Dobro jutro, začenjam 138. sejo kolegija, lep pozdrav vsem prisotnim.
Včeraj vam je bilo posredovano dodatno gradivo k 1. točki in novo gradivo k 2., 4. in 5. točki dnevnega reda.
Obveščam vas o nadomeščanju: poslanka Nataša Sukič nadomešča vodjo Poslanske skupine Levica Mateja Tašnerja Vatovca in pa poslanec Damijan Bezjak Zrim nadomešča vodjo Poslanske skupine SD Janija Prednika. Toliko o nadomeščanju.
Prehajamo na 1. TOČKO DNEVNEGA REDA, TO JE NA DOGOVOR O SKLICU IZREDNE SEJE.
S sklicem ste k tej točki kot gradivo prejeli dve zahtevi skupine poslank in poslancev s prvopodpisano Jelko Godec z dne 4. 9. in prvopodpisano magistrico Natašo Avšič Bogovič z dne 8. 9. in včeraj ste z obvestilom prejeli še zahtevo skupine poslank in poslancev s prvopodpisano magistrico Natašo Avšič Bogovič z dne 11. 9.
In predlagam, da na podlagi vseh zahtev skličemo eno izredno sejo zbora, pri čemer predlagam v zvezi s sklicem 113. izredne seje sledeče. Predlog dnevnega reda je določen zahtevam in se glasi: 1. točka - Predlog zakona o spremembah in dopolnitvah Zakona o pokojninskem in invalidskem zavarovanju, druga obravnava; 2. točka - Predlog zakona o spremembah in dopolnitvah Zakona o vrtcih, druga obravnava; 3.
točka - Predlog zakona o spremembah in dopolnitvah Gradbenega zakona, druga obravnava; 4. točka - Predlog zakona o spremembah in dopolnitvah Zakona o urejanju prostora, druga obravnava; 5. točka - Predlog zakona o spremembah in dopolnitvah Zakona o organiziranosti in delu v policiji, druga obravnava; in 6. točka - Predlog priporočila Vladi Republike Slovenije 2 leti po katastrofalnih poplavah in zemeljskih plazovih, ki so Slovenijo zajele 4. avgusta 2023. Seja bi potekala v četrtek, 18. septembra, ob 10. uri do zaključka seje. Glede najave časa za razpravo predlagam za poslanske skupine ena točka po tretjem odstavku 67. člena Poslovnika, do 5 minut za dopolnilno obrazložitev predlagatelja predlogov zakonov in do 30 minut za razpravo predlagatelja, do 15 minut za dopolnilno obrazložitev predlagatelja predloga priporočila, to je skupina poslancev s prvopodpisano Jelko Godec, in do 60 minut za razpravo predlagatelja ter do 15 minut za predstavitev mnenja Vlade in do 60 minut za razpravo Vlade.
Želi kdo besedo? Kolega Cigler Kralj, izvolite.
Dobro jutro vsem.
Verjetno ste že pričakovali, da se bom tu oglasil. Najprej bom seveda ponovno protestiral zaradi ponovnega siljenja zakonov, ki gotovo ne izpolnjuje poslovniških zahtev za obravnavo na izredni seji, da se jih sili na izredne seje. S tem se krši poslovniške določbe in krši predvsem parlamentarni red, predvsem pa se onemogoča vsem deležnikom in vsem, ki jih ti zakoni zadevajo, da bi lahko se opravila kvalitetna razprava, razmislek, izmenjava stališč in tako naprej, da bi zakoni pač po vsaki fazi, kot je predvideno pri rednih postopkih, dali čez te postopke. Zadnjič, predsednica, in že nekajkrat ste mi rekli, da za to vi niste odgovorni. Zelo ste odgovorni, kajti vi ste prva med enakimi, tista, ki mora pač biti zgled spoštovanja Poslovnika. In gotovo Zakon o pokojninskem in invalidskem zavarovanju, ki je tako obsežen, tako daljnosežen, ki zadeva, bomo rekli, medgeneracijsko solidarnost, ki zadeva blaginjo sedanjih in bodočih upokojencev, najranljivejših, ne izpolnjuje poslovniških določil za uvrstitev na izredno sejo. Prav tako Zakon o vrtcih, kjer gre še za en ideološki napad na zasebno pobudo. Kar ne morete se zadržati v levih koalicijah, da ne bi v vsakem mandatu vsaj nekaj zasebne pobude napadli. Nekoč so bile to osnovno osnovnošolski programi, osnovne šole, torej zasebne z javno veljavnimi, jih je civilna družba skupaj z nami, s sedanjo opozicijo komaj ubranila, no, tokrat so vrtci. In zaslužite si(nadaljevaje) zaradi tega levo ideološkega boja in pritiska na vrtce, kaj so vam naredili otroci? V teh vrtcih vzgajajo otroke, ki mislijo s svojo glavo, ki mislijo s svojo glavo. In danes dobite tukaj pred parlament protest civilne družbe, ki ga v Novi Sloveniji močno podpiramo. In upam, upam, da bodo procesi v družbi pripeljali do tega, da 2026 sprostimo ta pritisk, te napade, te poskuse ideološkega utišanja, ki so vedno hujši.
Tako da protestiram proti temu ponovno, ne vem kolikič že, ampak vi ste odgovorni za to, ker ne upoštevate, da ti zakoni, ki se jih sili, ki so tako pomembni, ki bi morali po rednem postopku, grejo na izredno sejo, čeprav ne izpolnjuje poslovniških pogojev.
Ja, najlepša hvala, kolega Cigler Kralj.
Spet mene tlačite nekam, kamor me ne morete tlačiti. To ste poskušali z raznoraznimi prijemi, med drugim s kazensko ovadbo, ki je bila zavržena, ste dali krivo ovadbo. / oglašanje iz dvorane/ Ste, ste, dali ste krivo ovadbo, kolega Cigler Kralj, ni treba mene učiti, ker ker vem, kako te stvari gredo in ne me tlačiti prosim za odgovornost za izredne seje, za sklic izrednih sej, ker jih sklicujem skladno s Poslovnikom.
Tako da prosim, da se tega res ne poslužujete več, ker dobro veste, da če je zahteva za sklic izredne seje in so in je zahteva popolna in moram jaz izredno sejo sklicati, tako po Ustavi kot po poslovniku, pa ne bova zdaj v tisti komisiji oziroma v tisti parlamentarni preiskavi, ker smo jo že dodobra obdelali in veste zakaj ne izpolnjuje pogojev. Tako da nehajmo zdaj s tem.
Želi še kdo tukaj besedo? (Da.) Kolegica Irgl, izvolite.
Ja, najlepša hvala za besedo.
Spoštovane poslanke, spoštovani poslanci!
Zdaj, jaz pa moram tukaj reči, da se strinjam s tem, da imamo v tem mandatu absolutno preveč izrednih sej, čeprav je lahko vse v skladu s poslovniškimi določili. Pa vendarle so tukaj zakoni, ki zahtevajo bistveno bolj premišljeno obravnavo, ne pa tako rokohitrsko in na hitro. Zdaj, jaz moram reči, da pri tej izredni seji imam problem še posebej z dvema zakonoma, to je Zakon o pokojninskem in invalidskem zavarovanju ter Zakon o vrtcih. Potrebno je vedeti, da je Zakon o pokojninskem in invalidskem zavarovanju bil, bil načrtovan po programu, druga obravnava na septembrski redni seji, potem pa tretja obravnava na oktobrski redni seji in mislim, da bi bil to pravi postopek in bi se ga morali držati. Danes ste se odločili ponovno za izredno sejo, čeprav gre za pokojninsko reformo, nekakšno, ki je izjemno pomembna, ima zelo močno vsebino, torej obravnavana bo na izredni seji Državnega zbora, ne pa na redni seji. In jaz menim, da bi lahko v tem času vendarle opravili še dodatno razpravo, zlasti z upokojenskimi organizacijami. Naj spomnim, da je recimo ZDUS večkrat opozoril, da omenjeni zakon ne naslavlja dovolj potreb najranljivejših upokojencev. Moramo vedeti, da je v tem trenutku več kot 350 tisoč upokojencev, ki prejema pokojnino, ki je pod pragom revščine. Vsekakor, jaz menim pa čisto dobronamerno, da bi morali o tem se še malo pogovoriti in da če bi šlo to po rednih postopkih, bi lahko kakšne stvari rešili, ne da se potem, ko je zakon že v veljavi, ponovno ukvarjamo s področjem, ker ni bil dovolj, dovolj domišljen.
Kar pa zadeva Zakon o vrtcih. Glejte, tako kot je vlada na nek način posegla v zdravstveni sistem, sedaj posega še na področje vzgoje in izobraževanja. Čez nekaj ur mislim, da bo tukaj pred Državnim zborom potekal tudi protest staršev, ki pač ne pristajajo na to, da Vlada izvaja nekakšno postopno ukinitev zasebnih vrtcev. Moram povedati, da smo mi že večkrat kot poslanci stranke demokrati na to opozarjali tekom postopka, tudi na splošni obravnavi, ki je bila pred nekaj časa. Dejstvo je, da imajo starši pravico do tega, da sami odločijo, kako bodo vzgajali svoje otroke in v kakšnem okolju. Država pa je tista, ki mora biti pri tem tista, ki izboljšuje pogoje, ne pa da jih na kakršen koli način omejuje ali pa jih poslabšuje. Jaz menim, da gre tukaj za zniževanje standardov na področju vzgoje in izobraževanja. In gre tudi za nekakšno onemogočanje vrtcev, zasebnih, tudi tistih s koncesijo. Zdaj, če poznamo podatke iz držav članic Evropske unije, potem vemo, da tretjina otrok približno obiskuje zasebne vrtce, pri nas je ta odstotek precej nizek, mislim, da okoli 6 odstotkov. Tako da jaz ne vidim razloga, zakaj bi šli v takšne drastične posege? Jaz sama sem se tudi srečala z različnimi...
Kolegica Irgl, ali bi lahko prosim tole mi prihranili za razpravo po tem, ko jo imamo v Državnem zboru? Ker tukaj imamo zdaj samo sklic izredne seje. Naj vam preberem prvi odstavek 58. člena: "Izredno sejo skliče predsednik Državnega zbora na zahtevo najmanj četrtine poslancev ali predsednika republike najkasneje v 15 dneh po vložitvi zahteve." Bila je vložena zahteva četrtine poslancev, moram jo sklicati. Tako, da, če imate s tem težavo, povejte glede tega. Kar se tiče pa vsebine in vseh drugih stvari pa mogoče bi prihranili za sejo Državnega zbora lepo.
Poglejte, potem bi gospa spoštovana predsednica morali opozoriti tudi predhodnike, da ne govorijo o vsebini zakonov. Vsekakor pa jaz menim, da tako Zakon o vrtcih kot Zakon o pokojnini, o pokojninski reformi ne bi smel biti na izredni seji, ampak bi moral iti po rednem postopku. Naj samo še to povem, da je država tukaj zato, da zagotavlja pač enake pogoje, kajti nenazadnje vsi, ki smo del te države, vplačujemo davke v različne blagajne in prav je, da potem o tem tudi spregovorimo o tem in to opozorimo. In tudi na kolegijih predsednice Državnega zbora mislim, da lahko, saj smo vendarle poslanci Državnega zbora, rečemo kaj tudi o vsebini. Zdaj, če se bo še kdo javil k razpravi, verjamem da ga boste znali opozoriti, če ne bo govoril samo o postopku. Drugače je pa res, danes govorimo o samem postopku sklica izredne seje, vendar jaz pač menim, da je potrebno navezati tudi vsebino na te stvari, zaradi tega, ker potem je lažje razumljivo, zakaj želimo, da so zakoni obravnavani po rednem postopku.
Najlepša hvala lepa. Bom seveda upoštevala tudi vaše opozorilo na mestu, ki je na mestu. Kolegica Avšič Bogovič, prosim omejite se na sklic izredne seje pri vašem izvajanju.
Hvala, predsednica. Hvala lepa za besedo. Seveda se bom sama omejila in samo kontrolirala, pri tem upam, da mi bo šlo.
Se strinjam na nek način s kolegico Evo Irgl, da imamo v tem mandatu precej ali pa veliko izrednih sej. Ja, odprli smo v tem mandatu ogromno področij, ogromno reform zadali in reforma ni en zakon. Reforme so več manjših korakov, več posamičnih sprememb zakonov in tega je v tem mandatu res veliko. Včasih smo tudi mi v tej fazi, da se prilagodimo tudi delo službe Državnega zbora tudi Zakonodajno-pravni službi, ki ji v določenem trenutku pride na mizo ogromno zadev, ki jih je težko, težko podelati. In jaz se na tem mestu zahvaljujem Zakonodajno-pravni službi in vsem službam Državnega zbora, ker verjetno je tempo dela v tem mandatu, kolikor slišim, res visok. Hvala lepa, da upoštevate to, da nam sledite pri tem, kar delamo Korake prave korake za družbo.
Glejte, okoli, najprej okoli Zakona o pokojninskem in invalidskem zavarovanju. Če o tem zakonu ni bilo dovolj obravnave, če se ta zakon ni dovolj usklajeval na različnih nivojih, bil usklajen na koncu na ESS. Bil na koncu konec koncev potrjen pred dvemi dnevi v Državnem zboru brez glasu proti na odboru, potem mislim, da je zakon zrel za obravnavo na izredni seji. Je zato, ker tudi na ta zakon so vezana sredstva iz NOO in nikakor jih ne želimo dobiti, pač pa čim hitreje začeti črpati. To je ena zadeva. Z vsemi deležniki je bil usklajen, za razliko od vas in verjamem, da ste imeli čas zakonodajo spremljati na rednih sejah. Mi je pač(Nadaljevanje nimamo. Če je to zdaj največji problem te države, pa naj bo.
Potem naprej Zakon o vrtcih. Dajmo nehati neumnosti govoriti. Ali se zasebni vrtci ukinjajo? Nič se ne ukinja, tako kot se ne ukinjajo zasebne zdravstvene storitve. Imamo infrastrukturo v javnem zdravstvu, imamo infrastrukturo, tudi kadre v javnem šolstvu, tudi vrtci so del tega sistema, nataliteta pada, zakaj torej ne krepiti javnega zdravstva in javnega šolstva?
Predsednica, se strinjam, bom končala. Potem pa imamo še tu dva odlična prostorska predpisa, ki jih tudi državljanke in državljani pričakujejo čim prej in za to sem se podpisala pod zahtevo za sklic izredne seje in prevzemam odgovornost. Hvala.