za finance, predvsem tiste, ki pišejo o vlogi politikov. Kar veliko jih je.

Hvala lepa. Zaradi druge obveznosti se bom zdaj opravičil, tako najlepša hvala za pozornost.

Hvala lepa tudi vam.

Zdaj pa… / oglašanje iz dvorane/ Postopkovno?

Ja, izvoli.

Ne postopkovno, kot predlagateljica.

Spoštovani gospod minister, današnjo sejo je sklicala tudi vaša poslanka, poslanka Gibanja Svoboda, predsednica Odbora za finance, ki je, glede na to, kakšna je trenutna situacija, da nekateri poslanci Gibanja Svoboda, ki so tudi predsedniki odborov, ne sklicujejo, češ da niso pristojni in da je seja nepomembna glede na vsebino. Vaša poslanka je sklicala to sejo, torej je ugotovila, da se tudi Ministrstva za finance, ki ga vodite vi, ta vsebina vendarle tiče. In še nekaj, glede na to, da so pač to informacije, ki smo jih prebrali na portalu Necenzurirano, torej po vašem mnenju najboljšega raziskovalnega novinarja, potem verjetno tudi kaj drži. Verjetno. Zato smo danes tukaj in prosim, prosim tudi, gospod minister, da do poslancev, tudi če vam nismo povšeči, niste arogantni in žaljivi in vsevedni, kot da ste edini v tej orbiti vesolja.

Hvala lepa.

Hvala lepa.

Bi samo kolegica Andreja Kert, predsednica odbora…