123. izredna seja

Državni zbor

11. 11. 2025

Transkript seje

Spoštovane kolegice poslanke in kolegi poslanci, gospe in gospodje.

Začenjam 123. izredno sejo Državnega zbora, ki je bila sklicana na podlagi drugega odstavka 20. člena, prvega in drugega odstavka 58. člena ter drugega odstavka 60. člena Poslovnika Državnega zbora.

Obvestili o odsotnih poslankah in poslancih seje ter o vabljenih na sejo sta objavljeni na e-klopi.

Vse prisotne lepo pozdravljam!

Prehajamo na določitev dnevnega reda 123. izredne seje Državnega zbora. Predlog dnevnega reda ste prejeli v sredo, 5. novembra 2025, s sklicem seje. O predlogu dnevnega reda bomo odločali v skladu s prvim odstavkom 64. člena Poslovnika Državnega zbora. Predlogov za širitev dnevnega reda seje nismo prejeli. Državnemu zboru predlagam, da za današnjo sejo določi dnevni red, kot ste ga prejeli s sklicem. Prehajamo na odločanje. Poslanke in poslance prosim, da preverite delovanje glasovalnih naprav.

Glasujemo. Navzočih je 42 poslank in poslancev, kar pomeni, da nismo sklepčni ta trenutek, zato bomo glasovanje o dnevnem redu seje ponovili.

Poslanke in poslance, ki ste pravkar vstopili prosim, da preverite delovanje glasovalnih naprav in ponovno pričenjam z glasovanjem o dnevnem redu.

Glasujemo. Tišina prosim, glasovanje poteka.

Glasujemo. Navzočih je 41 poslank in poslancev. Deset minut odrejam odmora, in sicer ob 9.15 nadaljujemo.

Spoštovane kolegice in kolegi. Ponavljam: o predlogu dnevnega reda bomo odločali v skladu s prvim odstavkom 64. člena Poslovnika Državnega zbora. Predlogov za širitev dnevnega reda seje nismo prejeli; Državnemu zboru predlagam, da za današnjo sejo določi dnevni red kot ste ga prejeli s sklicem.

Prehajamo na odločanje, poslanke in poslance prosim, da preverite delovanje glasovalnih naprav.

Glasujemo. Navzočih je 68 poslank in poslancev, za je glasovalo 45, proti nihče.

(Za je glasovalo 45.)(Proti nihče.)

Ugotavljam, da je dnevni red 123. izredne seje Državnega zbora določen.

Prosim za mir v dvorani. Danes bom resnično uveljavljala disciplino, če ne boste tiho, ker včeraj je bilo grozljivo. / nemir v dvorani/ Včeraj je bilo grozljivo. In če ne bo tišine, bom dejansko prekinila sejo po pol ure, tako da bo enkrat eno spoštovanje tukaj vladalo, prav?

Prehajamo na 1. TOČKO DNEVNEGA REDA, TO JE NA DRUGO OBRAVNAVO PREDLOGA ZAKONA O UKREPIH ZA OPTIMIZACIJO DOLOČENIH POSTOPKOV NA CENTRIH ZA SOCIALNO DELO IN DOMOVIH ZA STAREJŠE OB UVEDBI NOVEGA SISTEMA DOLGOTRAJNE OSKRBE V OKVIRU NUJNEGA POSTOPKA.

Predlog zakona je v obravnavo Državnemu zboru predložila Vlada. Za dopolnilno obrazložitev predloga zakona dajem besedo predstavniku Vlade, in sicer ministru za solidarno prihodnost, Simonu Maljevcu, izvoli.

Simon Maljevac

Spoštovane poslanke, spoštovani poslanci.

Pred vami je Predlog zakona o ukrepih za optimizacijo določenih postopkov na centrih za socialno delo in domovih za starejše ob uvedbi novega sistema dolgotrajne oskrbe oziroma, kot mu rečemo skrajšano, prevedbeni zakon. Gre za tehnično kompleksen, a vsebinsko izjemno pomemben zakon, saj z njim zagotavljamo, da bo prehod v sistem dolgotrajne oskrbe v instituciji 1. decembra potekal nemoteno, pregledno in brez nepotrebnih, nepotrebnih administrativnih zapletov. Prvič v samostojni državi vzpostavljamo celovit javni sistem dolgotrajne oskrbe, ki bo dolgoročno omogočil, da bodo starejši in drugi, ki potrebujejo pomoč pri vsakodnevnem življenju, deležni dostopnih, pravičnih in kakovostnih storitev. Gre za enega največjih sistemskih projektov našega časa, projekt, ki vključuje več tisoč zaposlenih, več 100 tisoč uporabnikov in več ključnih institucij, torej kompleksen sistem, ki pa zasleduje enostaven cilj, in sicer zagotoviti dostojno starost in pa podporo za vsakogar. Uvodoma bi vseeno želel pojasniti, da sistem že deluje, da pa ga s predlaganimi ukrepi zgolj izboljšujemo. Na terenu namreč v polnosti že delujeta storitve oskrbovalca družinskega člana in e-oskrba. V ti dve storitvi je vključenih že 8 tisoč družin, sistem dolgotrajne oskrbe na domu se pa tudi vzpostavlja in izvaja. Skupno je danes izdanih že čez več kot tisoč odločb. Izvajalci tudi so pripravljeni na izvajanje storitev in to je pomembna etapa vzpostavljanja dolgotrajne oskrbe, s 1. decembrom pa prihaja naslednji korak, in sicer vključitev celotne mreže storitev v domovih za starejše v sistem dolgotrajne oskrbe. Ta korak je predvsem smiseln zaradi uporabnikov dolgotrajne oskrbe. Sistem namreč zanje niža cene položnic v domovih starejših, saj uporabnik dolgotrajne oskrbe plača po novem samo in izključno nastanitev in prehrano. Zakon, ki je pred vami, torej ne prinaša novih pravic, temveč omogoča, da že vzpostavljene pravice zaživijo v praksi, preprosto, pregledno in pa v korist ljudi. Dovolite mi, da pojasnim kaj s seznamom ukrepov, ki jih zakon vpeljuje v življenje prinašamo? Po obstoječi ureditvi bi moral vsak center za socialno delo izdati na tisoče odločb za privedbo uporabnikov v nov sistem. To bi pomenilo velik administrativni pritisk in verjetno zamude, kar bi pa ogrozilo lahko celoten proces. Zato predlog zakona uvaja centraliziran postopek na Centru za socialno delo Ljubljana, ki bo edina pristojna vstopna točka za privedbe. Določa tudi, da s podpisom soglasja stanovalec, stanovalec avtomatično vključi v sistem dolgotrajne oskrbe brez čakanja na administrativno kolesje.

V preteklih tednih smo v javnosti pogosto spregovorili tudi o nujnosti posebne skrbi za osebe brez skrbnika, torej za ljudi, ki ne zmorejo odločati sami. Zakon uvaja poseben postopek, po katerem dom za starejše sproži postopek za vzpostavitev skrbnika, hkrati, če je to v korist oskrbovanca, pa določi osebni načrt in ga takoj vključi v sistem dolgotrajne oskrbe. V sodelovanju z vsemi deležniki smo tudi poenostavili obrazec osebnega načrta in ga skrajšali na nujni minimum.

Zakon uvaja tudi pomembno razbremenitev za starejše od 80 let, ki bodo lahko pravico do e-oskrbe uveljavili po novem tudi brez zdravniškega potrdila. Za obdobje od 1. decembra letos do 30. septembra prihodnje leto, pa uvajamo tudi pavšalno plačilo izvajalcem / znak za konec razprave/ dolgotrajne oskrbe, kar pa, dokler vsi sistemi ne zaživijo v celoti, omogočilo nemoteno financiranje storitev.

Spoštovani poslanke in poslanci! Znova poudarim, da je zakon pred nami precej tehnične narave in izboljšuje sistem. Ta zakon je tehnično orodje, ki omogoča, da sistem dolgotrajne oskrbe bolje zaživi, brez prekinitev, brez preplačil in z najmanj birokratskimi ovirami. / znak za konec razprave/ V središču pozornosti so ljudje, uporabniki storitev, njihovi svojci in zaposleni v sistemu, ki morajo dolgotrajno oskrbo s papirja prenesti v prakso. Zato vas prosim za podporo zakonu in koalicijskim dopolnilom, saj imamo pred sabo ključni korak k pravičnejši, dostopnejši in učinkovitejši dolgotrajni oskrbi. Hvala.

Najlepša hvala.

Predlog zakona je kot matično delovno telo obravnaval Odbor za delo, družino, socialne zadeve in invalide.

Za predstavitev poročila odbora dajem besedo predsedniku Milanu Jakopoviču, izvoli.

Hvala lepa.

Odbor za delo, družino, socialne zadeve in invalide je na 52. nujni seji kot matično delovno telo obravnaval Predlog zakona o ukrepih za optimizacijo določenih postopkov na centrih za socialno delo in domovih za starejše ob uvedbi novega sistema dolgotrajne oskrbe. Predstavnik predlagatelja je v dopolnilni obrazložitvi izpostavil razloge za predlagane zakonske rešitve in bistvene vsebinske poudarke. Pojasnil je še, da je namen predloga zakona zagotoviti podporo v procesu implementacije in lajšati birokratske postopke, ki jih je predvidel Zakon o dolgotrajni oskrbi pri prevedbi trenutnih stanovalcev v domovih za starejše v nov sistem.

Predstavnica Zakonodajno-pravne službe je predstavila ključne poudarke iz pisnega mnenja. V zvezi z amandmaji koalicijskih poslanskih skupin je pojasnila, da izhajajo iz pisnega mnenja službe in popravljajo posamezne opredelitve, vendar z njimi ne zagotavljajo medsebojne skladnosti. Predstavnica Državnega sveta je predstavila mnenje Komisije za socialno varstvo, delo, zdravstvo in invalide, ki predlog zakona podpira. Stališča k predlogu zakona so predstavili tudi drugi vabljeni na sejo. Predstavnica Zavoda za zdravstveno zavarovanje Slovenije, predstavnik Zveze društev upokojencev Slovenije in predstavnica Inštituta Republike Slovenije za socialno varstvo so izrazili podporo predlogu zakona in prizadevanjem za celovito vzpostavitev sistema dolgotrajne oskrbe.

Predstavnica Vrhovnega sodišča Republike Slovenije pa je predstavila vsebinske pomisleke ureditve. Iz devetega odstavka 11. člena predloga zakona, ki se nanaša na institut postavitve skrbnika. V razpravi so poslanke in poslanci iz poslanskih skupin opozicije izpostavili slabosti predloga zakona, ki je po njihovem mnenju dokaz, da prihaja do velikih zamud pri prehodu v nov sistem dolgotrajne oskrbe in da je Zakon o dolgotrajni oskrbi zbirokratiziran. Zakon o dolgotrajni oskrbi je neživljenjski, obremenjen s številnimi administrativnimi postopki in predvsem dolgotrajnim upravnim postopkom. Kritični so bili do nedelujočega informacijskega sistema, ki je ključen za izdajo odločb, a še vedno ni vzpostavljen. Opozorili so na pomanjkanje kadra, zaradi česar domovi za starejše ne morejo sprostiti vseh kapacitet, in dolge čakalne vrste, kar dodatno onemogoča izvajanje storitev dolgotrajne oskrbe. Izpostavili so tudi ureditev iz 11. člena predloga zakona, ki se nanaša na postavitev skrbnika za osebe, ki v času privedbe v nov sistem niso več sposobne podpisati spremembe osebnega načrta. Poslanke in poslanci iz poslanskih skupin koalicije so predlog zakona pozdravili in izpostavili, da bo s 1. decembrom letos v nov sistem dolgotrajne oskrbe vstopilo približno 20000 stanovalcev v domovih za starejše, kar je največji enkratni prehod v zgodovini naših socialnih sistemov. Posebej so pohvalili avtomatizem pri prevedbi pravic za okoli 4000 starostnikov, ki potrebujejo skrbnika, saj so ti postopki dolgotrajni in zahtevni. Poudarili so, da sistem dolgotrajne oskrbe še ni popoln, vendar se spremembe uvajajo prav zato, da se stanje izboljša. Zakon o dolgotrajni oskrbi je prinesel številne novosti, ki pa v praksi še niso v celoti zaživele. Prevedbeni zakon, zato vključuje ukrepe za poenostavitev postopkov, avtomatsko pridobitev pravic, zmanjšanje birokracije in zagotavljanje tehničnih pogojev za izvajanje storitev. Po zaključeni razpravi je odbor glasoval o vseh členih predloga zakona skupaj in jih sprejel. Sprejeti amandmaji pa so vključeni v dopolnjen predlog zakona.

Najlepša hvala.

Sledi predstavitev stališč poslanskih skupin.

Besedo ima Poslanska skupina Nova Slovenija - krščanski demokrati, zanjo poslanec Janez Cigler Kralj, izvolite.

Hvala lepa, podpredsednica. Dobro jutro vsem. Interventni zakon za dolgotrajno oskrbo, bi mu lahko skrajšano rekli, je po mnenju Poslanske skupine Nove Slovenije znak kapitulacije ministra Maljevca in Golobove koalicije. To je jasna potrditev naših predvidevanj, da Zakon o dolgotrajni oskrbi ministra Maljevca in Golobove koalicije pač ni izvedljiv. In hvala bogu, da smo v opoziciji vložili pravočasno, takoj v začetku septembra interpelacijo ministra Maljevca in vršili na eni strani politični pritisk, na drugi strani so mediji in tokrat vsi mediji, mainstream mediji, nacionalka, komercialne televizije radij in tako naprej, vršili medijski pritisk. In na tretji strani strokovna združenja. Skupnost centrov za socialno delo, izvajalci in tako naprej, vršili strokovni pritisk na Golobovo vlado, da je Robert Golob sprevidel, da zakon o dolgotrajni oskrbi ni izvedljiv, da je slab, da minister Maljevac s svojo ekipo ni operativen, da bi lahko s 1. decembrom preprečil katastrofo pri začetku pravice za dolgotrajno oskrbo v instituciji in zato smo danes tukaj in obravnavamo ta interventni Zakon za preverbo v dolgotrajni oskrbi. Torej, da ne bo pomote, v Novi Sloveniji nismo proti temu zakonu zato, ker vsaj to imamo zdaj. Drugače bi naše babice in dedki s 1. decembrom ostali z višjimi položnicami in v težji situaciji. In zato ne nasprotujemo mi temu zakonu, ne nasprotujemo. Želimo pa, da se poimenujejo stvari in stanje takšne kot so in realnost je res žalostna, gospe in gospodje. Jaz mislim, da zelo dobro povzema stanje na tem področju in to, da je, če parafraziram eno znano pravljico, minister Maljevac gol to, kar je bilo povedano v nedavni oddaji na nacionalnem radiu, prvem programu, Studio ob 17. Upam, minister Maljevac, da ste poslušali to oddajo, bila je tam tudi vaša direktorica direktorata, ki so jo vsi, z voditeljico te oddaje vred, ki je vrhunska profesionalna novinarka dolgoletna, sesuli. Sesuli so vas. Ravno obratno je vse, kakor vi govorite. Vi tu govorite, mikrofon res očitno vse prenese, govorite o poenostavitvi, o odpravi administrativnih ovir, o odpravi birokracije, o razbremenjevanju centrov, iti naproti izvajalcem, o tem, da boste poskrbeli za najranljivejše, za starejše. Figo. Figo. Razgalili so vas. Zapletli ste sistem do onemoglosti, ni ga mogoče izvajati. In zato rabimo ta interventni zakon, da bomo sploh s 1. decembrom lahko nekaterim, večini teh, ki so že v domovih, omogočili, da se začne cilj, torej da bodo plačevali samo namestitev, penzionski del, storitve pa ne, in da lahko upajo, da jim bodo padli računi na položnicah. Kaj pa vsi ostali? Dvotirni sistem vzpostavljate, delate prehodno obdobje. To sem opazil že v Moj ata socialistični kulak, filmu, je jasno nakazano, da socialisti in komunisti imajo zelo radi prehodno obdobje, ker takrat ljudi futrajo z nekimi obljubami, da ko bo konec prehodnega obdobja, bo pa vse v redu, bo pa med in mleko in nebesa. Ne bo. Žal, minister Maljevac, padli ste na tem izpitu. Ni informacijskega sistema, zdaj ga obljubljate za 2028. Centri za socialno delo so ogorčeni. Pa še nekaj. Nehajte govoriti "prvič v Sloveniji", prvič v samostojni Sloveniji uvajate nek sistem dolgotrajne oskrbe. V Sloveniji imamo zelo dober sistem oskrbe starejših in tu bi ga morali nagrajevati, ne pa razsuvati pa potem si lastiti neko pravico, da vi zdaj to nekaj na novo vzpostavljate. Ker ni nič, birokracija. Pravite, tisoč odločb za oskrbo na domu, tretja stopnja pravice. Koliko jih pa že koristi? Nič ne odgovarjate na pisna poslanska vprašanja, ki vam jih dajem. Koliko ljudi koristi dolgotrajno oskrbo na domu? Ni odgovorov. Ni odgovorov, rajši bijete ideološki boj proti koncesionarjem, to bomo pa pri naslednji točki dnevnega reda današnje seje, ko jih hočete prikrajšati za povračilo božičnice.

Mi ne nasprotujemo temu zakonu, ker razgalja na eni strani vašo katastrofo, na drugi strani pa bo šel naproti tem, ki so v domovih. Hvala.

Besedo ima Poslanska skupina Socialnih demokratov, zanjo poslanec Soniboj Knežak, izvolite.

Hvala za besedo, predsedujoča. Spoštovane kolegice in kolegi, predstavniki ministrstva.

Pred nami je predlog interventnega zakona, s katerim se uvajajo začasni ukrepi za zagotovitev nemotenega izvajanja pravice do dolgotrajne oskrbe v inštitucijah in za olajšanje postopkov povezanih z uveljavljanjem pravic iz sistema dolgotrajne oskrbe, kot je e-oskrba. Predlog zakona ne uvaja novih pravic, temveč vsebuje rešitve, namenjene hitrejšemu in učinkovitejšemu izvajanju že sprejetih ukrepov ter zmanjšanju administrativnih obremenitev za uporabnike in izvajalce storitev. Ključna rešitev, ki jo prinaša predlog zakona, je pospešitev in centralizacija postopka prevedbe stanovalcev v domovih za starejše v sistem dolgotrajne oskrbe. Celoten postopek bo izvedel Center za socialno delo Ljubljana, ki bo za učinkovito izvedbo te naloge prejel dodatno kadrovsko okrepitev in informacijsko podporo. Ta avtomatična prevedba pravic je pomembna zato, ker bo približno 20 tisoč stanovalcem, ki že prebivajo v domovih za starejše, omogočila, da bodo lahko že 1. decembra tega leta uživali pravico do dolgotrajne oskrbe brez daljših in zapletenih administrativnih postopkov. Na ta način bodo po novem stanovalci v domovih za starejše plačevali le stroške nastanitve in prehrane, medtem ko bodo storitve nege in varstva financirane iz sistema dolgotrajne oskrbe. Posebej pozdravljamo rešitev, ki bo omogočila avtomatsko prevedbo pravic tudi za približno 4 tisoč stanovalcev domov za starejše, ki sami ne zmorejo podati soglasja za privedbo, hkrati pa nimajo uradno postavljenega skrbnika, saj takšen postopek nikoli ni bil sprožen. Na ta način se bo tudi v tej posebej ranljivi skupini starejših oseb, ki že bivajo v domovih, zagotovila kakovostno in cenovno dostopna oskrba v okviru novega socialnega stebra zaščite starejših. Predlog zakona prinaša tudi nekatere druge administrativne poenostavitve, ki bodo prav tako pripomogle k hitrejšemu in nemotenemu izvajanju sistema dolgotrajne oskrbe. Ena od teh je poenostavljen postopek sklepanja osebnega načrta, lažji dostop do storitev e-oskrbe in začasni ukrep plačevanja izvedbenih storitev po pavšalu. Poleg tega se določajo tudi začasni ukrepi na področju zagotavljanja finančnih sredstev za plačilo kadrovskih normativov v domovih za starejše in za plačilo delovne uspešnosti na centrih za socialno delo zaradi povečanega obsega dela. Z amandmajem, sprejetim na odboru, so bila zagotovljena tudi dodatna sredstva za izvajalce dolgotrajne oskrbe na domu, namenjena kritju zagonskih stroškov ob začetku izvajanja storitev dolgotrajne oskrbe na domu, s čimer se razbremenjuje občine, ki bi morale te stroške sicer kriti same.

Poslanska skupina Socialnih demokratov bo predlog zakona podprla, saj se z njim zagotavljajo pogoji za hitrejše, nemoteno in učinkovitejše izvajanje sistema dolgotrajne oskrbe. Zakon bo starejšim osebam olajšal dostop do pravice do dolgotrajne oskrbe v domovih za starejše in e-oskrbe, izvajalcem pa bo poenostavil nekatera administrativna opravila ter zagotovil ustrezne pogoje za delo v prehodnem obdobju uvajanja novega sistema socialne zaščite. Hvala.

Hvala lepa.

Besedo ima Poslanska skupina Levica, zanjo poslanec Milan Jakopovič. Izvoli.