Spoštovane gospe in gospodje, članice in člani odbora, gospa ministrica, državna sekretarka in vsi ostali prisotni, lepo pozdravljeni!
Pričenjam 7. sejo Odbora za pravosodje.
Obveščam vas, da je zadržan in se seje ne more udeležiti poslanec gospod Jani Möderndorfer. In na seji kot nadomestni član sodeluje gospod Igor Zorčič.
Še eno obvestilo. Sam bom sejo vodil prvih 45 oziroma 50 minut, nato pa me bo nadomeščal podpredsednik mag. Dejan Kaloh.
Ker k dnevnemu redu seje ni bilo predlogov za razširitev oziroma za umik katere od predlaganih točk, je določen dnevni red seje, kot je bil predlagan s samim sklicem.
Prehajamo na 1. TOČKO DNEVNEGA REDA, TO JE PREDLOG ZAKONA O SPREMEMBAH IN DOPOLNITVAH ZAKONA O KAZENSKEM POSTOPKU, ki ga je Državnemu zboru v obravnavo predložila Vlada in je bil 4. 2. 2019 objavljen na spletnih straneh Državnega zbora.
Kot gradivo, objavljeno na spletni strani Državnega zbora, imamo na voljo še: mnenje Zakonodajno-pravne službe z dne 28. 2. 2019, pripombe Zavoda za zdravstveno zavarovanje Slovenije z dne 21. 2. 2019, mnenje Državnotožilskega sveta z dne 7. 3. 2019, predlog Poslanske skupine Slovenske demokratske stranke za sklic javne predstavitve mnenj o predlogu zakona z dne 8. marca 2019, obvestilo Sodnega sveta v zvezi z zaprosilom za mnenje z dne 12. marca 2019, pripombe Gospodarske zbornice Slovenije, Združenja za informatiko in telekomunikacije z dne 13. 3. 2019, pripombe Banke Slovenije z dne 13. 3. 2019 in nato še mnenje Komisije Državnega sveta za državno ureditev, prav tako z dne 13. 3., in opredelitev Ministrstva za pravosodje do mnenja Zakonodajno-pravne službe z dne 13. 3. 2019.
K tej točki so bili vabljeni: Ministrstvo za pravosodje, Ministrstvo za notranje zadeve, Zakonodajno-pravna služba, Državni svet, Sodni svet, Državnotožilski svet, Vrhovno sodišče, Vrhovno državno tožilstvo, policija in Odvetniška zbornica Slovenije. Naknadno pa še Gospodarska zbornica Slovenije, Združenje za informatiko in telekomunikacije.
V poslovniškem roku so amandmaje vložile naslednje poslanske skupine, in sicer Poslanska skupina SDS, Poslanska skupina NSi, Poslanska skupina Levica ter Poslanske skupine LMŠ, SD, SMC, SAB in DeSUS. Amandmajev odbora ni še zaenkrat nihče predlagal. Imamo pa tudi v gradivu pregled vseh amandmajev.
Naprej prehajamo na obravnavo predloga Poslanske skupine Slovenske demokratske stranke za sklic javne predstavitve mnenj z dne 8. marca 2019, ki je tudi objavljen na spletnih straneh Državnega zbora. Dovolite pa ob tem uvodno pojasnilo. Namen pač javne predstavitve mnenj je pridobiti informacije, mnenja in stališče strokovne in širše javnosti k navedenemu zakonskemu predlogu kot dodatno podlago za njegovo obravnavo na matičnem delovnem telesu. Javna predstavitev mnenj naj bi podala odgovore predvsem na vprašanja, ki so navedena v dopisu predlagatelja, in vprašanja, ki jih boste člani odbora podali naknadno. Če bo predlagani sklep sprejet, se bomo naknadno dogovorili tudi o datumu izvedbe javne predstavitve mnenj ter o vabljenih.
Torej, v razpravo dajem naslednji predlog sklepa. »Odbor za pravosodje bo na podlagi 46. člena Poslovnika Državnega zbora opravil javno predstavitev mnenj o Predlogu zakona o spremembah in dopolnitvah Zakona o kazenskem postopku, EPA 398-VIII, pred njegovo obravnavo na matičnem delovnem telesu.
Želi besedo predstavnik predlagatelja javne predstavitve mnenj?
Izvolite, gospa Eva Irgl, beseda je vaša.
Najlepša hvala za besedo.
Spoštovane poslanke, spoštovani poslanci!
Zdaj, kot že rečeno, smo v Slovenski demokratski stranki se odločili, da je nujno potrebna javna predstavitev mnenj o Predlogu zakona o spremembah in dopolnitvah Zakona o kazenskem postopku, in sicer zaradi tega, ker gre za zelo občutljivo tematiko in za zelo občutljive spremembe, ki zagotovo potrebujejo neko bolj poglobljeno in širšo razpravo.
Tudi sicer veste, da je javna predstavitev mnenj zelo pomembna za nek širši diskurz, glede na to, da lahko tam dejansko celotna zainteresirana javnost in pa vsi tisti, ki najbolj strokovno so kompetentni do teh vprašanj, dobijo priložnost, da pojasnijo in povedo svoja mnenja.
Zdaj, kot veste, smo mi že večkrat razpravljali o Zakonu o kazenskem postopku. V prejšnjem mandatu, se boste spomnili, da je minister Klemenčič pripravil neke rešitve, ampak smo jim v Slovenski demokratski stranki – pa tudi širše – nasprotovali. Veste tudi, da je takrat bila vsa zainteresirana javnost zelo proti temu. In takrat je ravno, mislim, da stranka Socialnih demokratov, od koder sedaj prihaja ministrica za pravosodje, predlagala temu odboru, Odboru za pravosodje, da se opravi javna predstavitev mnenj. Mi temu nismo nasprotovali. Še celo več, strinjali smo se, da je to nujno potrebno, in tako menimo tudi danes. In jaz sem prepričana, da bojo tako Socialni demokrati kot koalicija ravnali v tem primeru demokratično in podprli to javno predstavitev mnenj.
Zdaj, mogoče bi omenila, da Zakonodajno-pravna služba, ki bo kasneje dobila tudi priložnost Državnega zbora, da pojasni svoje mnenje do predlaganih rešitev, ima ogromno pripomb, ki jih po mojem mnenju ne gre jemati kar tako z lahkoto. Pa imam občutek, da včasih Ministrstvo za pravosodje to prelahko jemlje. Zakonodajno-pravna služba je opozorila namreč na kar nekaj sprememb, ki predstavljajo kršitev Ustave Republike Slovenije. In tudi zaradi tega je nujno potrebno, da opravimo javno predstavitev mnenj.
Zdaj, mi predlagamo, da se seveda to opravi v veliki dvorani Državnega zbora, tako kot je že navada, da se na to predstavitev povabi različne deležnike, ki lahko podajo relevantna stališča v zvezi s tem. Tako da – jaz bi vas prosila, da v koaliciji vendarle se odločite tako, da boste podprli javno predstavitev mnenj, ker je to nujno potrebno.
Toliko morda za začetek, da o tem glasujemo. In bi prosila, da potem takšen sklep daste tudi na glasovanje.
Hvala.
Spoštovani predsednik, spoštovane poslanke in poslanci, spoštovani predsednik Vrhovnega sodišča Republike Slovenije, spoštovani generalni državni tožilec, spoštovani vsi predstavniki institucij, Ministrstva za notranje zadeve, policije, tudi vseh ostalih institucij, ki so sodelovale pri pripravi zakona, spoštovani vsi ostali!
Zakon o kazenskem postopku, ki je bil obravnavan v prejšnji Vladi, je bil drugačen, kot je zakon, ki ga imate danes pred sabo. In če ste takrat spremljali, je bilo res veliko razprave in lahko povem tudi, da je, ko je bil vložen v postopek leta 2017, bila takrat opravljena splošna razprava, javna predstavitev mnenj, druga obravnava zakona na matičnem delovnem telesu in na plenarni seji. In da je bil zakon tudi sprejet, potem pa zaradi veta Državnega sveta pri ponovnem glasovanju ni dobil zadostne podpore, tako da je bil zakonodajni postopek končan.
Mi smo to novelo Zakona o kazenskem postopku vložili 4. februarja 2019 po rednem postopku, tudi zaradi pomembnosti tega zakona. Poslanci so tako imeli 15 dni časa, da bi lahko vložili zahtevo za splošno razpravo, kjer bi lahko opravil Državni zbor razpravo o razlogih, ki zahtevajo sprejem zakona ter načelih, ciljih, poglavitnih rešitvah predloga zakona. Ta zahteva za splošno razpravo ni bila vložena in tako je zakon prišel v drugo obravnavo.
Spomnim naj tudi, da je glavnina zakona usmerjena v prenos določil direktive o žrtvah, ki bi morala biti v slovenski pravni red vnesena že v letu 2015. Mi smo dogovorili, z velikimi napori, podaljšanje roka do 9. aprila 2019. Tako da nekoliko se nam mudi. Bi pa poudarila razliko od prejšnjega predloga zakona, do današnjega predloga zakona, ki ga imate pred sabo tudi v tem: če ste zdaj spremljali medije ni bilo tako žgoče razprave. Tudi zaradi tega, ker je ta predlog zakona, ki ga imate pred sabo usklajen tako z vrhovnih sodiščem Republike Slovenije, tudi znotraj sebe so opravili poglobljeno razpravo, z Državnim tožilstvom, ki so tudi znotraj sebe opravili pomembno razpravo. Zakonu ne nasprotuje Odvetniška zbornica Slovenije, tudi varuh človekovih pravic - z njim smo usklajevali, podpira spremembe. Tudi podpira tiste spremembe, ki so namenjene zvišanju učinkovitosti postopka. Seveda pa se zavedamo tudi pripomb Zakonodajno pravne službe, vendar menim, da jih v veliki meri naslavljajo že amandmaji koalicije, ki jih Ministrstvo za pravosodje podpira in verjamem da lahko tudi danes v razpravi, tukaj so z nami, predstavniki vseh institucij, se pravi, vi ste naši najpomembnejši deležniki. Odgovorimo še na pomisleke, ki so se vzpostavili in ki so podani tudi z predlogi tako za, predlogom o katerem trenutno odločamo, kot tudi z amandmaji posameznih poslanskih skupin.
Tako da predlagam, da tega predloga ne podprete, smo pa danes na voljo tukaj, da res poglobljeno razpravljamo o tistih določilih, ki so še predmet vprašanja, ki morebiti takrat, ko se je prvič obravnaval ta zakon, niti niso bila odprta.
Hvala.
Najlepša hvala.
Odpiram razpravo med članicami in člani odbora. Želi kdo razpravljati o predlogu?
Gospa Anja Bah Žibert, izvolite.
Hvala lepa za besedo.
Mislim, da je kolegica Eva uvodoma lepo povedala, zakaj predlaga Slovenska demokratska stranka to javno predstavitev mnenj. Zdaj ta poziv ministrice se zdi meni zelo nekorekten. Jaz mislim, da na tak način ni treba disciplinirat koalicije, češ, ne glasovat za, tudi je nekorektno, da omenjate, kdaj je bil predlog vložen. Predlog za javno predstavitev mnenj je vložen v skladu s postopki, je danes na mizi in o tem tudi glasujemo. To je tako, kot bi jaz rekla, kaj ste pa delali tri mesece nazaj, pa niste zakona prej vložili, pa ne bi imeli časovne težave. Tako da to je zelo nekorekten pristop, poglejte, v samih rešitvah je veliko spornih predlogov. Na to opozarjajo mnogi. Tudi v samih stališčih. Imate mnenje Zakonodajno-pravne službe, imate tudi mnenje, tukaj, Zavoda za zdravstveno zavarovanje, v končni fazi mi imamo tudi mnenja Sodnega sveta, ker seje še ni imel. Tako da obstaja kar veliko odprtih stvari. In jaz res ne vidim, zakaj tako hitenje in česa se tako bojite, če so rešitve dobre, bo po javni predstavitvi mnenj postopek enak, dali boste isti predlog zakona. Če se bo pa na javni predstavitvi mnenj izkazalo, da se da še kaj popraviti in izboljšati in se izogniti morebitnim ustavnim spornostim, se bo pa seveda lahko zadeva nadgradila. Zakaj v tej državi vedno rinete z glavo skozi zid, potem pa seveda se vse skupaj ustavi na sodiščih ali pa na Ustavnem sodišču? Zato res, glejte, dajte poslanke in poslanci razmislit o tem. Ne gre za to, da se postopek zavrne. Se pravi, zakon se ne zavrača, gre samo za to, da se o njem opravi javna predstavitev mnenj. In tukaj pač gre samo za dodatno korist.
PREDSEDNIK JERNEJ VRTOVEC: Najlepša hvala.
Naslednji razpravljavec je gospod Baković, izvolite.
Hvala lepa.
Meni se zdi pa nekorektno torej to, ta poziv za javno predstavitev mnenja ravno zaradi tega, ker ta zakon, ki ga imamo danes na mizi oziroma ta predlog zakona je pravzaprav ukleščen v tisti zakon, ki je bil pripravljen v prejšnji vladi in o teh stvareh se je že razpravljalo tako in drugače kot smo že slišali. Tako da se mi pravzaprav ne zdi pomembno. Lahko pa nekako sam razmišljam, zakaj pa bi šli v to javno predstavitev mnenj. Ena izmed teorij, ki se pojavlja je tudi ta, da morda zato, da ga spravimo z mize in potem spravimo v stisko koalicijo, ki bo zaradi tega, ker ne implementira tudi evropskih direktiv, lahko plačevala tudi kakšne kazni. Zato menim, da na tem mestu ni potrebno razglabljati o temu in jaz bom vsekakor proti temu, da se javna predstavitev mnenja opravi.
Najlepša hvala, predsednik.
Jaz bom podprl ta predlog SDS. Dejstvo je, da je ZKPN v prejšnjem mandatu neslavno padel. Začelo se je pravzaprav zelo podobno, kot se ta novela začenja in to je gotovo slaba popotnica. Glavni argument, ki ga ima ministrstvo, je to, da je potrebno implementirat stvari, s čimer se strinjam. So tudi direktive, ki urejajo pomembne zadeve in jih je potrebno prenesti v naš pravni red, ampak kot sama Zakonodajno-pravna služba Državnega zbora navaja, gre pri tej noveli samo v eni tretjini členov za te spremembe. Se pravi imamo dve tretjini balasta, ki ne ureja stvari, ki jih določa direktiva oziroma določajo direktive in ki so po določenih vsebinah seveda sporne. Gre za neke določene rešitve, katerim smo nasprotovali Levici tudi v prejšnjem mandatu in jih seveda ne podpiramo. Dejstvo, da je Zakonodajno-pravna služba pripravila za 16 strani pripomb, k nekaterim členom celo po več strani, mislim da je jasen znak, da je potrebno resno predihat to novelo, resno pogledat, kaj so stvari, ki spadajo v spremembe enega ključnih oziroma ključnega postopkovnega zakona. In mislim, da jih ne smemo jemati tako zlahka in tako brez neke kritične distance. Kot rečeno, že je bilo omenjeno, da vsaj v dveh točkah zna ta zakon prinesti tudi dve potencialni protiustavnosti, kar je nekaj kar bi moral biti nek resen alarm. Zdaj če bi želelo ministrstvo dejansko implementirat direktive bi samo to vneslo v zakon. Glede ostalih stvari pa mislim, da je potrebna še dodatna debata oziroma videt, ali so te rešitve, ki jih predlaga ministrstvo, ustrezne. Tako da jaz mislim, da je ta predlog, da se opravi ta javna predstavitev mnenj na mestu in mislim, da ga je vredno tudi podpret.
Najlepša hvala.
Preden dam besedo naprej, še obvestilo, in sicer Željka Ciglerja, poslanca Levice, nadomešča gospod poslanec Matej Tašner Vatovec in gospoda poslanca Franca Breznika s Slovenske demokratske stranke nadomešča poslanka gospa Alenka Jeraj.
Naprej razprava v tem delu glede javne predstavitve mnenj predloga Slovenske demokratske stranke. Še kdo?
Gospa Eva Irgl, izvolite.