95. izredna seja

Državni zbor

13. 2. 2025

Transkript seje

Spoštovani kolegice poslanke in kolegi poslanci, gospe in gospodje!

Začenjam 95. izredno sejo Državnega zbora, ki je bila sklicana na podlagi prvega odstavka 58. člena ter drugega odstavka 60. člena Poslovnika Državnega zbora.

Obvestil o odsotnih poslankah in poslancih seje ter o vabljenih na sejo sta objavljeni na e-klopi.

Vse prisotne prav lepo pozdravljam!

Prehajamo na določitev dnevnega reda 95. izredne seje Državnega zbora.

Predlog dnevnega reda ste prejeli v torek, 11. februarja 2025 s sklicem seje. O predlogu dnevnega reda bomo odločali v skladu s prvim odstavkom 64. člena Poslovnika Državnega zbora. Predlogov za širitev dnevnega reda seje nismo prejeli, zato Državnemu zboru predlagam, da za današnjo sejo določi dnevni red, kot ste ga prejeli s sklicem. Prehajamo na odločanje. Poslanke in poslance prosim, da preverite delovanje glasovalnih naprav.

Glasujemo. Prisotnih je 68 poslank in poslancev, za so glasovali vsi, proti nihče.

(Za soglasno.) (Proti nihče.)

Ugotavljam, da je dnevni red 95. izredne seje Državnega zbora določen.

Prehajamo na 3. TOČKO DNEVNEGA REDA - PRVA OBRAVNAVA PREDLOGA ZAKONA O SPREMEMBAH IN DOPOLNITVAH ZAKONA O ZAPOSLOVANJU, SAMOZAPOSLOVANJU IN DELU TUJCEV.

Predlog zakona je v obravnavo Državnemu zboru predložila Vlada. V zvezi s tem predlogom zakona je skupina poslank in poslancev s prvopodpisano Jelko Godec zahtevala, da Državni zbor opravi splošno razpravo.

Za dopolnilno obrazložitev predloga zakona dajem besedo predstavniku Vlade in sicer državnemu sekretarju na Ministrstvu za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti gospodu Igorju Feketiju.

Izvolite.

Igor Feketija

Pozdravljeni, hvala za besedo.

Torej, osnovni namen novele Zakona o zaposlovanju, samozaposlovanju in delu tujcev je prenos direktive 21/1883 tako imenovane prenovitvene direktive, katere namen je okrepitev in spodbuditev sistema modre karte Evropske unije. Gre za Institut za privabljanje visoko kvalificiranih delavcev iz tretjih držav, med drugim tudi z olajšanim sistemom mobilnosti med državami članicami, priznavanjem poklicnih izkušenj in olajšanim sistemom ocenjevanja in potrjevanja visoke poklicne usposobljenosti za namen izdajanja modre karte EU. Poleg tega pa ta novela uvaja tudi nekatere druge rešitve, ki so predlagane kot odziv na aktualno dogajanje na področju delovnih migracij v Sloveniji. Namenjene so predvsem dodatni zaščiti negotovega položaja tako domačih kot priseljenih delavcev na slovenskem trgu dela. Poleg tega pa novela določa tudi možnost opravljanja sezonskega dela v turizmu in gostinstvu, vendar samo na podlagi delovnega razmerja z vsemi pravicami, ki temu pritičejo. Med ukrepi za zaščito trga dela in delavcev lahko izpostavimo nov pogoj za zaposlitev priseljenega delavca in sicer, da delodajalec ni predhodno odpuščal delavcev iz poslovnih razlogov. Ta pogoj se sicer ne upošteva, če delodajalec ponudi zaposlitev s plačo najmanj v višini bruto povprečne mesečne plače v preteklem letu ali če zaposlitev ponudi odpuščenemu delavcu oziroma odpuščenim delavcem, ki so v evidenci brezposelnih oseb in ti zaposlitev odklonijo. Novela zakona uvaja tudi novo evidenco oziroma vrača v zakon evidenco delodajalcev, ki so bili pravnomočno kaznovani za prekršek po delovno pravni zakonodaji. Ta evidenca bo omogočila, da se bodo tujci, ki imajo soglasje za zaposlitev, samozaposlitev ali delo, tujci, ki imajo prost dostop do slovenskega trga dela, kot tudi vsi drugi delavci, vključno s slovenskimi delavci in delavci iz EU, seznanili s kršitelji delovnopravne zakonodaje še preden bi se po možnosti pri njih zaposlili. Tistim tujcem, ki v Sloveniji zakonito prebivajo zaradi drugih razlogov, kot so samozaposlitev, zaposlitev ali delo na primer družinski člani, študentje in tako naprej, je dana možnost, da se do izdaje izkaznice dovoljenja za prebivanje, na kateri je označen dostop do trga dela, zaposlijo na podlagi veljavnega dovoljenja za začasno prebivanje in informativnega lista, ki ga izda Zavod Republike Slovenije za zaposlovanje. Namen te določbe je hitrejša vključitev na trg dela po pridobitvi ustrezne avtorizacije strani Zavoda za zaposlovanje. Poleg tega pa na podlagi opomina Evropske komisije, zaradi nepopolnega prenosa direktive o sezonskih delavcev ta novela odpravlja nekatere nepravilnosti pri prenosu te direktive, in sicer se omogoča zamenjava delodajalca po izteku veljavnosti dovoljenja za sezonsko delo. Zavod za zaposlovanje bo dovoljenje za sezonsko delo izdal v roku desetih dni, če je tujec v zadnjih petih letih opravljal sezonsko delo v Republiki Sloveniji. In pa v primeru, da se tujcu razveljavi dovoljenje za sezonsko delo bodisi na podlagi umika soglasja Zavoda za zaposlovanje razveljavi enotno dovoljenje, in sicer kot posledica nekaterih kršitev delovnopravne zakonodaje, bo tujec upravičen do odškodnine, ki jo je dolžan plačati delodajalec, ki je kršil delovnopravno zakonodajo. Dodam še, da je o noveli tega zakona potekal intenziven dialog med socialnimi partnerji, ki so na koncu na januarskem zasedanju Ekonomsko-socialnega sveta s predlogom zakona tudi soglašali. Hvala.

Hvala lepa.

Prehajamo na predstavitev stališč poslanskih skupin.

Najprej ima besedo Poslanska skupina Levica, zanjo kolega Milan Jakopovič.

Izvoli.

Hvala lepa za besedo.

Pred nami je novela Zakona o zaposlovanju, samozaposlovanju in delu tujcev. Namen novele je prenos evropske direktive, ki krepi in spodbuja sistem modre karte EU ter skrbi za privabljanje visoko kvalificiranih delavcev iz tretjih držav. Direktiva in posledično novela zakona med drugim vključuje poenostavljen sistem mobilnosti med državami članicami, priznavanje poklicnih izkušenj in izboljšan sistem ocenjevanja ter potrjevanja visoke poklicne usposobljenosti za namen izdajanja modre karte. Poleg tega je ministrstvo v predlog zakona vključilo še rešitve, ki so usmerjene k zaščiti položaja tujcev; ti so v Sloveniji premnogokrat izpostavljeni negotovem položaju in zlorabam s strani delodajalcev. Zakon vzpostavlja nov pogoj, da podjetje za zaposlitev delavca migranta predhodno ni smelo odpuščati iz poslovnih razlogov, tako se zagotavlja preprečevanje zlorab in stabilnost delovnega mesta oziroma podjetja, v katerem se bo delavec migrant zaposlil. Predlog zakona uvaja tudi evidenco delodajalcev, ki so bili pravnomočno kaznovani za prekršek po delovnopravni zakonodaji. Do sistema kršiteljev bodo imeli dostop vsi, tako delavci migranti oziroma tujci, ki imajo dostop na slovenski trg dela, kakor tudi vsi ostali, tudi slovenski državljani in državljani EU. Na ta način se bodo lahko bolj informirano vključevali v delovna razmerja tudi drugi tujci, ki zakonito prebivajo v državi, kot so študenti in družinski člani, se bodo lahko zaposlili hitreje kot sedaj, in sicer na podlagi določene dokumentacije, še preden pride do izdaje izkaznice za dovoljenje za prebivanje, na kateri je označen dostop do trga dela. Nenazadnje novela ureja tudi položaj sezonskih delavcev. Tujemu sezonskemu delavcu bo po novem omogočeno, da po izteku veljavnosti dovoljenja za sezonsko delo zamenja delodajalca. Če je tujec sezonsko delo v Sloveniji v zadnjih petih letih že opravljal, bo lahko Zavod za zaposlovanje novo dovoljenje izdal hitreje. Zakon vsebuje določbe, ki bodo zagotavljale boljšo varnost za tujce, ki prihajajo k nam in pripomorejo k blaginji naše družbe. Zato bomo v Poslanski skupini Levica zakon podprli kot primeren za nadaljnjo obravnavo.

Hvala lepa.

Besedo ima Poslanska skupina Svoboda, zanjo kolega Jurij Lep.

Izvolite.

Hvala za besedo, gospa podpredsednica.

Državni sekretar, kolegice in kolegi, vsem lep dober dan!

V Sloveniji se trenutno soočamo z rekordno nizko brezposelnostjo, a kljub temu s pomanjkanjem delavcev na številnih področjih. Ker je domačih delavcev premalo in ker se slovenska družba stara, je potrebno tudi učinkovito urejanje možnosti za delo tujcev. Temu je namenjena tudi predlagana novela zakona. Dve področji, kjer je sezonsko pomanjkanje delavcev najbolj opazno, sta gostinstvo in turizem. Ta sektor gospodarstva se oteženo razvija, če nima dovolj delavcev za pokritje vseh potreb v viških turističnih sezon. Ravno to je ena najpomembnejših sprememb, ki jih prinaša predlagani Zakon o spremembah in dopolnitvah Zakona o zaposlovanju, samozaposlovanju in delu tujcev, saj poleg sezonskega dela v kmetijstvu in gozdarstvu uvaja tudi sezonsko delo v gostinstvu in turizmu tako za zimsko kot tudi poletno turistično sezono. Predlog zakona je izjemno pomemben tudi zaradi prenosa direktive v slovenski pravni red v Evropski uniji. Omogočamo prosti pretok blaga in ljudi, to je dejstvo, ki je izjemnega pomena v vsakodnevnem življenju Evropejca, tako Slovencev kot tudi tujcev, ki si želijo zaposlitve na območju Evropske unije. Za dobro delovanje celotne Evropske unije je pomembna učinkovita skupna zaposlitvena politika za državljane tretjih držav. Pri tem je najpomembnejši institut tako imenovana modra karta EU. Zato je pomembno, da imamo v nacionalni zakonodaji urejeno tudi to področje. S predlaganimi spremembami bomo uredili izdajanje soglasja k modri karti EU tudi za tiste delavce, ki so bili pred tem že zaposleni v drugi državi Evropske unije, vsaj za eno leto. Poleg tega daje tudi podlago za boljše vključevanje tujcev z izkušnjami na področju informacijske tehnologije na slovenski trg dela. To možnost odpira tudi tistim, ki morda nimajo formalne izobrazbe, a so z dosedanjim delom dokazali svojo visoko kvalificiranost. Ti se bodo lahko zaposlili kot vodilni delavci na teh področjih ob predložitvi mnenja imenovanega strokovnjaka. Hkrati pa predlog zakona ščiti tudi domače zaposlene, saj dodaja pogoj, da delodajalec ni odpuščal delavcev iz poslovnih razlogov. Olajšuje tudi delo ali samozaposlovanje tistih tujcev, ki zakonito bivajo na podlagi dovoljenja za začasno bivanje, ki pa jim samo po sebi ne omogoča zaposlitve, samozaposlitve ali sploh dela. Ureja tudi pravice tujih delavcev, saj uvaja evidenco delodajalcev kršiteljev delovnopravne zakonodaje in področje odškodnin v primeru kršitve delovnopravne zakonodaje, na kar je opozorila tudi Evropska unija v njenem opominu naši državi. Slovenija je prav tako tranzitna država za številne mednarodne prevoze, saj se nahaja na presečišču večjih pomembnih trgovskih poti v Evropi. Prav zato je pomembno tudi urejeno izvajanje teh prevozov, kar ureja predlagana obveza prijave mednarodnih prevozov iz tretjih držav. Dobro je tudi, da se zakonodaja prilagaja ostalim predpisom, tako da zelo pozdravljamo morda na prvi pogled manj pomembne popravke, ki poimenovanje stopenj izobrazbe prinašajo v uskladitev z domačim slovenskim ogrodjem kvalifikacij.

V Gibanju Svoboda smo želje po zaposlovanju mednarodnih strokovnjakov in izobraženih ljudi dali v naš predvolilni program leta 2022. Želimo si pridobiti vse več talentov za delovna mesta, ki prinašajo visoko dodano vrednost.

Predlog zakona bomo v Poslanski skupini Svoboda zaradi navedenih razlogov seveda z veseljem podprli. Hvala lepa.

Hvala lepa.

Besedo ima Poslanska skupina Slovenske demokratske stranke, zanjo kolega Anton Šturbej.

Izvolite.

Predsedujoča, hvala za besedo.

Spoštovani poslanke in poslanci!

S predlogom zakona o spremembah in dopolnitvah Zakona o zaposlovanju in samozaposlovanju in delu tujcev, se naj bi po zapisu predlagatelja oziroma Vlade doktor Roberta Goloba v slovenski pravni red prenesla direktivo o pogojih za vstop in prebivanje državljanov tretjih držav za namen visoko kvalificirane zaposlitve, vendar je vsebina predloga zakona širša in ne le, da ne ščiti interesov slovenskih državljanov, ampak jih celo ogroža. Predlog zakona je jasen dokaz, da Vlada doktor Roberta Goloba ni pripravljena braniti pravic slovenskih delavcev, temveč namesto tega favorizira tuje delavce, ki bodo v mnogih pogledih v boljšem položaju kot domači, to le ni nesprejemljivo ampak tudi neodgovorno. Prvič, predlog zakona postavlja tuje delavce v boljši položaj kot slovenske državljane. Znižanje plačnega praga za pridobitev tako imenovane modre karte EU z 1,5-kratnika povprečne bruto plače ne samo povprečno bruto plačo pomeni, da bodo lahko tuji delavci kljub svojim visokim kvalifikacijam prejemali nižjo ali pa tudi višjo plačo kot njihovi slovenski kolegi. Kako je to pošteno, kako je to v interesu slovenskih delavcev. Poleg tega predlog zakona omogoča tujcem, da se zaposlijo v Sloveniji brez preverjanja ali obstajajo ustrezni slovenski kandidati za to delovno mesto. To pomeni, da bodo slovenski delavci še naprej izgubljali delovna mesta v korist tujih delavcev, ki jih bodo delodajalci lahko zaposlili po nižjih stroških. Kje je tu zaščita slovenskih delavcev? Kje je tu skrb za domače kadre?

Drugič. Ta predlog zakona neposredno ali posredno spodbuja izkoriščanje slovenskih delavcev z uvedbo poenostavljenih postopkov za zaposlovanje tujcev in znižanje zahtev za pridobitev delovnih dovoljenj se odpirajo vrata za tiste, ki želijo vstopiti v Slovenijo na nezakonit način. Kako bomo zagotovili, da bodo vsi tuji delavci, ki bodo prišli v Slovenijo resnično izpolnjevali vse zahteve, in da ne bodo prišli v državo preko ilegalnih poti. Poleg tega predlog zakona ne zagotavlja zadostnega nadzora nad delodajalci, ki zaposlujejo tuje delavce brez učinkovitega nadzora in sankcij za kršilce ne bomo še naprej se soočali s problemom ilegalnega zaposlovanja in izkoriščanja tujih delavcev. To ne le, da ogroža pravice tujih delavcev, ampak tudi spodkopava trg dela v Sloveniji, saj ilegalno zaposleni delavci ne prispevajo v davčno blagajno in ne uživajo enakih pravic kot zakonito zaposleni. Tretjič, predlog zakona neposredno ali posredno spodbuja ilegalne migracije z uvedbo poenostavljenih postopkov za zaposlovanje tujcev in znižanje zahtev za pridobitev delovnih dovoljenj se odpirajo vrata za tiste, ki želijo vstopiti v Slovenijo na nezakonit način: Kako bomo zagotovili, da bodo vsi tuji delavci, ki bodo prišli v Slovenijo resnično izpolnjevali vse zahteve in da ne bodo prišli v državo preko ilegalnih poti? Poleg tega predlog zakona ne zagotavlja zadostnega nadzora nad delodajalci, ki zaposlujejo tuje delavce. Brez učinkovitega nadzora in sankcij za kršilce se bomo še naprej soočali s problemom ilegalnega zaposlovanja in izkoriščanja tujih delavcev. To ne le, da ogroža pravice tujih delavcev, ampak tudi spodkopava trg dela v Sloveniji. Četrtič, predlog zakona ne zagotavlja zadostne integracije tujih delavcev v slovensko družbo. Če želimo, da tuji delavci prispevajo k našemu gospodarstvu, jih moramo tudi vključiti v družbo. To pomeni zagotoviti dostop do jezikovnega izobraževanja, socialnih storitev in drugih oblik podpore, ki jim bodo omogočile, da se počutijo kot del skupnosti. Brez te integracije bomo imeli še vedno večjo socialno napetost in neenakopravnost v družbi. V Poslanski skupini Slovenske demokratske stranke zato menimo, da predlog zakona ni primeren za nadaljnjo obravnavo in ne rešuje temeljnih problemov kot so pomanjkanje domačega kadra in integracija tujih delavcev v družbo.

Hvala lepa.

Besedo ima Poslanska skupina Nova Slovenija - krščanski demokrati, zanjo kolega Aleksander Reberšek.

Izvolite.

Hvala lepa za besedo.

Zakon o zaposlovanju tujcev uvaja sezonsko zaposlovanje v gostinstvu in turizmu, evidenco kršitev zakonodaje in obvezno prijavo mednarodnih prevozov iz tretjih držav. Pri tem pa bi pričakoval več skrbi za slovenske delavce. Tujec bo za visoko kvalificirano zaposlitev moral imeti pogodbo o zaposlitvi za najmanj šest mesecev, po trenutno veljavni zakonodaji za najmanj eno leto, kot do sedaj bo moral izpolnjevati pogoje za opravljanje reguliranega poklica, pri nereguliranih poklicih bo moral izkazovati visoke poklicne kvalifikacije, pri poklicih na področju informacijsko komunikacijske tehnologije, pa bo lahko modro karto EU pridobil tudi, če ne bo imel formalne izobrazbe z najmanj tremi leti, ustreznih dovoljenj in izkušenj v zadnjih sedmih letih. Plača tujca za visoko kvalificirano zaposlitev bo morala biti vsaj v višini povprečne letne bruto plače, nazadnje objavljene v uradnem listu. Po trenutno veljavni zakonodaji mora imeti plačo v višini 1,5 povprečne mesečne bruto plače. Po enoletnem bivanju na podlagi modre karte v prvi državi članice EU bo imel tujec pravico vstopa prebivanja in dela v drugi državi članice EU, in sicer za namen zaposlitve na podlagi modre karte EU, ki jo je po poenostavljenem in hitrejšem postopku pridobi v drugi državi članice EU. Imetnik modre karte EU, pa bo lahko podaljšal v času veljavnosti pa zamenjal delovno mesto ali zamenjal delodajalca, če bodo izpolnjeni pogoji glede šestmesečne veljavnosti pogodbe o zaposlitvi in višine plače ter da ima delodajalec plačane davke in prispevke. Pri pogojih za izdajo soglasja se doda nov pogoj in sicer da delodajalec ni odpuščal delavcev iz poslovnih razlogov. Ta pogoj se ne upošteva, če delodajalec ponudi zaposlitev s plačo najmanj v višini bruto povprečne mesečne plače ali če zaposlitev ponudi odpuščenim delavcem, ki so v evidenci brezposelnih oseb in ti zaposlitev odklonijo. Določa se, da imajo imetniki modre karte možnost, da po enoletni visoko kvalificirani zaposlitvi kot dopolnilno dejavnost začnejo opravljati samozaposlitveno ali samostojno poklicno dejavnost. Zaradi pomanjkanja ustreznega kadra predvsem v poletnih in zimskih mesecih se sezonsko delo poleg kmetijstva in gozdarstva uvaja tudi v turizmu in gostinstvu. Sezonsko delo v turizmu in gostinstvu se bo lahko opravljalo le na podlagi pogodbe o zaposlitvi, in sicer do treh mesecev v koledarskem letu na podlagi dovoljenja za sezonsko delo ali do šest mesecev na podlagi soglasja zavoda k enoletnemu dovoljenju za prebivanje in delo. Tujcem, ki v Sloveniji zakonito prebivajo zaradi drugih razlogov, kot je zaposlitev, samozaposlitev ali delo, se omogoča, da se do izdaje izkaznice dovoljenja za prebivanje, na kateri je označen dostop na trg dela, zaposlijo na podlagi veljavnega dovoljenja na začasno prebivanje in informativnega lista, ki ga izda Zavod za zaposlovanje. Tujcem se omogoča, da v primeru, ko vložijo vlogo za podaljšanje dovoljenja za prebivanje ali za izdajo nadaljnjega dovoljenja za prebivanje in v Sloveniji prebivajo na podlagi potrdila o pravočasno vloženi prošnji za prebivanje, nadaljujejo z zaposlitvijo pod pogoji in v obsegu kot jim je bilo to dovoljeno s predhodnim dovoljenjem do dokončne odločitve o prošnji. Nova evidenca delodajalcev, tujih delodajalcev in naročnikov dela, ki jim je za določen čas prepovedano zaposlovanje, delo oziroma izvajanje storitev, bo omogočila, da se bodo lahko domači kot tuji delavci seznanili s kršitelji. Evidenca bo objavljena na spletnih straneh Zavoda za zaposlovanje. Na novo se uvajajo prijave izvajanja storitev v mednarodnem cestnem prevozu. Delodajalci iz tretjih držav bodo morali pred pričetkom izvajanja storitve na Zavodu za zaposlovanje opraviti elektronsko prijavo, v kateri bodo navedli osnovne podatke o prevozu. Posnami delavec, posamezni delavec tujega delodajalca bo lahko prevoze v Sloveniji izvajal največ sedem dni neprekinjeno oziroma največ 90 dni v koledarskem letu. Delodajalec mora vozniku zagotoviti vse pravice, ki v Sloveniji veljajo za napotenega delavca. V novelo so vključene tudi določbe, s katerimi se nekoliko popravlja prenos direktive o sezonskih delavcih, in sicer omogoča se, da tujec zamenja delodajalca po izteku veljavnosti dovoljenja za sezonsko delo. Zavod za zaposlovanje bo dovoljenje za sezonsko delo izdal v roku deset dni, če je tujec v zadnjih petih letih opravljal sezonsko delo v Sloveniji. Če je tujcu razveljavljeno dovoljenje za sezonsko delo ali na podlagi umika soglasja Zavoda za zaposlovanje razveljavljeno enotno dovoljenje zaradi delodajalčevih kršitev delovnopravne zakonodaje, je tujec upravičen do odškodnine, ki jo je delodajalec dolžan izplačati v 15 dneh po ugotovljeni kršitvi. Odškodnina vključuje neizplačane plače in plače, ki bi jih prejel, če mu dovoljenje za sezonsko delo ne bi bilo razveljavljeno.

In ključno; vrzel pri zapolnitvi prostih delovnih mest v Sloveniji se namreč že nekaj časa stihijsko rešuje z delovnimi migracijami iz tretjih držav. Pripraviti bi bilo potrebno celovit pregled razmer po sektorjih in regijah ter na podlagi projekcije narediti predlog strategije delovnih migracij. Tujce naj se zaposluje tam, kjer je to res nujno potrebno in domača delovna sila ni na voljo. Najprej pa je potrebno izkoristiti domačo delovno silo. Za tuje delavce bi morali uvesti tudi obvezen uvajalni tečaj, kjer se spoznajo z osnovami jezike, jezika in kulture, obenem pa bi se morali zavezati k spoštovanju našega pravnega reda in tudi demokratičnih vrednot. Predlog se s tem ne ukvarja, temveč nadaljuje z nekritično politiko migracij in zaposlovanja delavcev iz tretjih držav, zato ga v Poslanski skupini Nove Slovenije ne bomo podprli.