Spoštovani kolegice poslanke in kolegi poslanci, gospe in gospodje!
Začenjam 114. izredno sejo Državnega zbora, ki je bila sklicana na podlagi prvega odstavka 58. člena ter prvega odstavka 60. člena Poslovnika. Obvestili o odsotnih poslankah in poslancih seje ter o vabljenih na sejo sta objavljeni na e-klopi.
Lep pozdrav vsem prisotnim!
Prehajamo na določitev dnevnega reda 114. izredne seje Državnega zbora.
Predlog dnevnega reda ste prejeli v sredo, 24. septembra s sklicem seje. O predlogu bomo odločali v skladu z drugim odstavkom 64. člena Poslovnika in prehajamo na obravnavo in odločanje o predlogu za širitev dnevnega reda. Mandatno-volilna komisija namreč Državnemu zboru predlaga, da dnevni red 114. izredne seje razširi s Predlogom o imenovanju člana kandidacijske komisije za izbiro primernih kandidatov za predsednico ali predsednika ter namestnico ali namestnika predsednika Komisije za preprečevanje korupcije. Predlog ste prejeli danes, 6. 10. Želi besedo predsednica Mandatno-volilne komisije, Janja Sluga, kot predstavnica predlagatelja širitve? (Ne.) Ne želi. Želite morda besedo predstavniki poslanskih skupin? (Ne.) Tudi ne. Torej ne bo predstavitve stališč o predlogu širitve in prehajamo na odločanje.
Prosim vas, da preverite delovanje glasovalnih naprav.
Zdaj odločamo o predlogu za širitev dnevnega reda.
Glasujemo. 70 poslank in poslancev je prisotnih, za jih je glasovalo 45, proti pa 19.
(Za je glasovalo 45.) (Proti 19.)
Ugotavljam, da je predlog za širitev sprejet.
Zdaj prehajamo na glasovanje o določitvi dnevnega reda v celoti. Državnemu zboru predlagam, da za današnjo sejo določi dnevni red, kot ste ga prejeli s sklicem in s sprejeto dopolnitvijo.
Glasujemo. 70 poslank in poslancev prisotnih, 45 jih je glasovalo za, proti pa 25.
(Za je glasovalo 45.) (Proti 25.)
Ugotavljam, da je dnevni red 114. izredne seje Državnega zbora določen.
Aha, imate? Postopkovni, postopkovni predlog.
Lepo prosim za prekinitev seje za 30 minut zaradi vlaganja amandmaja k Zakonu o vrtcih.
Dobro, torej prekinjam sejo za 30 minut, to je do 15. ure in 5 minut, do 15. ure in 5 minut in potem nadaljujemo.
Hvala lepa.
Prehajamo na
Predlog zakona je v obravnavo Državnemu zboru predložila Vlada. Za dopolnilno obrazložitev predloga zakona dajem besedo predstavniku Vlade, in sicer ministru za vzgojo in izobraževanje doktor Vinku Logaju, izvolite.
Spoštovane poslanke, spoštovani poslanci. Pred vami je Predlog zakona o spremembah in dopolnitvah Zakona o vrtcih, ki je tekom obravnave v zakonodajnem postopku v nekaterih vsebinskih delih tudi bistveno nadgrajen, zato želim poudariti le nekatere bistvene spremembe oziroma rešitve.
Predvsem velja ponovno poudariti, da do 31. avgusta 2030 zakon ohranja možnost, da občina glede na razmere in položaj dejavnosti poveča število otrok v oddelkih za največ plus 2 otroka. Naslednja pomembna novost je vzpostavitev sistema za pravočasno brezplačno vključitev otrok v predšolsko vzgojo iz ranljivih skupin oziroma s posebnimi vzgojno izobraževalnimi potrebami. Največ razprav v predlogu novele Zakona o vrtcih je bila deležna določba, ki spreminja sedanjo določbo 34. člena, ki ureja, ki ureja financiranje zasebnih vrtcev brez koncesije. Predlog za spremembo 34. člena kot tudi za prehodni režim se je oblikoval v procesu usklajevanj in ponovnih razmislekov. Spremenjena določba 34. člena, ki bo veljala za novoustanovljene zasebne vrtce, določa, da bo financiranje, da bo do financiranja v višini 85 procentov upravičen zasebni vrtec, ki bo izvajal ali program po posebnih pedagoških načelih ali pa svoj program, h kateremu bo pridobil pozitivno mnenje strokovnega sveta za splošno izobraževanje. Naslednja novost v 34. členu je določilo, ki bo omogočilo občinam, da zavrnejo financiranje zasebnega vrtca, ki izvaja lastni program, če bo občina na podlagi ocene demografskih gibanj za naslednjih pet let ugotovila, da bo za vse otroke dovolj prostora v vrtcih, ki izvajajo javno službo. Prehodna določba za vse obstoječe vrtce predvideva še nadaljnje 85 procentno financiranje do 1. septembra 2030, od takrat dalje pa le za tiste vrtce z lastnim programom, ki imajo več kot tri oddelke, za izvajanje enega, dveh ali treh oddelkov pa bo občina lahko zavrnila financiranje, razen za tiste, ki bodo izvajali program po posebnih pedagoških načelih.
Menimo, da rešitve, ki jih prinaša novela Zakona o vrtcih, pomembno spreminjajo in dopolnjujejo sedanjo ureditev področja predšolske vzgoje. Novela omogoča kakovostno in sistemsko urejeno izvajanje javne službe ter popestritev in povečano raznolikost ponudbe programov za predšolske otroke v vrtcih, zato vas, spoštovane poslanke, spoštovani poslanci, prosim, da predlog zakona tudi podprete. Hvala lepa.
Hvala lepa.
Sledi predstavitev stališč poslanskih skupin.
Najprej ima besedo Poslanska skupina Slovenske demokratske stranke, zanjo kolegica Alenka Jeraj, izvolite.
Dober dan! Lep pozdrav vsem. Gre še za en zakon, za katerega bi bilo najbolje, če bi ga ministrstvo pustilo pri miru, saj z novelo le poslabšuje situacijo. Take zakone smo že imeli, Zakon o evidentiranju delovnega časa, pa Zakon o dolgotrajni oskrbi, Zakon o zdravstveni dejavnosti in druge. Koalicija z lomastenjem po ureditvah, ki delujejo, povzroči cel kup problemov, ki jih prej ni bilo in jih potem mesece in mesece rešuje. Torej, najbolje bi bilo, če ne bi bilo nobenih sprememb, se vsaj ne bi delala škoda. Vsaka leva vlada in koalicija ima težave z vsem, kar je zasebno, pa naj bo na kateremkoli področju, ta vlada in ta koalicija pa še posebej. Na gospodarstvo se spravljate od prvega dne, predsednik vlade podjetnike pošilja v sosednjo Hrvaško, potem ste nadaljevali s preganjanjem vsega zasebnega v zdravstvu in povzročili kolaps sistema, sedaj nadaljujete tudi na področju vzgoje in izobraževanja. Novela bo v nekaj letih praktično onemogočila in povzročila propad zasebnih vrtcev in odpuščanje zaposlenih. Posebej ironično je, da je prav Robert Golob v času svoje poslovne kariere ustanovil zasebni vrtec Hiša otrok Sonček. V letih 2010 do 2012 je Istrabenz v ta vrtec nakazal kar 136 tisoč evrov, direktorica vrtca pa je bila kdo drug kot Golobova žena. Takrat je Robert Golob podpiral zasebne vrtce, danes jih pa onemogoča Robert Golob lahko, drugi ne smejo. Je to ta nova politika? Kljub zagotovilom ministrstva, da se praktično nič ne bo spremenilo? Ja, zakaj pa potem sploh novela zakona? In kompliciranje se spreminja veliko in to na slabše, predvsem za zasebne vrtce, pa tudi za občine. Dejstvo je, da če se zakon uveljavi v nekaj letih, zasebnih vrtcev ne bo in s tem tudi ne izbire za starše, kar jim omogoča Ustava Republike Slovenije. Poleg tega je po izračunih zasebni vrtec za občine 55 odstotkov cenejši od javnega vrtca in v primerjavi z razvito Evropo, kjer je povprečje zasebnih vrtcev med 20 in 30 odstotkov, jih je v Sloveniji le 5 procentov in ti tako zelo ogrožajo javne vrtce. Le kdo temu verjame? Ko je zakon prišel v Državni zbor, je minister zagotavljal, da normativa plus2 otroka v oddelku ne bodo spreminjali. Na pritisk sindikata beri večnega sindikalista Branimirja Štruklja pa se postopno, najkasneje pa do septembra 2030, odpravlja možnost, da občina glede na razmere in položaj dejavnosti poveča število otrok v oddelkih za največ dva otroka. Ta ureditev je bila res sprejeta kot začasna, a je za nekatere občine, predvsem primestne, postala trajna, saj so le tako lahko zagotavljale dovolj mest v svojih vrtcih glede na potrebe. Kljub novim prizidkom z novimi oddelki, ko je prejšnja vlada zagotovila preko 140 milijonov evrov sredstev, mnoge občine še danes lahko le tako, da sta dva otroka več v oddelku izpolnjuje svojo nalogo o zagotovitvi mest v javnih vrtcih za vse otroke v svoji občini. Po podatkih ministrstva bo odprava normativa plus2 otroka na oddelek zahtevala 430 novih oddelkov, saj bi morali 6875 otrok razporediti v nove oddelke. Okrog 135 igralnic naj bi bilo že sedaj praznih, a seveda ne tam, kjer so potrebe, sicer bi bile te igralnice polne. Sprašujemo se torej kje? Bomo prizidavali vrtce in gradili nove vrtce? Zakaj, če pa ministrstvo pravi, da je otrok čedalje manj in je to razlog, da ukinja zasebne vrtce. Spet ustvarjate nov problem, kje bomo dobili vzgojiteljice, saj ukinitev povišanega normativa pomeni, da jih bomo potrebovali med 1200 in tisoč 300 v prihodnjih petih letih, od kje? In spet bo problem s kadrom, tako kot je v zdravstvu, ko ni medicinskih sester zaradi neumnosti nekdanje zdravstvene ministrice Milojke Kolar Celarc, ali v domovih starejših občanov.
Danes očitno Vlado vodi Levica in zato tak zakon, ki je eden najbolj škodljivih in revanšističnih predlogov skrajno leve vlade pod vodstvom Roberta Goloba. Pod krinko varovanja javnega ste se po omejevanju zasebnega v gospodarstvu in zdravstvu lotili še tistih nekaj zasebnikov, ki so zgradili in odprli svoje vrtce, v katere so se vključili otroci, za katere ni bilo mest v javnem vrtcu. Novela je slaba, z vsakim amandmajem pa ste zakon samo slabšali, še zadnje pol ure pred sprejemom novele vlagate nov amandma, kar jasno kaže, da zadeva ni premišljena in domišljena, ampak delate vse na horuk. Naš amandma predvideva, da zakon začne veljati 31. avgusta 2026, da damo čas za ponovni razmislek. In ne rušimo tega, kar deluje. S tem dajemo prihodnji vladi dovolj časa, da neumnosti iz novele Zakona o vrtcih ukine, še preden bodo stopile v veljavo in zrušile še sistem predšolskega varstva kot se ruši zdravstveni sistem, ki ste ga s slabimi ukrepi izmaličili. Vsak teden se zapre kak oddelek, napoveduje se celo zapiranje urgentnih centrov. To je rezultat vaše razdiralne in uničevalne politike. V Poslanski skupini bomo glasovali proti noveli Zakona o vrtcih. Predlagamo, da podprete naš amandma in omogočite Vladi ponovni razmislek o predlaganih rešitvah, ki so izjemno slabe za prihodnost naših otrok in vnukov.
Hvala. Besedo ima Poslanska skupina Nova Slovenija - krščanski demokrati, zanjo kolegica Iva Dimic, izvolite.
Spoštovana podpredsednica, spoštovani minister, kolegice in kolegi!
Vprašanje nadzora nad vrtci odpira široko polje razprav o oblasti, ideologiji in vzgoji. Marcus in drugi predstavniki Frankfurtske šole podpirajo idejo, da mora država ostati odgovorna za vrtce, zato se v Novi Sloveniji ne čudimo pritiskom, spremembam zakonodaje in izrinjanju možnosti ustavne kategorije, da imajo starši pravico svobodno izbirati in vzgajati v skladu s svojim prepričanjem. V zadnjih treh letih lahko vidimo in občutimo, da je vsaka zasebna gospodarska pobuda, pedagoški posebni pristopi za to vlado strah in trepet. Vlada želi po ideologiji levih ideologov, ne v skladu z demokratičnostjo, popolnoma uvesti enoumje v naš vzgojno-izobraževalni sistem. o tem pričajo že sprejeti zakoni o osnovni šoli, o visokošolskih zavodih in zdaj za naše najmlajše še Zakon o vrtcih. Po obstoječem zakonu o vrtcih imajo starši dejansko možnost izbire med zasebnimi in javnimi vrtci, saj lahko tudi starši z nižjimi dohodki lažje izberejo program, ki je najprimernejši za njihovega otroka, saj razlike v ceni niso zelo visoke. Sedanja koalicija pa se je odločila poseči v sistem predšolske vzgoje, ker naj bi 5 odstotkov otrok, ki obiskujejo zasebne vrtce, predstavljalo grožnjo javnemu sistemu in javnim vrtcem. Tisoč 103 otroci naj bi bili grožnja državi. V Evropi se je število otrok, vključenih v zasebne vrtce, giblje okrog 30 odstotkov, Slovenija pa z nizkim odstotkom v družbi Romunije in Latvije. Je to res? Ja. In res so nas že vsi prehiteli. Predvsem pa drugje bolje razumejo pomen pluralnosti na področju vzgoje, ki se je aktualna koalicija očitno boji. Kako žalostno, da želite zgolj zaradi ideoloških razlogov na področju vzgoje vnašati enoumje, zgolj en pravi pristop in namesto, da bi sprejemali in omogočali raznolikost vzgojnih pristopov. Sedanji Predlog novele Zakona o vrtcih že obstoječim zasebnim vrtcem z javno veljavnimi potrjenimi programi ponovno nalaga potrjevanje programa. Sprašujemo se, zakaj je to potrebno, če pa je njihov program Strokovni svet Republike Slovenije za splošno izobraževanje že potrdil. Čeprav se že delujočim zasebnim vrtcem pod pogojem, ponovne potrditve programa omogoča financiranje tudi po letu 2030 pa so popolnoma izpuščeni vrtci s koncesijo ti ostajajo v negotovosti, kaj bo z njimi, ko se jim koncesija izteče. Poleg tega bo predlog zakona po občinah, kjer župani zaradi svoje ideologije niso naklonjeni zasebnim vrtcem, popolnoma zavrl ustanavljanje novih. Predstavniki zasebnih vrtcev so na odboru povedali, da so tekli pogovori z ministrstvom, da pa kljub sestankom resničnih razlogov za sprejem teh za otroke škodljivih sprememb niso poznani. Zasebni vrtci so ustanovljeni v približno 50 občinah po Sloveniji. Ne malo kje so desetletja reševali prostorsko stisko in bogatili vzgojne pristope in načela. Žal so se znašli na bojnem polju ideologije, ki ga v tem mandatu nenehno odpira sedanja vlada v boju proti vsemu, kar vsaj malo diši po zasebnem, po možnosti izbire in pluralnosti. Predlog postopoma potiska zasebne vrtce iz sistema, zato mu v Novi Sloveniji nasprotujemo. Namesto pluralnosti, dostopnosti in raznolikih vzgojnih programov današnji predlog novele Zakona o vrtcih krči demokratičnost, onemogoča izbiro na področju vzgoje in jo po tihem elitizira. Ravno manj premožni starši bodo imeli manj izbire oziroma bo njihovo izbiro narekovalo predvsem finančno stanje, ne pa presoja, kaj je za njihovega otroka najboljši in najprimernejši vzgojni pristop. Žalostni smo ob dejstvu, da Slovenija, ko bi na tem področju napredovala, z današnjim predlogom zakona bo nazadovala.
Besedo ima Poslanska skupina Socialnih demokratov, zanjo kolegica Mojca Šetinc Pašek, izvolite.