49. redna seja

Kolegij predsednice Državnega zbora

11. 7. 2023

Transkript seje

Lepo pozdravljeni na 49. seji Kolegija predsednice Državnega zbora.

Obveščam vas, Damijan Zrim nadomešča vodjo Poslanske skupine SD, kolega Janija Prednika, ostali smo prisotni.

Prehajamo na 1. TOČKO DNEVNEGA REDA – PREDLOG ZA OBRAVNAVO PREDLOGA ZAKONA PO NUJNEM POSTOPKU.

Predlog ste prejeli s sklicem seje.

Kolegij v okviru te točke razpravlja in glasuje o predlogu Vlade, da Državni zbor po nujnem postopku obravnava Predlog zakona o nujnih ukrepih za zagotavljanje nemotene preskrbe z zdravili.

Besedo dajem predstavnici Vlade, generalni sekretarki Barbari Kolenko Helbl. Izvolite.

Hvala.

S predlogom zakona zagotavljamo trajno, nemoteno, stabilno preskrbo z zdravili in odpravljamo problem, ki nastaja v razmerju Zakona o javnem naročanju na eni strani in pa seveda zagotavljanju zdravil v skladu z lekarniško dejavnostjo po drugi strani, in zadeva je nujna za nemoteno oskrbo.

Hvala.

Hvala lepa.

Želi morda kdo besedo, bi razpravljal? Izvolite, kolega Černač.

Hvala lepa.

Lep pozdrav vsem!

Mislim, da je ta obrazložitev malo preskromna, glede na to, kaj določa Poslovnik glede nujnega postopka za obravnavo zakona, ki v 43. členu pravi, da je taka obravnava mogoča zaradi interesov varnosti ali obrambe države; to ni ta primer. Drugi primer, zaradi odprave posledic naravnih nesreč tudi ni, ali zato, da se preprečijo težko popravljive posledice za delovanje države - težko popravljive posledice za delovanje države. Zdaj o drugih težko popravljivih posledicah Poslovnik ne govori, ampak ta procedura, kot veste, je bila kršena s strani Vlade in s strani vodstva Državnega zbora vsaj pri tretjini do zdaj vloženih zakonov po nujnem postopku, če ne več. Zaradi tega bi bilo potrebno slišati utemeljitev, katere so tiste posledice, težko popravljive posledice za državo. Tu gre za težko popravljive posledice za ljudi, če se nekaj ne uredi, in v takem primeru verjamem, da vsi razumemo spregled kakšne poslovniške določbe v takem primeru. Ampak v Poslanski skupini Slovenske demokratske stranke menimo, da ta problem ni nastal včeraj, ampak je nastal že pred kakega pol leta, če ne več nazaj, in bi ga lahko odgovorni uredili na drugačen način, kot se zdaj predlaga. Tudi ga ne urejate trajno, ker interventni zakon velja samo do konca naslednjega leta, mi pa imamo, kot vemo, negativne izkušnje z interventno zakonodajo v času te Vlade številne. Eno izmed zadnjih ste potrdili prejšnji teden, kjer so se ob 140 milijonih evrov čakalne vrste v zdravstvu bistveno podaljšale, in bojazen je, da tudi ta zakon ne bo uresničil tistega, kar naj bi bil njegov namen. Tukaj gre predvsem za odgovornost tistih, ki so za oskrbo z zdravili zadolženi, in sama formalna procedura pri nabavah ne bo rešila tega problema.

Tako da v Poslanski skupini Slovenske demokratske stranke, če Vlada ne vidi druge rešitve in če jo ni bila sposobna uveljaviti v zadnjega pol leta dni, kar bi lahko storila, menimo, da ne bomo nasprotovali predlogu za obravnavo tega zakona, ne bomo tega postopka potrdili, ker je v opreki s Poslovnikom. Bi bilo pa vseeno potrebno slišati dejanske razloge, zakaj ta zakon in zakaj na tak način, zakaj se ta postopek ne ureja na drugačen način. Hvala lepa.

Hvala lepa.

Se bom odzvala na vaše besede o kršenju Poslovnika. Toliko je bilo že težkih besed o tem, kako je vodstvo Državnega zbora kršilo Poslovnik glede nujnih postopkov. Ko prvo, kot predsednica Državnega zbora nimam glasovalne pravice na Kolegiju Državnega zbora. Kot drugo, enkrat si bom vzela čas in bom naštela vse kršitve Poslovnika v prejšnjem mandatu in verjemite mi, da verjetno ena ura ne bo zadosti, pa bom samo brala. Tretje, Poslovnik je abstrakten predpis, abstrakten pravni predpis, ki ga je treba konkretizirati, to se pravi, da izvedemo pravno subsumpcijo in konkretno dejansko stanje subsumiramo pod abstrakten predpis. Država, četrtič, smo ljudje, država ni nek imaginaren pojem, ki visi nad nami, ampak smo to državljanke in državljani. To se pravi, težko popravljive posledice za državljanke in državljane. Zdaj pa, če želite, gospa generalna sekretarka, morda povedati še konkretno, okoliščine, to se pravi konkretno težko popravljive okoliščine, ki bodo nastale, če ne bomo sprejeli tega zakona po nujnem postopku. Hvala.

Kot rečeno, gre za ohranjanje zdravja in za preprečevanje bolezni, gre za oskrbo z zdravili in ta oskrba je seveda nujna, nujno je, da je nemotena. In če pogledamo določila Zakona o javnem naročanju, te oskrbe ni možno učinkovito izvajati, zato je potrebno zastaviti postopek drugače. To je to. Hvala.

Ja, glejte, to ni pojasnilo tega, kar sem jaz spraševal. Jaz sem vas vprašal, na kakšen način menite, da se bodo zadeve zaradi tega, ker postopek zdravil ne bo več potekal po sistemu javnega naročanja, uredile. Jaz mislim, da to ni glavni razlog za pomanjkanje posameznih zdravil v zadnjega pol leta dni, ker če bi temu bilo tako, potem bi ta razlog nastal tudi kakšne 2 leti, 3 leta nazaj, ko je pač so se ta zdravila naročala. Vemo, da imajo lekarne določene težave, ampak do, do nedavno so te stvari potekale nemoteno in ni bilo nobenih težav, torej je razlog nekje drugje. In jaz se bojim oziroma v Poslanski skupini Slovenske demokratske stranke se bojimo, da bomo dosegli dvoje oziroma da boste s tem zakonom dosegli dvoje, problem se ne bo rešil, pa še cene bodo poletele v nebo, nekaj podobnega kot ste storili z interventnim zakonom za odpravo čakalnih vrst. To je bojazen, ker vaših argumentov kako in na kakšen način naj bi se ta zadeva uredila in zakaj je samo formalna procedura problem, ni bilo, na te argumente ni bilo odgovorjeno.

Kar se pa tiče zlorabe nujnega postopka, glejte, predsednica, vi ste odgovorna za zakonitost dela Državnega zbora na koncu. In če pride Vlada z nekim postopkom, recimo z nujnim postopkom za nov Zakon o dolgotrajni oskrbi in se pri tem sklicuje na škodljive posledice za delovanje države, vemo pa, da zakon velja že skoraj 2 leti, Zakon o dolgotrajni oskrbi velja, se pravi, da ga je treba samo dokončno implementirati, nobenih škodljivih posledic ni. In če vi pristanete na to, da Vlada zlorablja Poslovnik za obravnavo posameznih zakonov in tepta pravni red v tej državi, potem je to predvsem vaša odgovornost. Vi ste tista, ki bi morala pač poskrbeti za to, da bi Državni zbor zaščitil svojo integriteto in da ne bi dovolil, da Vlada s proceduralnimi fintami zlorablja proceduro tam, kjer to ni potrebno.

Ampak še enkrat povem, glede na to, da pač Vlada ne vidi drugačnega načina rešitve pri tem akutnem problemu, ki ga je potrebno rešiti, kar se tiče preskrbe, nemotene preskrbe z zdravili, v Poslanski skupini Slovenske demokratske stranke tej proceduri v tem primeru ne bomo nasprotovali. Ne bomo pa jo podprli, ker po našem mnenju vseeno v opreki s Poslovnikom Državnega zbora.

No, lepo.

Kot prvo, ne, ne boste mi dajal odgovornosti, ki je nimam, gospod Černač, ne boste mi je dajal. Kot sem povedala, jaz tukaj nimam glasovalne pravice, dajem predlog zakona na glasovanje, glasujejo vodje poslanskih skupin. Tako, da prosim, da…

Zelo dobro vem kakšne so moje pristojnosti, zelo dobro poznam Poslovnik in zelo dobro znam brati pravo, tako da hvala lepa, bova tukaj se kar ustavila.

gospod Cigler Kralj, izvolite.

Hvala lepa, predsednica.

Dober dan vsem!

Zdaj, mi smo zelo podrobno pogledali ta zakon. Običajno smo proti nujnim postopkom, saj lahko pogledamo pač zgodovino glasovanja, ampak kolikor mi razumemo ta zakon se ne nanaša na to akutno pomanjkanje nekaterih zdravil, ki smo mu zdaj priča in o katerih tudi se piše in s katerimi se sooča cela Evropa, ampak se nanaša na težavo v katero so zaradi Zakona o javnem naročanju prisiljene številne, predvsem mislim, da javne lekarne, ko morajo zagotoviti zdravilo v največ 24. urah za določene primere, ko pač zdravnik to predpiše, seveda pa Zakon o javnem naročanju sistemsko ne določa izjeme, jim ne omogoča tega narediti zakonito in kolikor se na nas tudi te javne lekarne obračajo, so tudi kazni, lahko rečemo, za te javne lekarne lahko izjemno obremenjujoče in tudi za odgovorne besede, odgovorne osebe teh lekarn.

Zato smo v Poslanski skupini Nova Slovenija sklenili, da tu naredimo izjemo in bomo ta nujni postopek podprli, z opozoril…, mislim, opozorilom, opomnikom, da menimo, da mora ta ureditev čim prej postati sistemska ali da se spravi v Zakon o javnem naročanju, izjema od javnega naročanja pri teh, pri zagotavljanju nujnih zdravil ali pa da ta zakon potem postane sistemski in določa pač izjeme pri zdravilih, mora pri tem zagotavljanju preskrbe, mora biti izjema od javnega naročanja, seveda, ker zadeva ne more biti, ne more biti tako dolgotrajna, ko je treba hitro zdravila zagotoviti.

Torej tokrat bomo mi izjemoma ta nujni postopek podprli, prosim pa, da čim prej poskrbite, da to postane sistemska, sistemska rešitev.